intervalstand voor de ruitenwissers

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

intervalstand voor de ruitenwissers

Post by Muddy Bandit »

Na een half jaartje gereden te hebben met m'n Horizon ben ik erachter gekomen dat een intervalstand op de ruitenwissers eigenlijk best wel een handig accesoire is... eigenlijk bijna onmisbaar in ons huidige klimaat.
(best wel komisch dat je zoiets simpels pas gaat waarderen als je het niet meer hebt :lol: )

Nu wordt de Horizon eigenlijk alleen maar gebruikt als boodschappenautootje en niet voor langere afstanden, dus kan ik me daar nog niet zo druk om maken.
Maar straks kom ik met de Rancho dus ook dat luxe"probleem" weer tegen... en de Rancho zal wel ingezet gaan worden voor de langere afstanden.

Weet iemand of het mogelijk is om zoiets op een vrij simpele manier er toch in te bouwen, zonder dat het gelijk ten koste gaat van de originaliteit?
Ik heb er zo her en der al eens navraag over gedaan bij diverse automaterialentoko's, maar die jonge broekies achter de balie kunnen zich niet eens meer voorstellen dat er ooit auto's hebben bestaan waar geen intervalstand fabrieksaf gemonteerd was, en de schaarse oudgedienden komen niet verder als "tsja, vroeger.... is niets meer van te leveren". :-?

Nu heb ik hier wel diverse intervaldingen van Suzuki liggen, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets nog netjes aangesloten kan krijgen op het simca-stuurhendeltje... daar zit geen intervalstand op.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Simpelste zal zijn een K2599 Velleman kit.
Niet zo groot dus wel weg te steken achter het dash, kost 15-20€

Een duurdere oplossing 20-50€
Een Bosch Easytronic relais (0986335058) kun je bij elke auto met niet regelbare interval gewoon inpluggen, je zet hem dan op interval en draait hem direct terug uit, vervolgens zet je de interval op wanneer je hem terug wilt laten wissen (tussen 2 en 20 sec.)

Nu kan het niet zo moeilijk zijn om een paar extra draadjes te leggen rond dat relais, verbonden met een schakelaartje onder het dash.
Zo weer origineel te maken als je wilt.
Ik weet alleen niet wat er zou gebeuren moest je beide ter zelfde tijd bedienen (schakelaartje en hendel).
Misschien heeft Oetker daar een oplossing voor.

Andere referenties :
AUDI 431 455 531
CITROËN 6555 11
CITROËN 6555 34
CITROËN 95 495 006
OPEL 1238550

PEUGEOT 6555 11
PEUGEOT 6555 34
PEUGEOT 95 495 006
PORSCHE 928 615 101 01

SAAB 85 83 627
VW 3B0 955 531 99

Een schema van hoe het op een Volvo met intervalhendel zit, weet je al ongeveer waar de pennen van het relais voor dienen.
Image
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb vandaag een "new old stock" Hella-intervalding geruild tegen een suzuki-reservewiel.... 8)
Het bouwjaar van dat kastje komt nog aardig overeen met het bouwjaar van m'n Rancho, de draaiknop is redelijk discreet, dus in theorie moet dat ding simpel te plaatsen zijn.

Image

Image

Image

Helaas komt de theorie en de praktijk niet altijd met elkaar overeen...
De installatiehandleiding (uit 1978) geeft al 4 mogelijkheden voor aansluiting in de Simca 1100... :-? ...te weten: voor de 1100 t/m 1969, voor de 1100 van 1969 tot 1976, voor de 1100, en voor de 1100 VF2.
Het "leuke" is dat geen van de 4 dus overeen komen met mijn Rancho... de kleuren achter de ruitenwisserpook kloppen niet (1x zwart, 1x wit, 4x grijs), en de nummers of codes ontbreken allemaal.

Het aansluitschema op de doos lijkt daarintegen wel weer redelijk simpel:

Image

Ik ben er dus 2 uurtjes mee aan het puzzelen geweest, maar zonder gewenst resultaat.
Volgende week maar eens verder proberen, dan heb ik wat meer tijd over.
Een chassisbalk vervangen gaat me in ieder geval gemakkelijker af dan al die electronica-meuk... :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die ken ik nog. Ik heb er vroeger ook nog zo ene in een van mijn auto's ingebouwd dat was goed spul.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens mij kun je op iedere ruitenwisser motor (zeker van de jaren 70) een interval bouwen. Zou ook handig zijn op mijn Matra. Die voetbediening in de bagheera daar ben ik niet zo een voorstander van.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat gaat ook godfried, maar je moet zo een intervalkastje nog vinden.

Maar wat bedoel je met voetbediening heb jij dat dan nu met je voeten of wat ?





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad de bagheera heeft een interval om met de voeten te bedienen, je moet wel steeds met de voet op de knop drukken als je de ruit wil zuiver maken. Zo kun je niet in slaap vallen als het regent, goed bedacht van Matra Hé!! Ja, je kunt ook de schakelaar gebruiken op het dashboard.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik weet dat niet meer hoe dat bij mijn bagheera's was dat is ook al zo lang geleden.Toen ik met de bagheera reed was in 1979 tot 1987.





grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Bij de mijne is dat niet, enkel met de schakelaar aan het stuur.
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb deze optie bij m'n Bagheera X ook niet, enkel stuurschakelaar.

Heb nog wel zo een voetschakelaar liggen.

Dacht dat deze alleen bij de bagheera I gebruikt werd??

Op deze schakelaar zitten nl. meerdere contacten.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jo.
-----------
Misschien heeft Oetker daar een oplossing voor.
===============================

Ik heb er geen directe oplossing voor.
Ik zou het in de Rancho moeten uitmeten, en dan kom ik er wel uit.
In principe is het een instelbare tijdschakelaar, die om de ingestelde tijd even een + geeft aan stand 1 van de ruitenwisser.
Zo te zien word stand 1 van de motor onderbroken en gestuurd door een relais.
Die komt dan automatisch weer in de ruststand.
Het zal niet echt moeilijk wezen dit te realiseren, maar ben er onbekend mee.
Een schema van de Hella schakeling heb ik niet kunnen vinden.
Daar zou ik verder mee kunnen helpen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vanochtend even wat tijd over.
Principeschema van deze interval gevonden.
Image

Rancho schema even opgezocht.
Image

Er zijn wat onduidelijke dingetjes voor me, maar denk dat het zo aan gesloten moet worden.
We beginnen met simpelste aansluitingen.

-31 gaat naar massa.
49 gaat naar +contact

Er is nog een 49 aansluiting en die moet doorverbonden zijn naar 30/31
In principe zou je deze 3 draden allemaal + contact kunnen geven, dus bij elkaar knopen en plus contact geven.

53 gaat naar stand 1 van de wisser, en dat is de draad ba-gr (wit-grijs)
In principe zou het kunnen werken nu door aan de regelaar te draaien, maar misschien is een signaal van de ruitensproeierpompschakelaar nodig om de zaak in bedrijf te zetten.
Het is een beetje giswerk hoe dat tot stand komt, maar vermoedelijk...
31b1 naar rg-gr (rood-grijs)
31b2 naar gr-no (grijs-zwart)

succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Bedankt voor het zoekwerk Herman.

Ik zal komende week eens zien of ik er nog aan toe kan komen (heb weer eens chronisch tijdgebrek :evil: ) en zorgen dat ik er dan ook een spanningzoeker bij heb.

Het "leuke" van de schakelaar aan de stuurkolom is namelijk dat er alleen maar 1 zwarte, 1 witte en 4 grijze draden aan zitten zonder nummers/code's.
Het is dus eerst even uitpluizen welke voor de +, -, stand 1 en 2 is en wat er naar de ruitensproeierpomp gaat, en dat gaat lastig zonder spanningzoeker.

En verder moet de soldeerbout en krimpkous er dan nog aan te pas komen, die bijgeleverde kroonsteentjes en snatchblokjes vind ik troep wat niet thuishoort in een auto. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, draadkleuren volgens boekje is bij Matra een loze belofte gebleken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, ik ben er eindelijk uit gekomen.

Het blijft "leuk" spul die Matra-electra.... :evil:
De 2 zwarte draden moesten aan weerszijden van de grijze die doorgeknipt moest worden, de gele draad moest aan een andere grijze draad en de rode draad moest aan een grijs kabeltje, en bruin is de massa... simpel toch? :lol:

Maar achter de 0-stand van de ruitenwisser zit nu dat intervaldingetje erbij aangekoppeld, de stand 1 en 2 zijn ongewijzigd gebleven.
Die intervalschakelaar heeft ook een stand 0 (uitgeschakeld) en is daarna met een draaiknop traploos instelbaar van 4x per minuut tot continu zoals in stand 1 van de ruitenwisser.
Het komt er dus gewoon op neer dat deze intervalschakelaar de standen 0 en 1 van de ruitenwisserpook vervangt.

Het werkt in ieder geval super, ik wil nog proberen of ik zo'n zelfde kastje erbij kan vinden voor in de Horizon.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Met meten kom je er wel uit, maar het kan wel is lastig zijn :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, als je de goede gereedschappen maar bij de hand hebt lukt het wel.
Ik had even zo'n spanningverklikkerpen geleend, eventjes de pen tegen de draad aanhouden en je ziet gelijk of er wel of geen spanning op staat zonder de isolatie van de draden te beschadigen.

Zo'n pen zit vanaf morgen dus ook standaard in m'n gereedschapkoffer. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply