rubbers voor rond de voorruit

Technische tips of alternatieve oplossingen
User avatar
Micha
Posts: 12
Joined: Thu Oct 02, 2008 6:07 pm
Location: Hallaar

rubbers voor rond de voorruit

Post by Micha »

Het moest er van komen. Na 3 jaar dagelijks Murena gebruik ben ik mijn lekkend dak/voorruit behoorlijk beu. Niets is zo erg als uit je auto stappen (en geef toe je hebt veel bekijks) met een nat kruis. Ik ga zelf mijn dak/voorruit herstellen (bij Verhulst kost het ?1600). Ik denk dat mijn voorganger ook al geprobeerd heeft het lek te herstellen maar met silicone. Kleine anekdote: twee jaar geleden hield de politie in West Vlaanderen me tegen om mijn ganse auto te doorzoeken. Achteraf bleek dat de vorige eigenaar mijn (verwaarloosde) Murena gebruikte om hard drugs van Nederland naar Frankrijk te transporteren. Die kerel is tegen de lamp gevlogen en zit nu nog altijd een gevangenisstraf uit. Je kan wellicht wel begrijpen dat ik mijn auto in een ander kleur en met andere velgen wil. Na een grondige inspectie zag ik dat de rubbers rond de voorruit (3x) kapotgesneden waren en slordig bijgespoten met zwarte silicone. Heeft iemand nog de rubbers liggen voor rond de voorruit of kent iemand een alternatief? Aangezien dit een veel voorkomend probleem is bij Murena hebben zonder enige twijfel enkele ander Murenisten hier op het forum dak/voorruit al opnieuw gekleefd. Daarom tips zijn welkom.
PS het metaal rond de voorruit is geoxideerd en laat de verf los, hoe behandel ik dit gegalvaniseerde gedeelte?
It's not the fall that hurts, it's that stop at the end!
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Goedenavond Micha?l,

Wanneer rijdt die Murena van u? Want ik woon ook in Hallaar en ik ben nog nooit een Murena tegen gekomen. Of is er in Belgi? nog een dorp met dezelfde naam? We spreken hier over Hallaar bij Heist op den Berg?

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het verhaal staat hier.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... it+plakken

Naar de rubbers ben ik ook op zoek, en volgens de gegevens die ik tot no toe heb, schijnen deze in de caravanhandel te krijgen te zijn van fabrikant Herxhim en het type schijnt 110 te zijn.
Ik moet dat nog verifi?ren.
Dat is een vulstrip voor allumimium lijsten.
Kost € 1 per meter,
Had toch al het plan een keer bij de Wit in Schijndel langs te hoppen.
Daar ligt nogal het e.e.a. aan rubbers en zo.
http://www.leisureshopdirect.com/Carava ... sions.aspx

Originele strip schijnt ook nog te krijgen te zijn a €55.-

Misschien heeft iemand nog een betere oplossing?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb gewoon nieuwe van Simon, de strips zijn bij elke murenist nieuw te verkrijgen ,volgens mij had Cor ook nog een nieuwe te koop op zijn site maar ik weet niet of hij ze nog heeft
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

In een nieuwe strip heb ik wel interesse, dus als er iets uit de bus komt zou ik het graag horen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb de Murena nu toch van stal, en even een tourtje gemaakt door onze fraaie Betuwe.
Image
Alles werkt nog, alleen de remmen plakken.
Heb hem van stal gehaald om er van de week wat aan te gaan doen.
Kan ik op 1 van mijn ritjes even naar de caravanboer, om te kijken of er wat te vinden is.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 10:53 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Micha
Posts: 12
Joined: Thu Oct 02, 2008 6:07 pm
Location: Hallaar

Post by Micha »

@ matra 530 LX: ik woon bij u om de hoek in de Molenstraat. Let wel ik woon er nog maar van vorige zomer, als je goed naar de bumpers van de Matra of onze Alfa kijkt kan je zien dat ik daarvoor in Antwerpen centrum woonde
@ oetker: schitterend, altijd klaar met alternatieven, ga op zoek, bedankt...
@ henk: had al bij Cor ge?nformeerd maar hij had in zijn enorme voorraad geen rubber strips meer liggen, moet ook de kosten van de reparatie laag houden omdat ik enkele jaren geleden een nieuwe motor laten steken (kostprijs ?5300)
It's not the fall that hurts, it's that stop at the end!
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Micha?l
-----------------
omdat ik enkele jaren geleden een nieuwe motor laten steken (kostprijs €5300)
----------------------------------------------------------------------------------

auw! dat moet pijn doen.

Ook mijn dak achter begint langzaam maar zeker los te laten. dus vast wat rond kijken kan geen kwaad.
We weten dat er nog origineel is, maar €1 per meter of €55 voor een strip zit nogal verschil in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Micha
Posts: 12
Joined: Thu Oct 02, 2008 6:07 pm
Location: Hallaar

Post by Micha »

yup yup, als een 1,6 benzinemotor begint te klinken als een oude franse diesel dan ... is het eigenlijk al te laat. Ergens had hij al zijn olie verloren (heel bizar want op de brug konden we maar niet ontdekken waar het lek zat). Dan maar de volledige motor eruit en opgestuurd naar Lecluyse in Frankrijk. Motor terug ge?nstalleerd bij Meeus in Temse en daar viel ik op mijn achterste van de prijs. Ik heb enkele niet dringende restauraties (interieur oa) maar uitgesteld tot nu. En mijn vrouwke wil de Murena liever buiten dan ik er nog meer kosten aan doe.
It's not the fall that hurts, it's that stop at the end!
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Micha?l wrote:yup yup, als een 1,6 benzinemotor begint te klinken als een oude franse diesel dan ... is het eigenlijk al te laat. Ergens had hij al zijn olie verloren (heel bizar want op de brug konden we maar niet ontdekken waar het lek zat). Dan maar de volledige motor eruit en opgestuurd naar Lecluyse in Frankrijk. Motor terug ge?nstalleerd bij Meeus in Temse en daar viel ik op mijn achterste van de prijs. Ik heb enkele niet dringende restauraties (interieur oa) maar uitgesteld tot nu. En mijn vrouwke wil de Murena liever buiten dan ik er nog meer kosten aan doe.
Idd een zeer hoge rekening, revisie is niet goedkoop maar dit is echt wel duur.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Micha?l,

Je zal er in de toekomst meer zelf moeten aan werken, want anders moet ik uw vrouw gelijk geven.
Als je alles moet laten repareren in de garage, dan is het een onbetaalbare hobby.
Wat die motor revisie betreft dat is zeker genoeg, een 1.6 motor revisie kost max 2000 euro, doe er dan nog 1000 euro en dat is ruim voor de demontage en montage, waar zitten dan de resterende 2300 euro in?
Als ge eens tijd of goesting hebt kom dan eens langs, ik kan u wel het een en het ander vertellen over de 1.6 Murena, daar ik er zelf jaren een gehad heb.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Alle werken uitbesteden is geen goede zaak!! Het zal te duur worden en de passie zal verdwijnen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried,welke strip bedoel je? Een rubber van een voorruit moet ik ook nog hebben voor de grijze murena. Bij de gele is hij nog gelijk nieuwe.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We praten hier over de strip die door loopt om het raam over het dak Harry.
Ondanks dat de Herxim 110 daarvoor bruikbaar schijnt te zijn, heb ik het idee dat het geen T-strip is maar een platte strip.
Ga binnenkort even rondzoeken.
Kom hier later nog op terug.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ok herman, dat moet ik bij de grijze murena ook vernieuwen en de rubber van de vooruit ook.Het is ook een plate strip.
Als je daar aan kunt geraken moet je mij dat eens laten weten als je wilt.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bestel maar een rol van 30m!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Hendrik.
----------------
Het is ook een platte strip.
-----------------------------------------
Heb de strip aan de bovenkant van het raam er even afgehaald, (dat koste totaal geen moeite :o Hij viel er practisch vanzelf af) en de vorm is een T strip, met een kort pootje.
Denk dat het pootje wel nodig is om de strip om de ruit te positioneren, waarbij het korte pootje in de kit gedrukt word.
Dat geeft ook de houvast.
We gaan het volgende week even bekijken, en zal evt. wat foto's daar maken ter beoordeling.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

de strip is van orgine een T strip alleen na ruit demontage word de T er afgesneden omdat de ruit meestal volledig gekit word en op het dak krijg je er geen T in, ik heb gewoon de T eraf gesneden en geplakt met P U kit er zit wel een zelfklever aan maar die kleeft niet echt goed, het is nog niet zo ??n voudig om het geheel er perfect op te krijgen.
ik heb de strip bij Simon vandaan maar of het een orginele is weet ik ook niet
User avatar
Micha
Posts: 12
Joined: Thu Oct 02, 2008 6:07 pm
Location: Hallaar

Post by Micha »

@ Matra 530lx ik vrees dat je gelijk hebt. Met kunststof ben ik door mijn opleiding heel handig maar het mechanische zal knoeien worden. De extra ?2300 daar wil ik zelfs niet over piekeren, als ik mijn auto van de garage terug ging halen reed ik met een reuzenglimlach terug naar Antwerpen, daarom hou ik van de Murena. :P
Ik was me trouwens aan het afvragen of ik de rubbers op het dak niet kon weglaten de polyester van het dak nauwsluitend te maken. Die rubbers dienen, denk ik, enkel om de naad te verbergen. Of zie ik dat verkeerd?
It's not the fall that hurts, it's that stop at the end!
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

de rubbers bedekken ook de popnagels zal dus lastig worden
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Micha?l wrote:@ Matra 530lx ik vrees dat je gelijk hebt. Met kunststof ben ik door mijn opleiding heel handig maar het mechanische zal knoeien worden. De extra ?2300 daar wil ik zelfs niet over piekeren, als ik mijn auto van de garage terug ging halen reed ik met een reuzenglimlach terug naar Antwerpen, daarom hou ik van de Murena. :P
Ik was me trouwens aan het afvragen of ik de rubbers op het dak niet kon weglaten de polyester van het dak nauwsluitend te maken. Die rubbers dienen, denk ik, enkel om de naad te verbergen. Of zie ik dat verkeerd?
Door het zelf te doen en je tijd te nemen leer je veel, en soms moet je eens de hulp inroepen van iemand met meer bagage :P
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan zou de Herxim strip dus kunnen.
Die is 11mm breed, en dat klopt volgens mij met de originele.
Zal het allemaal is nameten.

@Micha?l
Sleutelen moet je leren, doe ik ook nog steeds dagelijks.
Je merkt vanzelf of iets je ligt.
Zo zal plaatwerken nooit mijn ding worden, maar ben niet bang om een motor uit elkaar te trekken.
De eerste keer deed ik dat met de olyslager op de werkbank.
Het moet je liggen.
Gewoon doen, je merkt het vanzelf.
Ook afkijken wat anderen doen, steek je veel van op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ben even bij de Wit in Schijndel geweest.
De herxim strip hadden ze niet, maar wel iets soortgelijks voor minder dan €1.- de meter.
Image
Image
Image
Image
Ziet er bruikbaar uit, het is vrij soepel.
Zal het komende week is proberen te monteren.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 10:55 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Laat ons van het resultaat mee genieten. Vroeg of laat hebben we het zelf nodig! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Wat zegt Matra Kat ? :lol:
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Matra-kat Bekeek het het even kort en zag er wel wat in.
Daarna keek hij me aan met een blik van "Het wordt tijd dat je onze bakken vult, dus kom achter dat scherm vandaan"
Nu liggen ze volgevreten samen te maffen.
Geen afkeur dus.
Image
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 11:01 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

hmm strip voldoet prima volgens mij, en 1 euro de mtr das geen geld
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag maar even aan het frutselen geweest met de strip.
Eerst het oude spul verwijderd.
Image
Image
Image
Busje kit opgedoken.
Flesje wasbenzine gehaald voor overtollige kit te verwijderen.
Dit spul wordt rubber en dicht gelijk de ramen goed af tegen inlopend vocht.
Image
Image
Paar valiumtabletten om de rust te bewaren en plakken maar.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Pffff, wat een zenuweklus.
Toch redelijk goed gelukt.
Ben er 4 uur mee aan het prutsen geweest.
Strip is er geschikt voor.
Had voor mij nog een mm breder mogen zijn, maar het kan er voor gebruikt worden.
Morgen nog wat kitrestanten weg halen, en dan moet het maar weer.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 11:18 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat heb je mooi gedaan. Dat het een gepruts is kan me voorstellen. Die lijm wat onder die lijst vandaan komt steeds weer afvegen en op je vingers blijf hangen.

Fijn dat je ons hebt laten meegenieten, vroeg of laat hebben we het zelf nodig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

leuk werk, welke achtertrein hangt daar op de workmate ? 8)
Bagheera X '78
Post Reply