Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Na een proef rit valt mij op dat hij een stuk minder schokt bij het plank gas geven.
Maar ik heb idee dat sproeier 130 nog te klein is.
Wie oh wie heeft of weet de originele sproeier combinatie?
Last edited by fjodor 2.2 on Tue Oct 05, 2010 8:39 pm, edited 1 time in total.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Ik heb even gekeken naar de nummers van de solexen:

De oude 23 F116
De nieuwe 06 K972
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een kleinere of grotere sproeier kan een hemelsbreed verschil maken.

Succes.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Er zijn carbs voor de 2.2 verkocht door de dealers die absoluut niet op de Murena horen.
Deze zijn waarschijnlijk voor de Citroen 2200.
Ze hebben een andere sproeierbezetteng en knijpen de Murena.
Ook in de acceleratie zit een gat.
De originele carbs zijn al heel lang niet meer te koop.
De originelee carbs hebben in de nummering aan het eind 141, en dat is de juiste.
De andere hebben als achtervoegsel 161, en dat zijn niet de juiste.
Moet even de gegevens opzoeken.

Edit Gevonden.

De juiste 2.2 carb Solex 34 CICF 141.
Als de laatste 3 cijfers 161 zijn, heb je de verkeerde.

De juiste sproeiers.
specs.: Auxilliaries: 4.0 Venturis: 25 primary 26 secondary. Air correction jets: 190 primary 180 secondary Main jets: 127.5 primary 135 secondary.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die Herman is niet min, waar haalt hij het toch!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Bij de carburator die er nu op zit venturies 24 primary 27 secondary

Dus het totaal is het zelfde !

Moet dus alleen nog wat rommelen met de sproeiers!

Ga binnenkort weer verder kijken bedankt herman voor de info.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

hemeltje lief!!!

Post by fjodor 2.2 »

Beste Matrafielen,

Ik heb wat problemen met mijn hemel die ik er door carjoy heb laten vernieuwen :evil: :evil: . We zijn helaas al weer een paar jaar verder. En ik heb de auto nu nodig als trouw auto. Maar ik irriteer mij aan dit hangende hemeltje.
Image

Als jullie goed kijken missen er een aantal drukkers zeg maar de hele rij aan de voorkant. :cry: :cry:

Image


Wie kan mij vertellen waar ik een berg van deze drukkers kan krijgen.

Image

Alvast bedankt
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

In België te koop bij Auto5 van het merk Rest'agraf.

Misschien dat iemand genoeg Frans kent om die mannen te vragen waar je dat in Nederland vind http://www.restagraf.com/nos-produits-nos-marques/
Kijk eens in hun cataloog http://www.restagraf.com/fileadmin/user ... ue2010.pdf
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Fjodor, ik heb die ook in de Auto5 gehaald daar zitten 15 stuks in zo een pakje en dat kost 7€.
Hier een foto er van.




grt harry de matra.
Attachments
drukkers.JPG
drukkers.JPG (94.77 KiB) Viewed 10688 times
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hendrik wrote:Fjodor, ik heb die ook in de Auto5 gehaald daar zitten 15 stuks in zo een pakje en dat kost 7€.
Hier een foto er van.




grt harry de matra.
is dit online te krijgen in kleinere hoeveelheden. De eerder genoemde links doen grote aantallen of ik kom er niet echt lekker met ze uit. Tips en links zijn welkom. \

bvd
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, die zitten altijd in een pakje van 15 stuks denk ik bij mij zaten er toch 15 in dat pakje.




grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja maar waar haal ik die vandaan, kan ze alleen per 100 of meervoud daarvan krijgen.
maar volgens mij heb ik inmiddels een alternatief

http://www.ebay.co.uk/itm/FIX1I-5mm-BLA ... 3370288ff7
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die kan je toch ook gebruiken Ricard. Ik heb die van mij in de auto 5 gehaald.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Levert alleen in de uk, heb contact gezocht met de matra club uk en die treden op als tussenpersoon. Altijd fijn als iemand helpt :D
Ze komen dus mijn kant op
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard,die had je toch ook in nederland of belge kunnen kopen.





grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

geef maar een adresje dan waar ik een kleinere hoeveelheid kan komen.......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Bij jou in Nederland, is er toch ook een auto 5 hé of niet?






grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

geen idee ik ken het niet, maargoed e.e.a. komt nu ook naar mij toe dus prima. ik kan verder over een paar dagen met een beetje geluk...........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat moet toch ook in nederland te krijgen zijn hé. Maar succes er mee.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb die dingen bij Peter ook wel is zien liggen, maar of ze die maat hebben moet ik nog is bekijken.
In Nederland zijn dit soort snuisterijen soms moeilijk te vinden, of alleen in grotere hoeveelheden.
het is schijn baar niet interessant om een groothandel in kleinigheden te hebben hier, want detailisten op dit gebied vind je bijna niet.
Dan moet je het van E-bay hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Altijd fijn ook Matra vrienden over de grens en zelf zee te hebben. De mijne zijn inmiddels onderweg
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hallo allemaal,

Effe niet meer bezig geweest maar deze winter moet dan toch gaan gebeuren. Ik wil de cilinderkop verwijderen van de motor ivm lekkage. Deze lekkage komt doordat deze kop die erop zit van een solara is en de twee bevestigingen mist. Hierdoor hangt de kop aan de één bout aan de ene kant van de kop en de andere kant zit via de ketting zijde van de kop.

Als jullie aandachts punten hebben waar op te letten hoor ik het graag of waar ik de kop kan aan laten passen. Ik hebwel een andere originele kop liggen van een murena maar ik weet niet welke het beste is.

Kop pakking heb ik liggen maar ik heb wel een gehoord dat een pakking voor een 2.2 turbo beter zou zijn ???

Ik hoor graag van jullie :-? :-? :-? :-?
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

fjodor 2.2 wrote:Hallo allemaal,

Effe niet meer bezig geweest maar deze winter moet dan toch gaan gebeuren. Ik wil de cilinderkop verwijderen van de motor ivm lekkage. Deze lekkage komt doordat deze kop die erop zit van een solara is en de twee bevestigingen mist. Hierdoor hangt de kop aan de één bout aan de ene kant van de kop en de andere kant zit via de ketting zijde van de kop.

Als jullie aandachts punten hebben waar op te letten hoor ik het graag of waar ik de kop kan aan laten passen. Ik hebwel een andere originele kop liggen van een murena maar ik weet niet welke het beste is.

Kop pakking heb ik liggen maar ik heb wel een gehoord dat een pakking voor een 2.2 turbo beter zou zijn ???

Ik hoor graag van jullie :-? :-? :-? :-?
Ik denk datje de kop van een Tagora bedoeld Fjodor. :wink:
Tja, wat is het beste...
Ze zijn allebei een jaartje of 30.
In ieder geval zou ik de te gebruiken kop zeker nalopen op scheurtjes.
Kleppen polijsten en nieuwe seals zetten.
Nakijken of er speling op de klepgeleiders zit.
Het gemakkelijkste is voor de Murena kop te gaan.
De Tagora kop kan je dan kaal maken en 2 bevestigingspunten op laten lassen en reserve leggen.
De beste pakking is van Peugeot, maar er is geen reden om er 1 van de andere merken te nemen.
Liefst met een metalen cilinderrand.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Fotomotor ophanging
Attachments
Ophanging motor
Ophanging motor
Ophanging motor (800x600).jpg (293.92 KiB) Viewed 10552 times
Motor ophanging
Motor ophanging
Ophanging motor 5 (800x600).jpg (249.42 KiB) Viewed 10554 times
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is broddelwerk.
Zo moet dat eruit zien na lassen.
Specialistenwerk.
Attachments
2008-1-1 (2).jpg
2008-1-1 (2).jpg (61.57 KiB) Viewed 10548 times
2008-1-1.jpg
2008-1-1.jpg (57.25 KiB) Viewed 10549 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Beste Herman,

Heb jij een adres waar ik dat zou kunnen laten doen dat lassen?
Enne!! De radiateur wil ik ook meteen vervangen door een nieuwe was het nu van een visa die jij erop gezet had? Of zijn er al nieuwe ideeën?
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is niet noodzakelijk om de bevestiging nu al op de kop te laten lassen.
Je kunt de murena kop nemen en de anderen reserve leggen. De kans dat je de reserve ooit nodig hebt is klein.
Waar je goed op moet letten bij het afbouwen van de kop is dat de kettingspanner wel degelijk ontspannen is. Ik dacht dat dit bij mij ook was maar niet dus. De veer van de ontspanner is hierdoor weg gesprongen waardoor ik het volledige distributiehuis heb moeten verwijderen. Hiervoor heb ik de motor moeten uitbouwen.
Omdat je met een bovenliggende nokkenas zit is het ook belangrijk dat de ketting geen tandje verschuift. Bij een bagheera of murena 1.6 heb je geen bovenliggende nokkenas, daar is dit zeer eenvoudig. Dus opletten wat je doet.


Het gaat inderdaad om de visa radiator, wel opletten niet ieder type is goed. Herman heeft dit ergens op het forum goed beschreven.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb in 2008 mijn remcilinder door een kennis laten lassen en dat ging goed.

gescheurde cilinder.
Image

Na lassen.
Image
Image

Ik heb hem toen al mijn Tagora kop laten zien en hij zei wel ja, maar heb het idee dat het er niet enthousiast uitkwam dus ben er niet verder over gegaan.
De mannen die hier in de metaal werkten lopen inmiddels allemaal werkeloos thuis, kortom, ik weet dus niet of ik hier nog de mogelijkheden heb.
Zal wel is even wat rondneuzen voor je.
Mijn Tagora kop moet immers ook nog steeds gebeuren.
Alles moet er dan wel af, dus alleen de kale kop is nodig heb ik indertijd begrepen.
Waarom? geen idee.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Visa radiateurs zijn ook al moeilijk te vinden.
Voor Laurens had ik er nog 1 opgedoken op E-bay maar reageert niet..
Die staat hier.

http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll ... IF:NL:1123
Verzend €22.-

Staat een foute rastermaat in de veiling, maar heb de verkoper gemailed en het is de goede.
Citroen nummer klopt ook.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply