Page 1 of 4

Kleppen frezen

Posted: Sun Mar 21, 2010 11:13 pm
by Remco007
Ik heb het blok van Laurens overgenomen. De compressie moet ik nog meten maar nu het blok vrij staat is het gemakkelijk om diverse zaken aan te pakken. Als de compressie goed is wil ik het blok verder met rust laten. Wat betreft de kop: ik zie door de uitlaatgaten steeltjes die nat zijn van olie dus daar lekt wel wat. Revisie lijkt mij het beste. Heeft iemand ervaring met kleppen frezen en dichtingen vernieuwen. Welke kosten kan ik ongeveer verwachten? Heeft iemand een schatting?
Ik hoor het graag.

Posted: Mon Mar 22, 2010 7:28 am
by GODFRIED
Dag Remco,

Ik heb deze werkzaamheden net achter de rug. Ik heb ze wel zelf uitgevoerd.
Nu je de motor toch voor je hebt liggen zou ik zeker, nieuwe klepdichtingen zetten en de kleppen frezen (schuren).

Het schuren kost weinig of geen geld, je hebt nodig, wat schuurpasta en een zuignap voor op de klep te zetten. Ik gebruikte een zuignap van een kerstverlichting die ik nog liggen had.

De klepdichtingen kun je bij Caroy of Simon vinden, iets van 25€ voor een set. Natuurlijk heb je dan ook een nieuwe koppakking nodig.

Posted: Mon Mar 22, 2010 12:22 pm
by hendrik
Godfried ,dat ziet er mooi uit dat lijkt wel nieuw.


grt harry de matra.

Posted: Mon Mar 22, 2010 11:13 pm
by jo
Godfried wat jij beschrijft is kleppen rodderen.

Je hebt kleppen frezen waar ze eerst en vooral nieuwe klepgeleiders steken, de klepzitting verwijderen (als die gebroken is), Het proper frezen van de holte (gebeurt met de hand met een speciale frees).
De nieuwe zitting plaatsen en die vervolgen slijpen (met machine), waarna men gaat rodderen met de klep en pasta.

Ik denk dat Remco met nieuwe klepsteelrubbers en rodderen een heel eind komt.

Posted: Tue Mar 23, 2010 6:53 am
by GODFRIED
ik vermoed dat Remco dat ook bedoelde!!!!

We zullen het wel horen zeker!

Posted: Mon Mar 29, 2010 10:23 pm
by Remco007
Ik bedoel het lekken van olie via de klepstelen.
Vandaag heb ik compressie gemeten en ik kom tot de volgende waarden:
Vanaf rechts: 10,5 - 8,2 - 5,9 - 8,0.
Zal dit voornamelijk veroorzaakt worden door slechte zuigerveren of kunnen slecht sluitende kleppen hier ook de oorzaak van zijn?
Wat is de beste volgende stap?

ps. De klepstelen van de derde cylinder zijn ook nat van de olie. Dit zegt in ieder geval iets over de klepsteelrubbers maar misschien ook over de kleppen.

Posted: Mon Mar 29, 2010 10:53 pm
by matrafan
Volgende stap is jammer genoeg denk ik de cylinderkop eraf nemen.

Vervolgens nazien of er kleppen ingebrand zijn, waarschijnlijk die van de 3de cylinder zeker.

Indien dit niet het geval is dat zit het probleem bij de zuigerveren.

Veel succes.

Posted: Tue Mar 30, 2010 7:01 am
by GODFRIED
Meestal zijn het de kleppen, maar na veel km kunnen het de zuigerveren zijn.
Kop verwijderen en kleppen roderen, net zoals Jos aanhaalt.

Posted: Tue Mar 30, 2010 7:28 am
by benny
De cilinderkop eraf nemen en ondersteboven plaatsen. Dan benzine gieten waar de kleppen zich bevinden. Indien de benzine wegloopt, moeten de kleppen gerodeerd worden. Blijft de benzine staan, dan zijn de kleppen OK.

Posted: Tue Mar 30, 2010 8:52 am
by Remco007
Benny, bedankt, goeie tip. Ik ga dit eerdaags eens uitvoeren. De kop moet er toch af.

Posted: Tue Mar 30, 2010 11:03 pm
by Remco007
Ik heb wel eens een kop van een motor gedemonteerd maar deze is nieuw. Ik ben toch wel een beetje een beginneling. Zitten de cylinderkopbouten aan de bovenkant of dien je deze van onderen te benaderen. Volgens mij moet ik de tien bouten van de stang die de tuimelaars vasthuoden demonteren.
ps. Kan ik beter eerste de olie aftappen of is dit al onderin gezakt als ik de kop demonteer?
[/img]

Posted: Wed Mar 31, 2010 4:20 pm
by benny
Je moet inderdaad die 10 bouten lossen om de cilinderkop eraf te nemen. De olie is reeds naar onder gezakt, maar het is raadzamer de olie nu reeds af te laten, anders wanneer je de motor omdraait of zo, kan de olie eruit lopen.

Posted: Wed Mar 31, 2010 8:04 pm
by Remco007
Benny,

Dit had ik gisteravond ook ontdekt. De kop ligt er af en ik heb omgedraaid (was) benzine er in gegoten en jawel. Bij de cylinder met de laagste cmpressie liep de benzine het snelst weg. Bij de cylinders met 8 iets langzamer en bij de beste cylinder bleef het staan.
Vandaag heb ik Rijsbergen gebeld en hun konden alleen een prijs afgeven als ze de kop zagen. Tussen de 300 en 800 euro gaven ze aan.
Lijkt me iets te prijzig. Wie heeft hier ervaringen mee?

Posted: Wed Mar 31, 2010 8:20 pm
by benny
Probeer het eerst met rodeerpasta. Kost niet veel. Het is enkel een potje met twee soorten slijppasta en een stok met een rubbertje.

Posted: Thu Apr 01, 2010 7:01 am
by GODFRIED
Je kunt dat perfect zelf roderen en je spaart een hoop geld uit.
Hoe je dit moet doen is wel op het net te vinden. Ik heb het onlans gedaan met de kop van mijn 2.2.

Posted: Thu Apr 01, 2010 11:32 pm
by Remco007
Ik heb wel een beetje angst om dat zelf te doen. De kleppen los halen en zelf roderen zal wel lukken maar is dan alles goed sluitend. Dat betekent nieuwe koppakking plaatsen en weer compressie meten. Als het niet goed is kost het een koppakking en tijd en alsnog revisie. Mischien wel het proberen waard maar ik weet niet of zittingen slijpen noodzakelijk is of dat er alleen koolafzetting op de ziiting zit.

Posted: Fri Apr 02, 2010 7:17 am
by GODFRIED
Als je de kleppen aan het roderen bent zie je aan de oppervlakte van de klepzitting wanneer alles goed sluit. Deze oppervlakte begint dan te blinken, moet over de volledige oppervlakte van de klepzitting blinken.
In principe kun je niets verkeerd doen als je maar zorgt dat de kleppen op hun zelfde plaats terug gezet worden, dus geef de kleppen een nummer. Natuurlijk smeer je de polijspasta alleen op de klepsluiting, schuren, kijken of alles blinkt, zuiver maken weer pasta aanbrengen enz.
Ik denk niet dat je clublid bent? anders had je de werkzaamheden van mij kunnen volgen onder het ledengedeelte.

Vergelijk de klepzitingen van foto 2 en 3.

Geloof me, je kunt het.

PS; opgelet!! Dat stalen borsteltje, gebruik alleen een heel zacht borsteltje.

Posted: Fri Apr 02, 2010 8:26 pm
by Remco007
Godfried,

Ik ben wel lid en ik heb het artikel ook bekeken. Wat dat betreft ben ik blij dat je nu een goede compressie heb. Dat geeft mij ook vertrouwen.
Ik weet dat de kleppen op de oude plek terug moeten. Maakt het nog uit voor de veren?
Volgende week maar eens vragen naar rodeerpasta. Hoe heb je de kleppen trouwens gedemonteerd? met een aangepaste lijmtang?
Ik heb trouwens wel een 1.6 en dat ziet er iets anders uit maar de techniek blijft hetzelfde.

Ik hoor het wel.

Posted: Sat Apr 03, 2010 9:52 am
by GODFRIED
Dag remco,

Ik had het moeten weten dat je clublid bent. Ik zal een nieuwe ledenlijst moeten vragen. :oops:

Inderdaad ben ik blij dat het goed gekomen is met de compressie. Het had ook aan de zuigerveren kunnen liggen, maar dan had ik sporen moeten zien in de cilinderwanden!!
De vorige eigenaar had me gezegd dat de zuigerveren onder zijn bezit al vervangen waren, maar toch blijft het dan een ????
Ik heb alle veren gescheiden gehouden en terug op de zelfde plaats gezet. Het kan zijn dat de inlaat en de uitlaatveren niet het zelfde zijn, maar ik vermoed van niet. Visueel zijn ze het zelfde. Ik zou ook de kleppenstoters in jou geval op de zelfde plaats zetten. Het is allemaal op elkaar ingelopen. Het is niet echt noodzakelijk maar ik zou het wel doen.
Bij mijn 2.2 heb ik deze niet door de bovenliggende nokkenas.
Rodeer ze alle vier als je toch dat werk doet. je moet ze toch losmaken voor nieuwe klephoedjes te zetten. En die kleppen wat goed sluiten zijn in enkele minuten gedaan.
Ik heb inderdaad een aangepaste lijmtang gebruikt.
Ik zal er een foto van plaatsen.

Vetrouw je zelf en doe het op je gemak, met wat hulp van het forum kun je het zeker. Rustig en niets forceren geen brute krachten gebruiken.
We geven je graag raad.
Dus je gaat het zelf doen???

Posted: Sat Apr 03, 2010 10:52 am
by Remco007
Godfried,

Ik ga het in ieder geval zelf doen. Mijn idee is dus roderen en klepsteelrubbers vervangen. Wat zijn nu de klephoedjes?
Ik kom in de catalogus van Simon het volgende tegen:

Unterlegeteller
Schaftdichtung (klepsteelrubber volgens mij)
Teller en kegelhalfte (om de veer vast te zetten)
Verder kom ik de Kipphebel tegen maar dat is volgens mij de tuimelaar.

DeVentilfuhrung zie ik wel bij de 2.2. Dat zou dan het klephoedje moeten zijn volgens mij. Ik zie deze echter niet bij de 1.6 Zou dit kunnen kloppen?

Posted: Sat Apr 03, 2010 11:19 am
by GODFRIED
Ik noem het klepsteelhoedjes maar ja, het zijn de klepsteeldichtingen.(Schaftdichtung)

Remco, als ik je een goede raad mag geven!! Ik zou via ebay een volledig setje dichtingen kopen voor de murena.
Benny heb jij dat ook gedaan, ik dacht dat deze set kompleet was alle dichtingen???? Iets van een € 60?? verzending in.
Als je de dichtingen los koopt zijn ze duurder en vroeg of laat kun je die dichtingen toch gebruiken.

Foto van aangepaste lijmtang plaats ik nog.

Posted: Sat Apr 03, 2010 2:25 pm
by jo
Wat ik doe is : plastiek potjes van eten of chocopotten, je hebt 8 stuks nodig en schrijft er 8 nummers op (inlaat 1-4, uitlaat 1-4), er gaat alles in, kleppen veren.
Nooit geen probleem om de onderdelen uitelkaar te houden.

Posted: Sat Apr 03, 2010 2:42 pm
by jurgen M
GODFRIED wrote:Ik noem het klepsteelhoedjes maar ja, het zijn de klepsteeldichtingen.(Schaftdichtung)

Remco, als ik je een goede raad mag geven!! Ik zou via ebay een volledig setje dichtingen kopen voor de murena.
Benny heb jij dat ook gedaan, ik dacht dat deze set kompleet was alle dichtingen???? Iets van een € 60?? verzending in.
Als je de dichtingen los koopt zijn ze duurder en vroeg of laat kun je die dichtingen toch gebruiken.

Foto van aangepaste lijmtang plaats ik nog.
ik denk dat je die gegevens vindt bij topic muirena 1600 of zo. heb destijds ook zo een volledige set besteld in Oostenrijk bij een specialist voor Alfa. Idd €60 verzending inbegrepen.

Posted: Sun Apr 04, 2010 12:00 pm
by GODFRIED
Hier de foto van de aangepaste lijmtang. Is maar snel gemaakt en kan veel beter!

Jurgen, dat is de plaats waar ik bedoel. Die set is toch vrij kompleet dacht ik?

Remco en nu maar chocco eten hé.

Posted: Sun Apr 04, 2010 3:20 pm
by jo
Mijn 123 klepveertang met een stukje elektriekersbuis erop gelast.
Image

Posted: Mon Apr 05, 2010 9:07 am
by GODFRIED
Het kan eenvoudig dat is klaar en duidelijk.

Posted: Mon Apr 05, 2010 10:49 am
by jurgen M
GODFRIED wrote:Jurgen, dat is de plaats waar ik bedoel. Die set is toch vrij kompleet dacht ik?
.
Idd alle dichtingen, koppakking, alle papieren joints en klepsteelrubbers, dichtingen voor in en uitlaat, waterpomp, kurken dichting carterpan, dichtingen voor carburator..

http://cgi.ebay.de/Simca-Matra-Baghera- ... 286.c0.m14

Posted: Mon Apr 05, 2010 2:09 pm
by GODFRIED
Jurgen, zitten de oliekeerringen van de krukas er ook bij?
Zo te zien is dit de zelfde set als die ze verkopen voor de bagheera.
Ze staan niet meer op het internet maar je kunt ze wel nog bestellen.

Posted: Mon Apr 05, 2010 2:44 pm
by benny
In deze set zit alles wat je je maar kunt inbeelden wat dichtingen betreft. Ook voor de Bagheera verkoopt hij sets. Het is de enige zaak die zo'n complete sets verkoopt. Ze worden verkocht op eBay door cchalfa iot Oostenrijk. De andere sets die te koop aangeboden worden zijn rodagesets. En die zijn ver van compleet. Binnenkort zullen er zeker opnieuw worden aangeboden.

Posted: Mon Apr 05, 2010 4:52 pm
by jurgen M
GODFRIED wrote:Jurgen, zitten de oliekeerringen van de krukas er ook bij?
Neen die heb ik appart besteld in mijn autoshop