Opbouw van een Bagheera
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Opbouw van een Bagheera
Ik ben begonnen aan de opbouw van mijn Bagheera. De voorste ophanging is ondertussen na een grondige opknapbeurt gemonteerd, samen met het stuurhuis. Ik heb vandaag de lagers van de voorste wielassen vervangen. Ik moet toegeven dat mijn hydraulische pers het een eenvoudig werkje is. De volgende dagen wil de voorste ophanging voorzien van nieuwe chappen en de achterste ophangingen reiningen en monteren.
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Mooi Benny,
Ik weet wat anderen niet weten!! Je hebt je vrijwillig opgeofferd om iemand anders zijn murena helpen in orde te zetten. Je hebt daar een pak tijd ingestoken.
Doe het hem maar eens na! Zelf een bagheera staan hebben die hij in orde wil maken en dan al zijn vrije tijd in iemand anders zijn project steken.
Met deze vind ik dan ook dat je een dikke proficiat verdient.
Veel succes met de opbouw en als het kan laat ons je werken mee volgen en plaats af en toe een foto.
Ik weet wat anderen niet weten!! Je hebt je vrijwillig opgeofferd om iemand anders zijn murena helpen in orde te zetten. Je hebt daar een pak tijd ingestoken.
Doe het hem maar eens na! Zelf een bagheera staan hebben die hij in orde wil maken en dan al zijn vrije tijd in iemand anders zijn project steken.
Met deze vind ik dan ook dat je een dikke proficiat verdient.



Veel succes met de opbouw en als het kan laat ons je werken mee volgen en plaats af en toe een foto.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Soms moet je een ander projectje doen om motivatie te krijgen voo je eigen spullen.
Heb ik momenteel ook een beetje.
Zit veel bij de garagist op het moment, bakken in golfjes bouwen, remmen, apk gein en dat soort fun.
Voor wat hoort wat, dus dat soort dingen komt er bij.
Hij staat immers altijd voor mijn vage klussen klaar.
Goede training als volgende maand de Murena weer uit zijn schuilplaats komt.
We zien wel wat je er van gaat maken benny.
Hou ons maar op de hoogte.
Dat zien we graag.
Heb ik momenteel ook een beetje.
Zit veel bij de garagist op het moment, bakken in golfjes bouwen, remmen, apk gein en dat soort fun.
Voor wat hoort wat, dus dat soort dingen komt er bij.
Hij staat immers altijd voor mijn vage klussen klaar.
Goede training als volgende maand de Murena weer uit zijn schuilplaats komt.
We zien wel wat je er van gaat maken benny.
Hou ons maar op de hoogte.
Dat zien we graag.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb de Murena voor één dagje aan de kant gezet. De Bagheera van onder het sto gehaald. De remleidingen zijn vervangen door nieuwe exemplaren. De anti-rolstang vooraan geplaatst en de voorste schokdempers geplaatst. Morgen de achterste dempers plaatsen en dan opnieuw de Murena aanpakken.
- Attachments
-
- 1273602861NP1030122.JPG (25.07 KiB) Viewed 21603 times
-
- 1273602903NP1030124.JPG (26.79 KiB) Viewed 21603 times
-
- 1273602947NP1030133.JPG (69.61 KiB) Viewed 21603 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Je hebt het maar druk met al die Matra's
Ziet er weer gelikt uit.
Die remkrachtverdeler in de Bagheera, zijn daar de technische gegevens van bekend?
Bij welke druk die werkzaam is en zo?

Ziet er weer gelikt uit.
Die remkrachtverdeler in de Bagheera, zijn daar de technische gegevens van bekend?
Bij welke druk die werkzaam is en zo?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Komt die rembekrachtiger en de rempomp uit een murena?
Bij de laatste bagheera's hebben ze ook deze rembekrachtiger gebruikt.
Je ziet het omdat de bevestigingsschroeven van de rempomp bij de bagheera horizontaal staan en die van de murena, tussen horizontaal en vertikaal in. Dus onderling wisselen gaat niet of je moet ze samen wisselen, bekrachtiger en pomp.
Mooi werk, beter dan nieuw.
