Page 2 of 5

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Tue Feb 20, 2018 12:00 pm
by ALAIN VAN AKEN
Doe morgenvroeg op de post, zal je dan vrijdag wel hebben.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Tue Feb 20, 2018 2:06 pm
by oetker
Niet de aslager loshalen van het carter.
Ik heb het vermoeden dat dit veroorzaakt word als je de motor te ver laat zakken.
Image
Dat is een afsluitplaat in het differentieel.
De boel gaat dan ernstig lekken.
Steeds heb ik de oorzaak hiervan niet goed kunnen plaatsen maar als je de lager los haalt dan kan door de motor te laten zakken de afsluitplaat weg gedrukt worden.
Dan is dit het resultaat.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Tue Feb 20, 2018 3:27 pm
by ALAIN VAN AKEN
Voor de waterpomp mag de aslager gewoon blijven zitten, motorsteunen moeten gelost worden om de motor te kunnen opschuiven. Ondersteunen onder carter en motorsteun rechts onder moet volledig weg.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Tue Feb 20, 2018 9:53 pm
by benny
Waarvoor dank Alain.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Wed Feb 21, 2018 10:35 am
by ALAIN VAN AKEN
Graag gedaan Benny, net op de post gedaan.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Thu Feb 22, 2018 5:26 pm
by GODFRIED
Ik zie dit nu pas.
Een waterpomp die volledig blokkeert!! Dat hoor je toch niet vaak. Het lager zal het langzaamaan begeven hebben. Dat je geen lekken hebt opgemerkt is wel vreemd. Meestal begint de pomp te lekken voor ze helemaal de geest geeft. Heb je de temperatuurmeter niet zien stijgen? Zolang er niks aan het koken is geweest denk ik dat je geen schade moet verwachten.
Die waterpompen zijn perfect te restaureren. Ik weet niet meer hoe ik dat toen gedaan heb.
Succes,

Zie beschrijving van Herman.
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... =waterpomp

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Thu Feb 22, 2018 5:32 pm
by oetker
Jij hebt toen van mij een nieuwe pomp uit een Tagora gekregen waar het lager niet goed van was.
Dat was een QCP-1011 van Quinton Hazel.
Daar heb je toen een nieuwe lager ingezet.

George Heeft in die tijd de pomp op dezelfde manier kapot gehad als Benny.

Groet Herman

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Thu Feb 22, 2018 5:48 pm
by GODFRIED
Juist weet ik het niet meer!! Maar ik heb er toen twee gerestaureerd aan de foto te zien.
Ik moet eens zoeken. Ik denk dat ik daar nog iets van liggen heb.

Wel vreemd dat die waterpomp vast komt te zitten zonder dat je dit ziet aankomen. Dit wil je niet meemaken. :x

Dat heb je indertijd wel fijn opgelost om die pomp te kunnen restaureren. :wink:

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Thu Feb 22, 2018 6:02 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ik heb het ook eens meegemaakt met de S zonder voorafgaandelijke geluiden of eender wat : plots een verschrikkelijk geluid en bang vast.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Fri Feb 23, 2018 8:44 pm
by benny
Godfried, er is nooit een lek geweest. Ook niet nadat de pomp muurvast zat. Na het vastlopen van de pomp had ik geen temperatuuraanduiding meer. Toen ik thuis kwam, was de motor aan het koken; maar er was nog koelwater aanwezig. Bij controle tijdens het vorige weekend, kon ik de motor met de hand ronddraaien en was de compressie op alle cilinders goed. Ik hoop dat de zuigers nog goed zijn, en de cilinderkop en cilinderkoppakking nog in orde zijn. We gaan morgen proberen de pomp te plaatsen.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Fri Feb 23, 2018 9:30 pm
by oetker
De Keramische keerring wordt gesmeerd door een enkele druppel water (kunstmatig lek).
Die druppel verdampt normaal.
Na verloop van vele kilometers gaat die druppel veranderen in druppels.
Dat verdampt dan niet meer en loopt in de lager.
Dan zie je aan de buitenkant nog niets maar gaat langzaam je lager vernielen.
Op een gegeven moment blokkeert de boel dan.
Jean heeft mij dat ooit zo vertelt.
Pomp preventief vervangen bij de voorgeschreven kilometers voorkomt dit :wink:

Zie uitleg.
http://www.sulteq.nl/asafdichting-mecha ... fdichting/

Keramische lager.
Image

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Fri Feb 23, 2018 10:34 pm
by benny
Waar is de voorzien plaats om de koelvloeistof van de 2.2-motor af te laten? Eigenaardig dat er nergens te lezen is om de hoeveel kilometer de waterpomp moet vervangen worden.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Fri Feb 23, 2018 10:43 pm
by oetker
Ik trek meestal de slangen onder aan bij de buizen los maar dan gaat die zo goed als leeg.

Voor een waterpomp staat 100-120.000 km.
Sommige auto's staat voorgeschreven dat bij vervangen vd distibutiesnaar de pomp mee vervangen moet worden.

Groet Herman

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:22 am
by GODFRIED
Ja preventief vervangen dat is iets wat ze in de garage vlug en graag doen. Het kan inderdaad ernstige ongemakken en slijtage voorkomen.Maar ik denk dat ze iets te vlug alles vervangen. Ik moet om de 60000 km nieuwe distributieriemen en de waterpomp vervangen.Als je dan deze onderdelen bekijkt is er nog geen slijtage aan te zien. De riemen vervang ik zoals voorgeschreven maar de pomp heb ik nog niet vervangen. Deze heeft nu het dubbel van de kilometers gemaakt. Bij de volgende beurt gaat ze er wel uit. Ik weet het wel als het nu misloopt dan zeg "ik stommerik wat heb je gedaan". :o Die nieuwe waterpomp heb ik ondertussen al meer dan 10 jaar liggen.

Ik heb ooit een waterpomp defect gehad en die kondigde zich aan met lekken. Natuurlijk wil je dit niet aan de hand hebben als je ver van huis bent.
Een waterpomp die zich vastzet tijdens het rijden dat heb ik nog nooit gehoord. Die lager zou toch een vreemd lawaai maken voor dit zich voordoet. Denk ik toch.

Ik heb wel ooit een wiellager gehad dat lawaai maakte. Ik ben toen gestopt bij auto 5. Daar hadden ze het lager vaster gezet en ik ben toen niet meer thuis geraakt omdat alles blokkeerde. :evil: Ik begrijp nog altijd niet waarom ze dat toen gedaan hebben. Ik moet wel zeggen dat is meer dan 25 jaar geleden.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:37 am
by ALAIN VAN AKEN
De waterpomp preventief vervangen is er misschien wat over maar als je de riem vervangt komt er een andere spanning op de pomp en is de kans dat deze daaronder lijdt gewoon veel groter. Vaak zie je bij hedendaagse wagens bij de pomp vervangen wordt samen met de distributie omdat de prijs van de pomp niet opweegt tegen de uren die voor een latere vervanging nodig zouden zijn.
Normaal zou je idd verwachten dat de pomp eerst begint te lekken of lawaai begint te maken. Uit ervaring ken ik het fenomeen zoals Benny het ervaren heeft.
Nu de waterpompen voor een 2.2 zijn zo duur dat we misschien voor de club wat defecte pompen moeten verzamelen en laten reviseren (of zelf reviseren). Voor de andere types binnen onze club zijn pompen aan schappelijke prijzen te verkrijgen.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 12:50 pm
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote:De waterpomp preventief vervangen is er misschien wat over maar als je de riem vervangt komt er een andere spanning op de pomp en is de kans dat deze daaronder lijdt gewoon veel groter. Vaak zie je bij hedendaagse wagens bij de pomp vervangen wordt samen met de distributie omdat de prijs van de pomp niet opweegt tegen de uren die voor een latere vervanging nodig zouden zijn.
Normaal zou je idd verwachten dat de pomp eerst begint te lekken of lawaai begint te maken. Uit ervaring ken ik het fenomeen zoals Benny het ervaren heeft.
Nu de waterpompen voor een 2.2 zijn zo duur dat we misschien voor de club wat defecte pompen moeten verzamelen en laten reviseren (of zelf reviseren). Voor de andere types binnen onze club zijn pompen aan schappelijke prijzen te verkrijgen.
Ik heb indertijd enkele gebruikte waterpompen voor de 2.2 van jou gekregen. Ik zal eens zoeken. Ik dacht dat ik er maar één heb gereviseerd.
Dus ik zou nog iets moeten hebben liggen. Ik ben nogal vergeetachtig. Dingen die ik niet regelmatig gebruik ben ik kwijt!! :oops:

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 1:23 pm
by hendrik
Ja Godfried, dat ken ik dat vergeten dat heb ik ook al. En volgende week vrijdag wordt ik ook nog een jaartje ouder wat gaat het dan geven hé. En zondag ben ik ook nog eens 30 jaar getrouwd met de zelfde vrouw waar gaat de tijd naar toe hé.




grt harry de matra.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 1:53 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ik heb ook nog enkele gebruikte waterpompen van de 2,2 liggen, wil deze gerust aan de club schenken om te reviseren. Nog enkel de nodige revisiesetje vinden. Efkens huis glasparelen en polie verzinken/verven. Als nieuw 8)

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 6:27 pm
by matrafan
hendrik wrote:Ja Godfried, dat ken ik dat vergeten dat heb ik ook al. En volgende week vrijdag wordt ik ook nog een jaartje ouder wat gaat het dan geven hé. En zondag ben ik ook nog eens 30 jaar getrouwd met de zelfde vrouw waar gaat de tijd naar toe hé.
grt harry de matra.
Gefeliciteerd Harry, ge krijgt toch geen nieuwe voordeur?

En dan nog eens 30 jaar met dezelfde vrouw dat zijn stilaan uitzonderingen :lol: :lol:

En dat "vergeten" dat is een fenomeen dat zich op jongere leeftijd ook al voordoet, heb daar al enkele jaren last van :evil: :evil: ;

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 6:37 pm
by hendrik
Dat is ook zo Jos, maar normaal was ik 36 jaar getrouwd als ik nog bij mijn eerste was gebleven.





grt harry de matra.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 6:47 pm
by benny
Vandaag de eerste kilometers gereden. De motor blijkt op het eerste zicht geen schade geleden te hebben. Er zijn geen luchtbellen in het uitzetvat te zien en op de olieaftapplug is er niks van metaal terug te vinden. Helaas, hebben we nog een werk want de bovenste slang op de waterpomp laat water door als er druk komt op het circuit.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 7:02 pm
by ALAIN VAN AKEN
Geen schade en het grootste werk zit erop, dan is die darm maar een kleintje meer. Is het wat vlot gegaan?

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 7:38 pm
by benny
Dank zij jou tip om de linkse motorsteunen te lossen was het veel gemakkelijker. Nu moet opnieuw het water afgelaten worden want het wordt weer friemelen om een andere spanring op die slang te schuiven.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:31 pm
by benny
Dit is enkel een voorstel: Indien we nu enkele waterpompen in voorraad zouden nemen bij de club, kunnen de leden verder geholpen worden. De kostprijs zou dan wel de prijs zijn van de revisie en de bijkomende kosten en de slechte pomp terug geven. Zo blijft de club reservepompen ter beschikking hebben en zou een betaalbare pomp te verkrijgen zijn voor de leden. Wat denken jullie?

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:36 pm
by ALAIN VAN AKEN
We bespreken dit op de meeting, ik ben alvast voor.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Sun Feb 25, 2018 8:47 am
by GODFRIED
Benny, dit was de reden dat mijn waterpomp lekte bij de aansluiting.

De waterdarm op de pomp was aan de buitenkant in zeer goede staat, maar aan de binnenkant zat de oxidatie zo diep in het rubber dat deze niet rond meer was en onmogelijk nog goed kon afsluiten. Of mijn verzinkte koelbuizen hier iets mee te maken hebben weet ik niet!! Ook er goed opletten dat de aansluitbuizen nog rond zijn. Ik heb dit opgelost door door die slechte aansluitingsbuis in te smeren met Tech7 alvorens de waterdarm te plaatsen. ik had geen zin om de distributiedeksel te vervangen. Hier zit de aansluiting op vast,is één geheel. :wink:

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Mon Feb 26, 2018 7:45 am
by ALAIN VAN AKEN
Wat een witte brij?
Zuiver werken zorgt meestal voor een beter resultaat.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Mon Feb 26, 2018 8:25 am
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote:Wat een witte brij?
Zuiver werken zorgt meestal voor een beter resultaat.
Dat wit is steenhard. oxidatie!!!!

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Mon Feb 26, 2018 8:45 am
by ALAIN VAN AKEN
Zuiver maken met staalborstel op boormachine, verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Re: Vastgelopen waterpomp

Posted: Mon Feb 26, 2018 2:53 pm
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote:Zuiver maken met staalborstel op boormachine, verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Inderdaad dat is de oplossing.

Hier de 2.2 pompen die ik nog liggen heb. Ik breng ze zondag mee voor de clubstock. :wink: