Kleppen frezen

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad, soms plak ik de openingen dicht, maar als het vettig is houd het niet.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Inderdaad, soms plak ik de openingen dicht, maar als het vettig is houd het niet.

Ik maak de openingen eerst even schoon met remmenreiniger.
Vervolgens maak ik van ducktape een prop met de kleefzijde aan de buitenkant, en dan druk ik de prop vast in de opening.
Op lastige plaatsen even een lange spijker door de prop steken, dan heb je altijd een handvat om de prop er weer uit te halen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Hier ook duck tape.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De volgende keer ook eens proberen, maar een gewoonte is moeilijk af te leren. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Eindelijk de kleppen gedemonteerd. Mijn eigengemaakte kleppentang heeft het twee kleppen volgehouden maar brak toen op het draaipunt. Gelukkig had de eigenaar van Keverland nog een kleppentang over die ik moch lenen. Hij had vroeger een Bagheera gehad en was wel geinteresseerd over de vorderingen. Momenteel staat de Murena zonder uitlaat en met een lekke koppakking stil maar de kever is van stal dus ik rij weer.
Attachments
Kleppentang van Keverland
Kleppentang van Keverland
Pict3302.jpg (80.96 KiB) Viewed 12760 times
Zelfgemaakte kleppentang
Zelfgemaakte kleppentang
Pict3301.jpg (79.01 KiB) Viewed 12760 times
De helft gedemonteerd (alles is nu gedemonteerd)
De helft gedemonteerd (alles is nu gedemonteerd)
Pict3303.jpg (72.61 KiB) Viewed 12760 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig van je kleppentang, deze zou anders perfect kunnen werken.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Remco, passen de klepsteeldichtingen? Volgens mij zitten de verkeerde in de set. Ik heb klepstelen van 8mm en de zitting is 12.7 mm. Ik heb contact genomen met de verkoper, en die schrijft dat ze zouden moeten passen. Blijkbaar weet hij niet dat er waarschijnlijk 2 verschillende dichtingen bestaan voor de cilinderkoppen. Ik mag ze terugsturen en krijg dan mijn geld terug maar dat doe ik niet want de verzendkosten zijn te hoog.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Benny, Ik wist niet dat er ook klepsteeldichtingen in het pakket zaten dus had ik deze al bij Simonis besteld. Ik zal ze eens opmeten want die in het pakket zitten heb ik nu over.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Benny, Ze zouden moeten passen. Ik wil ze wel opsturen. Stuur maar een PM.
Attachments
Pict3317.jpg
Pict3317.jpg (60.89 KiB) Viewed 12711 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Kleppen geslepen en kop geschuurd. Daarna de kleppen terug geplaatst en volgegoten met Thinner. Na een uur was er 1,5mm vloeistof weg dus volgens mij voldoet het.

Nu wilde ik de boel in elkaar gaan zetten maar behalve de twee bussen die in het blok zitten heb ik nog twee bussen over. Weet iemand waar deze horen?

Horen deze misschien bij de klepstoterstang?
Attachments
Bussen die over zijn
Bussen die over zijn
Pict3315.jpg (59.94 KiB) Viewed 12702 times
Zoe ziet het blok er nu uit.
Zoe ziet het blok er nu uit.
Pict3316.jpg (66.02 KiB) Viewed 12702 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die klepsteeldichtingen heb ik niet nodig. Ik heb er hier ook nog 8 liggen. Aangezien het dezelfde zijn die jij hebt, zou ik wel eens willen zien hoe jij die erop krijgt. Wil je eens meten wat de afmeting is waar die dichtingen op zitten op de cilinderkop? De bussen die je over hebt kunnen van de armen komen waar de bouten in zitten om de cilinderkop vast te maken. Die armen tussen de kleptuimelaars.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb deze dus niet gebruikt maar de klepsteeldichtingen van Simon uit Duitsland. De bussen kan ik helaas niet meer voor je meten want alle kleppen zitten er al weer op.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat gaat goed, doe zo verder.

Die klepdichtingen zijn die wel juist? volgens mij zijn die voor de bagheera type 1. Julie hebben de hoge nodig, of ben ik mis?
Attachments
klepdichting.JPG
klepdichting.JPG (18.23 KiB) Viewed 12679 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het zou moeten gaan om de Elring 010.250 dichting.
De afmetingen hiervan zijn 8x12,7/15,3x9,5
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Godfried, Ik heb de dichtingen zoals je afbeeld. Deze heb ik bij Simon besteld. Maar goed dat ik de groene niet geplaatst heb.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

De kop is er weer op. Helaas kan ik pas compressie testen als ik dat lastige doekje hab verwijderd. Ik heb gelijk de extra kogel op de schakelstang geplaatst. (kleppendeksel moet ik nog wel schoonmaken) Nu nog wachten tot dat de hittebestendige verf binnen komt.

Wie heeft er ervaring met de papieren pakkingen. Moet ik deze eerst vet maken of droog plaatsen? Volgens mij moet ik ze in vetten en waar vet ik ze dan mee in?
Attachments
Weer samengebouwd
Weer samengebouwd
Pict3320.jpg (59.5 KiB) Viewed 12639 times
Extra kogel op schakelstang
Extra kogel op schakelstang
Pict3323.jpg (56.35 KiB) Viewed 12639 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nooit olie of vet gebruiken, die zorgen ervoor dat de dichting niet aanpakt aan het metaal. De onderdelen goed ontvetten en dan de papieren dichtingen ertussen. Je kan eventueel op de metalen delen vloeibare pakking smeren en dan de papieren dichting ertussen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jongens niet te schoon maken al die motoren.
Ik val zo uit de toon met die vette klomp achterin.
Wel oppassen dat je niet te veel van die vloeibare pakking gebruikt.
Dan krijg je dit soort dingen.

Pic Lars B
Attachments
kitfilter.jpg
kitfilter.jpg (214.42 KiB) Viewed 12629 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik gebruik bij een papierendichting altijd iets pasta. Bij een nieuwe motor denk ik dat ze geen pasta gebruiken.

je ziet wat te veel doet in het carter van de motor, daar verzamelt alles zich.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Bij montage zag mijn motor er ook zo uit, nu krijg ik idd hartzeer als ik een beetje vet zie opduiken uit een of andere dichting... Zal wel normaal zijn eens je begint te rijden[
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Die van mij is wel redelijk schoon nu maar zo ver als Godfried ga ik niet. De boel wordt toch weer vies en vuil alleen is het wel prettig dat je handen niet steeds zwart zijn als je in de moterruimte zit.

Maar goed. Dun streepje vloeibare pakking moet het doen.

In de manual las ik ook iets over de koppaking vetten voor plaatsen maar dat heb ik ook niet gedaan. Mij lijkt het dat een dun filmlaagje vet alleen maar voor lekkage kan gaan zorgen. Ik hoop dat dit geen problemen veroorzaakt.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb de koppakking voor het plaatsen met wat motorolie ingesmeerd. Dacht dat dit aangeraden is!!
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, kan je eens de afmetingen die hierboven staan controleren op je klepsteeldichting?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny, ik hoop dat ik er nog liggen heb. De foto is al ouder.
Die lage van de bagheera , daar heb ik ook twee setjes van liggen maar deze zijn niet bruikbaar op mijn bagheera en ook niet op de murena.

Ik heb het gevonden. Stond al op het forum.

Is dat voldoende?????
Attachments
klepsteeldichtingen bag mur (Large).jpg
klepsteeldichtingen bag mur (Large).jpg (46.53 KiB) Viewed 12564 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb het setje pakkingen uitgepakt. Een aantal kan ik wel plaatsen en de rest kom ik nog wel een keer tegen. Wat ik graag wil weten is waar de rubber afdichtingen geplaatst dienen te worden. Deze zou ik nu al graag vervangen omdat ze waarschijnlijk uitgehard zijn. Ook de pakking daaronder is waarschijnlijk van de carburateur maar misschien alleen van de Bagheera. Ik ken deze niet van de Murena. Wie o wie kan de pakkingen plaatsen?

ps. Er zitten nog een paar pakkingen in een klein pakket die niet op de foto staan maar deze zijn nu niet belangrijk.
Attachments
Pakkingen
Pakkingen
Pict3325.jpg (36.88 KiB) Viewed 12548 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Godfried, dat is het. Dat de Murena 1.6 daarbij staat roept bij mij toch vraagtekens op.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

benny wrote:Inderdaad Godfried, dat is het. Dat de Murena 1.6 daarbij staat roept bij mij toch vraagtekens op.
Waarom? Mijn bagheera heeft deze klepsteeldichtingen ook.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried, de nieuwe klepsteeldichtingen zijn die kleinere.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad nu zie ik pas wat je bedoelt. Ik heb altijd gedacht dat de kleine dichtingen de oude waren maar het is het tegenovergestelde. Dus dat wil zeggen dat ik nog twee setjes liggen heb waar ik niets mee kan doen??

Zitten er nu kleine of grote op een murena??? Kleine zeker??
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Er zitten grote in de Murena 1.6 daarom dat ik mij afvraag vanwaar ze erbij komen "Murena 1.6 bouwjaar 83" op die service te plaatsen. De 2.2 heeft een ander model.
Post Reply