Elektrische achterruitopener

Technische tips of alternatieve oplossingen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Elektrische achterruitopener

Post by benny »

Hier ergens op het forum schreef er iemand dat hij zou willen de achterklep elektrisch openen. Dat vond ik een goed idee, maar niet zo dringend. Tot het hendeltje voor het openen van de achterruit begon te scheuren. Op het internet heb een solenoïde gezocht die genoeg kracht ontwikkelde om de twee slotjes open te trekken. Die solenoïde heb ik op eBay gekocht :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... MEWAX%3AIT
De prijs valt mee en 22 kg trekkracht zal wel voldoende zijn.
Ik moest eerst een support maken waar ik de solenoïde kon vastmaken

Daarna de solenoïde monteren en aanpassen zodat de as mooi in het verlengde ligt van het kofferslotje.

Daarna heb ik het support in de wagen gelast. Alles gemonteerd maar ook de oude kabel terug gemonteerd om de koffer te kunnen openen indien de batterij het af laat weten.

Om de koffer te openen moet ik binnenin op een knopje drukken en de achterruit gaat onmiddelijk open. In de toekomst komt er nog een alarm met afstandbediening die een aparte knop heeft om de koffer te openen zodat we bij het naderen van de wagen de koffer kunnen openen zonder eerst in de wagen te moeten zijn.
Ik krijg wel mijn tekst niet tussen de foto's. Sorry voor dit ongemak
Attachments
Het support in de koffer met de solenoïde en de verbinding met het kofferslotje. Merk ook de tweede kabel die verbonden is met het oorspronkelijke hendeltje, mocht de batterij het laten afweten
Het support in de koffer met de solenoïde en de verbinding met het kofferslotje. Merk ook de tweede kabel die verbonden is met het oorspronkelijke hendeltje, mocht de batterij het laten afweten
untitled3.jpg (179.23 KiB) Viewed 12576 times
De solenoïde op het support met in het verlengde het kofferslotje
De solenoïde op het support met in het verlengde het kofferslotje
untitled2.jpg (81.65 KiB) Viewed 12576 times
Het support klaar om de solenoïde te monteren als ook het stukje profiel om de originele bediening aan te sluiten
Het support klaar om de solenoïde te monteren als ook het stukje profiel om de originele bediening aan te sluiten
untitled1.jpg (84.41 KiB) Viewed 12576 times
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Mij is het niet gelukt met 1 solenoide. Ik heb de kabel verwijderd en links en rechts een solenoide geplaatst. Kan hem nu ook met de afstandbediening openen. In geval van nood kan men er via de achterlichten bijkomen.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

Toine wrote:Mij is het niet gelukt met 1 solenoide. Ik heb de kabel verwijderd en links en rechts een solenoide geplaatst. Kan hem nu ook met de afstandbediening openen. In geval van nood kan men er via de achterlichten bijkomen.
dat gaat niet met de S en laatste modellen die hebben stalen kappen over de achterlichten, ik heb een redkabeltje in het achterlicht gemonteerd
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Toine, van welk merk is je afstandbediening?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze solenoids zijn veel krachtiger dan de standaard deuropeners.
Ga ik ook in de toekomst nog zo uitvoeren.
Voorlopig nog even genoeg andere projecten open staan.
Mooi gedaan Benny.
De beugel is dat een standaard iets? of zelf gemaakt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Het is de afstandsbediening geleverd bij een spy alarmsetje in combinatie met cv .

Ik heb het eerst geprobeerd met 1 solenoide maar miste de kracht om de 2e grendel te openen. Vandaar dat ik voor iedere grendel een aparte solenoide heb genomen waarvan de grendel rechtstreeks op de grendel zit en er nog een stukje aan de andere zijde van de grendel uithangt.

Heb er toen ook maar meteen een automatische sluit module bij gezet voor het automatisch sluiten van de ramen
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb eerst een zeer sterke solenoïde gezocht, omdat ik vreesde het standaardmodel dat 3 a 5 kg trekt, niet sterk genoeg is om beide sloten open te trekken. De solenoïde die ik heb, trekt 22 kg en heeft absoluut geen probleem met het open trekken van beide sloten. Ik zal wel nog over de drukknop een condensator plaatsen, want ik denk door de zeer sterke stromen in de inductieve kring er een grote vlam ontstaat bij het openen van de drukknop.
Herman, de support is met de hand gemaakt, want ik vond het de gemakkelijkste en snelste manier om iets passsend te maken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat heb je mooi gemaakt en handig als je de koffer van op afstand kunt openen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Prachtig Benny, je gaat er nog een moderne wagen van maken...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Is allemaal wel handig maar denk dat we een beetje verwend zijn??

Langs de andere kant als ge het gemakkelijk kunt maken waarom niet.

Goed bekeken Benny en mooi gemaakt.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

inderdaad een goede oplossing, het systeem is meer bedrijfszeker dan het origineel hendeltje/kabeltje systeem
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar gaat het mij juist om. De bedrijfszekerheid.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Waarschijnlijk bouw ik de mijne ook om naar dit systeem, aan de buitenkant zie je niet dat dit niet origineel is.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zelfs in de koffer is het zogoed als onzichtbaar
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jurgen M wrote:inderdaad een goede oplossing, het systeem is meer bedrijfszeker dan het origineel hendeltje/kabeltje systeem
Als de kabel en de gaine goed zijn is dit een betrouwbaar systeem. Bij mijn murena ging de achterklep ook moeilijk open. Ze hadden daar een lange veer bijgezet. Ik heb deze verwijdert en de fout opgelost, werk nu uitstekend. Bij mij ontbrak er een veertje in een slot, dit kon niet terug komen in zijn rusttoestand.
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Maar blijkbaar zit er toch rek in de kabel, deze is meestal al een alternatief voor de originele, en het bijstellen moest meer dan regelmatig... vandaar
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

De slotjes kun je het beste inspuiten met teflon spray zodat hij een stuk lichter gaat
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jurgen M wrote:Maar blijkbaar zit er toch rek in de kabel, deze is meestal al een alternatief voor de originele, en het bijstellen moest meer dan regelmatig... vandaar
Het systeem is vergelijkbaar met de bagheera. Hier is van bijstellen geen sprake. Nog nooit problemen mee gehad wel de kabel en de gaine nieuw gezet bij de restauratie.
Bij de murena verwacht ik ook geen problemen, deze heb ik los gehad, afgesteld en gesmeerd. De toekomst zal het uitwijzen!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

n.a.v. dit topic heb ik deze selenoid ook besteld, had er eerst 2 standaard opzitten maar die trekken het niet.

Deze doet het stukken beter, wat een geweld zeg, als je niet oppast trek je de slotjes aan flarden.

Op zich werkt het prima, moet alleen even op zoek naar nippels om de kabels goed mee vast te zetten, hetgeen er nu opzit is niet echt stevig en worden makkelijk losgetrokken met de klap die hij steeds krijgt te verduren.
Attachments
koffer_opener.JPG
koffer_opener.JPG (142.29 KiB) Viewed 12418 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb de solenoïde in lijn geplaatst met het slotje om zo weinig mogelijk frictie te hebben en minder krachtverlies te hebben. Maar dit heb je mooi gemaakt. Ik moet het nu nog aansluiten op de afstandsbediening zodat ik de ruit kan openen van op afstand.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik wilde hem ook graag in lijn hebben, maar heb hier geen lasapparaat ofnzetbank om e.e.a. te buigen en precies op maat te maken. Heb dus maar een standaard hoekijzer genomen. Hierdoor staat hij iets lager dan ik had gewild. Op zich werkt dit overigens prima. Er komt wel veel kracht op de kabel dus ik ga maar eens naar een fietsenmaker of motorzaak om een paar extra nippels op de staaldraad te zetten.

Ik heb hem wel op afstand bediening werken, best luxe :lol:

Heb er wel 2 kastjes voor moeten plaatsen 1 voor de bediening van de deuren en 1 voor de aansturing van de achterklep (wel via 1 ab) want ze hadden me een setje verkocht waarvan werd gezegd dat hij de klep kon openen, toen hij zat gemonteerd bleek het dus niet te werken. Met een uitbreiding erop werk het wel prima.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er allemaal goed uit.
Ik heb die slotjes nog niet bestudeerd, maar vraag me af of de kabel niet te vervangen is door een dunne draadstang bvb M4 van slot naar slot.
Dan kun je de zwakke plek elimeneren (NB:de kabel).

Quote Richard.
------------------
Er komt wel veel kracht op de kabel dus ik ga maar eens naar een fietsenmaker of motorzaak om een paar extra nippels op de staaldraad te zetten.
===================================================================

Kun jer geen zware veer tussen zetten als opvang schakel?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dat kan op zich denk ik wel, maar ik vind de mijne iets fijner sluiten en openen als de sloten iets gekanteld staan, dat kan toch lastig zijn als je met een stangetje werkt.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

een veer is idd ook een goed idee, daar zal ik eens mee expirimenteren......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb een massieve staaldraad gebruikt als trekdraad. Op de centrale van de afstandsbediening in onze Murena is er een aparte aansluiting voor de achterklep. Wanneer ik langer dan 2 sec op openen druk opent de achterklep.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

als er nog eens geschikte betaalbare spoelen ergens worden aangeboden, dan hoor ik het graag. :P
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ga naar eBay USA en geef; "45 LB Trunk/Door Pop Solenoid" op als zoekopdracht.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Zijn gewone 'deuropen'spoelen van een centrale deurvergrendeling niet sterk genoeg? het openen van de slotjes vraagt toch niet zoveel kracht of toch?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb standaard 'shaved door' openers geprobeert, eerst 1 toen 2 (ieder slot 1) maar deze konden het niet aan. Qua kracht op zich wel maar de aanslag ging niet hard genoeg dus alleen als je iets op het raam drukte ging hij van het slot. Deze zware doet het met gemak.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Nieuwe gasveren geplaatst nu loopt het helemaal als een zonnetje. Wel oppassen dat je er niet met de kin bovenstaat als je hem opent.

filmpje



edit: linkje hersteld
Last edited by Richard on Mon Feb 16, 2015 11:36 pm, edited 1 time in total.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply