FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kan me hier in het rijtje aansluiten.

De matra-werken staan op een laag pitje.

Het verlangen is er wel maar de tijd ontbreekt, die wordt ingenomen door andere werkzaamheden die nog voor de winter dienen te gebeuren.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij jos, daar moet je wel tijd voor maken dat mag niet op een laag pitje
staan(grapje he)



grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

t'zelfde hier, k'geraak amper door m'n andere beslommeringen, k'zou nog steeds die voorruit moeten plaatsen maar k'durf er niet goed aan beginnen, en nu ze dagelijks rondrijd zie je de barst groeien.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig nieuws. Rudy en zijn lief zijn uit elkaar, waarschijnlijk komt er een verhuis aan, en voor de bagheera heeft hij geen plaats. Deze staat nu te koop!! :cry:

Een gasinstallatie maakt het rijden met een 2.2 wel een stuk voordeliger.
Het is franse wagen met een Amerikaanse motor en dit merk je wel aan de pomp.
Trouwens niet abnormaal voor een wagen van die tijd. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het grootste probleem bij het plaatsen van een nieuwe voorruit is de sierlijst die er rond zit. Helaas meestal niet te recupereren. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

De sierlijsten heb ik ondertussen al liggen, k'moet gewoon de moed vinden om eraan te beginnen, k'heb nog nooit een voorruit geplakt, we zien wel, de winter zal raad brengen 8)
Bagheera X '78
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Een vooruit plaatsen is niet moeilijk maar ik zou dat niet in de winter doen
of heb je een verwarmde werkplaats. Ik heb pas een vooruit geplakt
van een mazda 323 f en dat is zeer goed gelukt.



grt harry de matra.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mijn garage is verwarmd, dus dat is geen probleem
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, in die donkere en koele dagen heb je veel tijd om na te denken.
Het moeilijkste vond ik de sierlijsten goed passend te krijgen en dat is aan ??n kant een beetje tegengevallen.
Let ook op dat de kleefpasta voor de ruit goed aan de buitenzijde gelegd wordt anders zie je deze zitten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De murena staat nu op de bagheera zijn plaats, er moeten enkele hersteld worden. De hoofdrempomp lekt remolie?
Deze werd vorig jaar vervangen door een nieuwe. Het is langs de rubbers waar het reservoir opzit. Ik begrijp niet waarom dit lekt. De rubbers zijn nieuw net zoals de pomp.

Ik heb het resevoir verwijdert er zat een beetje roest onder de rubbers!! Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Bestaat er een pasta wat ik kan gebruiken tijdens het plaatsen van de rubbers. Ik dacht al aan Tec7, maar remolie is een vies goedje dat veel oplost.

Wie geeft mij raad of heeft de oplossende tip???????
Attachments
dichtingen van oliepotje (Medium).JPG
dichtingen van oliepotje (Medium).JPG (75.58 KiB) Viewed 4428 times
Mijn nieuwe rempomp lekt aan het resevoir!! (Medium).JPG
Mijn nieuwe rempomp lekt aan het resevoir!! (Medium).JPG (75.83 KiB) Viewed 4428 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De rempotjes hebben de eigenschap te scheuren onder aan de tuitjes die in de rubbers gaan.
Zit er geen haarscheurtje daar?
Even onder een loup bekijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Gewoon monteren met ATE-remmenvet, hetzelfde wat je ook gebruikt om die revisiesetjes te plaatsen.
Rubbers in de zetels van de cilinder drukken, even rond draaien zodat ze zich goed kunnen zetten en dan dat reservoir erin.
Ga in ieder geval niet met Tec-7 of andere kit werken, grote kans dat het oplost door de remolie en je cilinder gaat vervuilen/verstoppen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Geen scheurtjes kunnen vinden in de pijpjes.
Op de oude rempomp lekte het resevoir niet!
Ik heb bij de plaatsing geen cilindervet gebruikt, dit ga ik deze keer wel doen. Het beetje roest in de rempomp ga ik beter verwijderen en dan zal ik wel zien wat het geeft.
Attachments
De rempomp. (Medium).JPG
De rempomp. (Medium).JPG (77.03 KiB) Viewed 4394 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga de oude rempomp ook vergelijken met de nieuwe, maten dichtingen!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Interssant om te weten, want heb denk ik dezelfde pomp liggen.
Die gaat er binnenkort op, dan ben ik voorbereid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De dichtingen op de oude pomp hebben dezelfde nummer dan de nieuwe.
Waarschijnlijk was(???) de lek veroorzaakt door dat beetje roest of wel omdat ik de rubbers en het reservoir droog gemonteerd heb.

Alles werd mooi zuiger gemaakt en opnieuw gemonteerd met cilindervet. Nu wachten op het resultaat.
Attachments
Een nieuwe poging. (Medium).JPG
Een nieuwe poging. (Medium).JPG (56.81 KiB) Viewed 4371 times
De oude rempomp. (Medium).JPG
De oude rempomp. (Medium).JPG (92.59 KiB) Viewed 4371 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, die rubbers mag je ook niet droog monteren die zetten zich dan niet goed . En als er roest tussen zit lekt het ook.Met dat cilindervet er aan te doen heb je goed gedaan dan zet de rubber zich ook beter.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Tot nu toe, geen lek. :P
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vandaag wat gesloopt aan de murena. De benzinepomp werd verwijdert en de opening dicht gemaakt. De lange benzineslangen zullen verdwijnen. Ik heb een elektrischebenzinepomp gekocht,maar deze is nog niet geleverd.
De carburators werden verwijdert samen met de luchtfilter en de steun.
Nu de carburators weg zijn heb je voldoende plaats om vlot aan de starter en aan de alternator te kunnen.

Aan de onderkant van de zuipers ontbreekt een bout met moer. Waarschijnlijk heeft de motor langs hier lucht getrokken toen ik de luchtfilteropening dicht hield. De venturi van cilinder één wordt door deze schroef vast gehouden, zit nu los!!!!!

Nu kan ik de zuipers eens open doen en controleren wat er in steekt en reviseren.
Zou ik de starter en de alternator ook afdraaien en open gooien nu ik er goed aankan??????????? Ik heb nog een nieuwe alternator liggen, ga ik deze plaatsen of niet???

Ook het chassis zal ik behandelen rond de motor.
Gaat nog een tijdje duren.
Attachments
Hier ontbreekt een schroef!! (Medium).JPG
Hier ontbreekt een schroef!! (Medium).JPG (85.26 KiB) Viewed 4321 times
Wat een ruimte nu de zuipers weg zijn. (Medium).JPG
Wat een ruimte nu de zuipers weg zijn. (Medium).JPG (107.9 KiB) Viewed 4321 times
De zuipers van de murena 2.2S naast deze van een bagheera. (Medium).JPG
De zuipers van de murena 2.2S naast deze van een bagheera. (Medium).JPG (115.49 KiB) Viewed 4321 times
Dit zal het gat van de benzinepomp dichten. (Medium).JPG
Dit zal het gat van de benzinepomp dichten. (Medium).JPG (94.45 KiB) Viewed 4321 times
Verwijderen van de mechanishe benzinepomp. (Medium).JPG
Verwijderen van de mechanishe benzinepomp. (Medium).JPG (92.02 KiB) Viewed 4321 times
Klaar voor de operatie. (Medium).JPG
Klaar voor de operatie. (Medium).JPG (96.03 KiB) Viewed 4321 times
Voor de start!! (Medium).JPG
Voor de start!! (Medium).JPG (91.52 KiB) Viewed 4321 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Lekker bezig Godfried.
De dynamo kun je vrij makkelijk langs onder vervangen.
De starter heb ik er nog niet af gehad.
Ik zou de nieuwe dynamo plaatsen.
Ben je zeker dat die voorlopig niet het probleem zal zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Na wat poetsen en schrobben!!

Weet iemand een manier om ze nog mooier zuiver te maken en te doen blinken? Ik heb wasbenzine gebruikt.
De hoekjes en de kantjes zijn nog niet goed zuiver, moeilijk aan te kunnen. Nog even poetsen en dan haal ik hem volledig uitelkaar.
Attachments
Zuiver maken 2 (Medium).JPG
Zuiver maken 2 (Medium).JPG (107.69 KiB) Viewed 4297 times
De grootste vuiligheid is weg. (Medium).JPG
De grootste vuiligheid is weg. (Medium).JPG (102.25 KiB) Viewed 4297 times
Wat onderdelen van de zuipers. (Medium).JPG
Wat onderdelen van de zuipers. (Medium).JPG (94.91 KiB) Viewed 4297 times
Een beetje te vettig!! (Medium) (2).JPG
Een beetje te vettig!! (Medium) (2).JPG (87.34 KiB) Viewed 4297 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Met Aceton met wattenstaafjes.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Toine
Posts: 108
Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
Location: Geldrop Nederland

Post by Toine »

Je heb dit ook in spuitbus, heet dan pur reiniger wat gewoon aceton is.
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ziet er al heel mooi uit Godfried.

Sluit me aan bij Jo en Toine met Aceton reinigen.

Komt allemaal in orde.
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried ,dat komt nog goed met je murena mooi zo.
Als je nog wat tijd hebt breng ik mijne grijze murena dan kan je die ook wat opknapen (grapje)




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik gebruik voor dat schoonmaakwerk meestal de deodorant voor echte kerels... WD40 dus :lol:

Is een goede ontvetter, vuil- en teeroplosser, smeermiddel en vochtverdrijver tegelijk.
Inspuiten met dat spul, even laten weken, (tanden)borstel erover, weer afspuiten met dat spul.
Geschikt voor in-en uitwendig gebruik van alle technische delen, zelfs voor electra.
Is tevens ook prima te gebruiken als starthulp.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja die WD40 dat is goed spul dat gebruik ik ook wel eens om schoon te maken en dat ontvet ook nog goed.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch een beetje oppassen met WD40 in de electro van de auto.
Was bij de garagist met een Megane bezig de connectors van ECU te reinigen afgelopen week.
Ik had er flink wat WD40 in de connectors gespoten.
Bij het starten sloegen de rookwolken ineens uit de ECU.

Ik gebruik het normaal ook om connectors te reinigen, maar daarna moet je het wel schoon en droog blazen.

Gelukkig geen schade veroorzaakt, maar hou hier rekening mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Maar voor een carburator te reinigen is WD40 toch goed. Ik doe dat toch daar mee.




grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Toch een beetje oppassen met WD40 in de electro van de auto.
Was bij de garagist met een Megane bezig de connectors van ECU te reinigen afgelopen week.
Ik had er flink wat WD40 in de connectors gespoten.
Bij het starten sloegen de rookwolken ineens uit de ECU.

Heb er nog nooit geen electronicaproblemen mee gehad, en ik ben wel al jaren lang "grootverbruiker" van dat spul... zo'n 3 dozen à 12 stuks 400ml per jaar.
Startermotoren, dynamo's, carburateurs... alles gaat erin om een dag te weken, nadien demonteren, schoonspuiten en weer in elkaar bouwen.
Altijd perfect, zonder problemen.
Maar hoe ECU's hier op reageren weet ik niet, dat spul is veel te modern voor mij. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply