Page 2 of 2

Posted: Tue Feb 09, 2010 9:59 pm
by Urbain
Een zwaardere alternator zal de riem sneller doen slippen. Dan is de kans groot dat je de riemspanning te hoog gaat zetten om het slippen tegen te gaan. Daardoor komt er teveel zijdelingse druk op het lager van de waterpomp, de rest is slechts een kwestie van tijd... of kilometers.

Posted: Tue Feb 09, 2010 10:08 pm
by oetker
En zeker bij een Matra, waar alles een kwart slag voor afbreken berekend is.
Het is maar net hoeveel overkracht de ingenieurs uitgedacht hebben op de lagers.
De ene auto zal meer kunnen hebben als de andere.
Ook kun je extra vibraties genereren door de zwaardere dynamo, die je in de auto zou kunnen voelen.
Daar zijn wat betreft de platte snaren weer speciale pulleys voor die dat compenseren.

Posted: Wed Feb 10, 2010 1:24 am
by Muddy Bandit
Weer wat geleerd... dan zal die Suzuki-meuk toch wel iets sterker zijn. :)

Die platte snaren met tandpoelie's vervangen we in de offroad juist vaak door de ouderwetse versie, die lopen er tenminste niet af als er een beetje bagger tussen komt. :wink:

Posted: Wed Feb 10, 2010 4:21 pm
by benny
Die alternator zal nooit op zijn max laadstroom werken. Met alle verbruikers ingeschakeld zal hij nog geen 120A moeten geven.

Posted: Thu Feb 11, 2010 10:08 am
by oetker
Benny, ik benoem je tot proefkonijn in deze.
Als je het niet probeert zullen we het nooit weten.
Mijn ombouw naar 50 Amp blijft mager, vooral als je wat extra electric dingen wil met de Murena.

Posted: Thu Feb 11, 2010 10:19 am
by benny
Ik hou jullie op de hoogte.

Posted: Thu Feb 11, 2010 10:30 am
by Urbain
In normale omstandigheden zal het wel lukken denk ik, het is maar als je door één of ander defect veel langer hebt moeten starten zodat de batterij redelijk ver ontladen is dat de alternator die 120A zal willen leveren. Of een plakkend relais van bv. de achterruitverwarming ...

Posted: Thu Feb 11, 2010 10:39 am
by benny
Volledig akkoord Urbain, daarom dat de wagen dag en nacht aan de druppellader ligt. Dat scheelt veel bij het starten.

Posted: Mon Feb 15, 2010 6:52 pm
by benny
Ben vandaag bezig geweest met het maken van een support. Het grootste probleem is een sleuf maken waar de alternator op en neer kan bewegen om de riemspanning te regelen. Daar ben ik nog niet uit.

Posted: Sun May 02, 2010 8:51 pm
by benny
Ben vandaag bezig geweest met het maken van een support. Het grootste probleem is een sleuf maken waar de alternator op en neer kan bewegen om de riemspanning te regelen. Daar ben ik nog niet uit.

Posted: Mon May 03, 2010 7:02 am
by GODFRIED
Het is niet altijd eenvoudig als je van het originele afwijkt, maar ik twijfel niet aan je capaciteiten.
Succes.

Posted: Sat May 15, 2010 9:11 pm
by benny
De support afgewerkt en geplaatst. Daarna de alternator eens geplaatst om een idee te hebben hoe het eruit zal zien. Je kan mooi de hoogteregeling zien. Die regeling moet nog aangepast worden aan de nieuwe riem. Maandag ga ik een gepaste riem kopen in de autoshop. Hij was vandaag gesloten.

Posted: Sat May 15, 2010 9:31 pm
by oetker
Hele constructie geworden.
Ziet er degelijk uit.
De dynamo is bijna net zo groot als de motor 8)
Die kan wel een aardig radiotje voeden :P

Posted: Sun May 16, 2010 12:08 am
by benny
Herman, de alternator is niet veel groter dan de 45A-versie. Op de foto staat hij wel hoog geregeld maar die zal nog een eind zakken eenmaal ik de aandrijfriem heb. Ik heb de originele alternatorsteun gebruikt en aangepast. De 120A-alternator moest 7 mm meer naar buiten gemonteerd worden om in lijn te staan en de hoogteregeling moest ik veranderen omdat de oorspronkelijke tegen de behuizing van de alternator kwam. Ik heb de steun wel extra vastgemaakt boven de waterpomp omdat er meer krachten zullen werken op de steun dan ervoor. Eén van de zwakke punten is die steun want die durven nog al eens scheuren door de voortdurende trillingen. En ik vind de afstand van de 3 bouten bovenaan en de achterkant waar de alternator zijn hoogteregeling heeft te lang.

Posted: Sun May 16, 2010 9:42 am
by oetker
Gezien de dikte van de nu gebruikte materialen zal dat afbreken nu wel tot het verleden behoren.
Ziet er goed uit.

Posted: Sun May 16, 2010 9:58 am
by GODFRIED
Dat ziet er stevig en degelijk uit. Dit heb je goed gemaakt. :wink:

Posted: Sun May 16, 2010 8:33 pm
by benny
Vandaag de motor geplaatst. De nieuwe alternatorsteun is zo goed als even groot als de originele. Je ziet op de foto dat plaats geen probleem is

Posted: Mon May 17, 2010 11:07 am
by GODFRIED
Dat gaat goed komen. :wink:

Posted: Tue May 18, 2010 8:11 pm
by benny
Vandaag heeft de motor zijn eerste rondjes gedraaid. De alternator doet het goed en de riem schreeuwt niet en de motor krijgt de belasting rond. Nog twee problemen. De eerst is dat ik geen uitwijking krijg van de oliedrukmeter. Wanneer ik de aansluiting tegen de massa houd, wijkt de meter niet uit, wat hij volgens mij wel moet doen. Of heb ik het verkeerd voor? Het tweede wat mij verontrust is dat er weer druk in het karter is. Hopelijk komt het van de nieuwe zuigerveren die nog moeten indraaien. Morgen dus die oliedrukmeter uittesten en hopen dat de rest goed komt.

Posted: Tue May 18, 2010 10:13 pm
by oetker
Even in het schema gekeken, en de oliedrukmeter moet uitslaan als je het draadje naar massa doet.
Waarschijnlijk een onderbreking ergens.

Druk in het carter is niet best.
Als je de zuigerveren vervangen hebt dan zou er goede compressie moeten zijn.
Misschien een uitlaatklep die blijft hangen.

Posted: Wed May 19, 2010 4:11 am
by GODFRIED
Er is altijd iets druk in het karter, het zal wel goed komen.

Posted: Wed May 19, 2010 8:37 am
by jurgen M
GODFRIED wrote:Er is altijd iets druk in het karter, het zal wel goed komen.
bij mijn 'nieuw' blok bijna niet, bij mijn vorige motor kwam er druk uit de carterventilatie elke keer je gas gaf

Posted: Wed May 19, 2010 9:01 am
by benny
De kleppen zijn gerodeerd en ik heb de dichtheidstest gedaan met benzine. De kleppen sluiten allemaal mooi af. Straks doe ik een druktest om te zien of de koppakking weldegelijk dicht is.

Posted: Wed May 19, 2010 10:58 am
by GODFRIED
Zoals Herman al aanhaalde "meet de compressie eens".
Ik hoop dat het loos alarm is.