Page 41 of 44

Posted: Tue Jan 25, 2011 8:19 am
by hendrik
Ja godfried, je bent goed bezig en dat zijn dan ook fijne winter klusjes.






grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 26, 2011 4:57 am
by GODFRIED
Ik heb de diameter nog eens gemeten en het is 20mm, dus niet bruikbaar als donor.

Ik heb ook een revisiesetje liggen voor een hoofdrempomp. Deze diameter is juist maar de dichtingen zijn iets smaller en ik durf ze niet te gebruiken. Dit gaat zeker problemen opleveren en daar sta ik niet op te wachten. Dan maar een setje dichtingen besteld bij Simon.

Zie het verschil in dikte op de foto, links is de dichting van de koppelingspomp.

Posted: Wed Jan 26, 2011 8:41 am
by hendrik
Nee godfried, dat zou ik ook niet doen dat is dan om problemen vragen.
Ik ben morgen thuis je komt maar dan kunnen we nog wat lekker over de matra,s lullen.



grt harry de matra.

Posted: Wed Jan 26, 2011 8:57 am
by oetker
Die nieuwe dichtingen zijn voor een Engelse Talbot.
Die heb ik ook en is 1 dichting te smal van.
Je weet natuurlijk nooit wat ze in het verleden allemaal uitgevreten hebben.
Even de gegevens nagelopen, en de hoofdremcilinder moet 20.6 zijn.

Posted: Wed Jan 26, 2011 7:05 pm
by GODFRIED
Goed Harry dan zien we ons morgen.

Ik denk dat het niet veel uit maakt voor welk type wagen de hoofdremcilinder is als hij maar 20,6mm is. Alleen het merk van de rempomp zal het zelfde moeten zijn.

Posted: Thu Jan 27, 2011 11:07 am
by oetker
Ja, precies, bij mij is het Bendix rem en kopelingspomp zoals origineel in de Murena geplaatst, en daarom zijn de seals hetzelfde.
Is er echter in het verleden naar een ander merk pomp overgegaan dan gaat het niet meer op.
Bij Simon komen dus de naproduktie Bendix seals vandaan.

Posted: Thu Jan 27, 2011 2:16 pm
by GODFRIED
Lockheed en Bendix is dat het zelfde??

Posted: Thu Jan 27, 2011 9:49 pm
by oetker
Zover mij bekend is Bendix rond 1983 over genomen door 3 firma's waaronder Lockheed.
Het bedrijf was toen al aardig uitgekleed.
Daarna stierf het een stille dood.
Dat wil niet zeggen dat er daarvoor geen samenwerking was.
Achter de schermen wordt veel geritseld, ook al zijn het concurenten.

Posted: Fri Jan 28, 2011 5:26 am
by GODFRIED
Maar dat zal wel niet willen zeggen dat de dichtingen het zelfde zijn.

Posted: Fri Jan 28, 2011 9:06 am
by oetker
Wat dat betreft moeten we zelf ondervinden.
Welk Lockheed nummer gaat het om?

Posted: Sat Jan 29, 2011 5:20 am
by GODFRIED
Ik heb geen nr maar ik vermoed dat de dichtingen van alle 20,6 mm van Bendix-Lockheed identiek zijn.

Posted: Sat Jan 29, 2011 10:14 am
by GODFRIED

Posted: Sat Jan 29, 2011 10:24 am
by oetker
Als het origineel Bendix is zou het zo maar kunnen.
Je gaat als fabrikant niet verschillende dingen ontwerpen als het niet nodig is.
Er zitten echter 2 types seals in onze hoofdcilinders.
Een smalle, en een iets dikkere.
Ik denk dat in deze cilinder maar 1 type seal zit.
Dus valt af.

Posted: Sun Jan 30, 2011 9:43 am
by GODFRIED
Inderdaad Herman daar zit maar een type dichting in maar aan die prijs heb je niet veel te verliezen en een extra dichting is mooi meegenomen.
Bij gelegenheid ga ik dat eens bekijken.

Posted: Sun Jan 30, 2011 4:09 pm
by hendrik
En godfried zijn ze dat ?



grt harry de matra.

Posted: Sun Jan 30, 2011 5:51 pm
by GODFRIED
Deze zien er iets anders uit dan de mijne, of is het de stand hoe de foto gemaakt werd. Maar ze zullen wel het zelfde werk doen!! Alhoewel???? Wie weet het zeker?

De deur van mijn murena heeft de slechte gewoonte om steeds dicht te vallen. Zeer vervelend. Dan maar de scharnieren gedemonteerd. De oorzaak werd me vlug duidelijk. Een kapotte veer die de deur moet openhouden.

Dus nu nog de juiste veer zoeken. In de onderdelen die ik hier liggen heb, ook deze die Cornelis aan de club heeft geschonken zit het juiste onderdeel niet tussen.

Op de foto die Harry gepost heeft lijkt het of ze anders zijn? Die op mijn murena zitten zijn gebogen.
Zie foto.

Posted: Sun Jan 30, 2011 6:09 pm
by benny
Deze onderdelen zijn moelijk tweedehands te vinden omdat ze de slechte gewoonte hebben om af te breken.

Posted: Sun Jan 30, 2011 6:10 pm
by GODFRIED
Dus, dit is een gekend probleem??

Posted: Sun Jan 30, 2011 7:16 pm
by oetker
Volgens mij zitten die van Harry er bij mij ook tussen.
Lijkt me geen probleem zo te zien.

Posted: Sun Jan 30, 2011 7:52 pm
by hendrik
Godfried, anders moet je eens naar mee komen met die scharieren dat moet toch het zelfde zijn he de 1.6 en de 2.2.





grt harry de matra.

Posted: Mon Jan 31, 2011 5:14 am
by GODFRIED
Harry,

Ik kom tijdens deze week eens naar je toe en dan zullen we het eens bekijken.
Waarschijnlijk zijn de scharnieren het zelfde.

Posted: Tue Feb 01, 2011 5:39 pm
by hendrik
En godfried, is het nu gelukt met scharnieren?





grt harry de matra.

Posted: Tue Feb 01, 2011 6:25 pm
by GODFRIED
Nee, ik heb vandaag niets meer gedaan. Maar het past dat is zeker.
Bedankt voor het onderdeel.

Posted: Tue Feb 01, 2011 7:42 pm
by hendrik
Ok dat kon ook niet anders een murena is een murena he.





grt harry de matra.

Posted: Wed Feb 02, 2011 6:38 pm
by GODFRIED
De deur vandaag terug geplaatst met het nieuwe onderdeel van Harry.
Geweldig ze werk weer zoals het moet.

Posted: Wed Feb 02, 2011 9:07 pm
by hendrik
Alweer een probleem minder hé godfried.




grt harry de matra.

Posted: Thu Jun 02, 2011 8:59 am
by GODFRIED
Gisteren een rit gemaakt, naar de summer meeting in Genk en mijn murena rijdt nu als een zonnetje.
Eindelijk heb ik haar naar mijn hand kunnen zetten.
De problemen met de koude start zijn verdwenen ook het gerammel is weg nu de motor mooi rustig draait. Ik heb hem wel op 1000tr staan.
Stationair stond deze veel te arm en dat gaf een een gebrekkig draaien bij koude motor.
Dat hij niet gemaakt is om in de garage te staan dat is duidelijk, maar mijn bagheera blijft toch nog altijd mijn nummer 1. Ik vind het model iets mooier. Alhoewel het rijden met de murena veel meer plezier geeft door het vermogen wat de motor levert. In bijna alle versnellingen en toerentallen is die zeer gewillig. Een heerlijk wagen om mee te rijden en dat ga ik meer doen. :wink:

Posted: Sat Mar 31, 2012 9:43 am
by GODFRIED
De batterij van mijn murena heeft zijn beste jaren gehad, was bij de aankoop al niet zo goed. Met een druppellader erop heeft ze nog geen vermogen. Merkte dit vorige in zomer al. De motor moet binnen de 15 seconden aanslaan anders is de batterij te plat om nog te startten, nu krijgt de startmotor de motor nog één keer heel langzaam rond. Ik ben aan het overwegen om een zwaardere te plaatsen waarschijnlijk wordt het een batterij van 72A.
Volgens mijn meting is er voldoende plaats onder het reservewiel.

Ik zal nog wat foto's maken tijdens het plaatsen.

Posted: Sat Mar 31, 2012 10:18 am
by oetker
Ik moet zeggen dat met de electr benzinepomp de motor altijd loopt binnen 2 slagen ook al staat de wagen maanden stil.
Er is namelijk altijd gelijk benzine ook als de auto al maanden staat.
45A is bij mij dus voldoende gebleken de laatste jaren.
Dat was voor de plaatsing van de electr pomp anders.
Dan was het vaak kantje boord na een paar maanden staan.
Deze accu zal ook wel zijn laatste jaar ingaan, maar ga niet veel omhoog.
Zit te denken aan 55 Amp.
Bij mij is wat minder ruimte door het thuisbrengertje.
Zou wel voor een Varta geschikt voor oldtimers gaan.
De nieuwe Gelaccu's zijn niet zo geschikt voor onze karren.

Groet Herman

Posted: Sat Mar 31, 2012 2:27 pm
by GODFRIED
Inderdaad, moet toegeven die murena motor is een zeer goede starter. Ik heb ook een elektrische benzinepomp gemonteerd. Indien ik deze niet had dan was die batterij al lang noodgedwongen vervangen. De motor slaat bij enkele omwentelingen aan. Het verwonderd me soms hoe weinig die startmotor moet doen om de motor te laten draaien, dit zelfs in de winter bij temperaturen onder nul.

Toen ik deze murena pas gekocht had was het een slechte starter, nu draait die als een klokje. Ik heb ook vele veranderingen doorgevoerd zoals beschreven in deze topic.
Ik twijfel er ook niet aan een batterij van 50-55A is genoeg maar voor die enkele euro's meer kon ik het niet laten en heb een 72A gekocht. Prijs €86.
Kan dan nog altijd overwegen om dieselmotor te plaatsen. :lol: