plots een hels geschreew, zonder enige aanleiding. Ik had direct door dat het de riem was. Mijn eerste gedacht was de alternator want de laadmeter zakte. Ik was maar 2 km van huis en zeer rustig naar huis gereden. Thuis aangekomen kwam er al damp vanonder de achterwielen. Shit toch niet de waterpomp. Helaas bij controle bleek die muurvast te zitten. Zal maar hopen dat er verder niks aan de hand is. Kan dat pas te weten komen na herstelling.
155 euro kost het pompje. En het is een gereviseerde. Nieuwe zijn niet meer te verkrijgen. En als ik goed op de hoogte ben, zou er zelfs een klein verschil zijn met een waterpomp van een Tagora 2.2 Is die van de S dan anders.
De Tagora heeft een iets langer as.
de S en 2.2 hebben dezelfde pomp.
Ook is het opletten of de goede impeller er op zit en de diameter van de pulley juist is.
Lees vooral aandachtig even dit topic.
Als dingen hier fout gaan heb je gauw een overleden engine.
In het ergste geval heb ik nog een vraag: Kan de carterpan en de cilinderkop verwijderd worden zonder het blok en de versnellingsbak te moeten uitbouwen?
De carterpan er onder uithalen moet mogelijk zijn zonder de motor uit te halen.
Ophet Duitse forum is dit al eens gedaan.
Dat ga ik in mei ook doen om een metalen pakking te zetten die definitief de lekkage op gaat lossen. Bij Henk (Elix te bestellen).
De kop kan er ook zo af maar let op dat je de spanner ontspant volgens boekje en de ketting strak houdt.
Anders valt de spanner en veer onder in de distributie en dan ben je verder van huis.
Attachments
Carter.jpg (173.64 KiB) Viewed 18953 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Heb de motor al eens opnieuw gestart. Er komen geen luchtbellen in het uitzetvat maar hij draait maar 500 toeren in traagloop en ook 500 toeren minder met de choke in dienst.
Het kan zijn dat de spanningsval zorgt voor een iets lager rallenti (stationair).
Maakt de motor meer lawaai dan anders?
Eventueel kan een compressiemeting meer zeggen over de toestand van de motor.
In geval van nood heb ik nog een goed onderblok en 4 zuigers((NB:)van 2 veschillende motoren) waar nieuwe veren op moeten.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
De motor start en klinkt volledig normaal. Heb een camera gekocht om in de cilinders te kunnen kijken. Daarna de compressie meten. Herman, ik zal indachtig zijn dat je ons uit de nood zou kunnen helpen.
Vandaag begonnen aan de werken. De motor kon ik ronddraaien met de hand met de bougies eruit uiteraard. Niks abnormaals gevoeld. De compressie gemeten en ze hadden allemaal een compressie van 11 kg/cm². Dat ziet er goed uit. Met de camera werd het niks. We konden er niks van maken van de beelden. De nieuwe waterpomp zit er op en morgen alles terug monteren en hopen dat alles waterdicht is en de motor normaal blijft werken.
Vandaag de eerste poging om de waterpomp te monteren. Helaas de pomp verloor water. De oorzaak was een verschoven pakking. We dachten geen probleem we hebben nog een tweede dichting. Een scheurtje in de tweede dichting was een lelijke spelbreker. Geen waterpomp op de motor deze week. Volgend weekend hopelijk beter
Het is een ongelooflijk friemelwerk. Je hebt zo goed als geen controle, want je kan zo goed als niks zien waar je werkt, en of het al dan niet goed is.
Heb de motorsteunen gelost, onderste steun rechts verwijderen en een vierkant houten balkje + spie tss plaats motorsteun onderaan en arm gestoken om de motor naar links te krijgen. Kan eventueel met spanband aan de balk een hefboom maken. Ondersteun de carter. Geeft net dat beetje meer ruimte. cm maakt een enorm verschil. Gaat maar net, echt weinig speling. Best bij montage dichting op pomp met wat pasta bevestigen en zo monteren. Met de dichting op blok beschadig je die bijna altijd. Veel suc 6.
Alle 3 de motorsteunen?
Het is door de pasta dat het verkeerd gegaan is. Eenmaal contact met metaal wil de dichting niet meer bewegen en daardoor niet terugkeren naar zijn normale vorm.