Ombouwen van een alternator
-
Een zwaardere alternator zal de riem sneller doen slippen. Dan is de kans groot dat je de riemspanning te hoog gaat zetten om het slippen tegen te gaan. Daardoor komt er teveel zijdelingse druk op het lager van de waterpomp, de rest is slechts een kwestie van tijd... of kilometers.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- oetker
En zeker bij een Matra, waar alles een kwart slag voor afbreken berekend is.
Het is maar net hoeveel overkracht de ingenieurs uitgedacht hebben op de lagers.
De ene auto zal meer kunnen hebben als de andere.
Ook kun je extra vibraties genereren door de zwaardere dynamo, die je in de auto zou kunnen voelen.
Daar zijn wat betreft de platte snaren weer speciale pulleys voor die dat compenseren.
Het is maar net hoeveel overkracht de ingenieurs uitgedacht hebben op de lagers.
De ene auto zal meer kunnen hebben als de andere.
Ook kun je extra vibraties genereren door de zwaardere dynamo, die je in de auto zou kunnen voelen.
Daar zijn wat betreft de platte snaren weer speciale pulleys voor die dat compenseren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
Weer wat geleerd... dan zal die Suzuki-meuk toch wel iets sterker zijn.
Die platte snaren met tandpoelie's vervangen we in de offroad juist vaak door de ouderwetse versie, die lopen er tenminste niet af als er een beetje bagger tussen komt.

Die platte snaren met tandpoelie's vervangen we in de offroad juist vaak door de ouderwetse versie, die lopen er tenminste niet af als er een beetje bagger tussen komt.

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
Benny, ik benoem je tot proefkonijn in deze.
Als je het niet probeert zullen we het nooit weten.
Mijn ombouw naar 50 Amp blijft mager, vooral als je wat extra electric dingen wil met de Murena.
Als je het niet probeert zullen we het nooit weten.
Mijn ombouw naar 50 Amp blijft mager, vooral als je wat extra electric dingen wil met de Murena.
-
In normale omstandigheden zal het wel lukken denk ik, het is maar als je door één of ander defect veel langer hebt moeten starten zodat de batterij redelijk ver ontladen is dat de alternator die 120A zal willen leveren. Of een plakkend relais van bv. de achterruitverwarming ...
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
-
De support afgewerkt en geplaatst. Daarna de alternator eens geplaatst om een idee te hebben hoe het eruit zal zien. Je kan mooi de hoogteregeling zien. Die regeling moet nog aangepast worden aan de nieuwe riem. Maandag ga ik een gepaste riem kopen in de autoshop. Hij was vandaag gesloten.
- Attachments
-
- 1273950108NP1030136.JPG (54.91 KiB) Viewed 14107 times
-
- 1273950070NP1030135.JPG (64.49 KiB) Viewed 14108 times
- oetker
-
Herman, de alternator is niet veel groter dan de 45A-versie. Op de foto staat hij wel hoog geregeld maar die zal nog een eind zakken eenmaal ik de aandrijfriem heb. Ik heb de originele alternatorsteun gebruikt en aangepast. De 120A-alternator moest 7 mm meer naar buiten gemonteerd worden om in lijn te staan en de hoogteregeling moest ik veranderen omdat de oorspronkelijke tegen de behuizing van de alternator kwam. Ik heb de steun wel extra vastgemaakt boven de waterpomp omdat er meer krachten zullen werken op de steun dan ervoor. Eén van de zwakke punten is die steun want die durven nog al eens scheuren door de voortdurende trillingen. En ik vind de afstand van de 3 bouten bovenaan en de achterkant waar de alternator zijn hoogteregeling heeft te lang.
- oetker
-
Vandaag heeft de motor zijn eerste rondjes gedraaid. De alternator doet het goed en de riem schreeuwt niet en de motor krijgt de belasting rond. Nog twee problemen. De eerst is dat ik geen uitwijking krijg van de oliedrukmeter. Wanneer ik de aansluiting tegen de massa houd, wijkt de meter niet uit, wat hij volgens mij wel moet doen. Of heb ik het verkeerd voor? Het tweede wat mij verontrust is dat er weer druk in het karter is. Hopelijk komt het van de nieuwe zuigerveren die nog moeten indraaien. Morgen dus die oliedrukmeter uittesten en hopen dat de rest goed komt.
- oetker
Even in het schema gekeken, en de oliedrukmeter moet uitslaan als je het draadje naar massa doet.
Waarschijnlijk een onderbreking ergens.
Druk in het carter is niet best.
Als je de zuigerveren vervangen hebt dan zou er goede compressie moeten zijn.
Misschien een uitlaatklep die blijft hangen.
Waarschijnlijk een onderbreking ergens.
Druk in het carter is niet best.
Als je de zuigerveren vervangen hebt dan zou er goede compressie moeten zijn.
Misschien een uitlaatklep die blijft hangen.