Nieuwe koppelings leiding in koper.
Posted: Sun Feb 21, 2010 8:00 pm
Sinds ik een andere motor in mijn matra heb, is de koppelings leiding een doorn in mijn oog. De orginele plastic leiding is net iets tekort om op de (orgineel 1.6) koppelings cilinder te passen. Ik heb er toen enkele fittingen tussen gezet om de kloof te overbruggen tussen leiding en cilinder.

Om de plastic leiding op de fitting aan te sluiten, dat is niet makkelijk. Die plastic leiding is 7mm. Daar zijn geen koppelingen voor te vinden. Ik heb het toen maar opgelost met een messing kabelwartel.
Dat leek wel goed te gaan, maar de leiding glijdt er toch langzaam uit.
Oftewel, de hoogste tijd voor een nieuwe leiding. En wel in koper.
Ik ga het me eigen wel weer moeilijk maken....
Ten eerste wil ik op aan beide kanten van de leiding kunnen ontluchten. De laatste keer dat ik de koppelingsleiding ontlucht hebt, heeft het me uren frustratie gekost om alle lucht uit de leiding te krijgen.
En ten tweede wil ik het laatste stuk leiding wat bij de motor zit flexibel hebben. Ik heb nog een remslang liggen die ik daarvoor ga gebruiken.

In de koppelingsgever (heet dat zo?) schroefdraad M12x1mm.
En een 8mm snijring koppeling heeft ook m12x1mm schroefdraad! Dat is interessant! En na een EUREKA! moment, en wat huisvlijt heb ik dit gemaakt.

Dit wordt in de koppelingsgever geschroeft. Aan de zijkant komt 6mm koper (het is een 8mm T-stuk, met een verloop ring voor 6mm leiding)
En bovenin zit het huzarenstukje. Dit is een messing M8 dopmoer die er op zijn kop in gesoldeerd is. Hierin zit een ontluchtings nippel met m8 schroefdraad. Onderin de dopmoer boor ik een klein gaatje. De ontluchtingsnippel sluit het gaatje af.
Nu nog zoiets maken voor bij de motor.

Om de plastic leiding op de fitting aan te sluiten, dat is niet makkelijk. Die plastic leiding is 7mm. Daar zijn geen koppelingen voor te vinden. Ik heb het toen maar opgelost met een messing kabelwartel.
Dat leek wel goed te gaan, maar de leiding glijdt er toch langzaam uit.
Oftewel, de hoogste tijd voor een nieuwe leiding. En wel in koper.
Ik ga het me eigen wel weer moeilijk maken....
Ten eerste wil ik op aan beide kanten van de leiding kunnen ontluchten. De laatste keer dat ik de koppelingsleiding ontlucht hebt, heeft het me uren frustratie gekost om alle lucht uit de leiding te krijgen.
En ten tweede wil ik het laatste stuk leiding wat bij de motor zit flexibel hebben. Ik heb nog een remslang liggen die ik daarvoor ga gebruiken.

In de koppelingsgever (heet dat zo?) schroefdraad M12x1mm.
En een 8mm snijring koppeling heeft ook m12x1mm schroefdraad! Dat is interessant! En na een EUREKA! moment, en wat huisvlijt heb ik dit gemaakt.

Dit wordt in de koppelingsgever geschroeft. Aan de zijkant komt 6mm koper (het is een 8mm T-stuk, met een verloop ring voor 6mm leiding)
En bovenin zit het huzarenstukje. Dit is een messing M8 dopmoer die er op zijn kop in gesoldeerd is. Hierin zit een ontluchtings nippel met m8 schroefdraad. Onderin de dopmoer boor ik een klein gaatje. De ontluchtingsnippel sluit het gaatje af.
Nu nog zoiets maken voor bij de motor.