Bij deze maak ik het topic aan over de voortgang aan mijn Murena, waarin er in het laatste jaar heel veel gebeurd is.
De dag na de meeting in Den Haag bij Louwman is de motor die in de auto stond stuk gelopen.
De motor had simpel gerepareerd kunnen worden maar aangezien er best wel wat dingen waren die ik wilde aanpakken in de motorruimte heb ik besloten de motor en al het andere in de motorruimte uit te bouwen en de lelijke groene hammerite weg te steken.
Hierna zijn we gaan bedenken wat een mooie volgende stap was voor het motor project. Zoals waarschijnlijk bij een aantal bekend stond in mijn Murena geen standaard motor, er was al veel aan veranderd.
Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een motor met een slag van 70mm, dit geeft een betere acceleratie. De boring wordt vergroot van 76.7mm naar 79.7mm om een cilinder inhoud te verkrijgen van 1397cm3.
Het inlaat traject wordt voorzien van 2 Dell'orto DHLA 40 carburateurs gemonteerd op een Gutmann inlaat spruitstuk.
De kop wordt voorzien van grotere kleppen, bronzen geleiders, titanium schotels en dubbele veren, uiteraard wordt het gietstuk geflowed.
Ook het drijfwerk wordt aangepast, de krukas gebalanceerd en geslepen, de nokkenas vervangen door een 331 graden model met hogere lift, drijfstangen en zuigers uit gesmeede materialen en de stoterstangen uit titanium.
Het vliegwiel wordt afgefreesd en gebalanceerd.
De uitlaat wordt aangepast, een 4 naar 1 spruitstuk met een aftak klep om de demper te omzeilen, de demper zelf is standaard 2.2.
Ook in de motorruimte wordt flink gewerkt, de hammerite wordt vervangen door zwarte hoogglans verf en al het losse materiaal wordt gestraald en gespoten of vervangen.
Binnenkort updates van de montage en zal dit topic bijwerken met foto's.
Na de motorruimte is alles onder de voorklep aan de beurt.
Matra Murena 1400 1981
- talbotmatra
- Posts: 286
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Matra Murena 1400 1981
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 209
- Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
- Location: Gingelom
Re: Matra Murena 1400 1981
En hoe staat het 11 maanden na het begin ervan met de ombouw?
Bagheera type 1
VW Golf 2 '89
VW T3 (4 stuks ondertussen)
VW Golf 2 '89
VW T3 (4 stuks ondertussen)