FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toen ik hier bij de kachelspecialist ging vragen om verf werd ik net niet aan de deur gezet. "Dat verkoop ik niet, aan niemand, geen druppel"! Hoe ga ik dat verantwoorden aan de belasting dat ik verf verkoop! Waarschijnlijk dacht die arme man dat ik van de belastingen was, dat is de enige verklaring die ik voor zijn abnormale reactie had. :cry:
Zie ik er dan zo streng uit? :lol:


Harry, ik heb enkele maanden van je enkele rubbers gekregen om mijn benzinepomp op te monteren, kan ze nergens meer vinden. :x Ik zal mijn stal moeten zuiver maken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Sommige mensen hebben zo hun eigen opvattingen over hun handel, of ze hebben een bad hairday :-?
De volgende keer maar de vrouw sturen voor zoiets.
Hier zit ook nog ergens een kachelboer.
Zal is even proberen, anders even zoeken op de engelse ebay met als zoekterm stove paint. :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Man man man hoe kan dat! maar ik heb nog genoeg van die rubbers dan kom je maar langs als je in lanaken komt.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik in de buurt moet zijn hoor je het.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De behandeling van de uitlaat.
Attachments
In de kachelverf. (Medium).JPG
In de kachelverf. (Medium).JPG (94.73 KiB) Viewed 4845 times
In de Fertan. (Medium).JPG
In de Fertan. (Medium).JPG (108.13 KiB) Viewed 4845 times
De roest verwijderd. (Medium).JPG
De roest verwijderd. (Medium).JPG (79.99 KiB) Viewed 4845 times
veel roest! (Medium).JPG
veel roest! (Medium).JPG (92.42 KiB) Viewed 4845 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er stuk beter uit als demijne.
De garagist gunde me echter de tijd niet om dit te doen bij de ombouw naar de Devil pijpjes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Heb je kachellak op de de pijp gespoten met fertran als onderlaag, zal in ieder geval lekker ruiken als hij staks weer rijdt.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja godfried,dat ziet er mooi uit gelijk nieuw.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toine wrote:Heb je kachellak op de de pijp gespoten met fertran als onderlaag, zal in ieder geval lekker ruiken als hij staks weer rijdt.
Ja Toine, ik ben benieuwd hoe dit gaat houden. Ik heb de Fertan tweemaal gebruikt en na enkele dagen goed afgewassen. Als de verf goed vasthecht zou ze niet vel mogen rieken! Denk ik!!
De toekomst zal het uitwijzen!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:@ Jos
Beterschap.

@Godfried.
Dat asje kan volgens mij er zo in zakken.
Aan de bovenkant kan je een bout in draaien en aan de bout laten zakken, en op de plek draaien.
Zal wel een paar keer een tandje moeten schuiven om hem goed op tijd te krijgen.
Herman, je hebt gelijk. Het tandwiel heb ik kunnen plaatsen net zoals je beschreven hebt, is dat een meevaller.

Ik heb het tandwiel dat ik van jou heb gekregen gebruikt. Eerst heb ik de tandjes met waterschuurpapier opgeblonken om te zien of er geen barstjes in zijn. De tandjes grijpen tot onder, dus de kleine stukjes die uit twee tandjes zijn hebben geen invloed op een goede werking.

Vandaag heb ik de compressie gemeten van de zuigers. Was toch een beetje bang dat het misschien zou tegen vallen!!
Gelukkig is alles onder controle. De compressie is nu bij drie cilinders net geen 10kg en bij één zuiger 10,5kg, waarom de 4de cilinder iets meer heeft weet ik niet!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi zo, gaat goed komen zo te horen.
Hele opluchting denk ik.
Nou nog kijken of je de 210 km/h kan halen als die klaar is 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Problemen????????????????


Ik kom nu tot de vaststelling dat ik de kettingspanner niet meer kan opspannen!!!

De gebruikte spanner op mijn motor is van het type Winkloffer.
Deze kun je met een schroevendraaier ontspannen en opspannen.

Wat is volgens mij misgelopen!! Ik ben vergeten de kettingspanner op te spannen voor het meten van de compressie!! Nu ziet er naar uit dat de veer er tussenuit is!!!

Herman, heb jij de zelfde spanner op die gesloopte motor zitten kun je me daar een foto van maken.
Kan ik dit nog herstellen zonder de distributiedeksel te verwijderen????

Dit gaat me waarschijnlijk een 8 uur werk extra kosten. Niks aan te doen. Ik hoop dat het nog zo op te lossen is maar ik vrees het. :x

Alle raad en tips van harte welkom.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zal het vandaag even opzoekenen en foto's van maken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb met een lamp langs de ketting door geschenen en zie niets wat kan wijzen op een fout. Als ik aan de schroef draai van de kettingspanner, voel ik geen weerstand?? Dus ze draait maar wat rond!!

Werkt die kettingspanner alleen op een veer? Ik vind het toch vreemd, wat is daar misgelopen???

Ik wacht op raad?? Kan het me moeilijk visueel voorstellen.
Herman zijn foto's zullen hopelijk alles duidelijk maken!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Godfried kijk eens op de cd hoofdstuk A4 staat het beschreven van een 2.2 blok en wat er fout kan gaan, hopelijk is dit ook voor jouw de oplossing. Heb anders het blok ophangen aan de takel dus kan het eventueel fotograveren met een open blok.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb het even bekeken.
Bij mij zit een gewoon boutje wat je met een gewone schroevendraaier in kan draaien, maar sommige hebben een inbus.
1/4 slag naar rechts is de spanner inklappen, zodat die vast staat.
Als de ketting weer goed zit, een slagje naar links zonder hard drukken en dan springt die weer naar buiten.
Het kan dan zijn dat de veer een beetje blijft hangen.
Of je gebruikt een inbus waar een schroevendraaier nodig is of vice versa, of de veer ligt er uit.
Zie foto's.
Attachments
P1020145 (Medium).JPG
P1020145 (Medium).JPG (71.66 KiB) Viewed 4779 times
P1020146 (Medium).JPG
P1020146 (Medium).JPG (59.31 KiB) Viewed 4779 times
P1020147 (Medium).JPG
P1020147 (Medium).JPG (71.62 KiB) Viewed 4779 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er eenvoudig uit!!

Op mijn murena zit de zelfde kettingspanner als de foto's.

Ik heb de ketting altijd gespannen gehouden, als ik langs de ketting kijk zie ik de kettingspanner op zijn plaats zitten, hoe kan die veer dan weg??
Of zou de veer zoals je zegt blijven hangen?
Wanneer kun je de schroef gewoon ronddraaien, zonder te voelen waar je moet stoppen met draaien?

Bedankt voor de duidelijke foto's en het filmpje.

Ik ga met een schroevendraaier eens onder langs de schroef tegen de kettingspanner kloppen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
--------
Wanneer kun je de schroef gewoon ronddraaien, zonder te voelen waar je moet stoppen met draaien?
================================================

Dat kan alleen als de bout gebroken is zo te zien.
Als je naar links draait dan moet die gewoon naar buiten komen, ook als de veer er niet in zit.
Had je de ketting wel ontspannen voor je de kop eraf haalde??
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik had de ketting ontspannen door een kwart slag naar rechts te draaien. Alhoewel je voelt het niet goed, toen kon ik die schroef links en rechts vastzetten nu draait die gewoon door.
Ik heb ook geen problemen gehad tijdens het terug plaatsen van het tandwiel op de nokkenas, dit zou toch moeilijk moeten verlopen als de kettingspanner op de ketting drukt!!



Hoe moet ik me dat voorstellen? De kettingspanner wordt volledig uitgeschakeld bij het rechts draaien van de schroef ook als hij op de ketting staat en een stukke uit is.

Pak nu dat de ketting toch niet ontspannen was!! Dan zou de veer er uit kunnen liggen, maar dan zou de spankop er ook vanaf moeten zijn en deze zie ik (moeilijk) zitten. Met andere woorden, als de spankop er op zit moet de veer er nog in zitten.
Wat blijft er dan nog over!!! De schroef is gebroken "maar hoe"???

Ik zal het nog eens goed bekijken voor ik een beslissing neem om de distributiedeksel te verwijderen.

Herman bedankt voor de hulp. :wink
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het zou kunnen dat dat je een ander soort inkliksysteem hebt en dat de spanner gewoon blijft hangen.
Misschien dat je met een lange schroevendraaier de spanner een beetje helpt door hem richting ketting te duwen, terwijl je aan het schroefje draait.
Misschien springt hij vrij, anders word het uitbouwen denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

Misschien een domme veronderstelling, maar mogelijk heeft er helemaal geen veer in gezeten?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Misschien een domme veronderstelling, maar mogelijk heeft er helemaal geen veer in gezeten?
==================================================================

Dat zou dan bij het indraaien opgemerkt moeten zijn.
Er is wel wat kracht nodig om de spanner in te draaien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain,Toen ik de kettingspanner heb ontspannen kon ik een kwartslag links en rechts draaien, nu draait de schroef rond zonder iets te voelen.

Nee Herman, we hebben het zelfde systeem van spanner.
Ik langs boven langs de ketting door met een dun ijzer op de kettingspanner geduwd. Ik zie de ketting dan ontspannen maar de veer is wel veel zwakker dan ik had verwacht, ze laat zich zeer gemakkelijk induwen!!
Is die veer zo zwak???

Als ik druk zet op de kettingspanner dan, door deze omlaag te drukken dan krijg ik terug weerstand op de schroef, maar na een klein beetje draaien is de weerstand weg. Dus, ik vermoed dat de schroef over is!!!
Wat ga ik nu doen???
Ik kan alles zo laten!! Want volgens mij werkt de kettingspanner!!
Of ik maak alles. Dit heb ik al bekeken en is veel meer werk dan verwacht. Waarschijnlijk moet de motor er uit of alles in stappen uitbouwen, waterpomp en de deksel over de ketting, maar dan krijg ik de poelie niet van de krukas af omdat er geen plaats is tussen de motor en het chassis.
Wat raden jullie me aan??
Geef me jullie mening AUB.
Attachments
Tot op de kettingspanner. 2 (Medium).JPG
Tot op de kettingspanner. 2 (Medium).JPG (77.25 KiB) Viewed 4732 times
Tot op de kettingspanner. (Medium).JPG
Tot op de kettingspanner. (Medium).JPG (68.22 KiB) Viewed 4732 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag godfried, ik persoonlijk zou de motor er uithalen dat werkt toch veel gemakkelijker. Dat had je van in het begin al moeten doen dan had je veel tijd gespaart. Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel van je. Als je schroef over is dan moet je de boel toch uit mekaar halen.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In tegenstelling tot Harry denk ik dat je het moet laten zitten als de veer ontspannen is en de ketting op zijn plaats gehouden word.
Veel kracht staat er niet op de veer en is eigenlijk alleen maar om de vibraties en het slaan van de ketting op te vangen.
Als de ketting lichtelijk strak gehouden word is het goed.
Wat ik wel even zou bekijken of je de bout er uit kan trekken.
Als die boven de ring is afgebroken dan zou die in de distributie kunnen vallen.
Als je het boutje er niet uit kan trekken dan zit die nog vast omdat die dan onder de ring is afgebroken, en kan dan geen problemen veroorzaken.
Zie foto's
Attachments
P1020151 (Medium).JPG
P1020151 (Medium).JPG (108.19 KiB) Viewed 4724 times
P1020152 (Medium).JPG
P1020152 (Medium).JPG (53.46 KiB) Viewed 4724 times
P1020154 (Medium).JPG
P1020154 (Medium).JPG (48.93 KiB) Viewed 4724 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik nu zie hoe ik heb moeten wringen om aan alles te kunnen, dan had ik inderdaad de motor beter uitgebouwd. Moet ik het opnieuw doen dan werd de motor zeker uitgebouwd. Ik zal het ook iedereen aanraden. Waarschijnlijk ben ik volgend jaar de carterpan aan het verwijderen om hier ook nieuwe dichtingen te plaatsen, als er een olielek is zal dit gebeuren. Dit had ik nu ook gedaan als de motor was uitgebouwd.

Herman, als ik je laatste geplaatste foto's bekijk is het wel duidelijk hoe het werkt. Toch begrijp ik maar niet waarom die schroef zou over zijn! Misschien was ze bijna over!!

Als ik langs de ketting kijk zie ik de bouten waar de kettinggeleiders mee vastzitten, zelfs de bouten van de kettingspanner kan ik zien.
Het enige wat ik nog vreemd vind is, dat ik langs boven op de kettingspanner kan drukken. Zou de kettingspanner( de blok die op de ketting drukt) kunnen verdraaien?? Volgens mij niet omdat hij tegen het distributiedeksel zit. Als ik zeker ben dat hij op zijn plaats zit dan laat ik alles zo. Ik zal zeker zien of ik de schroef kan verwijderen zodat ze zeker niet op de ketting valt als ze los zit.

Herman, je bent een schat. :lol:
Ik heb het nogal gezegd " wat ben ik blij dat je een 2.2 hebt".
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kleine moeite om het hier te bekijken Godfried.
De spanner kan niet draaien in gemonteerde toestand.
Als die in en uit kan veren laten zitten.

Als je de de cartepakking wil vervangen kun je de motor beter uitbouwen, anders word het een enorme klus, en dan kan je alsnog de spanner vervangen.
Meestal lekt de carter pakking trouwens niet eens, maar komt de olie langs de rechterkant naar beneden druppen en gaat dan op de onderste punt bij het carter hangen, zodat het lijkt of die lekt.
De 2.2 motor lekt op meerdere fronten wel lichtelijk, maar zolang er geen plasjes staan laat ik het zitten.
Momenteel zijn het een paar drupjes in de week die ik dan zie liggen.
Daar kan ik nog wel mee leven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Toch laat me die kettingspanner nog niet gerust!! Ik heb de foto's en het filmpje misschien al 20 keer bekeken.
Wat me nog niet loslaat is" dat er zo weinig kracht op de spanner staat".
Herman, als je alles samendrukt en dan ontspant is dit met twee vingers samen te houden?
Als ik me vergis kan dit grote gevolgen hebben, dus ik moet zeker zijn dat de spanner werk.
Ik kan hem wel indrukken maar als hij niet opgespannen is kan dit waarschijnlijk ook. Ik zie hem ook tegen de ketting drukken maar de kracht waarmee hij druk baart me zorgen, is zeer weinig. :o

Vandaag nog maar eens naar de kettingspanner gluren voor zo ver iets kan zien!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Godfried,
Dat veertje zit bij wijze van spreken in een grote ballpoint.
Ik hoef geen bijna kracht uit te oefenen om de boel samen te knijpen met 2 vingers.
Dat ding leunt er maar een beetje tegenaan.
Als je het niet vertrouwt stuur ik hem op, kan je het zelf bekijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Post Reply