Ombouwen van een alternator

Technische tips of alternatieve oplossingen
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Een zwaardere alternator zal de riem sneller doen slippen. Dan is de kans groot dat je de riemspanning te hoog gaat zetten om het slippen tegen te gaan. Daardoor komt er teveel zijdelingse druk op het lager van de waterpomp, de rest is slechts een kwestie van tijd... of kilometers.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

En zeker bij een Matra, waar alles een kwart slag voor afbreken berekend is.
Het is maar net hoeveel overkracht de ingenieurs uitgedacht hebben op de lagers.
De ene auto zal meer kunnen hebben als de andere.
Ook kun je extra vibraties genereren door de zwaardere dynamo, die je in de auto zou kunnen voelen.
Daar zijn wat betreft de platte snaren weer speciale pulleys voor die dat compenseren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
Muddy Bandit
Posts: 1599
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Weer wat geleerd... dan zal die Suzuki-meuk toch wel iets sterker zijn. :)

Die platte snaren met tandpoelie's vervangen we in de offroad juist vaak door de ouderwetse versie, die lopen er tenminste niet af als er een beetje bagger tussen komt. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die alternator zal nooit op zijn max laadstroom werken. Met alle verbruikers ingeschakeld zal hij nog geen 120A moeten geven.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Benny, ik benoem je tot proefkonijn in deze.
Als je het niet probeert zullen we het nooit weten.
Mijn ombouw naar 50 Amp blijft mager, vooral als je wat extra electric dingen wil met de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik hou jullie op de hoogte.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

In normale omstandigheden zal het wel lukken denk ik, het is maar als je door één of ander defect veel langer hebt moeten starten zodat de batterij redelijk ver ontladen is dat de alternator die 120A zal willen leveren. Of een plakkend relais van bv. de achterruitverwarming ...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Volledig akkoord Urbain, daarom dat de wagen dag en nacht aan de druppellader ligt. Dat scheelt veel bij het starten.
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ben vandaag bezig geweest met het maken van een support. Het grootste probleem is een sleuf maken waar de alternator op en neer kan bewegen om de riemspanning te regelen. Daar ben ik nog niet uit.
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ben vandaag bezig geweest met het maken van een support. Het grootste probleem is een sleuf maken waar de alternator op en neer kan bewegen om de riemspanning te regelen. Daar ben ik nog niet uit.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is niet altijd eenvoudig als je van het originele afwijkt, maar ik twijfel niet aan je capaciteiten.
Succes.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De support afgewerkt en geplaatst. Daarna de alternator eens geplaatst om een idee te hebben hoe het eruit zal zien. Je kan mooi de hoogteregeling zien. Die regeling moet nog aangepast worden aan de nieuwe riem. Maandag ga ik een gepaste riem kopen in de autoshop. Hij was vandaag gesloten.
Attachments
1273950108NP1030136.JPG
1273950108NP1030136.JPG (54.91 KiB) Viewed 5768 times
1273950070NP1030135.JPG
1273950070NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 5769 times
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hele constructie geworden.
Ziet er degelijk uit.
De dynamo is bijna net zo groot als de motor 8)
Die kan wel een aardig radiotje voeden :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Herman, de alternator is niet veel groter dan de 45A-versie. Op de foto staat hij wel hoog geregeld maar die zal nog een eind zakken eenmaal ik de aandrijfriem heb. Ik heb de originele alternatorsteun gebruikt en aangepast. De 120A-alternator moest 7 mm meer naar buiten gemonteerd worden om in lijn te staan en de hoogteregeling moest ik veranderen omdat de oorspronkelijke tegen de behuizing van de alternator kwam. Ik heb de steun wel extra vastgemaakt boven de waterpomp omdat er meer krachten zullen werken op de steun dan ervoor. Eén van de zwakke punten is die steun want die durven nog al eens scheuren door de voortdurende trillingen. En ik vind de afstand van de 3 bouten bovenaan en de achterkant waar de alternator zijn hoogteregeling heeft te lang.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gezien de dikte van de nu gebruikte materialen zal dat afbreken nu wel tot het verleden behoren.
Ziet er goed uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er stevig en degelijk uit. Dit heb je goed gemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag de motor geplaatst. De nieuwe alternatorsteun is zo goed als even groot als de originele. Je ziet op de foto dat plaats geen probleem is
Attachments
1274034718NP1030143bis.JPG
1274034718NP1030143bis.JPG (60.82 KiB) Viewed 5731 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 8843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat gaat goed komen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag heeft de motor zijn eerste rondjes gedraaid. De alternator doet het goed en de riem schreeuwt niet en de motor krijgt de belasting rond. Nog twee problemen. De eerst is dat ik geen uitwijking krijg van de oliedrukmeter. Wanneer ik de aansluiting tegen de massa houd, wijkt de meter niet uit, wat hij volgens mij wel moet doen. Of heb ik het verkeerd voor? Het tweede wat mij verontrust is dat er weer druk in het karter is. Hopelijk komt het van de nieuwe zuigerveren die nog moeten indraaien. Morgen dus die oliedrukmeter uittesten en hopen dat de rest goed komt.
User avatar
oetker
Posts: 7704
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even in het schema gekeken, en de oliedrukmeter moet uitslaan als je het draadje naar massa doet.
Waarschijnlijk een onderbreking ergens.

Druk in het carter is niet best.
Als je de zuigerveren vervangen hebt dan zou er goede compressie moeten zijn.
Misschien een uitlaatklep die blijft hangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter totaal loss
User avatar
GODFRIED
Posts: 8843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er is altijd iets druk in het karter, het zal wel goed komen.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1109
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

GODFRIED wrote:Er is altijd iets druk in het karter, het zal wel goed komen.

bij mijn 'nieuw' blok bijna niet, bij mijn vorige motor kwam er druk uit de carterventilatie elke keer je gas gaf
benny
Posts: 3347
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De kleppen zijn gerodeerd en ik heb de dichtheidstest gedaan met benzine. De kleppen sluiten allemaal mooi af. Straks doe ik een druktest om te zien of de koppakking weldegelijk dicht is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 8843
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zoals Herman al aanhaalde "meet de compressie eens".
Ik hoop dat het loos alarm is.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply