Page 4 of 7

Posted: Sun Nov 07, 2010 5:11 pm
by oetker
Enkele mogelijkheden.
Thermostaat op het blok die niet opent, of niet genoeg circulatie in het koelsysteem (waterpomp/snaar).
Kan ook nog een defecte koppakking zijn.
Als de auto aan het opwarmen is, draai dan de dop is van het expansievaatje af en kijk of er luchtbellen naar boven komen.

Posted: Sun Nov 07, 2010 7:47 pm
by Remco007
Oetker,

Ik heb nog niet alles gecontroleerd maar ik zie zeker geen luchtbellen.
De pakking had ik al vervangen en er kwamen aardige drukwaarden uit dus daar lijkt mij geen probleem.

Met de waterpomp kan toch weinig mis zijn. Dit is een rad op een poelie. Ik hoor soms wel de snaar gillen als ik gas geef dus deze moet ik nog iets opspannen. (denk wel dat de waterpomp nu toch wel draait)

De radiateur wordt wel netjes warm tot goed warm. De fan krijgt echter de tijd niet om in te schakelen want dan stroomt uit beide overloopjes de koelvloeistof er uit. Heb ik misschien iets te veel gevuld? Lijkt me niet mogelijk.

Het zou lucht kunnen zijn die opeens gaat koken maar ik weet niet wat ik nog meer moet ontluchten. De thermostaat gaat natuurlijk langzaam open. Anders werd de radiateur ook niet warm.

Posted: Sun Nov 07, 2010 7:50 pm
by oetker
Je kunt is kijken of de thermostaat wel open gaat door aan de slang te voelen of die wel heet word.
Anders even er uit halen en testen.

Posted: Sun Nov 07, 2010 8:23 pm
by Remco007
Had ik deze ook nog moeten ontluchten?

Posted: Sun Nov 07, 2010 10:28 pm
by matrafan
Is waarschijnlijk het hoogste punt dus zeker daar ontluchten.

Ik meet gewoonlijk de hoeveelheid water alvorens te vullen.

Bij de bagheera 10 liter, dit moet er ook effectief in anders is de lucht er niet uit.

Verloopt niet altijd even makkelijk.

Heb ik niet ergens gelezen dat ge de murena aan de achterkant omhoog moet zetten?

Veel succes verder.

Posted: Sun Nov 07, 2010 11:48 pm
by Remco007
Waar zit de "overloopslang (c) van de motor" aan bevestigd.

Ik heb drie overloopslangen. Eén achter de dop en twee die vrij in de motorruimte hangen.

Posted: Mon Nov 08, 2010 12:00 am
by oetker
Routing.
I gaat naar de radiateur en zit bovenin op de radiateur

Image

Posted: Mon Nov 08, 2010 6:36 pm
by Remco007
Dit plaatje heb ik ook. I zit vast maar F is nergens aan bevestigd.
Tevens heb ik nog een tweede dunne slang nast I dit ook vrij uitloopt.

Posted: Mon Nov 08, 2010 6:49 pm
by oetker
Daar moeten de 1.6 kenners maar even inspringen.
Het lijkt er op dat F naar de bout gaat die onder de thermostaat zit.
Als die slangen niet aangesloten zitten, kan het systeem ook niet onder druk komen, dus ook niet goed werken.

Posted: Mon Nov 08, 2010 9:30 pm
by Urbain
Die ontluchtingsbout onder de thermostaat zit bij mij (1983) blijkbaar niet op. Zou er een verschil bestaan tussen de verschillende bouwjaren?

Posted: Mon Nov 08, 2010 10:19 pm
by Remco007
Urbain,

Waar zit bij jou dan de slang F op aan gesloten?

Posted: Mon Nov 08, 2010 11:30 pm
by oetker
De latere 1.6 heeft niet meer het platte expansievat, maar dezelfde als de 2.2.
Die heeft andere aansluitingen.
Aangezien hier een motorwissel heeft plaatsgevonden kan deze motor voor het andere vat bestemd zijn.
Hieronder een tekening waar je kunt zien dat er zowel een bout in de thermostaat kan zitten als een aansluiting.
Dat verklaart in ieder geval 1 aansluiting. (F)

Image

Posted: Tue Nov 09, 2010 8:30 am
by hendrik
Ja ik heb ook al van die grote expansievate in mijn murena's zitten. Die twee wat ik gesloopt hebt zaten van die platte in.




grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 10:05 am
by oetker
Het oude type tankje van de 1.6

Image
Foto Bart.

De nieuwe tank (Normaal in plastic) maar dit is een namaak prototype in allu (mooi).
Image
Foto Graham (GP)

Welke heb je Remco?

Posted: Tue Nov 09, 2010 12:22 pm
by hendrik
Dat klopt herman, daar heb ik er nog twee van liggen die kan ik niet gebruiken voor mijn murena he of wel weet jij dat?
Anders ga ik ze verkopen.




grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 3:11 pm
by oetker
Ik denk dat op de 1.6 onderling wel uitgewisseld kan worden.
Ik heb echter geen tekening over de waterloop van de 1.6 na de modificatie.
Kwestie van bekijken van 1.6 met nieuwe en oude tank.
Die van jou is toch met nieuwe tank harry?
Zou je even wat foto's kunnen posten daarvan, en speciaal de aansluitingen.

Posted: Tue Nov 09, 2010 4:09 pm
by hendrik
Hier zijn wat fotos herman.



grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 4:14 pm
by hendrik
Ik hoop dat je daar wat aan hebt herman je ziet het niet zo goed he.




grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 5:47 pm
by benny
Het darmpje F moet naar een aansluiting naast de thermostaat. Waar nu het boutje zit moet er een aansluiting komen ( nummer op de tekening 00326605) Die aansluiting is er om de motor te ontluchten wanneer de thermostaat gesloten.
Zie ook topic: http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... highlight=

Posted: Tue Nov 09, 2010 6:34 pm
by oetker
Dan zal bij Remco daar de oorzaak zitten in combinatie met geen druk op het systeem.

Posted: Tue Nov 09, 2010 8:36 pm
by Urbain
Remco,

Slang F zit er bij mij niet op. Zodra ik kan zal ik eens een foto maken, maar ben een beetje aan het verbouwen en kan momenteel moeilijk aan de Murena...

Posted: Tue Nov 09, 2010 9:23 pm
by Remco007
Ik heb in ieder geval een plat tankje. Volgens mij zit bij Hendrik ook een aansluiting onder de thermostaat. Het zel wel betekenen dat de lucht onder de thermostaat er niet uit kan en bij het openen van de thermostaat erg warm wordt waardoor de vloeistof er uit gedrukt wordt.

Ik heb al een aansluiting besteld bij Koutauto. M14 met nippel. Nu maar wachten totdat deze binnen is.

De snaar is inmiddels opgespannen.

Posted: Tue Nov 09, 2010 9:29 pm
by Remco007
Benny, bedankt voor de link dat is volgens mij precies het euvel. M14x1,5 dus.

Posted: Tue Nov 09, 2010 9:43 pm
by hendrik
Dat klopt remco, bij mij is ook een aansluiting onder de thermostaat dat heb je goed gezien.





grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 9:47 pm
by oetker
Toch nog even wat verder onderzoek, want de vraag blijft me bezighouden waarom sommige thermostaathuizen een bout hebben en sommige een aansluiting.
Er moet toch ergens ontluchting plaats vinden.
Het antwoord zit volgens mij in deze foto's.
Beide thermostaten zijn voor de Murena.
Image
Image
Mijn conclusie is dat er dus 2 verschillende thermostaten zijn.
1 met een hol kogeltje, en 1 zonder.
Het water drukt het kogeltje omhoog als de lucht weg is waarna er afgesloten word.
Wel even iets om op te letten dus als je de thermostaat vervangt.

Posted: Wed Nov 10, 2010 7:26 am
by benny
Mijn murena heeft er een zonder ontluchtingsgaatje

Posted: Wed Nov 10, 2010 8:15 pm
by Urbain
Herman,

Dat lijkt mij een logische verklaring, een kogeltje is beterkoop dan een extra aansluiting en slang, en het financiële zal tijdens de laatste bouwjaren ook wel meegespeeld hebben zeker?

Posted: Wed Nov 10, 2010 9:14 pm
by oetker
Dat doet iedere fabrikant.
Je maakt een prototype met de materialen van dat moment.
Daarna zijn de ingenieurs niet klaar en gaat er verbeterd worden.
Ondertussen komen er ideeen over hoe het proces goedkoper kan.
Het is ook altijd beter een produkt te kopen wat al een tijdje op de markt is.
Daar zijn de kinderziektes uit.
De beste Murena's zijn dan ook de laatst gebouwde.

Helaas staan de modificaties niet altijd beschreven in de WP Handboeken.
Er komen wel update journaals maar in garages gaan die vaak op een hoop en worden niet ingevoegd.
Het onderdelenboek laat echter beide mogelijkheden zien.
De thermostaat met ontluchting zal in alle gevallen goed zijn lijkt me.

Posted: Wed Nov 10, 2010 9:16 pm
by Remco007
Nog even de foto's bekeken en het oude blok had deze aansluiting wel.
Helaas heb ik dit deel al weggegooid omdat het brak bij montage (zal je net zien).

Posted: Wed Nov 10, 2010 9:24 pm
by oetker
Hieruit blijkt maar weer dat je eigenlijk nooit iets weg mag gooien, hoe onbelangrijk het ook lijkt.
De meest onwaarschijnlijke dingen komen zo maar weer van pas.
Ruimte is echter vaak het probleem.