Page 1 of 1

Nieuwe koppelings leiding in koper.

Posted: Sun Feb 21, 2010 8:00 pm
by bart_heemskerk
Sinds ik een andere motor in mijn matra heb, is de koppelings leiding een doorn in mijn oog. De orginele plastic leiding is net iets tekort om op de (orgineel 1.6) koppelings cilinder te passen. Ik heb er toen enkele fittingen tussen gezet om de kloof te overbruggen tussen leiding en cilinder.

Image

Om de plastic leiding op de fitting aan te sluiten, dat is niet makkelijk. Die plastic leiding is 7mm. Daar zijn geen koppelingen voor te vinden. Ik heb het toen maar opgelost met een messing kabelwartel.
Dat leek wel goed te gaan, maar de leiding glijdt er toch langzaam uit.

Oftewel, de hoogste tijd voor een nieuwe leiding. En wel in koper.

Ik ga het me eigen wel weer moeilijk maken....
Ten eerste wil ik op aan beide kanten van de leiding kunnen ontluchten. De laatste keer dat ik de koppelingsleiding ontlucht hebt, heeft het me uren frustratie gekost om alle lucht uit de leiding te krijgen.

En ten tweede wil ik het laatste stuk leiding wat bij de motor zit flexibel hebben. Ik heb nog een remslang liggen die ik daarvoor ga gebruiken.

Image

In de koppelingsgever (heet dat zo?) schroefdraad M12x1mm.
En een 8mm snijring koppeling heeft ook m12x1mm schroefdraad! Dat is interessant! En na een EUREKA! moment, en wat huisvlijt heb ik dit gemaakt.

Image

Dit wordt in de koppelingsgever geschroeft. Aan de zijkant komt 6mm koper (het is een 8mm T-stuk, met een verloop ring voor 6mm leiding)
En bovenin zit het huzarenstukje. Dit is een messing M8 dopmoer die er op zijn kop in gesoldeerd is. Hierin zit een ontluchtings nippel met m8 schroefdraad. Onderin de dopmoer boor ik een klein gaatje. De ontluchtingsnippel sluit het gaatje af.

Nu nog zoiets maken voor bij de motor.

Posted: Sun Feb 21, 2010 8:49 pm
by hendrik
Normaal moet dat zo wel lukken een goed systeem.


grt harry de matra.

Posted: Mon Feb 22, 2010 8:11 am
by GODFRIED
Dag Bart,

De nippel zal het ontluchten wel versnellen. Niet dat ik enig probleem ondervonden heb tijdens het ontluchten, ik doe het dan wel zoals Matra voorschrijft.

Dit is een goede oplossing voor probleem. Er bestaan andere mogelijkheden maar die peperduur.
Goed bedacht. :wink:

Posted: Mon Feb 22, 2010 9:25 am
by oetker
Mooie oplossing Bart.
Door die rare maten is dit lastig en niets past echt goed.
De Eagle heeft ook zoiets maar begon met een remslang die over ging in koper en weer eindigt met een remslang.
Weet niet of die pasklare onderdelen heeft gebruikt.

Posted: Sat Feb 27, 2010 9:47 pm
by bart_heemskerk
Vandaag het één en ander gemonteerd.

Image

Image

Ik heb er nog geen olie in gedaan, want ik heb ergens een lek. Het remreservoir was bijna leeg :cry:
Het lijkt erop dat de aansluiting tussen reservoir en hoofdremcilinder lek is....

Posted: Sat Feb 27, 2010 11:12 pm
by oetker
Ziet er spannend uit.

Die rempotjes scheuren nog wel is in op de bevestiging.
Zitten vermoedelijk ook op 1e generatie Peugeot 205.

Iemand wel eens onderzocht wat remolie met Teflon tape doet?

Posted: Sun Feb 28, 2010 9:37 am
by GODFRIED
Ik zie dat je ook een nieuwe aansluiting hebt gemaakt tussen resevoir en koppelingspomp. Misschien het aansluitpijpje op het reservoir gebarsten!!

Ziet er wel degelijk uit.

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:09 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:Iemand wel eens onderzocht wat remolie met Teflon tape doet?
Weet iemand dit?

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:33 pm
by oetker
Ik had al een beetje rondgekeken op het net of er iets over bekend was, maar heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden.
Vermoedelijk kan het niet veel kwaad, maar zou het toch in de gaten houden.
Wat voor materiaal is de kunstof pijp onder de auto van de koppeling?
Zou dat ook PFTE kunnen zijn?
Van horen zeggen is het specifiek materiaal.

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:50 pm
by bart_heemskerk
Ik neem maar geen risico.
Ik zal de teflontape vervangen door borg vloeistof loctite 545. Dat spul is zeker remvloeistof bestendig.

Posted: Sun Mar 07, 2010 1:52 pm
by jurgen M
bart_heemskerk wrote:
oetker wrote:Iemand wel eens onderzocht wat remolie met Teflon tape doet?
Weet iemand dit?
er zijn verschillende soorten teflon; ik heb er die mag gebruikt worden voor gasleidingen, dus waarschijnlijk zijn er ook die benzine of remoliebestendig zijn.

Posted: Sun Mar 07, 2010 7:14 pm
by matra530lx
Laat die Teflontape maar zitten, daar gebeurd niets mee.
Ik gebruik dit al jaren zonder problemen.

De speciale Loctite is voor hydraulische hoge druk installaties +400 bar, dat komt niet op een koppelingleiding denk ik.

Mvg,

Matra 530 Lx

Re: Nieuwe koppelings leiding in koper.

Posted: Mon May 25, 2015 12:19 pm
by Richard
hoi,

misschien dat ik deze aanpassing ook eens ga maken. wellicht in combinatie met deze:

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... krachtiger

op zoek naar het gebruikte materiaal kwam ik op deze site, is dat wat jij ook hebt gebruikt ?

http://www.hydraulicworld.nl/products/1 ... groupId=73

hoe zit de bevestig van het koper in het T-stuk, moet je daar net als bij remleidingen een flens aan maken of zit deze gekneld ?
hoe heb je aan het einde de overgang naar een remslang gemaakt ?

bvd

Richard