Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hallo allemaal,

Maar weer eens aan de slag gegaan?

De kop moet eraf, vandaag druk bezig geweest met het koel systeem? vaatje vervangen door een andere zoals Herman. mijn vaatje is nog goed.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag

Voor het demonteren van de accubak zonder kmteller kabel te verwijderen hoekje uit de accu bak geslepen?.
Oh ja niet vergeten de popnagels van de ventilator los te boren?

Image



Image

Deze knel punten moet ik nog even nader onderzoeken. de bout raakt op een paar mm na de koel buis niet en de buis loopt niet vrij bij de vacuum pot!

Image

Ja het is nog een originele radiateur(ongeloofelijk) :D :D

Image

Image


Image

Image

Eind resultaat voor vandaag morgen weer verder.

Image
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

1 tip...
De kettingspanner absoluut in de demomtagestand zetten zoals het boek voorschrijft en dan de ketting strak houden als de kop er af is.
Ga je de Tagorakop vervangen of de bevestiging oplassen?
Best wel een klus dit.
Succes groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

@herman,

Ga de beste van twee terug zetten is tagora kop. Heb nog een originele murena kop liggen. ja heb ik gelezen zal het morgen opzoeken hoe was nog niet bij dat hoofdstuk.

Bedankt :D :D
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel succes en maar hopen dat er geen lijken uit de kast vallen.

Goed opletten met die kettingspanner anders kun je alles losmaken.
Spreek uit ervaring. Heb toen de motor moeten uitbouwen om het veertje van de spanner terug te monteren. Dacht dat de ketting ontspannen was, niet dus met als gevolg dat de veer van de spanner was weggesprongen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

@godfried bedankt

Zo dan maar weer verder gegaan?

Ik zat er altijd over te praktiseren welke kant de motor kantelt mocht de steun loskomen nu weet ik het als hij stil staat van hij naar de tank toe. Was even schrikken :o :o. Dacht dat ie de andere kan opging :-? :-?

Cornelis heeft me vanaf het begin al gewaarschuwd iets te doen met de kop want als hij los komt is het motorruim leeg!!!

4 jaar later :oops: :oops: :oops: ga ik er mee bezig!! :roll: :roll:


Image

Image

Image

Image


Image

balkje hout anders valt ie om :oops:

Image

Image

uitlaat spruitstuk gebarsten :-? :-?

Image

ivm ongelijke verbranding toch maar kijken voor het vacuum pompje?

Image

dit is degene die nog heb liggen wel wat breuken
Image
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Aan de kop te zien heb je de laatste tijd wat veel korte stukjes gereden?
Spruitstuk is misschien wel te lassen bij een specialist.
Scheurtjes in de kop?
Die zal dan ook naar een specialist moeten denk ik.
Je bent in ieder geval alweer een stuk gevorderd. 8)

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed bezig. Controleer ook het tandwieltje op de delcoas. Hier zijn soms problemen met de tandjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

@Herman,

De Kop eraf Komt heeft zo te zien geen scheuren.


@godfried,
Zal het controleren dankjewel.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hallo heren,

Daar was ik weer.

om te beginnen het slechte nieuws de kop die ervan af is gekomen is helaas gescheurd op twee plekken?

Image

Het goede nieuws mijn reserve kop is beter
Nu wil alleen weten of iemand me kan vertellen als er scheurtjes in de kop zitten die niet doorlopen wat is het limiet wie heeft er ervaring mee.
Met geel aangegeven tot waar de scheurtjes lopen?

Image

Heeft er al iemand een iets grotere radiateur geplaatst om wat meer koeling te krijgen.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Eeeeuh welke gele streepjes.
Ik kan het niet zo goed zien, mar als het tussen de koelkanalen en de compressiekamer zit (dat is wat ik zie), is het einde denk ik.

Ik heb hier nog een kop zonder scheuren maar met lichte beschadiging door een vastloper.
Komt uit een turbo.
Kleppen zijn Nicasil en sluiten goed.
Nokkenas overzetten nieuwe pakking en gaan denk ik.
Hoef ik niet de wereld voor te hebben.

Groet Herman
Last edited by oetker on Wed Aug 14, 2013 7:10 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou ook voor een andere kop gaan, een gebarsten is onbetrouwbaar. Vreemd barsten die dan zo graag.
Is iets wat anders toch niet zoveel voorkomt!! Bij de 2.2 blijkbaar wel.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je 1 van deze koppen gaat gebruiken dan lijkt me dit een klus voor een specialist.
Het schijnt te lassen te zijn volgens Ruud.
Dan gelijk maar klephoedjes vervangen en de speling bekijken op de klepgeleiders.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat is zeker te lassen maar hoe diep moet je lassen?
Op die eerste foto zie ik bvb. een scheur die begint in de verbrandingsruimte, over het pasvlak helemaal doorloopt tot in het uitlaatkanaal. :o :o
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

jo wrote:Dat is zeker te lassen maar hoe diep moet je lassen?
Op die eerste foto zie ik bvb. een scheur die begint in de verbrandingsruimte, over het pasvlak helemaal doorloopt tot in het uitlaatkanaal. :o :o
De vraag is " hoelang gaat deze las houden" waarschijnlijk gaat het verder scheuren!! ik zou er zelf niet aan beginnen. Bij een bagheera of 1.6 is deze kop vlug vervangen maar bij de 2.2 is dit iets anders.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

@Jo,

De eerste kop is afgeschreven.

maar de tweede kop kan denk ik wel. ben nu druk bezig met andere radiateur en fan ivm koel problematiek 2.2

@Godfried, Herman en Jo
bedankt voor het meedenken.


wordt vervolgt
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De gele streepjes zitten net over die scheurtjes?
Dus bijna aan de verbrandingsruimte maar aan de andere kant niet in het uitlaatkanaal?
Zou je dus best Tig laten lassen en dan terug vlakken.
Ben je al snel +100€ vberder.
Is die cilinderkop van Herman geen betere optie?

Als ik geen alternatief had zou ik voor mezelf de kop gerust durven laten lassen, alleen zou ik het hier dus niet doen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Daar was ik weer
Om te beginnen bedankt herman voor de cilinderkop en het stuur. :D :D

Verder zal ik nog wat fotos laten zien van het vervangen van de cilinderkop en plaatsen nieuwe radiateur enz......
Tenslotte bezint voordat men er aan begint :o :o

Om te beginnen de tradiateur is gereviseerd door de fam. Bijl in Haarlem. Deze handige mannen hebben de zijkanten gebruikt voor een nieuwe binnnewerk volgens mij uit een VW?

Super werk en iook nog een nieuwe ventilator die meer lucht opbrengst heeft.

Image


Image

Schone motor

Image

De nieuwe koppakking

Image

Gevlakte kop

Image

Nu de leukst uitdaging kwam ik achter waar haal je elbow refusers die blauwe dingen. Bij brezan kan je het vergeten. ben uiteindelijk bij een tuning bedrijf terecht gekomen. QSP maken allemaal slangen soorten en maten helemaal te gek! en redelijk betaalbaar.
Maar veel belangrijker ze hebben allemaal slangetjes super :lol: :lol:

Image

Via meiers tuning ik rijssen super meneer die mij geholpen heeft had hem een foto's gestuurd en hij vertelde dat ik ze zelf op maat kon maken. 8) 8)


Image


resultaat 8) 8) 8) 8)

Image
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gaat goed zo te zien.
Van de kop is niet veel af gehaald denk ik.
Die was volgens mij recht.
Kon er tenminste geen vloeitje onder een maatlat onder door trekken.
De radiateur ziet er goed uit.
De spanning van voltooiing stijgt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoe gaat het hier?
Heb je al een spruitstuk?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Post by fjodor 2.2 »

Hoi Herman,

Helaas nog niets gevonden :cry: :cry: :cry:
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Deze zit bij Toine Peelen in Geldrop.

http://www.ebay.nl/itm/Uitlaatspruitstu ... 461c442282

Mischien moet je hem even mailen.

toinepeelen@hotmail.com
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Re: Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Post by fjodor 2.2 »

Beste Allemaal.

Auto loopt wanneer die warm is slecht in laag toeren. Hoog toeren gaat goed.

Zijn mijn bougie dan slecht??


Slecht benzine??

Help :x :x :x :x :x
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Post by oetker »

doet die het wel goed met de choke een stukje uit bij warm.
denk een carb probleem.
denk er aan dat de turbo kop ook grotere kleppen heeft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Re: Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Post by fjodor 2.2 »

Hoi Herman,

Ga eens even kijken heb hij heeft er al mee gelopen en goed ook.

Alleen aan het eind van de vorige ritten hadden we horten en stoten.

Kan carburateur zijn denk ik ?.

Morgen verder kijken koud doet ie het goed. heb ik net gemerkt.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
User avatar
fjodor 2.2
Posts: 171
Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
Location: Amersfoort (NL)

Re: Fjodor/ murena 2.2 1982 rood/VF853C432CX657911

Post by fjodor 2.2 »

Het was de acceleratie pomp die kwam te laat. Dus te veel lucht te weinig benzine.
Groet Fjodor

Matra Murena 2.2 -1982

Weet je nog toen
"de boten van hout en de mannen van staal waren"
Post Reply