Page 1 of 1

inlaat spruitstuk aluminium vs RVS

Posted: Thu Aug 19, 2010 10:34 pm
by Richard
Ik heb momenteel een zelfbouw aluminium inlaat spruitstuk met de Mikuni carburateurs op mijn Murena zitten.

De carburateurs zitten met slangen en slangklemmen op het spruitstuk. Laatst had ik de zwarte gates slangen die hiervoor zijn gebruikt vervangen voor blauwe siliconen slangen........ het oog wil ook wat. Na verloop van tijd gleed de smalle rand van de carburateur uit de slang en had ik wat te sleutelen onderweg. Ik heb er nu weer gates slangen opzitten en dit is vooralsnog steviger. Toch ben ik niet helemaal tevreden.

Voor de Mikuni zijn ook originele slangen verkrijgbaar met een flens om hem te bevestigen, ik wil zien dat ik dit passend krijg. Nu houd ik liever het huidige spruitstuk in tact en laat er een nieuwe naast maken zodat er een weg terug is. Ik ken iemand die dit in RVS zou kunnen namaken, ik vraag mij alleen af of dit een verstandige materiaalkeuze is. Moet ik rekening houden met andere eigenschappen qua krimpen en uitzetten en/of de afvoer van warmte ??

Posted: Fri Aug 20, 2010 5:35 pm
by oetker
Er worden ook al 20 jaar RVS uitlaatspruitstukken gezet op de Murena's.
Dat schijnt goed te gaan.
Persoonlijk denk ik dat het geen probleem is.
Het is ook niet de hete kant van de motor.
Zelf zou ik ze zonder vrees monteren.

Posted: Sat Aug 21, 2010 4:39 pm
by Richard
in dat geval zal ik eens een ballonnetje oplaten bij mijn RVS las contact

Posted: Tue Aug 24, 2010 8:10 pm
by bart_heemskerk
rvs kan volgens mij heel goed. Het is makkelijker te lassen (tig) dan alu. Warmte is geen probleem. Maar het is best wel veel werk om vanuit niets een nieuwe inlaatspruitstuk te maken. En gelast rvs trekt er krom, dus na het lassen moet het ook nog gevlakt worden.

Is het niet eenvoudiger om het huidige spruitstuk aan te passen?
De rubbers van de foto, komt dat van een R1? Bij mijn motor (tdm850) zit ook een rubber tussen carb en inlaat, maar die is aan beide kanten met een slangeklem. Zulke rubbers heeft een inwendige ribbel aan beide kanten, waardoor de carb er niet af kan schieten, en het rubber niet van de inlaat kan schieten. Ik denk dat als je voor jou carbs passende rubbers kan vinden, en op je huidige spruitstuk een sleuf uitvijl, dat je dan klaar bent.

Posted: Tue Aug 24, 2010 8:34 pm
by Richard
Hoi,

Nou als je 40mm rechte rubbers met ribbel weet, laat het mij dan weten.
Ik kwam ze alleen tegen met een lichte knik erin.

Voor het maken van het spruitstuk heb ik iemand, en dat gaat wel lukken denk ik. V.w.b. het huidige spruitstuk , eigenlijk was het ook mijn idee die te blijven gebruiken. Maar 1 aanzuigpijp zit er iets scheef op, waardoor er nu spanning staat op de slangen. Tevens wil ik voor de zekerheid de huidige achterhouden, je weet maar nooit...........

Posted: Tue Aug 24, 2010 8:40 pm
by oetker

Posted: Tue Aug 24, 2010 8:59 pm
by Richard
das wel mooi spul, maar ik houd het toch liever bij rubber. ik vrees dat je dit ook per keer moet gaan vervangen als je de klemmen los maakt zal het plat zijn.

Posted: Sat May 14, 2011 10:48 am
by Richard
Het heeft even geduurd doordat er wat strubbelingen waren met de lasser die ik normaal inschakel, maar ik vorder inmiddels weer.

vandaag het aangepaste spruitstuk opgehaald, ik denk wel dat e.e.a nu een stukje bedrijfs zekerder wordt. Ik had met de vorige oplossing meegemaakt dat de carbs uit de slangen gleden tussen het inlaat spruitstuk.

