Page 2 of 3

Posted: Sun Feb 06, 2011 9:12 am
by GODFRIED
De buitenlucht kan alleen maar door de ventilator het interieur in. Het zal niet veel zin hebben om de opening waar de ventilator de lucht langs aanzuigt groter te maken!!

waarom geen doorstroming van de buitenlucht???
Wat ik weet werd dit bij geen enkel ander voertuig toegepast. Waarom ze dit gedaan hebben begrijp ik niet goed.

Posted: Sun Feb 06, 2011 9:33 am
by hendrik
Dat zal altijd een vraagteken blijven ,Godfried, waarom ze dat hebben gedaan.





grt harry de matra.

Posted: Sun Feb 06, 2011 10:55 am
by benny
Indertijd was mijn Saab 900 ook zo, maar de ventilator draaide al van zodra het contact op stond. Het waarom was bij Saab eenvoudig uit te leggen: Hij was uitgerust met een pollenfilter waardoor er dus geen natuurlijke doorstroming mogelijk was.

Posted: Sun Feb 06, 2011 12:01 pm
by oetker
Quote
--------
waarom geen doorstroming van de buitenlucht???
Wat ik weet werd dit bij geen enkel ander voertuig toegepast. Waarom ze dit gedaan hebben begrijp ik niet goed.
=====================================================================

Dat staat dus in de bladzijde die ik gepost heb.
Ze wilden geen invloed van rijwind op de ventilatie hebben en daarom is dat weg gestopt.
In principe is dat makkelijk op te lossen.
Maak een roostertje op de buitenzijde van de behuizing van de kachelmotor.
Die komt dan wel in de voorruimte uit, maar frisse lucht zal daar genoeg zijn ivm het open karakter van dat compartiment.

Posted: Sun Feb 06, 2011 12:25 pm
by Toine
Dit principe werd ook toegepast op een triumph TR7 met traploze fan, zelfde leeftijd

Posted: Sun Feb 06, 2011 12:55 pm
by Toine
Zal het in haynes wel eens kijken naar de werking hiervan, weet wel dat je hier destijds vrij goed de temperatuur mee kon regelen, ongeacht of je reed of stilstond.

Posted: Sun Feb 06, 2011 4:07 pm
by GODFRIED
Dat dit ook op andere voertuigen werd toegepast was me totaal onbekend.

Het is toch zinloos om een ventilator constant te laten draaien als je op een autostrade tegen 120km/ uur rijdt. Dat het goed is bij lage snelheden en korte afstanden of om een aangeslagen ruit snel zuiver te krijgen dat is te begrijpen.

Ondertussen is het me ook duidelijk geworden tijdens een test waarom Richard het schoepenwiel van de murena heeft om-geplaatst op de Nissan ventilator.
Deze van de Nissan is gemaakt om in de andere draairichting te werken. Je zou dan denken "ik laat de motor in de juiste richting draaien", maar dat gaat niet omdat het huis waar de ventilator op staat maar in een richting zijn werk goed kan doen.
Het schoepenwiel van de bagheera kan je wel in op de Nissan ventilator plaatsen maar past ook niet omdat de asdiameter 1mm te klein is. Dit is op zich geen probleem, een ruimer van 7mm erdoor en het is in orde.
Maar het schoepenwiel is iets kleiner en lager waardoor het waarschijnlijk minder wind gaat maken.
Zie de foto.

Posted: Sun Feb 06, 2011 6:00 pm
by oetker
Ik zou motoras aanpassen op het Murena schoepenwiel zoals Richard gedaan heeft.
Huis en wiel zijn op elkaar afgestemd.
De 2300 toeren doen genoeg om de boel lekker door te laten waaien.
Als ik dit ga uitvoeren komt er wel een extra roostertje op de omkapping in het voor compartiment of iets van een slang naar voren.

Posted: Sun Feb 06, 2011 6:23 pm
by matrafan
Godfried de laatste van de drie met de minste schubben zit ook op de laatstse uitvoeringen van de bagheera.

Zit bij mijn bagheera-ventilator ook gemonteerd en geeft voldoende circulatie in het interieur.

Posted: Mon Feb 07, 2011 6:31 am
by GODFRIED
Ik vermoed dat deze van de murena ook de meeste wind gaat geven. Spijtig dat die van de Nissan niet gebruikt kan worden anders had ik die geplaatst, deze is veel sterker gemaakt.

Die rechtse komt ook van een bagheera maar omdat deze kleiner is in diameter en hoogte ga ik hem niet gebruiken in mijn murena.

Posted: Mon Feb 07, 2011 9:11 am
by hendrik
Godfried, ik heb er nog één liggen van een suzuki samurai het schoepwiel is 13,5 op 6,5 hier een foto er van.


grt harry de matra.

Posted: Mon Feb 07, 2011 5:57 pm
by GODFRIED
Harry,
Deze is waarschijnlijk wel bruikbaar. De schoepen zitten in de goede richting, zijn het zelfde zoals deze van de murena zo te zien.

Posted: Mon Feb 07, 2011 6:01 pm
by oetker
Harry, hoeveel toeren maakt die motor?

Posted: Mon Feb 07, 2011 7:34 pm
by hendrik
Herman, ik zal morgen eens kijken of het er op staat hoeveel toeren ze maakt. Ze maakt wel meer toeren dan die van de murena.



Godfried, dat zou best kunnen dat ze bruikbaar is ik weet het niet dan zou ik die van de murena eens moeten open doen.We gaan dat eens uit zoeken hé.



grt harry de matra.

Posted: Tue Feb 08, 2011 8:33 am
by hendrik
Herman, het staat er niet op hoeveel toeren ze maakt.Maar er staan wel nummers op dat zijn ze dan, hopelijk heb je daar wat aan 162500-1690 12V 11H.




grt harry de matra.

Posted: Tue Feb 08, 2011 9:29 am
by oetker
Dat nummer verwijst buiten de Suzuki ook naar een Mitsubishi Colt rond 1981.
Geen toerental kunnen vinden.
Harry, is die 11 H geen 11A of 11AH.

Posted: Tue Feb 08, 2011 11:45 am
by hendrik
Ja herman, ik denk dat 11 H 11AH moet voor stellen En de toerental staar er niet op jammer.





grt harry de matra.

Posted: Wed Feb 09, 2011 6:25 pm
by GODFRIED
Die Nissan ventilator is een hemelsbreed verschil. Nu moet ik de riem omdoen want die blaast me uit mijn zetel. Mijn haren ben ik al kwijt. :lol:
Indien iemand een elektrischschema nodig heeft voor de aansluiting op de murena dan hoor ik het wel.
Kan wel voorlopig niet scannen. Ga een andere, al in printer kopen, maar weet nog niet goed welke. Nu betaal ik teveel voor een inktpatroon, maar die nieuwe zijn beterkoop maar er zit niet veel inkt meer in.
Iemand een voorstel???

Mijn zoon zegt dat ik een Brother moet kopen omdat deze niet duur zijn in inktgebruik maar een dubbelzijdige printer van Broher kost ongeveer €250.

Posted: Wed Feb 09, 2011 6:34 pm
by Toine
Nou nee Godfried ik heb een DCP-J515W kosten net rond de €100 is een wifi printer + scanner met een aparte cartridge voor foto papier werkt geheel onder linux mac en windows. Patronen origineel 8,95 imitatie 7,95. Een patroon is goed voor 250 A4 tjes volgens Brother.

Posted: Wed Feb 09, 2011 6:50 pm
by oetker
Ik heb een epson SX110 all in one.
Kost €59.-
Ik betaal immitatie inkt catridges 8 stuks +2 extra zwart iets van €20.- op ebay.
Ben er tevreden mee.
De vorige was een Brother in dezelfde prijsklasse en heeft maar 3 jaar gewerkt.
Kost niet veel, maar dan is de verwachting niet hoog.

Posted: Wed Feb 09, 2011 9:13 pm
by hendrik
Ik heb ook een epson en ik ben er ook tevreden van. En ik haal mijn catridges in de hema en die zijn ook niet duur wat moet je nog meer hebben.





grt harry de matra.

Posted: Thu Feb 10, 2011 4:26 am
by GODFRIED
Toine wrote:Nou nee Godfried ik heb een DCP-J515W kosten net rond de €100 is een wifi printer + scanner met een aparte cartridge voor foto papier werkt geheel onder linux mac en windows. Patronen origineel 8,95 imitatie 7,95. Een patroon is goed voor 250 A4 tjes volgens Brother.
Het probleem met Brother is dat je voor automatisch dubbelzijdig printen een dure printer moet kopen, onder de €250 vindt je geen.

Als je eenmaal automatisch dubbelzijdig printen gewend bent wil je geen andere meer.

Die Epson eens bekijken!! Dat is een zachte prijs voor de inktpatronen.
Ik wil gerust €150 geven voor een printer maar niet één waar je om de 100 bladzijden een nieuwe inktpatroon van €20 voor nodig hebt.

De printer die ik nu heb is een HP 990cx, deze werkt zeer goed maar maar wordt niet goed onderstunt door Winows 7. Dat is dan ook de reden dat hij vervangen wordt? Omdat mijn vrouw haar sudoku niet meer kan uitprinten moet hij weg.

Posted: Thu Feb 10, 2011 4:43 pm
by benny
Canon heeft ook recto-verso printers voor een democratische prijs. En ieder kleur heeft een aparte cartrige

Posted: Thu Feb 10, 2011 4:58 pm
by GODFRIED
Waarschijnlijk gaat het deze worden" Canon pixma IP4850".

Posted: Thu Feb 10, 2011 6:47 pm
by oetker

Posted: Thu Feb 10, 2011 7:39 pm
by benny
Ik heb een IP4500X en die werkt perfect.

Posted: Fri Feb 11, 2011 6:46 am
by GODFRIED
Niet iedereen tevreden!! Dat zal ook nooit gebeuren. Het is moeilijk kiezen, wat ga je kopen?? Mag wel wat geld kosten als hij dan zuinig is met de inkt en voldoet aan mijn eisen. Te veel keus!!!!
Ik print vooral teksten omdat ik dit gemakkelijker lezen vind dan op het scherm.

Zou deze printer ook alleen met de zwarte intpatroon werken. Ik bedoel als de kleuren leeg zijn of zo? Waarschijnlijk niet want daar verdienen ze het geld op.

Posted: Fri Feb 11, 2011 8:16 am
by Toine
Canon wel als je het afdrukken in kleur uitzet wordt er afgedrukt in zwart/wit of grayscale

Posted: Fri Feb 11, 2011 8:20 am
by hendrik
Nee godfried, mijn vorige was een HP en als er een kleur op was kon je niet meer printen.Die epson wat ik nu heb heeft voor ieder kleur zijn cartridges dat vind ik er zo fijn aan. Ik ga toch eens uit kijken voor een matra printer bestaat dat niet?





grt harry de matra.

Posted: Fri Feb 11, 2011 9:15 am
by oetker
Quote
--------
matra printer bestaat dat niet?
=======================

Wel computers.

http://www.old-computers.com/museum/pri ... =959&pxz=1