Page 2 of 2

Posted: Tue Oct 26, 2010 6:02 pm
by GODFRIED
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitvallen!

Posted: Tue Nov 09, 2010 3:43 pm
by oetker
Vandaag even een doosje opgehaald bij Imparts in Arnhem.
Image

Daar zitten de nieuwe schokbrekers in die de wagen eindelijk de begeerde wegligging moeten geven.
Ze zien er fraai uit.
Image

Met wagenhoogte instelling.
Image

Ook de demping kan met 28 standen worden ingesteld.
Image
Dat is heel mooi, want dan kan je de rebound en bump dus heel precies afstellen.
Helaas past het niet allemaal zo maar.
Er zal hier nog wat op bedacht moeten worden in de vorm van een dikke ring, of zou ik dat van de oude schokbreker af moeten slijpen????
Image
Image

Posted: Tue Nov 09, 2010 4:04 pm
by hendrik
Herman, ik zou dan toch nieuwe ringen maken als ik jou was je weet maar nooit. Als je de ringen van de oude er afgeslepen hebt is het te laat.




grt harry de matra.

Posted: Tue Nov 09, 2010 7:10 pm
by jo
Stel alu ringen laten draaien....

Posted: Wed Nov 10, 2010 1:02 am
by oetker
Ik zal is bekijken wat we precies gaan aanpassen
Even een kennis met een draaibank opzoeken.
Normaal moeten op deze brekers coil over springs gemonteerd worden.
Dat was mij nog niet bekend toen ik ze bestelde.
Ik wil de originele veren echter behouden dus gaan we het passend maken.
Minpuntje voor Spax dat ze geen passende plaat bijleveren.
Ze zijn immers speciaal voor de Murena gemaakt, dus zou een monteerbare set geleverd moeten worden.
De Koni's passen zonder aan de veren te moeten sleutelen.
Het nadeel van de Koni's is echter dat er niets aan gesteld kan worden.

Posted: Wed Nov 10, 2010 11:05 am
by GODFRIED
inderdaad een nadeel dat ze niet passend zijn. Misschien zijn ze de plaat vergeten mee te sturen!!
Anders zit er niets aan op om passende ringen te laten maken.
Succes.

Posted: Fri Nov 26, 2010 8:56 pm
by oetker
Heb de firma Spax een mail gestuurd en gevraagd waarom de bevestiging niet klopt.
Ik weet niet wat het tegenwoordig is dat men niet de beleefdheid neemt om de post te beantwoorden.
Geen reactie dus.
Minpunten voor Spax wat mij betreft.
Goed dan zelf maar aan de gang.
Bij een bevriende relatie een paar bikkelharde RVS platen laten maken.
Image
Gelijk maar een paar reserve voor clubdoeleinden.
Nu is mijn toprubber van de achterste schokbrekers ook niet meer geweldig.
Op E-bay vond ik voor wat zakgeld nog nieuwe voor Ford Escort MK1 en MK2 achterzijde.
Image
Ze zijn echter te smal dus niet goed bruikbaar.
Even het zaakje bij elkaar gecomponeerd.
Image
Image
Image
Ziet er allemaal goed uit.
Van de week moet de Murena gekeurd worden en hebben we wat brugtijd.
We gaan kijken of het allemaal past.

Posted: Fri Nov 26, 2010 10:49 pm
by hendrik
Dat ziet er goed uit herman hopelijk past het dat is dan een fijne oplossing voor de veren achter. Moet je de voorkand ook nog doen?





grt harry de matra.

Posted: Fri Nov 26, 2010 10:55 pm
by oetker
Bladzijde 1 van dit topic Harry.

Image

Posted: Fri Nov 26, 2010 10:59 pm
by hendrik
Dat ziet er ook goed uit herman ik wist het blijkbaar niet meer sorry.Ik word ook een dagje ouder he.






grt harry de matra.

Posted: Sat Nov 27, 2010 3:40 am
by GODFRIED
Inderdaad, Herman dat heb je goed opgelost. Zoals we van je gewend zijn klaar en duidelijk geformuleerd met foto's. Hier hebben we iets aan, misschien dat anderen je nog volgen.
Deze krijg je niet meer versleten, maar ik wens je er vele km plezier mee. :wink:

Posted: Mon Dec 06, 2010 8:02 pm
by oetker
Vandaag nog wat tijd om te sleutelen.
De schokbrekers/veren uitgebouwd.
De nieuwe gepast.
Image
Image
Image
Helaas zijn de nieuwe rubbers wat iel.
Het kan wel, maar heb de oude maar geplaatst.
Volgens mijn metingen moet het allemaal goed passen.
De oude stofkappen passen er gewoon op.
Heb een extra ring moeten plaatsen om deze wat steviger aan te drukken.
Helaas geen tijd om alles gelikt te verven.
Dat is het nadeel van beperkte sleuteltijd.
Uiteindelijk de wagen achter ingesteld met 4 cm verlaging.
We gaan opzoek naar dunnere voorbanden om dat te compenseren (45).
Het ziet er in ieder geval wat beter uit.
Hij staat niet meer zo hoog op de achterpoten.
Image
Rijeigenschappen gaan we uitvogelen als het weer wat beter is.

Posted: Mon Dec 06, 2010 9:25 pm
by hendrik
Dat ziet er goed uit herman, dat heb je alweer fijn op gelost mooi zo.





grt harry de matra.

Posted: Mon Dec 06, 2010 10:39 pm
by Remco007
Herman, Stomme vraag misschien maar dat zijn toch veerspanners op de foto, die heb je toch wel verwijderd?

Posted: Mon Dec 06, 2010 10:56 pm
by oetker
Ja, die zijn alleen maar voor de de/montage de veren op te spannen.
Is bij deze brekers niet echt nodig, maar dit draait een stuk makkelijker als dat ik het allemaal met sleutels moet doen.

Posted: Mon Dec 06, 2010 11:34 pm
by Remco007
Ik dacht even dat je hiermee de 4 cm verlaging had bereikt maar dat leek me al stug.

Posted: Mon Dec 06, 2010 11:41 pm
by oetker
Ik heb de veren bij uithangende draagarmen ietsje vastgezet.
Dan is de wagen 4 cm lager.
Als ik ze strakker ga zetten dan stijgt de wagen weer wat.
Dat kan ik nu doen omdat de op en neergaande beweging van de schokbreker op stijfheid in te stellen is.
Het is dus een kwestie van setup van de wagen.
Alles is nog experimenteel.
Er zal nog heel wat testwerk op rijeigenschappen/stellen volgen.

Posted: Tue Dec 07, 2010 5:36 am
by GODFRIED
Met die verstelbare schokbrekers heb je zo veel mogelijkheden dat je zeker de gewenste instelling zult vinden.
Zeer mooi werk, degelijke oplossing.