Page 2 of 3

Posted: Sun Apr 05, 2009 7:15 pm
by oetker
Gevonden.
Volgens de Haynes manuals

copy/paste

Auto 5 meter recht voor een muur op vlakke vloer
Markeer de hartlijn van de auto vertikaal op de muur
Meet de afstand van de middenas van de koplampen t.o.v. hartlijn en de hoogte boven de vloer, markeer deze punten op de muur
Doe het grootlicht aan, de lichtvlek op de muur moet gecentreerd zijn rond de gemarkeerde punten op de muur.
Met dimlicht moet het midden van de lichtvlek ca 5 cm onder de gemarkeerde punten vallen

Posted: Mon Apr 06, 2009 8:13 am
by GODFRIED
Ja, je kunt dat zelf afstellen. Ik heb het jaren lang zelf gedaan maar nu ze 25% van de auto's voor de lichten afkeuren begin ik er zelf niet meer aan. Ik dacht dat ze 10? vragen bij Auto5 voor het afstellen van de lichten. :wink:

Posted: Thu Jun 04, 2009 7:45 pm
by jurgen M
Ik heb de ringen... :) . Maar de gleuf voor de bevestiging van de plastic regelvijzen moet ik er nog manueel in vijlen. Of doe je dit liever zelf Godfried? Laat maar iets weten. Waarschijnlijk moet ik volgende week woensdag in de buurt zijn, om 2 banden op te halen.. Ik hoor je wel

Posted: Fri Jun 05, 2009 9:11 am
by GODFRIED
Dag Jurgen,
Dat is goed nieuws.
Die gleuf is geen probleem die maak ik er wel in.
Als je laat weten hoe laat dan regel ik wel iets.
Je bent van harte welkom. :wink:

Posted: Fri Jun 05, 2009 9:16 am
by oetker
quote
=====
Maar de gleuf voor de bevestiging van de plastic regelvijzen moet ik er nog manueel in vijlen.
============================================

Als het plastic toch niet best meer is, dan kun je eenvoudiger zelf een boutcontructie verzinnen voor de bevestiging, als de sleuven er niet in zitten.
Is misschien wel handiger.

Posted: Fri Jun 05, 2009 9:24 am
by GODFRIED
Goed gezien Herman.

Misschien iets maken met veren tussen en een moer vast lassen op de ringen. Als ik de ringen gebruik zal ik ook de nieuwe koplampen in dienst nemen. Gelukkig heb ik die koplamp van jou kunnen overnemen en is nu alles in orde. :wink:

Posted: Sat Jun 06, 2009 1:32 pm
by jurgen M
oetker wrote:Dit is de reden dat het plaatmateriaal niet dikker mag.
Image
Moet de vorm die erin gefreesd wordt voor de plastic montageblokjes identiek zijn, of mag de vorm op het einde gewoon rond zijn?

Posted: Sat Jun 06, 2009 4:17 pm
by oetker
Ik zou de vorm zo aanhouden als op de tekening.
Schuiven of verdraaien vd blokjes lijkt me niet handig.
Aftekenen en even met de losse hand met een slijpschijf lijkt me wel te kunnen.
1 dingetje om nog even op te letten.
Tussen de plaat en de lamp moet ook nog een ringetje komen.
Bij de boutgaten zit namelijk een klein opstaand bultje bij de bevestigingspunten.
Als je dat niet doet dan zit de lamp nog al verwrongen op de plaat.
Gaat vast wel lukken.

Posted: Sun Jun 07, 2009 10:49 am
by GODFRIED
Herman, bedankt voor de tip. :wink:

Posted: Wed Jun 10, 2009 2:53 pm
by jurgen M
Je ringen zijn vandaag gepost Godfried. Maak je geen zorgen over de kost, 't is graag gedaan :D

Posted: Thu Jun 11, 2009 10:18 am
by GODFRIED
Vandaag de ringen ontvangen. Hartelijk bedankt. Ik sta bij je in het krijt.
Steeds bereid tot een wederdienst. Wordt vroeg of laat zeker geregeld. :wink: :wink: geweldig :wink: :wink:

Posted: Sat Jun 13, 2009 6:47 pm
by jurgen M
Heb even niet goed opgelet bij de demontage :-? Ik heb 2 lange regelvijsjes en 1 korte, maar welke moet nu waar worden geplaatst???
Oetker ?

Posted: Sat Jun 13, 2009 6:58 pm
by oetker
Dat is gek, maar bij mij waren ze even lang.
Even logisch blijven denken.
De lampen moeten naar rechts schijnen dus zittende in de auto zou ik de korte rechts boven plaatsen aldus mijn redenatie.
In de onderste moeten in ieder geval lange want die heb ik bijna helemaal uit moeten stellen.

Posted: Sun Jun 14, 2009 9:35 am
by GODFRIED
Raar, bij mij zijn de 3 boutjes ook even lang. :wink:

Posted: Sun Jun 14, 2009 11:59 am
by jurgen M
Gelukt !! :D

Posted: Sun Jun 14, 2009 9:35 pm
by oetker
Mooi zo, in ieder geval weer licht zoals het hoort, en voor een leuk prijsje.

Posted: Wed Jun 17, 2009 3:15 pm
by jurgen M
Vandaag bij de eerste testrit gemerkt dat de lichten mooi rechtopblijven, maar wanneer ze zijn uitgeschakeld en dichtgeklapt, veren ze bij slecht wegdek terug -een kwart tot half-open. Hoe kan ik de uitstand mooi regelen?? :o Het kan ook de rijwind zijn die ervoor zorgt dat ze openen, ze staan nl. 0,5 cm open in ruststand.... :oops:

Posted: Wed Jun 17, 2009 3:59 pm
by oetker
Dat kun je volgens mij niet regelen.
Iets met een vacuumlek denk ik.

Posted: Wed Jun 17, 2009 5:59 pm
by andré
J?rgen,

Ik vermoed eveneens dat je problemen hebt met de onderdruk leiding of zelfs met de pomp (aan de lichten).
Normaal houdt de pomp - bij draaiende motor - de lampen heel strak dicht en zijn ze zelfs niet manueel te openen, nog zelfs geen cm!
Dat ze in ruststand al een beetje openstaan, geeft al aan dat er iets mis is.
Even checken dus.

Groetjes
Andr

Posted: Wed Jun 17, 2009 7:27 pm
by jurgen M
't is raar, want voor ik de koplampen verving ging alles nog zoals het hoort, en had ik zelfs moeite om de lampen te openen als de motor niet draait. Ik kijk morgen alle mechanische verbindingen eens na..

Posted: Wed Jun 17, 2009 8:26 pm
by bart_heemskerk
Controlleer het vacuum ventiel. Als het ventiel uit is, (lampen uit en neer) dan rust de plunjer van het ventiel tegen een ijzeren plaatje. Dat plaatje is makkelijk te verbuigen. Als het plaatje niet goed staat, staat de plunjer niet goed, en dan trekt de vacuum cilinder de lampen niet goed naar beneden.

Beweeg het plaatje eens voorzichtig (met draaiende motor) en zie of de lampen nu wel goed naar beneden getrokken worden.

Posted: Wed Jun 17, 2009 10:38 pm
by oetker
Als de slangen in orde zijn en het werkt nog niet goed is zoals Bart zegt, is de vacuumeswitch waarschijnlijk niet helmaal in orde.
Even uit elkaar halen en reinigen, en daarna met siliconenolie insmeren.

Heb nog ergens een foto gevonden hierover.
Image

Posted: Wed Jun 17, 2009 11:09 pm
by matrafan
Mooi gedetailleerde foto Herman maar ik vermoed dat het probleem in de vacuumdoos zit of ergens in ??n van de verbindingsstangen.

Jurgen zal het probleem zeker ontdekken, laat maar iets horen.

Posted: Thu Jun 18, 2009 7:30 am
by GODFRIED
De dichtstand van de lampen is wel te regelen, dit door de regelschroeven ( draadstang met plastieken kogelbevestiging op)deze gaan naar de kogel op de ronde buis die wordt aangedreven door de vacu?mpomp. Ik heb mijn lampen opnieuw moeten regelen omdat ik alles heb los gehad.
Staan de lampen alle twee even ver open bij gesloten stand???

Pasop!!! Jurgen, ik vermoed dat je hier niet bent aangeweest dus zou ik er van afblijven. :wink:

Posted: Thu Jun 18, 2009 3:37 pm
by jurgen M
bart_heemskerk wrote:Controlleer het vacuum ventiel. Als het ventiel uit is, (lampen uit en neer) dan rust de plunjer van het ventiel tegen een ijzeren plaatje. Dat plaatje is makkelijk te verbuigen. Als het plaatje niet goed staat, staat de plunjer niet goed, en dan trekt de vacuum cilinder de lampen niet goed naar beneden.

Beweeg het plaatje eens voorzichtig (met draaiende motor) en zie of de lampen nu wel goed naar beneden getrokken worden.
Vacuumventiel ? is dit de plunjer die onderaan de auto zit en de stang van de lampen duwt? Zo ja is het normaal dat deze los zit? of ontbreekt er een bevestiging?

Posted: Thu Jun 18, 2009 4:13 pm
by andré
J?rgen,

Het vacuumventiel zit onder de voorste kap, tegen je linker binnenspatbord gemonteerd en is makkelijk te herkennen aan de leidingen die ernaartoe lopen. Het valt ook meteen op als je de kap opent (rechts in zicht, als je voor de auto staat).

Om terug te komen op hetgeen je beschrijft; dat is de vacuumpomp die de lichten bedient. Die moet wel degelijk volledig vast gemonteerd zijn want dat is dus het probleem waar je blijkbaar mee zit. De pomp werkt blijkbaar wel (want je lichten gaan open), maar als de pomp los zit, zullen de lampen ook los bewegen terwijl je rijdt. Pomp vast zetten en denkelijk is het probleem dan van de baan.

Laat maar iets weten.

Groetjes
Andr

Posted: Thu Jun 18, 2009 4:21 pm
by jurgen M
Heeft iemand een fotootje van de bevestigde pomp? ALvast bedankt :)

Posted: Thu Jun 18, 2009 5:12 pm
by oetker
Dit is het vacuumpotje wat de lichten bediend.
http://www.matratekoop.nl/forum/index.p ... =311;image
Dit wordt bediend door het regelventiel.
Er is niet echt een pomp aanwezig van de vacuum, maar achterin de auto wordt dat opgeslagen in een vacuumvat wat het vacuum krijgt van de carb.
Dit gaat met een leiding onder de auto door naar voren en bediend de rembekrachtiger en dit potje via het regelventiel.
Dit potje moet goed vast zitten.

Posted: Thu Jun 18, 2009 5:29 pm
by jurgen M
oetker wrote:Dit is het vacuumpotje wat de lichten bediend.
http://www.matratekoop.nl/forum/index.p ... =311;image
Dit wordt bediend door het regelventiel.
Er is niet echt een pomp aanwezig van de vacuum, maar achterin de auto wordt dat opgeslagen in een vacuumvat wat het vacuum krijgt van de carb.
Dit gaat met een leiding onder de auto door naar voren en bediend de rembekrachtiger en dit potje via het regelventiel.
Dit potje moet goed vast zitten.
Maar hoe is het bevestigd, ik zie geen bevestigingsoog of haak of zo, niet op de foto en niet op mijn pomp. :-?

Posted: Thu Jun 18, 2009 6:36 pm
by oetker
Ik heb het er zelf nog niet uit gehad, dus weet het niet, en op de tekening zie ik het ook niet.
Godfried heeft dat systeem onlangs uit elkaar gehaald en zal het je ongetwijfeld kunnen vertellen.