Adaptor voor koplampen
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Gevonden.
Volgens de Haynes manuals
copy/paste
Auto 5 meter recht voor een muur op vlakke vloer
Markeer de hartlijn van de auto vertikaal op de muur
Meet de afstand van de middenas van de koplampen t.o.v. hartlijn en de hoogte boven de vloer, markeer deze punten op de muur
Doe het grootlicht aan, de lichtvlek op de muur moet gecentreerd zijn rond de gemarkeerde punten op de muur.
Met dimlicht moet het midden van de lichtvlek ca 5 cm onder de gemarkeerde punten vallen
Volgens de Haynes manuals
copy/paste
Auto 5 meter recht voor een muur op vlakke vloer
Markeer de hartlijn van de auto vertikaal op de muur
Meet de afstand van de middenas van de koplampen t.o.v. hartlijn en de hoogte boven de vloer, markeer deze punten op de muur
Doe het grootlicht aan, de lichtvlek op de muur moet gecentreerd zijn rond de gemarkeerde punten op de muur.
Met dimlicht moet het midden van de lichtvlek ca 5 cm onder de gemarkeerde punten vallen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
=====
Maar de gleuf voor de bevestiging van de plastic regelvijzen moet ik er nog manueel in vijlen.
============================================
Als het plastic toch niet best meer is, dan kun je eenvoudiger zelf een boutcontructie verzinnen voor de bevestiging, als de sleuven er niet in zitten.
Is misschien wel handiger.
=====
Maar de gleuf voor de bevestiging van de plastic regelvijzen moet ik er nog manueel in vijlen.
============================================
Als het plastic toch niet best meer is, dan kun je eenvoudiger zelf een boutcontructie verzinnen voor de bevestiging, als de sleuven er niet in zitten.
Is misschien wel handiger.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik zou de vorm zo aanhouden als op de tekening.
Schuiven of verdraaien vd blokjes lijkt me niet handig.
Aftekenen en even met de losse hand met een slijpschijf lijkt me wel te kunnen.
1 dingetje om nog even op te letten.
Tussen de plaat en de lamp moet ook nog een ringetje komen.
Bij de boutgaten zit namelijk een klein opstaand bultje bij de bevestigingspunten.
Als je dat niet doet dan zit de lamp nog al verwrongen op de plaat.
Gaat vast wel lukken.
Schuiven of verdraaien vd blokjes lijkt me niet handig.
Aftekenen en even met de losse hand met een slijpschijf lijkt me wel te kunnen.
1 dingetje om nog even op te letten.
Tussen de plaat en de lamp moet ook nog een ringetje komen.
Bij de boutgaten zit namelijk een klein opstaand bultje bij de bevestigingspunten.
Als je dat niet doet dan zit de lamp nog al verwrongen op de plaat.
Gaat vast wel lukken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat is gek, maar bij mij waren ze even lang.
Even logisch blijven denken.
De lampen moeten naar rechts schijnen dus zittende in de auto zou ik de korte rechts boven plaatsen aldus mijn redenatie.
In de onderste moeten in ieder geval lange want die heb ik bijna helemaal uit moeten stellen.
Even logisch blijven denken.
De lampen moeten naar rechts schijnen dus zittende in de auto zou ik de korte rechts boven plaatsen aldus mijn redenatie.
In de onderste moeten in ieder geval lange want die heb ik bijna helemaal uit moeten stellen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Vandaag bij de eerste testrit gemerkt dat de lichten mooi rechtopblijven, maar wanneer ze zijn uitgeschakeld en dichtgeklapt, veren ze bij slecht wegdek terug -een kwart tot half-open. Hoe kan ik de uitstand mooi regelen??
Het kan ook de rijwind zijn die ervoor zorgt dat ze openen, ze staan nl. 0,5 cm open in ruststand.... 


Last edited by jurgen M on Wed Jun 17, 2009 4:54 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
J?rgen,
Ik vermoed eveneens dat je problemen hebt met de onderdruk leiding of zelfs met de pomp (aan de lichten).
Normaal houdt de pomp - bij draaiende motor - de lampen heel strak dicht en zijn ze zelfs niet manueel te openen, nog zelfs geen cm!
Dat ze in ruststand al een beetje openstaan, geeft al aan dat er iets mis is.
Even checken dus.
Groetjes
Andr
Ik vermoed eveneens dat je problemen hebt met de onderdruk leiding of zelfs met de pomp (aan de lichten).
Normaal houdt de pomp - bij draaiende motor - de lampen heel strak dicht en zijn ze zelfs niet manueel te openen, nog zelfs geen cm!
Dat ze in ruststand al een beetje openstaan, geeft al aan dat er iets mis is.
Even checken dus.
Groetjes
Andr
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Controlleer het vacuum ventiel. Als het ventiel uit is, (lampen uit en neer) dan rust de plunjer van het ventiel tegen een ijzeren plaatje. Dat plaatje is makkelijk te verbuigen. Als het plaatje niet goed staat, staat de plunjer niet goed, en dan trekt de vacuum cilinder de lampen niet goed naar beneden.
Beweeg het plaatje eens voorzichtig (met draaiende motor) en zie of de lampen nu wel goed naar beneden getrokken worden.
Beweeg het plaatje eens voorzichtig (met draaiende motor) en zie of de lampen nu wel goed naar beneden getrokken worden.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als de slangen in orde zijn en het werkt nog niet goed is zoals Bart zegt, is de vacuumeswitch waarschijnlijk niet helmaal in orde.
Even uit elkaar halen en reinigen, en daarna met siliconenolie insmeren.
Heb nog ergens een foto gevonden hierover.

Even uit elkaar halen en reinigen, en daarna met siliconenolie insmeren.
Heb nog ergens een foto gevonden hierover.

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De dichtstand van de lampen is wel te regelen, dit door de regelschroeven ( draadstang met plastieken kogelbevestiging op)deze gaan naar de kogel op de ronde buis die wordt aangedreven door de vacu?mpomp. Ik heb mijn lampen opnieuw moeten regelen omdat ik alles heb los gehad.
Staan de lampen alle twee even ver open bij gesloten stand???
Pasop!!! Jurgen, ik vermoed dat je hier niet bent aangeweest dus zou ik er van afblijven.
Staan de lampen alle twee even ver open bij gesloten stand???
Pasop!!! Jurgen, ik vermoed dat je hier niet bent aangeweest dus zou ik er van afblijven.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Vacuumventiel ? is dit de plunjer die onderaan de auto zit en de stang van de lampen duwt? Zo ja is het normaal dat deze los zit? of ontbreekt er een bevestiging?bart_heemskerk wrote:Controlleer het vacuum ventiel. Als het ventiel uit is, (lampen uit en neer) dan rust de plunjer van het ventiel tegen een ijzeren plaatje. Dat plaatje is makkelijk te verbuigen. Als het plaatje niet goed staat, staat de plunjer niet goed, en dan trekt de vacuum cilinder de lampen niet goed naar beneden.
Beweeg het plaatje eens voorzichtig (met draaiende motor) en zie of de lampen nu wel goed naar beneden getrokken worden.
-
- Posts: 189
- Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
- Location: Leopoldsburg
J?rgen,
Het vacuumventiel zit onder de voorste kap, tegen je linker binnenspatbord gemonteerd en is makkelijk te herkennen aan de leidingen die ernaartoe lopen. Het valt ook meteen op als je de kap opent (rechts in zicht, als je voor de auto staat).
Om terug te komen op hetgeen je beschrijft; dat is de vacuumpomp die de lichten bedient. Die moet wel degelijk volledig vast gemonteerd zijn want dat is dus het probleem waar je blijkbaar mee zit. De pomp werkt blijkbaar wel (want je lichten gaan open), maar als de pomp los zit, zullen de lampen ook los bewegen terwijl je rijdt. Pomp vast zetten en denkelijk is het probleem dan van de baan.
Laat maar iets weten.
Groetjes
Andr
Het vacuumventiel zit onder de voorste kap, tegen je linker binnenspatbord gemonteerd en is makkelijk te herkennen aan de leidingen die ernaartoe lopen. Het valt ook meteen op als je de kap opent (rechts in zicht, als je voor de auto staat).
Om terug te komen op hetgeen je beschrijft; dat is de vacuumpomp die de lichten bedient. Die moet wel degelijk volledig vast gemonteerd zijn want dat is dus het probleem waar je blijkbaar mee zit. De pomp werkt blijkbaar wel (want je lichten gaan open), maar als de pomp los zit, zullen de lampen ook los bewegen terwijl je rijdt. Pomp vast zetten en denkelijk is het probleem dan van de baan.
Laat maar iets weten.
Groetjes
Andr
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dit is het vacuumpotje wat de lichten bediend.
http://www.matratekoop.nl/forum/index.p ... =311;image
Dit wordt bediend door het regelventiel.
Er is niet echt een pomp aanwezig van de vacuum, maar achterin de auto wordt dat opgeslagen in een vacuumvat wat het vacuum krijgt van de carb.
Dit gaat met een leiding onder de auto door naar voren en bediend de rembekrachtiger en dit potje via het regelventiel.
Dit potje moet goed vast zitten.
http://www.matratekoop.nl/forum/index.p ... =311;image
Dit wordt bediend door het regelventiel.
Er is niet echt een pomp aanwezig van de vacuum, maar achterin de auto wordt dat opgeslagen in een vacuumvat wat het vacuum krijgt van de carb.
Dit gaat met een leiding onder de auto door naar voren en bediend de rembekrachtiger en dit potje via het regelventiel.
Dit potje moet goed vast zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Maar hoe is het bevestigd, ik zie geen bevestigingsoog of haak of zo, niet op de foto en niet op mijn pomp.oetker wrote:Dit is het vacuumpotje wat de lichten bediend.
http://www.matratekoop.nl/forum/index.p ... =311;image
Dit wordt bediend door het regelventiel.
Er is niet echt een pomp aanwezig van de vacuum, maar achterin de auto wordt dat opgeslagen in een vacuumvat wat het vacuum krijgt van de carb.
Dit gaat met een leiding onder de auto door naar voren en bediend de rembekrachtiger en dit potje via het regelventiel.
Dit potje moet goed vast zitten.

- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb het er zelf nog niet uit gehad, dus weet het niet, en op de tekening zie ik het ook niet.
Godfried heeft dat systeem onlangs uit elkaar gehaald en zal het je ongetwijfeld kunnen vertellen.
Godfried heeft dat systeem onlangs uit elkaar gehaald en zal het je ongetwijfeld kunnen vertellen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006