Page 1 of 7

Carburateur

Posted: Sun Jun 06, 2010 11:14 pm
by Remco007
Ik heb het vermoeden dat mijn koppaking niet goed meer is maar des te meer ik een keer de Murena pak des te vaker ik denk dat het wel eens iets anders kan zijn.

Starten gaat goed maar soms slaat de motor al af als ik het gaspedaal aanraak. Na even stevig intrappen blijft de motor rijden.

Als de motor iets warm is lijkt het wel of het rijden of stilstaan is. Met gas erop gaat de Mu maar zodra ik het gas iets los laat duikt de motor in. Daarna weer gas erop en ik ga weer. Bij bochten en ingetrapte koppeling slaat de motor af maar als ik in z'n twee de koppeling laat opkomen slaat deze direct weer aan.

Waar moet ik het zoeken? Is het echt de koppaking of kan het aan de carburateur liggen. Ik weet niet waar de sproeiernaalden zitten maar ik dacht aan misschien de stationairsproeier. Ik hoor steeds de term tweetraps. Heeft dit betrekking op de 1.6 carburateur en hoe werkt dit.

Graag een beetje feedback zodat ik een weet waar ik moet zoeken.

Posted: Mon Jun 07, 2010 5:11 pm
by jurgen M
tweetraps carbuirator of registercarburator is idd een carburator die wanneer je de gaspedaal zacht intrapt (de eerste trap gebnruikt, wanneer je hem ahrd intrapt de tweede. ALs ik het goed heb heeft de murena een dubbele register. De problemen die je omschrijft kunnen idd te maken hebben met carburatie of ontsteking. Moeilijk uit te maken zonder de wagen te zien.

Posted: Wed Jun 09, 2010 10:41 pm
by bart_heemskerk
Kijk eens of jou uitlaatspruitstuk nog heel is. Als er een scheur in zit, merk je dat niet direct, maar het heel wel veel effect op de carburatie.

Posted: Wed Jun 09, 2010 11:28 pm
by Remco007
Bart, het uitlaatspruitstuk is heel. Ik heb de uitlaat onlangs vervangen en alles is lekdicht. Ik zoek wat uitleg over de carburateur, over de naalden en sproeiers. Waar ze zitten en hoe ik ze kan schoonmaken. Ik heb nog geen ervaring met de carburateur schoonmaken en het wpl handboek geeft onduidelijke doorsneden.

Wie o wie heeft meer info zodat ik verder kan.

Posted: Thu Jun 10, 2010 7:53 am
by GODFRIED
Dag Remco,

Waarschijnlijk zit je probleem in de carburators.

Blijft de motor stationair goed draaien. Als het stationairtoerental te laag staat zal hij het zelfde doen.

Als je de luchtfilter verwijdert dan kijk je boven op de sproeiers, deze uitdraaien en doorblazen met lucht. Laat ze niet in de carburators vallen.
Gebruik een tang met een smalle lange bek om ze er uit te nemen.

Zijn de benzinefilters zuiver?

Succes.

Posted: Thu Jun 10, 2010 6:52 pm
by jurgen M
CO staat waarschijnlijk te laag, motor draait best met CO tussen 2,5 en 4% . Is wel maximumgrens voor de keuring

Posted: Thu Jun 10, 2010 11:00 pm
by zeuneke
Rotor, delcokap, bougiekabeld nazien en vervangen ,kost niets en helpt veel !!

frank

Posted: Wed Sep 01, 2010 11:50 pm
by Remco007
Al met al ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met de motor uit de verbrande murena van Laurens.
Hierbij enkele eindplaatjes.

De carburateur heb ik maar teruggeplaatst. Ik weet niet wat ik moet controleren en/of schoonmaken.

Posted: Thu Sep 02, 2010 7:31 am
by GODFRIED
Dat ziet er netjes uit. :wink:

Posted: Thu Sep 02, 2010 7:33 am
by benny
Mooi werk. Ik heb hier nog enkele motoren liggen die moeten onder handen genomen worden. Indien u zich geroepen vindt om ze te reinigen moet u zich niet inhouden.

Posted: Thu Sep 02, 2010 8:17 am
by hendrik
Ja en ik heb er ook nog een paar liggen voor te reinigen.




grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 02, 2010 10:33 pm
by oetker
Peter heeft hier gisteren een mooi apparaat voor gekocht.
Image
We kunnen nu alles lekker schoonsoppen.

Mooi stukje werk Remco, dat gaat goed komen met die motor.

Posted: Thu Sep 02, 2010 10:57 pm
by hendrik
Herman.dat ga ik me ook eens een keer maken dat is toch wel gemakkelijk.





grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 02, 2010 11:09 pm
by jo
Ja dat koop of maak ik me ook wel eens (zijn niet duur nieuw), dacht er nog een rooster voor te maken waarop ik kleine prul kan spuiten.
Geen stof tijdens het spuiten, achteraf de bak dicht en alles proper.

Posted: Thu Sep 02, 2010 11:25 pm
by Remco007
Bijna klaar alleen de motorruimte nog proper maken.

Wie weet waarvoor de tweede aansluiting op de carburateur voor dient. Deze zat op het oude spruitstuk niet. Momenteel heb ik deze maar afgedopt.

Posted: Fri Sep 03, 2010 8:18 am
by hendrik
Bij mij is die ook afgedopt waar die voor dient weet ik ook niet.





grt harry de matra.

Posted: Fri Sep 03, 2010 8:25 am
by oetker
Vermoedelijk is de extra aansluiting om een vacuummeter op aan te sluiten voor testdoeleinden/afstelling van de motor.

Posted: Fri Sep 03, 2010 4:35 pm
by benny
Je hebt er één nodig voor de onderdrukservo van de remmen en één voor het onderdrukvat voor de bediening van de koplichten

Posted: Fri Sep 03, 2010 7:56 pm
by jurgen M
Remco007 wrote:Bijna klaar alleen de motorruimte nog proper maken.

Wie weet waarvoor de tweede aansluiting op de carburateur voor dient. Deze zat op het oude spruitstuk niet. Momenteel heb ik deze maar afgedopt.
solara heeft er maar 1, die hebben nl. geen openklappende koplampen.

Posted: Fri Sep 03, 2010 9:24 pm
by oetker
Toch bij de 2.2 anders dan.
Die heeft er 1 voor cilinder 1, en 1 voor cilinder 3 hangen.
Verder onder de carberateur nog 1 voor de carterventilatie.
Als je een vacuumlek hebt dan krijgt 1 cilinder een arm mengsel.
De carterventilatie onde de carb had ik ook zo mijn gedachten over.
Vandaar dat ik alles er maar af gegooid heb en voor de electr. vacuum gegaan ben.

Posted: Fri Sep 10, 2010 11:39 pm
by Remco007
Vandaag een vrije dag genomen om het blok in één keer er in te kunnen hangen. Na 7 uur ploeteren hangt ie op z'n plek en is (bijna) alles weer terug geplaatst.

De koelbuizen hadden aardig wat roest maar dat leek me een klus voor later. Na het aftikken van wat roest had ik een gaatje dus ik ben aan de beurt.

Heeft iemand een alternatief voor de buizen van Carjoy? De linkerbuis dient vervangen te worden.

Posted: Sat Sep 11, 2010 12:04 am
by Remco007
Ik moet ook mijn bandenbak er uit halen. Heeft iemand nog grote platte klinknagels? Ik kan ze alleen per 500 bestellen en dat lijkt me een beetje veel.

Posted: Sat Sep 11, 2010 12:13 am
by oetker
Ik heb ze toen bij carjoy meegenomen, maar heb er nog maar een paar.
Moet ze binnenkort weer is bijhalen.
De koelbuizen ga ik volgend jaar vervangen voor koper en flexibele gepantserde slang in de bochten.
Dit lijkt me mooi spul daarvoor.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Posted: Sat Sep 11, 2010 12:17 am
by Remco007
Oetker, dit is 35mm. Ik zit zelf te denken aan CV leiding buis. Dat is per rol van 25 meter te krijgen met een buiitendiameter van 32mm. Dit is aluminium met kunstof coating binnen en buiten. Volgens mij moet dit werken.

Posted: Sat Sep 11, 2010 12:22 am
by oetker
De buitendiameter van de buis is 35mm.
Zit zelf aan koperen buis te denken van 35mm voor de rechte stukken en dan de slang voor de bochten.
De Superflex slang is ook prima bruikbaar in de motorruimte.
Het is zeer flexibel.

Image

Posted: Sat Sep 11, 2010 9:26 am
by benny
De treknagels kan je in zakjes van 100 kopen voor een klein bedrag in een Doe-het-Zelf zaak

Posted: Sat Sep 11, 2010 9:31 am
by Vollegaaz
benny wrote:De treknagels kan je in zakjes van 100 kopen voor een klein bedrag in een Doe-het-Zelf zaak

Hier bij ons zelfs per gewicht, handvol in een zakje, wegen en hup...

Posted: Sat Sep 11, 2010 11:00 pm
by Remco007
Oetker,

Ik kom toch niet verder dan 32mm. De slang is dikker maar volgens mij de buis niet.

Posted: Sat Sep 11, 2010 11:10 pm
by oetker
Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit gemeten heb, maar zal deze week is controleren.
In mijn gedachten was het 35mm, maar je zou gelijk kunnen hebben of de 2.2 moet dikkere buis hebben??
De harddisk bovenin slaat wel eens over :oops:

Posted: Sat Sep 11, 2010 11:15 pm
by Remco007
Oetker,

Daar dacht ik ook al aan maar volgens de catalogus hebben de koelbuizen van de 1.6 en de 2.2 hetzelfde artikelnummer. Laat het even weten want ik weet niet of ik de origine heb (hoewel?)