Page 1 of 1

Knallen in de uitlaat, normaal of zorgen gaan maken ?

Posted: Fri Jul 09, 2010 9:21 pm
by Richard
Ik ben een beetje aan het rondrijden met de Murena. Ik kocht hem met de Yamaha R1 Carbs erop. Zoals ik hem kocht heb ik er niet veel mee gereden dus ik hem eigenlijk geen referentie hor het voorheen was met verbruik of (bij) geluiden.

Ik heb het luchtinlaat gedeelte helemaal aangepast (oude zelfbouw eraf en nieuwe zelfbouw erop ). De nieuwe is voorzien van een K&N filter.

Ik moet nog even zien wat het geheel met het verbruik etc gaat doen. Wat mij voorlopig opvalt is dat de motor soms flink knalt in de uitlaat. Vooral tijdens het terug schakelen. Nu is het uitlaat traject natuurlijk maar kort dus je hoort alles. Maar is dit iets wat ik in de gaten moet houden, of kan het geen kwaad ?

(kan het bijvoorbeeld wijzen op onverbrande benzine in de uitlaat)

Posted: Fri Jul 09, 2010 9:52 pm
by GODFRIED
Ik heb niet veel ervaring met dit probleem.
Zit er een originele uitlaat op? Of een namaak?

Posted: Fri Jul 09, 2010 10:10 pm
by Richard
dubbele pijp maar geen devil. Ik zal morgen eens een foto posten

Posted: Fri Jul 09, 2010 10:33 pm
by benny
Kan de motor draaien zonder luchtfilter?

Posted: Fri Jul 09, 2010 10:34 pm
by Richard
uhhh ik denk van wel........... heeft nu weinig weerstand.....

Posted: Sat Jul 10, 2010 12:15 am
by jo
Voorontsteking?

Posted: Sat Jul 10, 2010 9:31 am
by GODFRIED
Had de vorige eigenaar dit ook?? Vreemd dat het alleen voortkomt bij terug schakelen.

Posted: Sat Jul 10, 2010 10:20 am
by benny
Toch eens proberen of de motor zonder luchtfilter draait. Doet hij het niet of draait hij niet naar behoren ligt het aan de luchtfilter.

Posted: Sat Jul 10, 2010 10:57 am
by Richard
@GODFRIED ik denk dat het met de hogere toerentallen te maken heeft, dus als ik hogere toerentallen in de 3 zou rijden knalt hij denk ik ook.

@benny, ik zal dit eens proberen, moet ik wel oppassen dat ik geen vuil aanzuig, want hij zuigt nogal.......

Posted: Sat Jul 10, 2010 1:43 pm
by jurgen M
GODFRIED wrote:Had de vorige eigenaar dit ook?? Vreemd dat het alleen voortkomt bij terug schakelen.
Bij optrekken en gas lossen nadien knalt die van mij ook behoorlijk in de uitlaat; zal met klepspeling, mengsel en sportuitlaat te maken hebben.

Posted: Sat Jul 10, 2010 5:04 pm
by GODFRIED
Ik heb onder mijn bagheera een zelfgemaakte uitlaat zitten en deze knalt ook bij gas loslaten.
Ik denk dat dit wordt veroorzaakt door de uitlaat, heeft iets te maken met te weinig demping van de uitlaat.

Neem het achterste stuk uitlaat van je auto weg en hij doet dit ook.

Posted: Sat Jul 10, 2010 6:21 pm
by Richard
dat denk ik idd ook ja, het traject is heel kort dus dempt een stuk minder dan bij een andere auto

Posted: Wed Jul 14, 2010 11:05 pm
by oetker
Je kunt deze motor natuurlijk niet meer vergelijken met een originele 1.6.
De motor is opgekieteld met scherpere nokkenas en compleet ander carb systeem en oliekoeler.
Bij opgefokte motoren hoor je dit wel vaker.
Het moeten natuurlijk geen knallen zijn waar je uitlaat van onderuit gaat.
Als je op LPG gaat kan je een ecomax zetten, dan ben je er vanaf.
Deze knijpt het gas bij loslaten en pakt bvb bij een bepaald vacuum weer op, of als er gas gegeven word.
Image

Posted: Wed Jul 14, 2010 11:28 pm
by Richard
oww en waar komt dit te zitten ? in de LPG aanvoer ?

Posted: Wed Jul 14, 2010 11:32 pm
by oetker
Ja, want daar word door het vacuum bekeken hoeveel gas er nodig is.
Met het wieltje fijn af te stellen.
Bij gas loslaten word de toevoer geheel afgesloten.
Scheelt ook in brandstofgebruik.

Posted: Thu Jul 15, 2010 9:24 am
by Paul
Mijn 2.2 heeeft er sporadisch last van en het is erg gerelateerd aan de rijstijl.
:D Vooral bij vlotte rijstiijl en brutaal gas minderen. 8)
Ontstekingstijdstip en korte uitlaat zijn hier denk ik oorzaak aan.

De M530LX heeft er ook last van ........., met dezelfd bestuurder.

Ik maak mij niet onmiddelijk zorgen, gezien de wijzigingen aan het basis concept met als doel betere prestaties.

Posted: Thu Jul 15, 2010 12:33 pm
by Richard
Paul wrote: ........., met dezelfd bestuurder.
mooie aanvulling :D

Posted: Thu Jul 15, 2010 6:21 pm
by jo
Die ecomax lijkt mij de' max, ik heb enkel knallen met de LPG na het stoppen aan een kruispunt oid., de laatste tijd gaat het eigenlijk goed maar soms zit ik met een rode kop achter het stuur als ik weer eens een paar mensen heb laten schrikken.
Berlingo is perfect om zulks te testen zo weet ik wat de Rancho zeker moet hebben.

Posted: Fri Jul 16, 2010 8:30 am
by Paul
Richard wrote: mooie aanvulling :D
'tja, zo zit ik in elkaar....... en dat is ook de echte oorzaak van het probleem.........., niet? :lol:
De rijstijl bedoel ik en de korte uitlaat die haast geen tegendruk bied!!!