Servo directie gezocht
-
Frank
Servo directie gezocht
Beste matravrienden, heeft iemand soms toevallig een hydraulische stuurinrichting liggen van een Solara of een Horizon ? Hier is geen haast bij. Het is voor een ombouw. De servopomp en steun heb ik al.
- GODFRIED
Re: Servo directie gezocht
Dag Frank,
Ik heb daar niks van liggen maar opletten als je dit op een auto gaat bouwen die dat niet had tijdens de productie.
In de club is er iemand geweest die dat op een rancho had gebouwd tot hij naar de keuring ging en alles weer moest uitbouwen omdat die auto daar niet mee was gehomologeerd. Dus informeer goed voor je iets ombouwt.
Wie kan dit bevestigen, dit was in de tijd dat we aan een kasteeltje onze jaarlijkse Nieuwjaars meeting hadden, jaren geleden. Alain???
Ik heb daar niks van liggen maar opletten als je dit op een auto gaat bouwen die dat niet had tijdens de productie.
In de club is er iemand geweest die dat op een rancho had gebouwd tot hij naar de keuring ging en alles weer moest uitbouwen omdat die auto daar niet mee was gehomologeerd. Dus informeer goed voor je iets ombouwt.
Wie kan dit bevestigen, dit was in de tijd dat we aan een kasteeltje onze jaarlijkse Nieuwjaars meeting hadden, jaren geleden. Alain???
Matra Bagheera S - 1977
-
Frank
Dag Godfried, ja dat risico loop je natuurlijk. Het hangt er een beetje van af wie je hebt op de keuring. Tegenwoordig verkopen ze elektrische stuurbekrachtiging die je op je stuurstang onder je dashboard kan monteren. Deze zijn redelijk duur en er zijn misschien meer aanpassingen nodig dan een originele stuurbekrachtiging. Maar ze zijn niet zichtbaar en passeren waarschijnlijk gemakkelijker de keuring. Heeft iemand hier weet van? Persoonlijk ben ik voorstander van het hydraulische systeem. Die onderbouw verbruikt nogal wat stroom en ik ben bang dat mijn elektrische installatie hier niet voor voldoet.
- GODFRIED
Dat is inderdaad zo een hydraulische stuurbekrachtiging is veel aangenamer rijden, maar op de stuurstang onder het dashboard daar heb ik nog nooit van gehoord. Bij vele auto's wordt de hydraulische pomp wel elektrische aangedreven.
Het zou wel spijtig zijn van al je werk als je problemen moet krijgen op de keuring, maar doen ze nog zo moeilijk!!!
Het zou wel spijtig zijn van al je werk als je problemen moet krijgen op de keuring, maar doen ze nog zo moeilijk!!!
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
Mijn broer heeft vorig jaar in zijn Landrover een elektrisch stuurhuis (komt uit Ford Focus) ingebouwd.
Hij kreeg op de keuring in Hechtel-Eksel de complimenten van de station chef.
Blijkbaar doen ze daar niet zo moeilijk over als het maar naar behoren is ingebouwd.
Succes met de inbouw.
Blijkbaar doen ze daar niet zo moeilijk over als het maar naar behoren is ingebouwd.
Succes met de inbouw.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj. 2026
Camper Fiat Ducato Challenger bj. 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj. 2026
- GODFRIED
En wat als ze dan zeggen dit mag niet?? Het blijft een gokje, één keer goedgekeurd wil niet zeggen dat is nu zo iedere jaar.matrafan wrote: ↑Sun Jul 05, 2026 10:34 pm Mijn broer heeft vorig jaar in zijn Landrover een elektrisch stuurhuis (komt uit Ford Focus) ingebouwd.
Succes met de inbouw.
Je hoort en ziet daar de gekste dingen op die keuring.
Ik denk als je officieel een aanvraag doet voor deze ombouw te doen dat ze het niet goedkeuren of dat de procedure zo omslachtig is dat je het opgeeft.
Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
Hij is er in elk geval gelukkig mee.
De Land Rover is over de 50 jaar en dus maar om de 5 jaar keuring.
Ik had persoonlijk ook nooit gedacht dat ze dit zouden keuren.
Maar ge ziet wel de wonderen zijn de wereld niet uit.

De Land Rover is over de 50 jaar en dus maar om de 5 jaar keuring.
Ik had persoonlijk ook nooit gedacht dat ze dit zouden keuren.
Maar ge ziet wel de wonderen zijn de wereld niet uit.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj. 2026
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj. 2026
- oetker
De vorige eigenaar van Carjoy (NB Ruud de jong,) bouwt oldtimers om op stuurbekrachtiging in Leerdan, dus ook Talbots.
Zie
https://www.ezpowersteering.nl/
https://vimeo.com/1179174121?share=copy&fl=sv&fe=ci
Als je het in je hoofd haalt om dit af te keuren dan ben je als keurmeester ongeschikt.
Zie
https://www.ezpowersteering.nl/
https://vimeo.com/1179174121?share=copy&fl=sv&fe=ci
Als je het in je hoofd haalt om dit af te keuren dan ben je als keurmeester ongeschikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
Exit 2.2 en exit 1.6 vanwege leeftijd.
Renault Wind 1.2 Dynamic
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
Hier draait het om homologeren als het niet op de auto zat bij aankoop is het nooit gehomologeerd en verboden, wordt dan meestal afgekeurd als ze het zien, hoe goed het ook gedaan is. Dat ik het daar mee eens ben dat is iets anders, ze kunnen soms belachelijk doen om niks.
Als ze hier een verandering van trommelrem naar schijfrem zien krijg je een rode kaart en kun je alles afbouwen.

Als ze hier een verandering van trommelrem naar schijfrem zien krijg je een rode kaart en kun je alles afbouwen.
Matra Bagheera S - 1977
-
Frank
Blijkbaar kunnen de keuringstations wel wagens homologeren. Ik vermoed dat ze dit enkel doen voor ingevoerde wagens. Bij verbouwingen zoals bijvoorbeeld de stuurinrichting moet deze minstens dezelfde veiligheid bieden als deze door de constructeur geplaatste versie. Misschien zouden ze dit wel kunnen en/of mogen doen, maar willen ze hoogstwaarschijnlijk die verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid niet op zich nemen.