Page 1 of 1

Timing ontsteking

Posted: Thu Aug 26, 2010 10:25 pm
by Remco007
Ik ben mijn nieuwe blok aan het opbouwen en bij het overplaatsen van de ontsteking past het niet.

De timing staat op cylinder 1 maar de pen die het blok in gaat staat 90 graden gedraaid t.o.v. de verdeler.

Ik kan dit wel oplossen door de verdelerkap 90 graden te verdraaien maar dat lukt natuurlijk niet goed met de haakse kap en dit ziet er niet uit.

Hoe moet ik dit aanpassen?

Posted: Fri Aug 27, 2010 7:13 am
by GODFRIED
Als ik het goed voor heb gaat het hier om een 1.6 motor. Deze kun je niet verkeerd inbouwen omdat hij een onderliggende nokkenas heeft!

Heb je de cilinder 1 wel in zijn BDP(bovenste dode punt) staan, controleer dit samen met het merkteken op het vliegwiel.

Cilinder 1 is links aan de versnellingsbak.

Posted: Fri Aug 27, 2010 7:28 am
by benny
Heb je uw motorblok volledig gedemonteerd? Het stukje met de uitsparing (waar het onderste deel van de delco in gaat) dat in het blok zit , kan je uitnemen en verdraaien. Maar is dat stukje uit je blok geweest?

Posted: Fri Aug 27, 2010 2:54 pm
by oetker
Als je de kap daadwerkelijk 90 graden gedraaid er op kan zetten, dan hoef je toch alleen de kabels maar over te steken.
Meestal is het echter zo dat je de kap niet in een andere hoek op kan zetten door een aanslagnok.

Posted: Fri Aug 27, 2010 4:37 pm
by benny
Je zet gewoon de delco erop en je kijkt welke kabelaansluiting het dichts bij de rotor is. Dat is cilinder 1.

Posted: Sat Aug 28, 2010 8:11 am
by Remco007
Ik heb beide blokken op het BDP van cylinder 4 staan. De aansluiting van de Delco in het blok staat bij het ene blok 90 graden verder dan bij het andere. Door de Delco te verdraaien kan je dit corrigeren.

Ik heb nu de aansluiting in het blok losgenomen en 90 graden verdraaid.