Opbouw van een Bagheera
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Verdorie ik zie nu pas dat ik max 4.5% mag hebben. Ik dacht dat het 3.5% was.
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Opbouw van een Bagheera
Je moet er een carburateur van een Murena op zetten Benny minder problemen voor je CO te regelen. Ik heb bij mijne Bagheera ook éne van een Murena op gezet en je auto is ook nog zuiniger.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Opbouw van een Bagheera
Mijn CO meter moest ook 15 minuten opwarmen maar deze is weg gedaan.
Waar we APK doen kan ik ook zelf testen.
Ze kijken er exhter nooit naar vanwege de ruime normen hier.
Waar we APK doen kan ik ook zelf testen.
Ze kijken er exhter nooit naar vanwege de ruime normen hier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Opbouw van een Bagheera
Dan heb ik hier geluk gehad in Hechtel-Eksel.
Keurder melde mij nochtans dat CO "niet" gemeten wordt bij auto's met O-plaat????
De ene kent de regels en de andere weer niet???
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Zo ziet een bestuurderszetel er uit na een zijdelingse impact. Het metalen kader is niet meer te herstellen.
- Attachments
-
- bestuurderszetel.jpg (800.15 KiB) Viewed 3153 times
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
De Bagheera is bij de garagist. Hij gaat er mee naar de technische controle. Er is nog het probleem met de koppeling. Die slipt maar je kan toch rijden als je niet te veel vermogen vraagt. De 2 pompen die de koppeling doen werken zijn nieuw. Peter Verhulst kent het probleem en ik mag met de voorste pomp bij hem gaan om aan te passen zodat de koppeling perfect werkt.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Opbouw van een Bagheera
Hier heb ik het bij de 2.2 opgelost met een verstelbare pomp..
Is er ook voor de 1.6 en Bagheera. in 19mm.
Komt de koppeling wel in grip als de voorste pomp los is?
Is er ook voor de 1.6 en Bagheera. in 19mm.
Komt de koppeling wel in grip als de voorste pomp los is?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Nog niet kunnen nagaan. Ik ben op dit moment in Spanje.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Gekend probleem!!!!!
Hoe kan die slippen, ontkoppeld die dan niet volledig??

Hoe kan die slippen, ontkoppeld die dan niet volledig??
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Ik zal na het bezoek bij Peter een update geven.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Er zat veel roest in de pomp. Van waar die kan gekomen zijn is voor mij een raadsel. Ik heb die gekocht als nieuw, maar Peter zei me dat het geen nieuwe pomp kan geweest zijn. Peter heeft mij een nieuwe pomp verkocht en die heb ik gisteren gemonteerd en goed ontlucht. Na een testrit was er niks veranderd. Peter raadde mij aan om de lepel meer richting pomp achteraan te duwen. Dat heb ik gedaan maar ik kon nog geen testrit doen. Hopelijk raakt het opgelost want een nieuwe koppeling steken is een verdomd lastig werk aan een Bagheera.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Vandaag is de garagist naar de technische keuring geweest. De controleur zou gezegd hebben dat de wagen voor zijn leeftijd nog in zeer goede conditie is. Het schouwingsbewijs is bij wijze van spreken nog maagd.
- Attachments
-
- technische keuring.jpg (384.45 KiB) Viewed 3104 times
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Het Vlaanderen dat alles beter kan heeft hier volledig gefaald. Ze weigeren om mij een gelijkvormigheidsattest af te leveren omdat ze vroeger toen ze alles digitaliseerden de gegevens van de wagen niet hebben ingevuld in hun programma. Ze weigeren pertinent om ook maar iets toe te voegen. "Wat we zelf doen, doen we beter": vergeet het maar.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
In mijn Bagheera is een nieuwe koppeling gemonteerd. Ik heb de indruk dat die koppeling niet geschikt is voor 90 pk. De koppeling durft slippen wanneer er een beetje meer koppel gevraagd wordt. Ik zal de komende weken proberen te weten te komen of het wel degelijk de koppeling is.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Waarschijnlijk nog steeds je vorig probleem. De koppeling zal net niet volledig ontkoppelen en hierdoor slippen. Is er een vrije slag op de lepel naar het druklager in rusttoestand ? Werd de koppelingsplaat met de juiste kant naar het vliegwiel geplaatst!!benny wrote: ↑Sat Apr 27, 2024 6:24 pm In mijn Bagheera is een nieuwe koppeling gemonteerd. Ik heb de indruk dat die koppeling niet geschikt is voor 90 pk. De koppeling durft slippen wanneer er een beetje meer koppel gevraagd wordt. Ik zal de komende weken proberen te weten te komen of het wel degelijk de koppeling is.

Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Dag Godfried. Er is geen vrije slag. Ik heb deze week de lepel ingeduwd en die kwam mooi terug. Ik denk tot het druklager tegen het diafragma werd geduwd. Toen ik de koppeling testte moest ik het pedaal maar een klein beetje laten opkomen vooraleer de koppeling pakte. Ik kon nog niet testen omdat ik nog geen nummerplaat heb. Afwachten dus. Maar ik vrees dat er iets aan de hand is met het diafragma van de koppeling. Word vervolgd.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Er moet iets vrije slag zijn tussen de lepel en de koppelingspomp anders kan deze niet volledig los komen en blijft die misschien een beetje drukken.benny wrote: ↑Sun Apr 28, 2024 10:58 am Dag Godfried. Er is geen vrije slag. Ik heb deze week de lepel ingeduwd en die kwam mooi terug. Ik denk tot het druklager tegen het diafragma werd geduwd. Toen ik de koppeling testte moest ik het pedaal maar een klein beetje laten opkomen vooraleer de koppeling pakte. Ik kon nog niet testen omdat ik nog geen nummerplaat heb. Afwachten dus. Maar ik vrees dat er iets aan de hand is met het diafragma van de koppeling. Word vervolgd.
Op de eerst Bagheera's stond daarom een regelbare koppelingspomp met schroefdraad op het asje.

Ik heb ook zo een regelbare koppelingspomp op mijn Bagheera zitten.
- Attachments
-
- Regelbare koppelingspomp op mijn Bagheera.JPG (135.26 KiB) Viewed 2941 times
-
- regelbare koppelingspomp Bagheera.JPG (38.34 KiB) Viewed 2943 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Opbouw van een Bagheera
Als je met de keuring niet uitkomt dan zijn er misschien wel trucks om het voor elkaar te krijgen.
bvb exporteren naar Nederland. Hier keuren. en daarna terug exporteren.
Als die hier goed gekeurd is dan moeten ze hem wel accepteren.
Heb wel is gehoord dat het zo gedaan wordt.
bvb exporteren naar Nederland. Hier keuren. en daarna terug exporteren.
Als die hier goed gekeurd is dan moeten ze hem wel accepteren.
Heb wel is gehoord dat het zo gedaan wordt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Opbouw van een Bagheera
Ik heb hier destijds bij mijn zwarte bagheera ook een pomp moeten zetten met regelvijs.
Ik denk dat de pomp die je erop hebt zitten inderdaad teveel druk houd op de drukgroep (zoals Godfried al aanhaalde).
Deze pompjes zijn volgens mij nog nieuw verkrijgbaar.
Ik denk dat de pomp die je erop hebt zitten inderdaad teveel druk houd op de drukgroep (zoals Godfried al aanhaalde).
Deze pompjes zijn volgens mij nog nieuw verkrijgbaar.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Herman, de keuring is in orde. Geen enkele opmerking. Wanneer ik de pomp induw met de lepel, komt de zuiger weer naar voor tot er geen speling meer is. Het zou mij toch verwonderen dat de kracht te groot is om de koppeling te laten slippen.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Opbouw van een Bagheera
Normaal gezien moet deze zover los komen dat ge het koppelingspedaal 2 à 3 cm kunt indrukken zonder tegendruk.
Als dit niet is houd die waarschijnlijk toch druk op de drukgroep.
Had ik destijds ook en toen een pomp met regelvijs gezorgd zodat ge deze meer speling kunt geven.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Bezig met de koppeling te vervangen. Ik zie dat het diafragma van de huidige koppeling dieper zit dan de nieuwe. Zie foto's. Ik zou zeggen: Zoek de fout.
- Attachments
-
- Kijk hoe diep het diafragma zit
- koppeling1.jpg (272.64 KiB) Viewed 2521 times
-
- Kijk hoe diep het diafragma zit
- koppeling3.jpg (285.66 KiB) Viewed 2521 times
-
- Het diafragma ziet duidelijk meer naar buiten van de nieuwe koppeling
- koppeling6.jpg (362.84 KiB) Viewed 2521 times
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Om de koppeling te vervangen heb ik niet de draagarm naar beneden geduwd maar de ganse achtervering gedemonteerd. De aandrijfas viel zo uit de versnellingsbak.
- matrafan
- Posts: 2238
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Opbouw van een Bagheera
Als ik het mij goed herinner is het wel zo dat in gemonteerde fase het diafragma naar binnen getrokken wordt.
De koppelingsplaat wordt altijd onder druk gehouden en komt pas vrij als het diafragma wordt ingedrukt.
Dus nog niet te vroeg juichen eerst monteren.
Succes
De koppelingsplaat wordt altijd onder druk gehouden en komt pas vrij als het diafragma wordt ingedrukt.
Dus nog niet te vroeg juichen eerst monteren.
Succes
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Na enkel foto's te bekijken kom ik tot deze vaststelling.matrafan wrote: ↑Sun May 19, 2024 12:02 am Als ik het mij goed herinner is het wel zo dat in gemonteerde fase het diafragma naar binnen getrokken wordt.
De koppelingsplaat wordt altijd onder druk gehouden en komt pas vrij als het diafragma wordt ingedrukt.
Dus nog niet te vroeg juichen eerst monteren.
Succes
Dit heb ik nog gezien bij de restauratie van een murena 2.2S.
zie de foto. Ook deze veren zijn behoorlijk recht gedrukt. Alhoewel ik dacht dat het niet zo was. Misschien is dit niet bij alle drukplaten identiek!!!
Hopelijk lost het je probleem op. Succes.

Ik heb ook al een tijdje wat problemen met de koppeling van mijn Ford Escort. Enkele jaren geleden alles nieuw gezet. Na 7-8000km begint mijn auto iets te schudden bij het vertrekken en als die goed warm is is dit weg. Soms schud die wel en dan weer niet!!! Ik twijfel al meer dan een jaar of het wel de koppeling is, waarschijnlijk wel maar ik ben niet zeker. Het lijkt erop dat de koppeling dan iets slipt en weer aangrijpt, alleen bij het vertrekken

Als ik er zeker van ben dat gooi ik alles terug open maar je wil niet voor niets een versnellingsbak verwijderen. Ik heb al weer een volledige nieuwe drukgroep gekocht voor het geval van.


- Attachments
-
- motor 2.2 koppeling drukgroep (Klein).jpg (90.05 KiB) Viewed 2523 times
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Dit zou nu al de 3de keer zijn dat ik een slechte koppelingsset ontvangen heb. De eerste was voor de Murena 1.6. Die was niet uitgebalanceerd en de ganse motor schudde. Een andere geplaatst en het probleem was direct verdwenen. Later nog eens geprobeerd met die slechte koppeling maar het probleem was daar terug. Besluit: slechte koppeling. Het tweede geval was de koppelingsset voor de Murena 2.2S. Van zodra die geplaatst was waren er problemen met het schakelen en de wagen kroop vooruit met ingedrukt koppelingspedaal. Koppeling er uit en bleek dat het diafragma scheef stond aan de toppen. Gevolg was dat bij het ontkoppelen de koppeling niet helemaal vrij kwam en het zeer moeilijk schakelen was. De oude er terug op gemonteerd en het probleem was opgelost. En dit geval zou nu de derde keer zijn dat ik een slechte koppeling had. Telkens een nieuwe set. De drukgroep is van Fraymon, de schijf is van Valeo en het druklager is van Verto.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Dat is niks om vrolijk van te worden.
Steeds veel werk om aan die koppeling te kunnen.
Dat is geld weggegooid. Maar wat kun je hier aan doen!!!

Steeds veel werk om aan die koppeling te kunnen.
Dat is geld weggegooid. Maar wat kun je hier aan doen!!!


Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
Je kan niet bewijzen dat er iets verkeerd is met de koppeling. Je hebt ze gemonteerd, en gebruikt en is het gemakkelijk om te verantwoordelijkheid te ontlopen. Ze kunnen altijd iets uitvinden om geen garantie te moeten geven. Van die trillende koppeling wilden ze het nummer van de versnellingsbak. Wat is dat voor bullshit.
-
- Posts: 4023
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: Opbouw van een Bagheera
De nieuwe koppeling zit erin. Ik heb niet de draagarm naar beneden geduwd, maar de volledig achtervering los gemaakt. De aandrijfas viel zo uit de versnellingsbak. Bij een eerste test voelt de koppeling goed aan en ze slipt niet meer.
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Opbouw van een Bagheera
Alles verwijderen is wel veel werk maar er komt geen druk op de silentblokken van de wielarm. Ik heb tijdens mijn restauratie enkel bouten verkeerd gezet en hierdoor kan ik deze procedure niet toepassen zonder de deurdrempel los te maken.


Hopelijk is alles nu Oké en kan het genieten beginnen.

Matra Bagheera S - 1977