Schokbrekers...de schokkende waarheid.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Schokbrekers...de schokkende waarheid.
Op de webshop van Car-joy worden voor de voorzijde van de Murena al een tijdje schokbrekers aangeboden voor de interessante prijs van €55.- ex BTW per stuk.
Voor zover ik weet waren er voor de Murena alleen nog maar brekers leverbaar van Koni, en die zijn ten eerste 3x zo duur, en ten tweede ook niet ideaal naar men zegt.
Toch wel nieuwsgierig geworden vorige week een setje gehaald.
Ze zijn van Monroe, met het typenummer R3227.
Ze worden zowel voor de Bagheera als voor de Murena 1.6 en 2.2 verkocht.
Dat is eigenlijk op zich al een rare zaak, want voor al deze Matra's zijn verschillende types schokbrekers in omloop geweest.
Maar is gezocht op het typenummer van deze schokbrekers, en ze horen officieel op een Simca 1100 voorzijde
Het schijnt dat deze brekers vrolijk op alle auto's gemonteerd worden door Car-joy.
Aangezien ze de specialist zijn wil ik eigenlijk niet twijfelen of het kan, maar dan wil wil ik het ook maar gelijk meemaken.
Allereerst zit er in deze schokbrekers geen vangrubber, zoals wel in de oude.
Dat moet dus voor de Murena overgezet worden, want die heeft volgens mij geen vangrubber voor diep doorveren op de voortrein, zodat als het rubber er niet inzit er een metalig geluid zal klinken bij een heftige kuil
Dat gaat dus niet zomaar, want de stofkap van de schokbreker zit er op gefelsd
Ook heb ik even een onwetenschappelijke test uitgevoerd.
De nieuwe schokbreker op kamertemperatuur even een paar keer heen en weer gehaald, en met een gewicht laten zakken met tijdsopname.
Na 1 m39 was het streepje bereikt.
Nu had ik vorig jaar bij Cornelis een nog goede schokbreker meegenomen, en hier even dezelfde test op los gelaten.
Deze had 1 m50 nodig om het punt te bereiken.
Nu is dit maar een globaal testje, maar de nieuwe schokbreker is dus slapper.
De lengte is goed. (ietsje langer als de Murenademper).
Ik ga deze schokbrekers betrekken in een test, waarbij ze zich in de praktijk mogen bewijzen.
Het rubber zet ik er nog niet in.
Bij gebleken ongeschiktheid kan ik ze nog terug brengen.
Voor zover ik weet waren er voor de Murena alleen nog maar brekers leverbaar van Koni, en die zijn ten eerste 3x zo duur, en ten tweede ook niet ideaal naar men zegt.
Toch wel nieuwsgierig geworden vorige week een setje gehaald.
Ze zijn van Monroe, met het typenummer R3227.
Ze worden zowel voor de Bagheera als voor de Murena 1.6 en 2.2 verkocht.
Dat is eigenlijk op zich al een rare zaak, want voor al deze Matra's zijn verschillende types schokbrekers in omloop geweest.
Maar is gezocht op het typenummer van deze schokbrekers, en ze horen officieel op een Simca 1100 voorzijde
Het schijnt dat deze brekers vrolijk op alle auto's gemonteerd worden door Car-joy.
Aangezien ze de specialist zijn wil ik eigenlijk niet twijfelen of het kan, maar dan wil wil ik het ook maar gelijk meemaken.
Allereerst zit er in deze schokbrekers geen vangrubber, zoals wel in de oude.
Dat moet dus voor de Murena overgezet worden, want die heeft volgens mij geen vangrubber voor diep doorveren op de voortrein, zodat als het rubber er niet inzit er een metalig geluid zal klinken bij een heftige kuil
Dat gaat dus niet zomaar, want de stofkap van de schokbreker zit er op gefelsd
Ook heb ik even een onwetenschappelijke test uitgevoerd.
De nieuwe schokbreker op kamertemperatuur even een paar keer heen en weer gehaald, en met een gewicht laten zakken met tijdsopname.
Na 1 m39 was het streepje bereikt.
Nu had ik vorig jaar bij Cornelis een nog goede schokbreker meegenomen, en hier even dezelfde test op los gelaten.
Deze had 1 m50 nodig om het punt te bereiken.
Nu is dit maar een globaal testje, maar de nieuwe schokbreker is dus slapper.
De lengte is goed. (ietsje langer als de Murenademper).
Ik ga deze schokbrekers betrekken in een test, waarbij ze zich in de praktijk mogen bewijzen.
Het rubber zet ik er nog niet in.
Bij gebleken ongeschiktheid kan ik ze nog terug brengen.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 10:02 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Een vergelijkbaar verhaal heb ik ook al eens ergens gelezen, maar dan tussen de Simca 1100 enMatra Rancho.
De ?ne schokbrekerfabrikant geeft voor beide merken dezelfde demper aan terwijl de andere verschilende dempers aangaf.
Het verschil zat daar ook enkel in de demping, de Rancho-dempers (nee niet het schokbrekermerk Rancho.. ) waren stugger.
Lijkt mij ook wel logisch dat er verschil in moet zitten gezien het grotere onafgeveerde gewicht (grotere wielmaat) en het zwaardere totaalgewicht van de Matra Rancho t.o.v. de Simca 1100.
De ?ne schokbrekerfabrikant geeft voor beide merken dezelfde demper aan terwijl de andere verschilende dempers aangaf.
Het verschil zat daar ook enkel in de demping, de Rancho-dempers (nee niet het schokbrekermerk Rancho.. ) waren stugger.
Lijkt mij ook wel logisch dat er verschil in moet zitten gezien het grotere onafgeveerde gewicht (grotere wielmaat) en het zwaardere totaalgewicht van de Matra Rancho t.o.v. de Simca 1100.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat had ik ook al gezien dat er verschillen waren voor de Rancho en de 1100.
Nou is een 1100 toch zwaarder aan de voorzijde dan een Murena, zodat je zou verwachten dat de Monroe demper er langer over zou doen in de test.
Ik ben dan ook nogal verbaasd.
Nou is dit maar een globaal testje geweest, en ik weet niet de historie van de oude demper, maar het stemt tot nadenken.
We zien wel hoe ze het doen.
De praktijk is de beste leermeester in dit geval.
Nou is een 1100 toch zwaarder aan de voorzijde dan een Murena, zodat je zou verwachten dat de Monroe demper er langer over zou doen in de test.
Ik ben dan ook nogal verbaasd.
Nou is dit maar een globaal testje geweest, en ik weet niet de historie van de oude demper, maar het stemt tot nadenken.
We zien wel hoe ze het doen.
De praktijk is de beste leermeester in dit geval.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
will fit all models.
=============
Inderdaad, niets gelogen, past op elk model, maar werkt het ook goed op elk model?
Dat staat er niet bij
Op Ebay zijn schokbrekers voor een Simca 1100 voor peanuts te vinden.
Dan zijn de €130 door mij betaald wat veel, maar aan de andere kant heb ik wel merkbrekers, en dat is ook wat waard.
--------
will fit all models.
=============
Inderdaad, niets gelogen, past op elk model, maar werkt het ook goed op elk model?
Dat staat er niet bij
Op Ebay zijn schokbrekers voor een Simca 1100 voor peanuts te vinden.
Dan zijn de €130 door mij betaald wat veel, maar aan de andere kant heb ik wel merkbrekers, en dat is ook wat waard.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad, mag voor mij ook wel iets zachter (is comfort).
De racefreaks zien dat liever wat stijver.
Hoop volgende week wat te kunnen doen.
De slijptol in mijn vinger heeft toch het e.e.a. beschadigd en dat speelt nog wat op.
De infectie is onder de duim na een antibioticakuur, en mijn hand begint zijn normale vorm weer een beetje terug te krijgen.
Heb er alleen nog geen kracht en kan nog niet goed buigen.
Komt goed, maar neemt tijd.
De racefreaks zien dat liever wat stijver.
Hoop volgende week wat te kunnen doen.
De slijptol in mijn vinger heeft toch het e.e.a. beschadigd en dat speelt nog wat op.
De infectie is onder de duim na een antibioticakuur, en mijn hand begint zijn normale vorm weer een beetje terug te krijgen.
Heb er alleen nog geen kracht en kan nog niet goed buigen.
Komt goed, maar neemt tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Vooral veel beterschap en een vlugge genezing.
De meeste sportieve wagens worden inderdaad stijver geveerd, dit zal met de murena niet anders zijn. Indien de vering zachter wordt met andere schokdempers ben ik bereid aanpassingen te doen. Zot rijden is niet mijn bedoeling. Ik wil genieten van mijn Matra's en door hoort racen niet bij.
Ik vind de wagen vanachter ook stijf. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het gewicht van de motor!
De meeste sportieve wagens worden inderdaad stijver geveerd, dit zal met de murena niet anders zijn. Indien de vering zachter wordt met andere schokdempers ben ik bereid aanpassingen te doen. Zot rijden is niet mijn bedoeling. Ik wil genieten van mijn Matra's en door hoort racen niet bij.
Ik vind de wagen vanachter ook stijf. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het gewicht van de motor!
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Bij 2.5 bar voelt mijn achterkant aan als een steen.
Denk dat het veel te hoog is.
Het vereist een beetje spelen die bandenspanning, en het luistert nogal nauw.
Het eerst wat ik doe als ik met de Murena ga rijden is de banden op druk ztten.
Denk dat het veel te hoog is.
Het vereist een beetje spelen die bandenspanning, en het luistert nogal nauw.
Het eerst wat ik doe als ik met de Murena ga rijden is de banden op druk ztten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Het schokbrekerproject heeft ook weer een stap voorwaarts genomen.
Heb ze gemonteerd, en passen uitstekend.
De oude heb ik even aan dezelfde test onderworpen als hierboven beschreven.
Die willen met dit gewicht niet eens zakken, ondanks dat 1 lek is.
Kan het zijn dat ze zwaarder gaan lopen naarmate ze ouder worden
De wagen is nog niet uitgelijnd na de stuurhuisrevisie, dus heb ze nog niet aan een zware test kunnen onderwerpen.
Met de oude schokbrekers voelde mijn voortrein bikkelhard aan.
Mijn eerste indruk is dat ze prettiger rijden.
Minder gebonk uit de voortrein ook met de bekende obstakels.
Had ze dinsdag op de Belgische wegen uit willen testen , maar red het niet om de wagen uitgelijnd te hebben.
Ga ze een tijdje uit proberen, en zal mijn verdere bevindigen hier vermelden.
Heb ze gemonteerd, en passen uitstekend.
De oude heb ik even aan dezelfde test onderworpen als hierboven beschreven.
Die willen met dit gewicht niet eens zakken, ondanks dat 1 lek is.
Kan het zijn dat ze zwaarder gaan lopen naarmate ze ouder worden
De wagen is nog niet uitgelijnd na de stuurhuisrevisie, dus heb ze nog niet aan een zware test kunnen onderwerpen.
Met de oude schokbrekers voelde mijn voortrein bikkelhard aan.
Mijn eerste indruk is dat ze prettiger rijden.
Minder gebonk uit de voortrein ook met de bekende obstakels.
Had ze dinsdag op de Belgische wegen uit willen testen , maar red het niet om de wagen uitgelijnd te hebben.
Ga ze een tijdje uit proberen, en zal mijn verdere bevindigen hier vermelden.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 10:08 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja, de Belgische wegen zijn hier ideaal voor. Als ze pas aangelegd zijn, zijn ze nog slechter dan in Nederland, ik weet niet hoe ze dit doen.
Ik heb ook het gevoel dat de vering voor en achter veel te hard is. De schokdemper heeft hier een grote invloed op.
Of de schokdempers door de ouderdom harder worden!! Hij werkt of werkt niet denk ik.
Ik heb ook het gevoel dat de vering voor en achter veel te hard is. De schokdemper heeft hier een grote invloed op.
Of de schokdempers door de ouderdom harder worden!! Hij werkt of werkt niet denk ik.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mijn zoon drinkt eigenlijk helemaal geen bier.
Is meer iemand van de Cubaanse mixjes.
Hij is inmiddels begonnen bij zijn nieuwe baas als kok.
Heeft het zwaar, zeer lange werkdagen, maar heeft er schik in om weer wat te leren.
http://www.deboeveries.be/
Is meer iemand van de Cubaanse mixjes.
Hij is inmiddels begonnen bij zijn nieuwe baas als kok.
Heeft het zwaar, zeer lange werkdagen, maar heeft er schik in om weer wat te leren.
http://www.deboeveries.be/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De afgelopen week 600 km met d Murena gemaakt over de Belgische wegen, en ik kan wel zeggen dat de schokbrekers blijven.
Met de voorgeschreven bandenspanning van 1.8 worden de hobbels goed gedempt en de wegligging voldoet aan mijn eisen.
De wagen is wat minder hard van voren.
Voor de ultieme sportieve prestatie zijn deze brekers het natuurlijk niet, maar een stukje comfort is ook wel prettig.
Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik geen rubber aanslagnokken in de brekers heb.
Ik heb de wagen echter niet zover door kunnen laten veren dat ze tot op het ijzer vielen.
Die aanslagnokken kan ik niet overzetten omdat de stofkappen er op gefelst zitten.
Daar ga ik nog over denken voor een andere oplossing ala bagheera.
Ik ben er gelukkig mee.
Als je een beetje rondkijkt op E-bay, dan kun je brekers voor een Simca 1100 al voor een paar 10tjes vinden.
Oetker
Met de voorgeschreven bandenspanning van 1.8 worden de hobbels goed gedempt en de wegligging voldoet aan mijn eisen.
De wagen is wat minder hard van voren.
Voor de ultieme sportieve prestatie zijn deze brekers het natuurlijk niet, maar een stukje comfort is ook wel prettig.
Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik geen rubber aanslagnokken in de brekers heb.
Ik heb de wagen echter niet zover door kunnen laten veren dat ze tot op het ijzer vielen.
Die aanslagnokken kan ik niet overzetten omdat de stofkappen er op gefelst zitten.
Daar ga ik nog over denken voor een andere oplossing ala bagheera.
Ik ben er gelukkig mee.
Als je een beetje rondkijkt op E-bay, dan kun je brekers voor een Simca 1100 al voor een paar 10tjes vinden.
Oetker
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik zou de vering op mijn murena ook graag iets zachter willen. Misschien al uitkijken voor een setje reserve. De achterste zijn echt stijf maar deze zullen niet zo eenvoudig verandert kunnen!! Gek rijden doe ik toch niet.
Die rubberen blokken in de schokbrekers worden waarschijnlijk alleen in noodsituatie gebruikt. Te snel een drempel op af afrijden!!!!!!! Maar dit moet je dan toch horen, ijzer op ijzer!!
Die rubberen blokken in de schokbrekers worden waarschijnlijk alleen in noodsituatie gebruikt. Te snel een drempel op af afrijden!!!!!!! Maar dit moet je dan toch horen, ijzer op ijzer!!
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De achterste schokbrekers zijn aan de beurt.
De originele zijn al vele jaren niet meer leverbaar.
Een tijdje heb ik zitten denken de oude brekers te laten reviseren.
Ik heb geen bedrijf kunnen vinden die dit voor een interessante prijs willen doen.
Daarna is Koni mijn voorkeur geworden, maar de prijs voor deze naam is mijn grootste bezwaar.
Ondertussen heb ik 15" wielen geplaatst en is de wagen daardoor iets omhoog gekomen.
De wens is dus aanwezig om de achterkant te kunnen stellen op hoogte.
Dat kunnen de koni's dus niet.
Nu kun je wel wat aan veren zagen en zo, maar dat heeft niet echt mijn voorkeur.
Spax levert ook schokbrekers voor de Murena, en wel type G695
Deze zijn hoogte en druk afstelbaar.
Dat is dus ideaal om de set-up van de wagen te kunnen afstellen.
Ik heb een setje besteld.
Over 10 dagen zijn ze binnen.
Ik ben benieuwd.
De originele zijn al vele jaren niet meer leverbaar.
Een tijdje heb ik zitten denken de oude brekers te laten reviseren.
Ik heb geen bedrijf kunnen vinden die dit voor een interessante prijs willen doen.
Daarna is Koni mijn voorkeur geworden, maar de prijs voor deze naam is mijn grootste bezwaar.
Ondertussen heb ik 15" wielen geplaatst en is de wagen daardoor iets omhoog gekomen.
De wens is dus aanwezig om de achterkant te kunnen stellen op hoogte.
Dat kunnen de koni's dus niet.
Nu kun je wel wat aan veren zagen en zo, maar dat heeft niet echt mijn voorkeur.
Spax levert ook schokbrekers voor de Murena, en wel type G695
Deze zijn hoogte en druk afstelbaar.
Dat is dus ideaal om de set-up van de wagen te kunnen afstellen.
Ik heb een setje besteld.
Over 10 dagen zijn ze binnen.
Ik ben benieuwd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV