Matra Murena 1400 1981

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Matra Murena 1400 1981

Post by talbotmatra »

Bij deze maak ik het topic aan over de voortgang aan mijn Murena, waarin er in het laatste jaar heel veel gebeurd is.

De dag na de meeting in Den Haag bij Louwman is de motor die in de auto stond stuk gelopen.

De motor had simpel gerepareerd kunnen worden maar aangezien er best wel wat dingen waren die ik wilde aanpakken in de motorruimte heb ik besloten de motor en al het andere in de motorruimte uit te bouwen en de lelijke groene hammerite weg te steken.

Hierna zijn we gaan bedenken wat een mooie volgende stap was voor het motor project. Zoals waarschijnlijk bij een aantal bekend stond in mijn Murena geen standaard motor, er was al veel aan veranderd.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een motor met een slag van 70mm, dit geeft een betere acceleratie. De boring wordt vergroot van 76.7mm naar 79.7mm om een cilinder inhoud te verkrijgen van 1397cm3.

Het inlaat traject wordt voorzien van 2 Dell'orto DHLA 40 carburateurs gemonteerd op een Gutmann inlaat spruitstuk.

De kop wordt voorzien van grotere kleppen, bronzen geleiders, titanium schotels en dubbele veren, uiteraard wordt het gietstuk geflowed.

Ook het drijfwerk wordt aangepast, de krukas gebalanceerd en geslepen, de nokkenas vervangen door een 331 graden model met hogere lift, drijfstangen en zuigers uit gesmeede materialen en de stoterstangen uit titanium.

Het vliegwiel wordt afgefreesd en gebalanceerd.

De uitlaat wordt aangepast, een 4 naar 1 spruitstuk met een aftak klep om de demper te omzeilen, de demper zelf is standaard 2.2.

Ook in de motorruimte wordt flink gewerkt, de hammerite wordt vervangen door zwarte hoogglans verf en al het losse materiaal wordt gestraald en gespoten of vervangen.

Binnenkort updates van de montage en zal dit topic bijwerken met foto's.

Na de motorruimte is alles onder de voorklep aan de beurt.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by Geert »

En hoe staat het 11 maanden na het begin ervan met de ombouw?
Bagheera type 1
VW Golf 2 '89
VW T3 (4 stuks ondertussen)
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by talbotmatra »

De motor staat inmiddels in de auto en de auto weer op de wielen, nu kan het verdere afwerken beginnen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by Vedrive »

talbotmatra wrote: Mon Sep 18, 2023 11:40 am De motor staat inmiddels in de auto en de auto weer op de wielen, nu kan het verdere afwerken beginnen.
Klinkt goed talbotmatra, ook gezien de plannen die je had met de motor update.
Misschien mogelijk een foto te plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig.
Altijd mooi dat er straks mogelijk weer een Matra op de wegen rondrijd.

Succes Bonne
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by talbotmatra »

Het meeste is volgens plan gegaan, het volgende is het resultaat geworden.

Brandstofvoorziening:

2x Weber 44 IDF valstroom carburateurs op Gutmann inlaatspruitstuk. Dit geeft de directste hoek ten opzichte van de inlaatklep en het meest gunstige verloop van het inlaat kanaal.

Cilinderkop:

Voorzien van 38mm inlaatkleppen en 32mm uitlaatkleppen, beiden met een steel van 7mm en speciale veerschotels.

De tuimelaars zijn lichter gemaakt en gepolijst (ongeveer 15 gram winst per tuimelaar). De poorten en verbrandingskamer zijn bewerkt.

Onderblok:

Smeed aluminium zuigers met een boring van 79.7mm, smeedijzeren drijfstangen en gebalanceerd drijfwerk. Vliegwiel afgedraait naar 5.3kg.

Nokkenas met een duratie van 331 graden en een lift van 8.2mm

Uitlaat:

4in1 spruitstuk met Abarth vrije demper.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Vedrive
Posts: 268
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by Vedrive »

Dat lijkt er op,
Met die motor specificaties gaat het denk ik heerlijk in de toeren klimmen.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Matra Murena 1400 1981

Post by benny »

Die zal verbazend goed vooruit gaan!
Post Reply