Als het lukt monteer ik e.e.a dit weekend om te kijken of de wagen hiermee nog goed loopt. Ik hoop van wel, want ipv het namaken van het spruitstuk heb ik de huidige aan laten passen, er is dus geen weg terug.

Posted: Sat May 14, 2011 11:54 am
by hendrik
Dat ziet er mooi uit.






grt harry de matra.

Posted: Sat May 14, 2011 12:22 pm
by oetker
Dat is goed gelukt zo te zien.
Denk niet dat het problemen gaat geven.
Scheuren maar :wink:

Posted: Sat May 14, 2011 12:30 pm
by Vollegaaz
de laatste foto is nog het oude spruitstuk toch ?

Posted: Sat May 14, 2011 12:54 pm
by Richard
ja de laatste foto is zoals het zat.

ik zie alleen wel dat ik waarschijnlijk nog wel een keer terug kan, de originele
plaats is niet recht gebleven, .... die heeft nog een vlakbeurt nodig zo te zien...........

dat had ik niet gezien........ erger erger :evil:

edit:

om toch vast het idee te krijgen heb ik het er toch maar even bevestigd, als het af is, is het denk ik wel een nette oplossing.

Posted: Sat May 14, 2011 7:41 pm
by oetker
Dat is balen, die is behoorlijk krom getrokken.
Is de pijp daar opnieuw bevestigd?
Ik vraag me af of je dat zo simpel weer recht krijgt.

Posted: Sun May 15, 2011 11:51 am
by Richard
nee de actie is aan de andere kant geweest, lijkt wel of ze hem te stak in de tang hebben gehad............

ik hoop dat dit met vlakken op te lossen is.......... dit is mijn enige spruitstuk.........

Posted: Sun May 15, 2011 10:07 pm
by matrafan
Het vlakken zelf zal niet zo moelijk zijn.

Allen het opspannen zal het probleem worden.

Maar met juiste vakman zal dit ook opgelost worden.

Veel succes.

Posted: Sun May 15, 2011 10:13 pm
by Richard
je bedoeld het opspannen in de machine die het moet vlakken ?

Posted: Sun May 15, 2011 10:24 pm
by matrafan
Richard wrote:je bedoeld het opspannen in de machine die het moet vlakken ?
Juist, denk dat ge ze het beste op een vlakslijpmachine laat opspannen.

Dient niet evenwijdig te zijn met de bovenkant dus kan dat nog meevallen.

Posted: Sun May 15, 2011 10:59 pm
by Richard
ze hebben email van mij dus ze zullen er morgen wel op terugkomen denk ik.
ik houd jullie op de hoogte.

Posted: Sun May 15, 2011 11:07 pm
by hendrik
Hopelijk komt het goed he richard maar normaal wel je kan het toch laten vlakken.





grt harry de matra.

Posted: Mon May 16, 2011 6:41 am
by GODFRIED
Niet altijd eenvoudig als je afwijkt van het originele, maar de volhouder wint. Komt wel goed.
Succes.

Posted: Sun May 22, 2011 4:04 pm
by Richard
ze hebben hun best gedaan en wat krom was weer recht gevlakt. het handeltje is weer gemonteerd en ik heb even een kort ritje gemaakt. Wat mij betreft is het een vooruitgang. Alleen de slangen richting het luchtfilter nog wat inkorten en het filter wat meer naar de motor halen. Hij staat nu iets omhoog en daardoor zitten de slangen niet helemaal lekker. Maar voorlopig kan ik iig weer rijden, naar maanden stilstaan.........

Posted: Sun May 22, 2011 5:35 pm
by oetker
Zoiets kan je bezig houden.
Je voelt dat je het makkelijk op kan lossen, maar dan werkt dit even net niet, of er gaat even iets niet zoals je wilt, dan is er het juiste gereedschapje weer niet en voor je het weet ben je een half jaar verder.
Maar het lijkt me geslaagd.