Schokbrekers...de schokkende waarheid.

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Schokbrekers...de schokkende waarheid.

Post by oetker »

Op de webshop van Car-joy worden voor de voorzijde van de Murena al een tijdje schokbrekers aangeboden voor de interessante prijs van €55.- ex BTW per stuk.
Voor zover ik weet waren er voor de Murena alleen nog maar brekers leverbaar van Koni, en die zijn ten eerste 3x zo duur, en ten tweede ook niet ideaal naar men zegt.
Toch wel nieuwsgierig geworden vorige week een setje gehaald.
Image
Ze zijn van Monroe, met het typenummer R3227.
Ze worden zowel voor de Bagheera als voor de Murena 1.6 en 2.2 verkocht.
Dat is eigenlijk op zich al een rare zaak, want voor al deze Matra's zijn verschillende types schokbrekers in omloop geweest.
Maar is gezocht op het typenummer van deze schokbrekers, en ze horen officieel op een Simca 1100 voorzijde :o
Het schijnt dat deze brekers vrolijk op alle auto's gemonteerd worden door Car-joy.
Aangezien ze de specialist zijn wil ik eigenlijk niet twijfelen of het kan, maar dan wil wil ik het ook maar gelijk meemaken.

Allereerst zit er in deze schokbrekers geen vangrubber, zoals wel in de oude.
Image
Dat moet dus voor de Murena overgezet worden, want die heeft volgens mij geen vangrubber voor diep doorveren op de voortrein, zodat als het rubber er niet inzit er een metalig geluid zal klinken bij een heftige kuil :-?
Dat gaat dus niet zomaar, want de stofkap van de schokbreker zit er op gefelsd :-?
Ook heb ik even een onwetenschappelijke test uitgevoerd.
De nieuwe schokbreker op kamertemperatuur even een paar keer heen en weer gehaald, en met een gewicht laten zakken met tijdsopname.
Image
Image
Na 1 m39 was het streepje bereikt.
Nu had ik vorig jaar bij Cornelis een nog goede schokbreker meegenomen, en hier even dezelfde test op los gelaten.
Image
Deze had 1 m50 nodig om het punt te bereiken. :o
Nu is dit maar een globaal testje, maar de nieuwe schokbreker is dus slapper.
De lengte is goed. (ietsje langer als de Murenademper).
Image
Image
Ik ga deze schokbrekers betrekken in een test, waarbij ze zich in de praktijk mogen bewijzen.
Het rubber zet ik er nog niet in.
Bij gebleken ongeschiktheid kan ik ze nog terug brengen.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 10:02 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een vergelijkbaar verhaal heb ik ook al eens ergens gelezen, maar dan tussen de Simca 1100 enMatra Rancho.
De ?ne schokbrekerfabrikant geeft voor beide merken dezelfde demper aan terwijl de andere verschilende dempers aangaf.
Het verschil zat daar ook enkel in de demping, de Rancho-dempers (nee niet het schokbrekermerk Rancho.. :D ) waren stugger.

Lijkt mij ook wel logisch dat er verschil in moet zitten gezien het grotere onafgeveerde gewicht (grotere wielmaat) en het zwaardere totaalgewicht van de Matra Rancho t.o.v. de Simca 1100.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat had ik ook al gezien dat er verschillen waren voor de Rancho en de 1100.
Nou is een 1100 toch zwaarder aan de voorzijde dan een Murena, zodat je zou verwachten dat de Monroe demper er langer over zou doen in de test.
Ik ben dan ook nogal verbaasd.
Nou is dit maar een globaal testje geweest, en ik weet niet de historie van de oude demper, maar het stemt tot nadenken.
We zien wel hoe ze het doen.
De praktijk is de beste leermeester in dit geval.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

leuke test, op ebay worden de simca1100 schokbrekers als Bagheera schokbrekers aangeboden, verschillende mailtjes naar de verkopers hebben steeds hetzelfde antwoord " will fit all models ".
De mijne zijn vooraan ook aan vervanging toe, dus ik volg dit topic met argusogen :lol:
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
will fit all models.
=============
Inderdaad, niets gelogen, past op elk model, maar werkt het ook goed op elk model?
Dat staat er niet bij 8)
Op Ebay zijn schokbrekers voor een Simca 1100 voor peanuts te vinden.
Dan zijn de €130 door mij betaald wat veel, maar aan de andere kant heb ik wel merkbrekers, en dat is ook wat waard.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mja, ik denk dan: liever een nieuw paar dat iets zachter gedempt is aan een spotprijs, dan een oud paar van 35jaar waar een lek in zit...maar dan moet het wel passen natuurlijk....
Bagheera X '78
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De autokeuring keurt vooral af voor te hard geveerd, als de auto te zacht geveerd is, geeft dit minder problemen voor de keuring, voor de wegligging echter... :-?
Last edited by jurgen M on Thu Jun 11, 2009 4:52 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer interessant wordt door mij ook gevolgd.
Zeer goed bezig Herman. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou graag weten hoe deze test afloopt. Persoonlijk vind ik de vering een beetje stijf, mag gerust wat zachter zijn. Misschien dat die schokbrekers de vering zachter maken!!
We zullen het wel horen!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, mag voor mij ook wel iets zachter (is comfort).
De racefreaks zien dat liever wat stijver.
Hoop volgende week wat te kunnen doen.
De slijptol in mijn vinger heeft toch het e.e.a. beschadigd en dat speelt nog wat op.
De infectie is onder de duim na een antibioticakuur, en mijn hand begint zijn normale vorm weer een beetje terug te krijgen.
Heb er alleen nog geen kracht en kan nog niet goed buigen.
Komt goed, maar neemt tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vooral veel beterschap en een vlugge genezing.

De meeste sportieve wagens worden inderdaad stijver geveerd, dit zal met de murena niet anders zijn. Indien de vering zachter wordt met andere schokdempers ben ik bereid aanpassingen te doen. Zot rijden is niet mijn bedoeling. Ik wil genieten van mijn Matra's en door hoort racen niet bij.
Ik vind de wagen vanachter ook stijf. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het gewicht van de motor! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat er een hoop te vinden is in de hardheid van de banden.
Ook de bandenspanning moet niet al te hoog zijn.
Voor zet ik 1.9 bar en achter 2.1 bar.
Voor mijn gevoel het prettigst
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ben de bandenspanning gaan meten.
Voor 1.8 en achter 2.5 bar.
Nu heb ik twee meters en de tweede meter geeft me het volgende.
Voor 2.3 en achter 3 bar.

Nu nog uitzoeken welke meter de goede is of misschien een elektronische kopen!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij 2.5 bar voelt mijn achterkant aan als een steen.
Denk dat het veel te hoog is.
Het vereist een beetje spelen die bandenspanning, en het luistert nogal nauw.
Het eerst wat ik doe als ik met de Murena ga rijden is de banden op druk ztten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De achterste banden zijn aan de buiten en binnezijde meer afgesleten hierom dat ik de druk achter wat hoger gezet. Ik zal het uittesten en zien wat het beste gevoel geeft. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Blijkbaar worden die dingen ook gereviseerd, zal wel niet gratis zijn vrees ik... :-?
Vandaag kreeg ik ee adres waar ze dit blijkbaar deden...

ARAGOSTA SUSPENSION TECHNICS
Lindestraat 55
1540 Herne

Tel:02/395-90-39
Fax:02/395-90-38
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het schokbrekerproject heeft ook weer een stap voorwaarts genomen.
Heb ze gemonteerd, en passen uitstekend.
Image
Image
Image
De oude heb ik even aan dezelfde test onderworpen als hierboven beschreven.
Die willen met dit gewicht niet eens zakken, ondanks dat 1 lek is.
Kan het zijn dat ze zwaarder gaan lopen naarmate ze ouder worden :-?
De wagen is nog niet uitgelijnd na de stuurhuisrevisie, dus heb ze nog niet aan een zware test kunnen onderwerpen.
Met de oude schokbrekers voelde mijn voortrein bikkelhard aan.
Mijn eerste indruk is dat ze prettiger rijden.
Minder gebonk uit de voortrein ook met de bekende obstakels.
Had ze dinsdag op de Belgische wegen uit willen testen 8) , maar red het niet om de wagen uitgelijnd te hebben.
Ga ze een tijdje uit proberen, en zal mijn verdere bevindigen hier vermelden.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 10:08 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, de Belgische wegen zijn hier ideaal voor. Als ze pas aangelegd zijn, zijn ze nog slechter dan in Nederland, ik weet niet hoe ze dit doen. :cry:

Ik heb ook het gevoel dat de vering voor en achter veel te hard is. De schokdemper heeft hier een grote invloed op.

Of de schokdempers door de ouderdom harder worden!! Hij werkt of werkt niet denk ik. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Godfried,
-------------------
ik weet niet hoe ze dit doen.
=======================

Ik heb gehoord dat het aan het bier ligt dat de wegwerkers consumeren :D
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hebben we zo slecht bier!! Daarom drink ik het niet. :lol:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

We hebben dan misschien slechter wegen maar van het belgische bier moet ge afblijven :evil: :evil: :evil: .

Wordt niet voor niets in groter pintjes geserveerd dan in Nederland.

Zodra uw zoon een beetje ingeburgerd is zult ge het inlandse bier bij jullie thuis niet meer verkocht krijgen :roll: :roll: :roll:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mijn zoon drinkt eigenlijk helemaal geen bier.
Is meer iemand van de Cubaanse mixjes.
Hij is inmiddels begonnen bij zijn nieuwe baas als kok.
Heeft het zwaar, zeer lange werkdagen, maar heeft er schik in om weer wat te leren.

http://www.deboeveries.be/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er een leuk restaurantje uit.

Misschien iets om te passeren bij een volgende club-rondrit?????
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad een mooie zaak. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
====
Misschien iets om te passeren bij een volgende club-rondrit.
======================================

Is te overwegen.
Is niet echt een goedkope toko, maar kan misschien iets geregeld worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De afgelopen week 600 km met d Murena gemaakt over de Belgische wegen, en ik kan wel zeggen dat de schokbrekers blijven.
Met de voorgeschreven bandenspanning van 1.8 worden de hobbels goed gedempt en de wegligging voldoet aan mijn eisen.
De wagen is wat minder hard van voren.
Voor de ultieme sportieve prestatie zijn deze brekers het natuurlijk niet, maar een stukje comfort is ook wel prettig.
Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik geen rubber aanslagnokken in de brekers heb.
Ik heb de wagen echter niet zover door kunnen laten veren dat ze tot op het ijzer vielen.
Die aanslagnokken kan ik niet overzetten omdat de stofkappen er op gefelst zitten.
Daar ga ik nog over denken voor een andere oplossing ala bagheera.
Ik ben er gelukkig mee.

Als je een beetje rondkijkt op E-bay, dan kun je brekers voor een Simca 1100 al voor een paar 10tjes vinden.

Oetker
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou de vering op mijn murena ook graag iets zachter willen. Misschien al uitkijken voor een setje reserve. De achterste zijn echt stijf maar deze zullen niet zo eenvoudig verandert kunnen!! Gek rijden doe ik toch niet.

Die rubberen blokken in de schokbrekers worden waarschijnlijk alleen in noodsituatie gebruikt. Te snel een drempel op af afrijden!!!!!!! Maar dit moet je dan toch horen, ijzer op ijzer!! :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zou het zeker doen Godfried.
De manier waarop jij de Murena gebruikt is het denk ik wel aan te bevelen en veel te kosten hoeft het niet.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedankt voor de informatie. Als je een koopje tegen komt!! Het is niet dringend. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De achterste schokbrekers zijn aan de beurt.
De originele zijn al vele jaren niet meer leverbaar.
Een tijdje heb ik zitten denken de oude brekers te laten reviseren.
Ik heb geen bedrijf kunnen vinden die dit voor een interessante prijs willen doen.
Daarna is Koni mijn voorkeur geworden, maar de prijs voor deze naam is mijn grootste bezwaar.

Ondertussen heb ik 15" wielen geplaatst en is de wagen daardoor iets omhoog gekomen.
De wens is dus aanwezig om de achterkant te kunnen stellen op hoogte.
Dat kunnen de koni's dus niet.
Nu kun je wel wat aan veren zagen en zo, maar dat heeft niet echt mijn voorkeur.

Spax levert ook schokbrekers voor de Murena, en wel type G695
Deze zijn hoogte en druk afstelbaar.
Dat is dus ideaal om de set-up van de wagen te kunnen afstellen.
Ik heb een setje besteld.
Over 10 dagen zijn ze binnen.
Ik ben benieuwd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply