Timing ontsteking

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Timing ontsteking

Post by Remco007 »

Ik ben mijn nieuwe blok aan het opbouwen en bij het overplaatsen van de ontsteking past het niet.

De timing staat op cylinder 1 maar de pen die het blok in gaat staat 90 graden gedraaid t.o.v. de verdeler.

Ik kan dit wel oplossen door de verdelerkap 90 graden te verdraaien maar dat lukt natuurlijk niet goed met de haakse kap en dit ziet er niet uit.

Hoe moet ik dit aanpassen?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik het goed voor heb gaat het hier om een 1.6 motor. Deze kun je niet verkeerd inbouwen omdat hij een onderliggende nokkenas heeft!

Heb je de cilinder 1 wel in zijn BDP(bovenste dode punt) staan, controleer dit samen met het merkteken op het vliegwiel.

Cilinder 1 is links aan de versnellingsbak.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Heb je uw motorblok volledig gedemonteerd? Het stukje met de uitsparing (waar het onderste deel van de delco in gaat) dat in het blok zit , kan je uitnemen en verdraaien. Maar is dat stukje uit je blok geweest?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je de kap daadwerkelijk 90 graden gedraaid er op kan zetten, dan hoef je toch alleen de kabels maar over te steken.
Meestal is het echter zo dat je de kap niet in een andere hoek op kan zetten door een aanslagnok.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je zet gewoon de delco erop en je kijkt welke kabelaansluiting het dichts bij de rotor is. Dat is cilinder 1.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb beide blokken op het BDP van cylinder 4 staan. De aansluiting van de Delco in het blok staat bij het ene blok 90 graden verder dan bij het andere. Door de Delco te verdraaien kan je dit corrigeren.

Ik heb nu de aansluiting in het blok losgenomen en 90 graden verdraaid.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
Post Reply