Bij de laatste bagheera's hebben ze ook deze rembekrachtiger gebruikt.
Je ziet het omdat de bevestigingsschroeven van de rempomp bij de bagheera horizontaal staan en die van de murena, tussen horizontaal en vertikaal in. Dus onderling wisselen gaat niet of je moet ze samen wisselen, bekrachtiger en pomp.
Mooi werk, beter dan nieuw.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De onderdelen komen uit een Bagheera van eind 79.Ik had indertijd een nieuwe rempomp gekocht. Doch bleek die niet te passen op de servo. Dus maar de nieuwe pomp met de originele teruggesturd naar Simon-Auto. Groot was mijn verrassing toen ik enkele dagen later een nieuwe pomp met daaraan een nieuwe servo in mijn bus vond. Blijkbaar is de oude pomp van de Bagheera niet meer verkrijgbaar en is de enige oplossing een pomp met een servo kopen. Wat Simon-Auto gedaan heeft voor mij: petje af.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Vandaag een beetje verder gedaan aan de Bagheera. Heb mijn ...... afgedraaid om draad te tappen in de gaten die gevuld zijn met zink. Wat een smerig spul is dit. Morgen kan ik verder draad tappen en hopelijk nog iets opbouwen. Ook de leidingen gecontroleerd van het ontkoppelingsmechanisme. Eén was beschadigd door iets scherps die er langs gegaan was, en de andere is afgedraaid aan de werkpomp. Dus voorlopig geen leiding voor de bediening van de koppeling. Ook drie werkcilinders mogen weggooien wegens roest. Is er leiding voor de bediening van de koppeling ergens te koop per lopende meter?
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Vandaag de elektriciteit in orde gebracht (maar nog niet van de radio). Ik heb wel vooraan in de neus 4 blauwe draden over en ik weet langs geen kanten waarvoor ze dienen. Alles werkt vooraan dus het zijn waarschijnlijk draden die voor andere landen met andere specificaties dienen (De bedrading is van een Bagheera X).
Vandaag een 1442-motor open gedaan maar die is onbruikbaar. Twee zuigers zijn gebarsten. In de cilinder zijn verdachte plekken te zien ( begin van een vastloper) en de krukas was onder de lagerschelpen ingesleten. Niet erg maar ik vertouw het zaakje niet meer. Nu zal ik een tweede motor controleren en die zou moeten goed zijn want ik heb hem horen draaien en het was als een naaimachientje. Vingers kruisen.
Vandaag een 1442-motor open gedaan maar die is onbruikbaar. Twee zuigers zijn gebarsten. In de cilinder zijn verdachte plekken te zien ( begin van een vastloper) en de krukas was onder de lagerschelpen ingesleten. Niet erg maar ik vertouw het zaakje niet meer. Nu zal ik een tweede motor controleren en die zou moeten goed zijn want ik heb hem horen draaien en het was als een naaimachientje. Vingers kruisen.
- Attachments
-
- 1303319542NP1040013.JPG (42.83 KiB) Viewed 21525 times
-
- 1303319507NP1040012.JPG (66.8 KiB) Viewed 21525 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Daaruit blijkt maar weer dat je eigenlijk nooit weet wat je koopt als je een gebruikte motor overneemt.
Het kan er van buiten prima uit zien.maar zou ook altijd de motor uiteen nemen om te controleren.
Meestal is er toch wel wat aan te doen als ze die leeftijd hebben.
Het is lastiger die er weer uit te moeten halen als de auto klaar is.
Het kan er van buiten prima uit zien.maar zou ook altijd de motor uiteen nemen om te controleren.
Meestal is er toch wel wat aan te doen als ze die leeftijd hebben.
Het is lastiger die er weer uit te moeten halen als de auto klaar is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ja die werkcilinders zijn meestal niet voor restauratie vatbaar door de roest op de cilinderwand. Als je nieuwe zet en ze een beetje insmeert met cilindervet ben je zeker dat ze weer 20 jaar meegaan.
Deze motor zou je waarschijnlijk op een ongepast moment in de steek laten.
Een motor horen draaien is niet altijd een teken dat deze in orde is.
Wie weet hoeveel motors met zo een verborgen gebrek nog draaien en doen denken dat alles is ok is.
Ik heb dit ook bij mijn Matra's niet gecontroleerd. Dit had ik waarschijnlijk beter wel gedaan. Voorlopig draaien ze nog zeer goed maar je weet maar nooit.
Het wordt tijd dat ik mijn murena onder het stof haal. Ik heb toch nog steeds de voorkeur voor mijn bagheera. Misschien ook omdat ik na 350km met de murena aan de pomp sta. Valt dat tegen vergeleken met de bagheera, daar rij het dubbel aantal km mee. Ja, ik heb er wel iets meer vermogen voor, maar heb ik dat nodig!! Toch zou ik hem veel meer willen gebruiken. Er spookt al een tijd een gastinstallatie door mijn hoofd.
Deze motor zou je waarschijnlijk op een ongepast moment in de steek laten.
Een motor horen draaien is niet altijd een teken dat deze in orde is.
Wie weet hoeveel motors met zo een verborgen gebrek nog draaien en doen denken dat alles is ok is.
Ik heb dit ook bij mijn Matra's niet gecontroleerd. Dit had ik waarschijnlijk beter wel gedaan. Voorlopig draaien ze nog zeer goed maar je weet maar nooit.
Het wordt tijd dat ik mijn murena onder het stof haal. Ik heb toch nog steeds de voorkeur voor mijn bagheera. Misschien ook omdat ik na 350km met de murena aan de pomp sta. Valt dat tegen vergeleken met de bagheera, daar rij het dubbel aantal km mee. Ja, ik heb er wel iets meer vermogen voor, maar heb ik dat nodig!! Toch zou ik hem veel meer willen gebruiken. Er spookt al een tijd een gastinstallatie door mijn hoofd.
Matra Bagheera S - 1977
- JEAN
- Posts: 428
- Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
- Location: Roeselare
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Jean, hier een mooie voor jou met 142 pk aan een betaalbare prijs
http://www.leboncoin.fr/voitures/191813424.htm?ca=17_s
http://www.leboncoin.fr/voitures/191813424.htm?ca=17_s
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Alle onderdelen zijn gereinigd en zijn klaar om opnieuw gemonteerd te worden. De cilinderkop is weg om gevlakt te worden, er zijn nieuwe klepsteeldichtingen en een nieuwe distributieset besteld. Een nieuwe waterpomp is al in voorraad.
- Attachments
-
- 1303413216NP1040015.JPG (78.82 KiB) Viewed 21458 times
-
- 1303413271NP1040016.JPG (81.4 KiB) Viewed 21458 times
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Benny, hoe ver ga je daar mee? Steek je ook nieuwe segmenten, lagerschalen of kun je die na controle nog gebruiken. Ik kan me voorstellen als je zo ver bent dat je niets meer aan het toeval overlaat.
Had je niet een 1.6 motor voor de bagheera?
Zover heb ik een motor nog nooit uitelkaar gehaald, moet ik ook eens doen. Ik heb er genoeg liggen. Misschien eens een reserve reviseren, maar waarschijnlijk heb ik die nooit nodig!!!!
Groetjes, Succes
Had je niet een 1.6 motor voor de bagheera?
Zover heb ik een motor nog nooit uitelkaar gehaald, moet ik ook eens doen. Ik heb er genoeg liggen. Misschien eens een reserve reviseren, maar waarschijnlijk heb ik die nooit nodig!!!!
Groetjes, Succes
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
De lagerschalen zien er nog uit als nieuw en de segmenten vallen nog binnen de toleranties. Dus deze hoef ik niet te vernieuwen. De 1.6 is er hoor voor de Bagheera maar eerst verder werken aan de wagen. Kwestie van de kerk een beetje in het midden te houden want er moeten nog enkele specificaties gebeuren aan de 1.6 die geld kosten ( uitboren, blok en cilinderkop afvlakken, waarschijnlijk ook lagerschalen en segmenten vervangen, lichter vliegwilel die dan moet uitgebalanceerd worden samen met de krukas, een nokkenas Gr2 en een dichtingsset).