Stekkerverbindingen beschermen met krimpkous

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Stekkerverbindingen beschermen met krimpkous

Post by Urbain »

Origineel zitten er overal aangemouleerde stekkers aan de kabelbomen van onze Matra's. Maar in de loop der jaren breekt er al eens ??n af, of wordt er verbindingen bijgelegd met niet ge?soleerde stekkers. Deze zijn niet zo betrouwbaar omwille van de invloed van vocht en vuil op de verbinding.
Door er een stukje krimpkous overheen te krimpen wordt de verbinding afgeschermd en zit de draad er ook steviger aan. (minder kans op afbreken door trillingen) Krimpkous kun je kopen in de autoshop in verschillende maten en kleuren. Er worden meestal 2 maten opgegeven vb. 9.5/4.8 wat wil zeggen dat de kous voor behandeling 9.5mm breed is en na het opwarmen met een heteluchtblazer krimpt tot maximum 4.8mm. (deze maat is wel wat groot voor een gewone stekker) Er bestaan ook kousen die een factor 3 krimpen.
Voor het krimpen heb je wel een heteluchtblazer nodig, je moet minimum 80?C halen.
Je vind ook zakjes met korte stukjes krimpkous in diverse hobbyzaken, maar die zijn in verhouding veel te duur (rond de 6? voor 5 stuks van 15cm). In de autohandel betaalde ik tussen de 4 en de 6? voor een stuk van 120cm.
Het eindresultaat is bijna even goed als aangemouleerde stekkers, alleen veel goedkoper en in het bereik van de amateurs. Nog een gekleurde stip erop en het lijkt helemaal echt...

De foto's maken ales wat duidelijker...
Attachments
Zo, bijna zo goed als een aangemouleerde stekker, nog een kleurstip erop en het lijkt echt...
Zo, bijna zo goed als een aangemouleerde stekker, nog een kleurstip erop en het lijkt echt...
DSC00090_s.jpg (29.55 KiB) Viewed 9178 times
Met de heteluchtblazer langs alle kanten wat gelijkmatig blazen
Met de heteluchtblazer langs alle kanten wat gelijkmatig blazen
DSC00088_s.jpg (33.38 KiB) Viewed 9178 times
Een stukje krimpkous erover schuiven.
Een stukje krimpkous erover schuiven.
DSC00086_s.jpg (38.03 KiB) Viewed 9178 times
Zo ziet het er niet zo betrouwbaar uit.
Zo ziet het er niet zo betrouwbaar uit.
DSC00082_s.jpg (33.11 KiB) Viewed 9178 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hier vind je meer info over de verschillende types krimpkous.


http://www.brandsma-bv.nl/public/files/ ... s/CGPT.pdf
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het werkt inderdaad zeer goed en netjes, ik doe dit al jaren zo.

Nog even een tip:
Smeer eerst even een beetje zuurvrije vaseline op de gemonteerde stekker en het kale draadeindje voordat je de krimpkous er omheen doet.
De vaseline wordt vloeibaar door het opwarmen van de krimpkous en kruipt dan ook een stukje onder de isolatie van de draad... geeft een perfecte corrosiebescherming en altijd veilig contact, ook in de natte omstandigheden onder de auto.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Ubain,
Zo moet het dat is vakwerk. :wink:


ps: Zelf heb ik slechte ervaringen met die stekkertjes. Ik soldeer ze bijna altijd.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gaat lekker Urbain.
Ik kreeg nog van iemand met een Landrover een idee aangereikt voor de bescherming van de connectors.
Die knipt gewoon een vinger van een rubber handschoen, en trekt ze over de connectors.
Zal dat binnenkort is uitproberen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een niet zo slecht idee, met een stel zwarte hanschoenen kom je toe. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Inderdaad allemaal leuke tips, mooi werk Urbain.
Trouwens de krimpkousjes zijn ook in verschillende kleuren te verkrijgen zo kan je de stekkerkleur "origineel" houden.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Muddy,

Inderdaad een goede tip, ik ga het ook toepassen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Ik was eigenlijk op zoek naar krimpkous om de connectors te beschermen, maar ik vind er geen die groot genoeg is om over de connector te schuiven en dan nog genoeg krimpt om vast op de kabelboom te zitten. Die handschoenvingers is misschien een idee, als ze tegen de warmte in de motorruimte kunnen en een beetje oliebestendig zijn....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Urbain,
Naar die connectorhoesjes ben ik al 1.5 jaar op zoek, en heb nog niets gevonden wat er ook maar enigzins op lijkt.
Die rubber huishoudhandschoenen zijn bestendig tegen alles wat je maar bedenken kunt.
Gewoon maar een keer uitproberen.
Lijkt me mogelijk, dingen zijn enorm rekbaar.
Alleen even oppassen met de scherpe kantjes van de connector, of daar even een stukje tape opmaken ter bescherming.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Als iets waterdicht is....... kan het water er niet uit!

Als er toch vocht bij de stekkers komt, dat blijft dat daar zitten. Want door de omhulling verdampt het moeilijk.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

bart_heemskerk wrote:Als iets waterdicht is....... kan het water er niet uit!

Als er toch vocht bij de stekkers komt, dat blijft dat daar zitten. Want door de omhulling verdampt het moeilijk.
Daarom doe ik er dan ook die vaseline bij, dit maakt het geheel goed corrosiebestendig.
Ik heb zo'n 15 jaar geleden de gehele kabelboom van m'n Suzuki SJ413 op deze manier behandeld.
Deze wagen staat dus regelmatig tot aan z'n koplampen diep in de bagger, maar heb er nog nooit geen electra-verbindingsproblemen mee gehad...ook niet in de lampunits en stekkeraansluiting bij de trekhaak.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Is vaseline spray iets?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daar zitten toevoegingen in, en je weet vaak niet wat.
Ook lijkt het me te dun.
Bij de Hema kost een grote pot van de harde witte vaseline een paar Euro's.
Dat is prima geschikt, en anders bij de apotheek meestal ook niet duur.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik gebruik deze altijd, kost iets van 5 of 6 euri per bus van 1 kg.
Ook prima geschikt voor de accupolen.


http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... -vaseline/
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply