Page 1 of 2
Elektrische achterruitopener
Posted: Tue Feb 02, 2010 6:52 pm
by benny
Hier ergens op het forum schreef er iemand dat hij zou willen de achterklep elektrisch openen. Dat vond ik een goed idee, maar niet zo dringend. Tot het hendeltje voor het openen van de achterruit begon te scheuren. Op het internet heb een solenoïde gezocht die genoeg kracht ontwikkelde om de twee slotjes open te trekken. Die solenoïde heb ik op eBay gekocht :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWAX%3AIT
De prijs valt mee en 22 kg trekkracht zal wel voldoende zijn.
Ik moest eerst een support maken waar ik de solenoïde kon vastmaken
Daarna de solenoïde monteren en aanpassen zodat de as mooi in het verlengde ligt van het kofferslotje.
Daarna heb ik het support in de wagen gelast. Alles gemonteerd maar ook de oude kabel terug gemonteerd om de koffer te kunnen openen indien de batterij het af laat weten.
Om de koffer te openen moet ik binnenin op een knopje drukken en de achterruit gaat onmiddelijk open. In de toekomst komt er nog een alarm met afstandbediening die een aparte knop heeft om de koffer te openen zodat we bij het naderen van de wagen de koffer kunnen openen zonder eerst in de wagen te moeten zijn.
Ik krijg wel mijn tekst niet tussen de foto's. Sorry voor dit ongemak
Posted: Tue Feb 02, 2010 7:12 pm
by Toine
Mij is het niet gelukt met 1 solenoide. Ik heb de kabel verwijderd en links en rechts een solenoide geplaatst. Kan hem nu ook met de afstandbediening openen. In geval van nood kan men er via de achterlichten bijkomen.
Posted: Tue Feb 02, 2010 7:35 pm
by henk wouterse
Toine wrote:Mij is het niet gelukt met 1 solenoide. Ik heb de kabel verwijderd en links en rechts een solenoide geplaatst. Kan hem nu ook met de afstandbediening openen. In geval van nood kan men er via de achterlichten bijkomen.
dat gaat niet met de S en laatste modellen die hebben stalen kappen over de achterlichten, ik heb een redkabeltje in het achterlicht gemonteerd
Posted: Tue Feb 02, 2010 7:40 pm
by benny
Toine, van welk merk is je afstandbediening?
Posted: Tue Feb 02, 2010 8:42 pm
by oetker
Deze solenoids zijn veel krachtiger dan de standaard deuropeners.
Ga ik ook in de toekomst nog zo uitvoeren.
Voorlopig nog even genoeg andere projecten open staan.
Mooi gedaan Benny.
De beugel is dat een standaard iets? of zelf gemaakt.
Posted: Tue Feb 02, 2010 9:10 pm
by Toine
Het is de afstandsbediening geleverd bij een spy alarmsetje in combinatie met cv .
Ik heb het eerst geprobeerd met 1 solenoide maar miste de kracht om de 2e grendel te openen. Vandaar dat ik voor iedere grendel een aparte solenoide heb genomen waarvan de grendel rechtstreeks op de grendel zit en er nog een stukje aan de andere zijde van de grendel uithangt.
Heb er toen ook maar meteen een automatische sluit module bij gezet voor het automatisch sluiten van de ramen
Posted: Tue Feb 02, 2010 10:32 pm
by benny
Ik heb eerst een zeer sterke solenoïde gezocht, omdat ik vreesde het standaardmodel dat 3 a 5 kg trekt, niet sterk genoeg is om beide sloten open te trekken. De solenoïde die ik heb, trekt 22 kg en heeft absoluut geen probleem met het open trekken van beide sloten. Ik zal wel nog over de drukknop een condensator plaatsen, want ik denk door de zeer sterke stromen in de inductieve kring er een grote vlam ontstaat bij het openen van de drukknop.
Herman, de support is met de hand gemaakt, want ik vond het de gemakkelijkste en snelste manier om iets passsend te maken.
Posted: Tue Feb 02, 2010 11:44 pm
by GODFRIED
Dat heb je mooi gemaakt en handig als je de koffer van op afstand kunt openen.

Posted: Wed Feb 03, 2010 11:20 am
by Urbain
Prachtig Benny, je gaat er nog een moderne wagen van maken...
Posted: Wed Feb 03, 2010 11:39 am
by matrafan
Is allemaal wel handig maar denk dat we een beetje verwend zijn??
Langs de andere kant als ge het gemakkelijk kunt maken waarom niet.
Goed bekeken Benny en mooi gemaakt.
Posted: Wed Feb 03, 2010 11:45 am
by jurgen M
inderdaad een goede oplossing, het systeem is meer bedrijfszeker dan het origineel hendeltje/kabeltje systeem
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:16 pm
by benny
Daar gaat het mij juist om. De bedrijfszekerheid.
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:20 pm
by jurgen M
Waarschijnlijk bouw ik de mijne ook om naar dit systeem, aan de buitenkant zie je niet dat dit niet origineel is.
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:27 pm
by benny
Zelfs in de koffer is het zogoed als onzichtbaar
Posted: Wed Feb 03, 2010 6:31 pm
by GODFRIED
jurgen M wrote:inderdaad een goede oplossing, het systeem is meer bedrijfszeker dan het origineel hendeltje/kabeltje systeem
Als de kabel en de gaine goed zijn is dit een betrouwbaar systeem. Bij mijn murena ging de achterklep ook moeilijk open. Ze hadden daar een lange veer bijgezet. Ik heb deze verwijdert en de fout opgelost, werk nu uitstekend. Bij mij ontbrak er een veertje in een slot, dit kon niet terug komen in zijn rusttoestand.
Posted: Thu Feb 04, 2010 5:04 pm
by jurgen M
Maar blijkbaar zit er toch rek in de kabel, deze is meestal al een alternatief voor de originele, en het bijstellen moest meer dan regelmatig... vandaar
Posted: Thu Feb 04, 2010 7:30 pm
by Toine
De slotjes kun je het beste inspuiten met teflon spray zodat hij een stuk lichter gaat
Posted: Fri Feb 05, 2010 9:53 am
by GODFRIED
jurgen M wrote:Maar blijkbaar zit er toch rek in de kabel, deze is meestal al een alternatief voor de originele, en het bijstellen moest meer dan regelmatig... vandaar
Het systeem is vergelijkbaar met de bagheera. Hier is van bijstellen geen sprake. Nog nooit problemen mee gehad wel de kabel en de gaine nieuw gezet bij de restauratie.
Bij de murena verwacht ik ook geen problemen, deze heb ik los gehad, afgesteld en gesmeerd. De toekomst zal het uitwijzen!
Posted: Sun Aug 15, 2010 8:47 pm
by Richard
n.a.v. dit topic heb ik deze selenoid ook besteld, had er eerst 2 standaard opzitten maar die trekken het niet.
Deze doet het stukken beter, wat een geweld zeg, als je niet oppast trek je de slotjes aan flarden.
Op zich werkt het prima, moet alleen even op zoek naar nippels om de kabels goed mee vast te zetten, hetgeen er nu opzit is niet echt stevig en worden makkelijk losgetrokken met de klap die hij steeds krijgt te verduren.
Posted: Sun Aug 15, 2010 10:23 pm
by benny
Ik heb de solenoïde in lijn geplaatst met het slotje om zo weinig mogelijk frictie te hebben en minder krachtverlies te hebben. Maar dit heb je mooi gemaakt. Ik moet het nu nog aansluiten op de afstandsbediening zodat ik de ruit kan openen van op afstand.
Posted: Sun Aug 15, 2010 10:46 pm
by Richard
ik wilde hem ook graag in lijn hebben, maar heb hier geen lasapparaat ofnzetbank om e.e.a. te buigen en precies op maat te maken. Heb dus maar een standaard hoekijzer genomen. Hierdoor staat hij iets lager dan ik had gewild. Op zich werkt dit overigens prima. Er komt wel veel kracht op de kabel dus ik ga maar eens naar een fietsenmaker of motorzaak om een paar extra nippels op de staaldraad te zetten.
Ik heb hem wel op afstand bediening werken, best luxe
Heb er wel 2 kastjes voor moeten plaatsen 1 voor de bediening van de deuren en 1 voor de aansturing van de achterklep (wel via 1 ab) want ze hadden me een setje verkocht waarvan werd gezegd dat hij de klep kon openen, toen hij zat gemonteerd bleek het dus niet te werken. Met een uitbreiding erop werk het wel prima.
Posted: Sun Aug 15, 2010 10:50 pm
by oetker
Ziet er allemaal goed uit.
Ik heb die slotjes nog niet bestudeerd, maar vraag me af of de kabel niet te vervangen is door een dunne draadstang bvb M4 van slot naar slot.
Dan kun je de zwakke plek elimeneren (NB:de kabel).
Quote Richard.
------------------
Er komt wel veel kracht op de kabel dus ik ga maar eens naar een fietsenmaker of motorzaak om een paar extra nippels op de staaldraad te zetten.
===================================================================
Kun jer geen zware veer tussen zetten als opvang schakel?
Posted: Sun Aug 15, 2010 10:52 pm
by Richard
dat kan op zich denk ik wel, maar ik vind de mijne iets fijner sluiten en openen als de sloten iets gekanteld staan, dat kan toch lastig zijn als je met een stangetje werkt.
Posted: Sun Aug 15, 2010 10:54 pm
by Richard
een veer is idd ook een goed idee, daar zal ik eens mee expirimenteren......
Posted: Mon Aug 16, 2010 1:02 pm
by benny
Ik heb een massieve staaldraad gebruikt als trekdraad. Op de centrale van de afstandsbediening in onze Murena is er een aparte aansluiting voor de achterklep. Wanneer ik langer dan 2 sec op openen druk opent de achterklep.
Posted: Wed Sep 29, 2010 11:54 am
by jurgen M
als er nog eens geschikte betaalbare spoelen ergens worden aangeboden, dan hoor ik het graag.

Posted: Wed Sep 29, 2010 12:02 pm
by benny
Ga naar eBay USA en geef; "45 LB Trunk/Door Pop Solenoid" op als zoekopdracht.
Posted: Wed Sep 29, 2010 1:34 pm
by jurgen M
Zijn gewone 'deuropen'spoelen van een centrale deurvergrendeling niet sterk genoeg? het openen van de slotjes vraagt toch niet zoveel kracht of toch?
Posted: Wed Sep 29, 2010 5:45 pm
by Richard
ik heb standaard 'shaved door' openers geprobeert, eerst 1 toen 2 (ieder slot 1) maar deze konden het niet aan. Qua kracht op zich wel maar de aanslag ging niet hard genoeg dus alleen als je iets op het raam drukte ging hij van het slot. Deze zware doet het met gemak.
Posted: Sun Feb 06, 2011 6:53 pm
by Richard
Nieuwe gasveren geplaatst nu loopt het helemaal als een zonnetje. Wel oppassen dat je er niet met de kin bovenstaat als je hem opent.
filmpje
edit: linkje hersteld