Page 1 of 3

Murena blower / aanjager

Posted: Sat Oct 16, 2010 8:45 pm
by Richard
Op het Deense forum viel mijn oog een tijdje terug op het volgende topic,

http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 992.0.html

omdat ik over dit onderwerp hier nog niets lees maar het wel een grote vooruitgang is, post ik mijn ervaring hier maar even.

Ik heb dezelfde aanpassing doorgevoerd, dus de standaard blower, waar amper lucht uit kwam, vervangen voor die van een Nissan Primera. De blower is mij verkocht als een model nĂ¡ 1995, maar hij is toch anders dan die uit het Deense forum.

In het Deense topic zat het wiel schijnbaar op een ronde as geperst of gelijmd. Bij het model dat ik heb gebruikt zat het wiel bevestigd met een moer op een as met een platte kant. De as heeft een iets kleinere omvang dan de as van de Murena blower.

Ik heb de motor kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen. Een paar plaatjes over de as geschoven om ervoor te zorgen dat het wiel op de juiste hoogte blijft. Paar lagen krimpkous over de as aangebracht om deze iets dikker te maken. Verder een plaat aan de bovenkant op het wiel en de moer er weer op. (helaas ben ik vergeten overal foto's van te maken)

Wat mij in het werk onduidelijk was is hoe de originele blower aan de motor zat bevestigd, deze kun je eenvoudig uitkloppen met een drevel.

Bijkomend voordeel van het model met de moer, is dat deze zonder enig verdere aanpassing op de origele plek geplaatst kan worden. In het Deense forum is er een aanpassing gedaan aan de chassis anders paste e.e.a. niet meer op de plaats.

Ik heb de nieuwe blower voorzien van een eigen spanningsvoorziening, deze loopt dus niet meer over de standaard zekeringkast.

Hij blaast er stevig door, een hele vooruitgang. Het enige dat ik nog even moet aanpassen is de potentiometer zodat de origele knop er weer op kan.

als het helemaal af is post ik nog een paar foto's

Posted: Sun Oct 17, 2010 8:47 am
by oetker
Ik had het topic al gezien op het Deense forum, maar dit ziet er beter passend uit.
Ga je ook het electr. moduul plaatsen?
In dat geval kun je de originele switch gebruiken met een paar weerstanden.
Dan hoef je niets aan het dashboard aan te passen.
Mooie oplosseng voor de zwakke ventilatie in de murena.

Posted: Sun Oct 17, 2010 9:56 am
by hendrik
Richard, was je originele motor dan stuk?


grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 17, 2010 12:15 pm
by Richard
ik heb idd de module gebruikt, en heb een 22k potmeter genomen van een standaard formaat. Deze past zo in het dash en de originele knop kan er dan weer op. Hij is nu traploos. De originele schakelaar was erg geoxideerd, ik denk dat ik die eens een beetje ga afkrabben, dan is misschien het idee goed om deze met weerstanden te plaatsen om de originaliteit meer te benaderen.

Nee de oude blower was niet defect, maar ik las wat verontrustende berichten over brandgevaar en mijn schakelaar zag er ook niet fris uit.

Daarbij was bij de laatste APK de keurmeester als erg op zoek naar een zuchtje wind toen hij hem aanzette dus ik dacht ik pak hem even mee met de rest van de APK puntjes.

Posted: Sun Oct 17, 2010 1:28 pm
by hendrik
Ja dat heb je mooi gedaan.Ik heb ook al nieuwe schakelaar moeten zetten om dat ze door gebrand was.





grt harry de matra.

Posted: Sun Oct 17, 2010 9:31 pm
by oetker
Deze past veel beter als die van Jon.
Puntje om op te letten dus bij de aanschaf.

Posted: Mon Oct 18, 2010 10:09 am
by JV
Mooi werk Richard.
Hoe was de oorspronkelijke snelheidsregeling in de Primera?

Posted: Mon Oct 18, 2010 7:48 pm
by Richard
wat ik ervan lees heeft er een schakelaar voorgezet die de spanning regeling voor zijn rekening nam. Het kastje dat er nu tussenzit doet ditzelfde traploos.

Posted: Tue Oct 19, 2010 7:00 pm
by GODFRIED
Dit heb je prachtig gedaan. De ventilatie in de murena is bijna waardeloos waarom komt er geen lucht binnen tijdens het rijden, zijn ze vergeten zeker.

Posted: Thu Oct 21, 2010 8:52 pm
by oetker
Die blower lijkt nogal op een Nissan Sunny motor.

Posted: Thu Oct 21, 2010 9:22 pm
by Richard
sterker nog, dat is hem !

Posted: Thu Oct 21, 2010 9:37 pm
by oetker
Jammer dat ik hem niet uit de Sunny heb gesloopt.

Posted: Thu Oct 21, 2010 9:50 pm
by Richard
ohhhhhhhh geen foto van jezelf ...... ik dacht hij heeft er nog 1 op stock....

Posted: Fri Oct 22, 2010 7:31 am
by benny
Als je ziet hoe klein de opening is waar de blower zijn lucht moet uithalen in de voorruimte, is het niet moeilijk dat hij het moeilijk heeft. Dat gat is veel te klein om goed te kunnen blazen. Het veroorzaakt veeleer onderdruk.

Posted: Fri Oct 22, 2010 6:36 pm
by oetker
Als een ventilator meer toeren maakt is er zowiezo winst in de hoeveelheid verplaatste lucht, ook al is het gat klein.
Alternatief is een pijp naar voren maken.
Heb ik vorig jaar geloof ik gezien in 1 van de Murena's van Pete.

Posted: Tue Feb 01, 2011 8:34 am
by GODFRIED
Ik ben aan het overwegen om hier ook een aanpassing te doen. Waarschijnlijk ook een ventilator van een NISSAN. (100nx)

Zie de aanpassing van Pete Speed waar Herman het over heeft.

Posted: Tue Feb 01, 2011 9:00 am
by oetker
Het geeft in ieder geval betere ventilatie.
Die NX kachelmotor is volgens mij hetzelfde als Richard geplaatst heeft.
Die kun je ook wegwerken in de ruimte die ervoor bestemd is.

Posted: Tue Feb 01, 2011 6:37 pm
by GODFRIED
Dat is ook de bedoeling om de oude te vervangen door deze van de Nissan.
Is volgens mij toch aan te sluiten op de originele schakelaar??

Posted: Tue Feb 01, 2011 6:39 pm
by oetker
Hoeveel aansluitingen zitten er op?

Posted: Tue Feb 01, 2011 6:41 pm
by GODFRIED
Ik heb hem nog niet bekeken. Maar hou je op de hoogte.

Posted: Wed Feb 02, 2011 6:41 pm
by GODFRIED
Herman,
De NX ventilator heeft maar twee aansluitingen, zal zo dus niet kunnen aangesloten worden!! Ga ik dan de originele schakelaar nog kunnen gebruiken???

Posted: Wed Feb 02, 2011 6:50 pm
by Richard
ik had ook maar 2 draden, heb de originele knop gebruikt met een andere potmeter........ als je het niet weet zie je het niet. Alleen de slag is langer geworden (dus hij gaat de 3 voorbij zeg maar..........)

Posted: Wed Feb 02, 2011 7:38 pm
by oetker
In principe als je maar 2 draden op de motor hebt dan is 12V op die draden volle snelheid.
Zat er geen regel weerstand bij op de NX?
Mooiste is bij deze motor een regelmoduul te plaatsen.(zie stukje terug in dit topic).
Daar zit een potmeter bij om traploos te regelen.
Om nu toch de originele schakelaar te gebruiken kun je de originele schakelaar aansluiten met wat kleine weerstanden.
Die belasten de schakelaar nauwelijks zodat die in ieder geval niet meer zal inbranden.
Ook kun je dan een pak dikke draden laten vervallen naar die schakelaar maar 3 dunne draadjes plaatsen naar het regelmoduul.
Dit moduul word daar voor gebruikt.
Image
Hier te koop.
http://cgi.ebay.co.uk/12V-30A-DC-Motor- ... ltDomain_0
Ik moet dat zelf ook nog uitvoeren, maar heb nog wat andere prioriteiten aan de Murena

Posted: Thu Feb 03, 2011 7:03 am
by GODFRIED
Ik ga het eens bekijken of ik de regeling van de NX kan overnemen!
Die werkt met een schuifschakelaar. Als ik daar vaste aansluitingen opmaak lukt dat misschien ook via mijn schakelaar.

Posted: Fri Feb 04, 2011 10:26 pm
by oetker
Dat moet mogelijk zijn.
Die weerstanden worden best wel warm, dus even opletten waar je ze plaatst.

Posted: Sat Feb 05, 2011 9:36 am
by GODFRIED
De originele regeling van de motor is perfect te gebruiken.
Ik zal dit binnenkort met foto's verduidelijken.

Waarom werd er zo een kleine opening voorzien om lucht aan te zuigen bij de ventilator?? Ik vind dit zeer vreemd!!

Posted: Sat Feb 05, 2011 9:46 am
by oetker
Dat staat ergens in de manual.
Moet ik ff opzoeken.

Posted: Sat Feb 05, 2011 9:53 am
by oetker
Gevonden, zie scan.

Posted: Sat Feb 05, 2011 2:05 pm
by benny
Maw de ventilator moet altijd opstaan om luchtstroming te hebben. Dan hadden ze wel beter materiaal kunnen gebruiken om voortdurend 10A te verdragen en een bedrijfszekerder ventilator.

Posted: Sat Feb 05, 2011 2:56 pm
by oetker
Inderdaad, dat had beter gekund.
De motor uit de Nissan gebruikt 13 amp in de hoogste stand en genereert 2x zoveel lucht. (meer dan 4300 toeren).