FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De voorkant in de grondverf gezet deze is geschikt voor op galvanisatie.
Nu een dunne laag steenslag erop en dan aflakken. De nieuwe hoofdremcilinder ook maar in de grondverf gezet, ze zijn er er nogal zuinig mee tijdens de productie.
Ook de ruitenwissers kunnen wat zorg gebruiken, natuurlijk heeft de roestduivel zich ook hier te goed aan gedaan, maar het zal niet lang meer duren. Hij zal eraan gaan in het zoutzuurbad, alleen voorzichtig zijn met het aluminium onder aan de ruitenwisser, dit is niet bestand tegen zoutzuur en zou volledig oplossen. :wink:
Attachments
voorkant in de grondverf 1 (Small).JPG
voorkant in de grondverf 1 (Small).JPG (65.92 KiB) Viewed 8594 times
voorkant in de grondverf 2 (Small).JPG
voorkant in de grondverf 2 (Small).JPG (69.32 KiB) Viewed 8594 times
voorkant in de grondverf 3 (Small).JPG
voorkant in de grondverf 3 (Small).JPG (74.21 KiB) Viewed 8594 times
roest op de ruitenwisser (Small).JPG
roest op de ruitenwisser (Small).JPG (66.9 KiB) Viewed 8594 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried, dat word nog wat doe zo verder hij is bijna een nieuwe.




grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er goed uit Godfried.
De ontroesting met HG is bij mij als experiment gedaan.
Ik heb er dan ook het bagageruim voor genomen.
Eerst heb ik de roest verwijderd, en toen ingesopt, en de volgende dag uitgewassen en gedroogd met een fohn.
De roestpitjes die wat dieper zitten en niet weg te schuren waren, zijn dan door een laagje afgesloten.
Daar kan dan geen lucht of water meer bij.
Na het drogen is er een primer opgegaan, en vlak voor de vakantie zijn er nog 2 lagen Hammerite over gegaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De eerste indruk van HG is geweldig, je ziet het werken. Misschien door de galvanisatie!! Ik vind dat het te oppervlakkig blijft dus goed voor oppervlakkige roest maar ik kan je verzekeren dat FERTAN een heel ander product is, met een groot voordeel, het blijft onbeperkt goed als je het bij kamertemperatuur bewaard. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal de Fertan ook is uitproberen.
Heb een jaar of 25 terug Novorox (zoiets als Fertan), gebruikt, maar zag weinig verschil met de HG.
Ontwikkelingen staan natuurlijk ook niet stil.
Zal er binnenkort is een nieuw testje aan wagen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb kortelings nog met Novorex gewerkt, het is net verf en heeft zijn werk z??r slecht gedaan. Heb toen wel vastgesteld dat de vervaldatum voorbij was! Ik heb me de moeite niet gedaan om het product terug te brengen. Ik zal het nooit meer kopen. :evil:

Fertan is een h??l ander product. :)
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb vandaag de verf van de rembekrachtiger terug af moeten doen, deze is na 4 dagen plaatselijk droog. :x Spijtig van al het werk, raar maar ook de grondverf is terug mee losgekomen!!
Hier een foto na het spuiten nu is hij terug zonder verf. :cry: :evil:
Attachments
rembekrachtiger gespoten (Small).JPG
rembekrachtiger gespoten (Small).JPG (60.82 KiB) Viewed 8524 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
ook de grondverf is terug mee losgekomen.
===============================
Lijkt erop dat de primer en lak elkaar niet kunnen verdragen.
Heb niet zoveel verstand van verf wat dat betreft, maar dat is mij ook wel is gebeurd.
De lak lost dan de grondlaag op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik had een tweecomponenten grondverf gebruikt en toen steenslag uit een spuitbus van Motip, deze kun je dun spuiten en vult kleine gaatjes op. Toen heb ik er verf opgezet van Kwantum, dit is de eerste maal dat ik deze verf gebruik. Ze kost anders toch bijna 13? voor .075l. Ik ga de pot terugbrengen, ben benieuwd wat ze zeggen. Ik ga deze verf in geen geval nog gebruiken anders gaat ze naar het containerpark van de gemeente. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk dat het niet aan de verf ligt.
Je hebt verfen op water en terpentine basis, en er zijn ook nog acrylaat verfen en nog wel wat soorten..
Sommige combinaties zullen elkaar niet verdragen.
Eigenlijk iets voor Henk om uiteen te zetten.
Hij heeft de meeste ervaringen met verfsoorten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het ligt ook niet aan de verf. De menglat is mooi opgedroogd, waarschijnlijk te veel tinner gebruikt en deze heeft de onderlagen opgelost??? Ga ze opnieuw gebruiken!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

welke 2 componenten grondverf heb je gebruikt dat is de vraag is het wash primer dan kan die erg gevoelig zijn zeker voor vocht die moet dan ook zeer snel overgespoten worden, is het epoxy dan kan het alleen aan de verf liggen of te snel overgespoten met een verf product met xyleen verdunner, maar het systeem wat je gebruikt is niet je van het ,een hecht laag [das goed] dan een plasto elastische laag erover [ kan ik ook mee leven] en dan een verf van kwantum waarschijnlijk een gewoon alkydhars lakje dat lijkt mij een zwakke schakel zeker over een zacht product ik zou in de autolak blijven en niet teveel met zachte en harde producten door elkaar werken dat geeft spannings verschil onderling en kan later problemen geven wil je het toch doen dan een toevoeging in de laklaag doen zodat deze ook plasto word, ik werk vaak met acryl, urethaan maar gooi erdan elastic als toevoeging in
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De onderlaag bestaat uit ijzerglimmer ( epoxy)van Verbonal dit een industri?le verf die ik wel al een jaar of 8 liggen heb!! Maar omdat het uit twee componenten bestaat ga ik er van uit dat ze niet slecht wordt!! Dan werd er een elastische laag van Motip opgespoten (steenslag). Waarschijnlijk ook niet lang genoeg laten drogen!! Op de bus steenslag staat dat ze met alle soorten verven overspuitbaar is. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

als jou epoxy oplost dan is er iets mis met je mengverhouding of je bent echt te snel geweest met de tweede laag ,en slecht worden doet het inderdaad niet, je kunt de steen slag met alles overspuiten maar een harde laag over een zachte is altijd een risico , het beste is een systeem nemen waarvan de basis zoveel mogelijk gelijk is dus een volledige epoxy of Pu ik weet het gaat niet altijd maar ik probeer het zoveel mogelijk
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja de epoxylaag had zeker niet mogen oplossen maar het droogt slecht en ik ben waarschijnlijk te ongeduldig geweest. De volgende keer let ik wel op dat ik de zelfde types lak gebruik. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het probleem met het niet drogen van de verf werd veroorzaakt door de steenslag van Motip, waarschijnlijk niet lang genoeg laten drogen!!! Maar ??n nacht!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ondertussen toch nog iets kunnen verrichten aan de murena.

De stekkers open gedaan, contacten vervangen of zuiver gemaakt. Zeker geen overbodige luxe.
Met dank aan Benny. :wink:
Attachments
contacten zuiver gemaakt (Small).JPG
contacten zuiver gemaakt (Small).JPG (21.27 KiB) Viewed 8412 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Sop ze gelijk even in met zuurvrije vaseline of contactvet.
Nou nog een keer van die kousjes zien te vinden voor de connectorblokken.
Daar zoek ik me al een half jaar het apezuur naar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb er contactolie opgespoten, dat zal ook wel goed zijn!!!! :wink:

Herman, Je bedoelt deze rubbers?

Ik denk dat deze niet meer te krijgen zijn, daar zullen we iets ander op moeten vinden.

Iemand een voorstel????
Attachments
rubber rond stekker (Small).JPG
rubber rond stekker (Small).JPG (24.18 KiB) Viewed 8390 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee, die zijn niet meer te vinden.
Heb er ook nog geen alternatief voor gevonden.
Heb nog iets geprobeerd met de plastic kapjes van een scartplug, echter zonder succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga iets proberen met een binnenband van een fiets. Schuinknippen en dan plakken!!

Kom mannen meer tips!!!!!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ga binnenkort even naar de Wit in Schijndel.
Dat is een onderdelen leverancier voor onderdelen om campers te bouwen.
In de tijd dat ik mijn ex ziekenhuiswagen ombouwde, heb ik daar heel veel kunnen vinden wat betreft rubbers en frutsels.
paar korte beelden van het project.

http://nl.youtube.com/watch?v=6jEryuSB5S4

Ben er echter al 20 jaar niet meer geweest, dus maar even kijken hoe het er nu is.
Hoop daar nog wat te kunnen ritselen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier een oplossing voor de verwarming aansluiting.
Deze rubber komt van een Nisan 100NX.
Deze past toch mooi h?. :wink:
Attachments
andere rubber (Small).JPG
andere rubber (Small).JPG (64.94 KiB) Viewed 8360 times
originele rubber (Small).JPG
originele rubber (Small).JPG (79.24 KiB) Viewed 8360 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zit er strak in Godfried.
Zal is in de Sunny kijken of er iets soortgelijks in zit.
Meestal gebruikt dezelfde fabrikant hetzelfde onderdeel in de verschillende auto's wat dit soort dingen betreft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de plaats waar de rubbers zitten bij een 100 nx. Deze zijn niet in gebruik en zo te verwijderen. Waarschijnlijk zal een NX met airco deze rubbers niet hebben!!! :wink:
Attachments
rubbers bij Nisan 100NX (Small).JPG
rubbers bij Nisan 100NX (Small).JPG (67.49 KiB) Viewed 8333 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag even in de Sunny gekeken, en zoals ik al dacht.
Image
Dit is een 1.4 i gemaakt van 90-95.
Als ik op de sloop ben maar is een paar meenemen voor als ik voorin aan de gang ga.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja inderdaad het zijn de zelfde. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier een foto na het lakken. Nu nog het polyester rond het reservewiel opnieuw schilderen, is dit mat zwart of satijn zwart? :wink:
Het printplaatje van de relaisdoos werd al eens gesoldeerd, is dit de aansluiting naar de binnenventilator??
Attachments
gelakt (Small).JPG
gelakt (Small).JPG (71.83 KiB) Viewed 8262 times
gesoldeerde printplaat (Small).JPG
gesoldeerde printplaat (Small).JPG (69.75 KiB) Viewed 8262 times
bovenkant printplaat (Small).JPG
bovenkant printplaat (Small).JPG (77.41 KiB) Viewed 8262 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer netjes uit Godfried.
1 aanmerking heb ik op het printplaatje.
Op de plek waar de soldering ligt ziet de print er aangebrand uit.
Hier kunnen bij vochtigheid makkelijk kruipstromen ontstaan.
De print is meestal op dat punt poreus geworden, en heeft een lagere overgangsweerstand gekregen.
Ik zou zelf hier de verbrande printbaan en de aangebakken print weghalen,( NB gaatje boren), en overbruggen door een geisoleerd draadje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedoel je dat ik de gesoldeerdelijn moet weg doen en dan een draadje leggen en solderen van relais naar relais?
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply