FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4171
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Waar zit Jo nu feitelijk??????
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja dat vraag ik me ook af!! Misschien een 6 op de lotto gemaakt en rijdt ondertussen met een Ferrari!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hallo Godfried,

Mooie Murena heb je daar.
Het kostte mij een paar avondjes om alles te lezen, maar ga zo door met deze auto.
Je conserveert hem zo stap voor stap heel goed, hier heb je straks nog vele jaren plezier van.
Het product Fertan heb je ook al ontdekt zie ik. :wink:

Even nog wat tips:

-Let met de oliegevulde draagarmen in de toekomst wel heel goed op lekkages, remmen en olie gaan nog steeds niet goed samen.
Vooral bij hoge temperaturen kruipt de olie overal heen, en weet het de miniscuulste gaatjes te vinden.

-Als je nieuwe stekkerverbindingen maakt druk ze dan eerst even helemaal vol met zuurvrije vaseline, dan de stekkers in elkaar drukken en vervolgens de vaseline even iets laten smelten met zo'n electrische verfafbrander/fohn.
Zo komen ze mooi langdurig luchtdicht verpakt, wil je er nog een hoes omheen gebruik dan een stuk krimpkous hiervoor.


Maar ga zo door, het resultaat van het werk is prachtig.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja die olie in de wielarmen zal ik zeker de eerste 1000 km extra controleren. Remmen met olie op de remschijven dat zou een ramp worden.
Wat is zuurvrije vaseline? Ik heb er FTPE vet voor gebruikt. Voor een krimpkous heb ik gezocht maar kan geen vinden die ook een stukje over de stekker kan, voorlopig plakband rondgedraaid.

Bedankt voor de positieve reacties en de tips.

Groetjes, :wink:
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried,

Kan je gewoon in de apotheker krijgen en ook bij de elektrohandel, wordt in hoogspanningskabines gebruikt om de verbinding tussen de zware koperenlatten te verzekeren, dus zeker zeer goed voor het stekker gebeuren bij de Murena.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De stekkers van het voorcompartiment zijn allemaal gedaan, voor de andere stekkers zal ik een doosje zuurvrije vaseline aankopen.

Ik zal ook eens kijken of ik ergens een grotere kripkous vond die ook een stukje van de stekker overlapt zodat er geen water kan inlopen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De ophanging en de remmen beginnen hun eindfase te naderen. Nog nieuwe bouten voor de remzadels. Gelukkig heeft Herman aan mij gedacht, deze zijn onderweg. Bedankt Herman.

De remschijven achter werden ook vervangen door nieuwe alhoewel ze niet op zijn, ze hebben nog een dikte van 9.8mm.
Hier ga ik nu niet op ingaan, weldra een nieuwe topic over alternatieve remschijven achter voor de 2.2.

Het instrumentenpaneel was toch uitgebouwd dan maar alle lampjes gecontroleerd. Niet te geloven geen enkel lampje was kapot.

Zie op de foto "nieuwe remschijven" de bescherming rond de remslang, wat zouden ze daar van vinden op de keuring???

Zie de foto's. :wink:
Attachments
nieuwe remschijven achter 2.2 (Small).JPG
nieuwe remschijven achter 2.2 (Small).JPG (57.89 KiB) Viewed 5868 times
2.2 remschijven met een dikte 9.8mm (Small) (2).JPG
2.2 remschijven met een dikte 9.8mm (Small) (2).JPG (75.18 KiB) Viewed 5868 times
De snelheidsmeter aandrijving (Small).JPG
De snelheidsmeter aandrijving (Small).JPG (52.5 KiB) Viewed 5868 times
Handdig hulpmiddel om niet alle remolie zinloos laten weg te lopen. (Small).JPG
Handdig hulpmiddel om niet alle remolie zinloos laten weg te lopen. (Small).JPG (28.18 KiB) Viewed 5868 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote: Zie op de foto "nieuwe remschijven" de bescherming rond de remslang, wat zouden ze daar van vinden op de keuring???

Zie de foto's. :wink:
Het lijkt mij dat ze daar helemaal niets van kunnen zeggen.
Hier in Nederland zou het in ieder geval geen problemen geven, zolang de leiding maar onbeschadigd is en bij opbouw van remdruk geen opzwelling laat zien.

Wat de remvloeistof betreft, bij Dot3 en Dot4 is het verstandig om jaarlijks de leidinginhoud even te verversen.
Dit is een behoud van de cylinders, leidingen en slangen aangezien de remvloeistof sterk hygroscopisch is. (vooral bij Dot3 echt noodzakelijk)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Remvloeistof vervangen wordt aangeraden om de 2 jaar, maar veel garagisten doen dit nooit, bij zeer stevig en herhaaldelijk remmen , circuit of bergritten zal je wel merken dat het remmen verslecht, maar bij normaal gebruik...
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Klopt helemaal.

Maar houd rekening met het feit dat onze hobby-auto's niet vergeleken kunnen worden met de hedendaagse moderne auto's, en dat ze veelal langere tijd niet gebruikt worden.
En vooral stilstand in remsystemen geeft roest en vergumming de kans...jaarlijkse verversing voorkomt dan al een hoop problemen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je het hele systeem vervangt, incl. rubbers, en seals, zou je naar DOT 5 (siliconen remvloeistof) kunnen gaan.
Neemt geen vocht op, en minder agressief voor de rubbers.
Had dat zelf willen doen, maar aangezien het een revisie in etappes gaat worden, zal ik toch maar op de standaard blijven.
Fraaie achterschijven Godfried, die wil ik ook :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb het bij DOT 4 gehouden. Persoonlijk denk ik dat jaarlijks de remolie vervangen wel een beetje overdreven is!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit,

Ik vermoed dat ze hier wel moeilijk gaan doen over de bescherming rond de remslangen maar dan trek ik ze er af op de keuring.
Remslangen met een stalenmantel om worden hier ook afgekeurd.

Sorry ik had een duidelijk foto van de bescherming willen plaatsen maar krijg hier de toelating niet voor.

Sorry, you have reached your maximum Upload Quota Limit of 50 MB
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Om foto's te plaatsen op de site is het gemakkelijker dat je eerst het bestand van je foto's verkleint via de volgende site: http://www.fotoverkleinen.nl/
Muddy Bandit
Posts: 1673
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

tsja, ik gebruik altijd dot3 voor m'n wagenpark.
Moet je gewoon wat vaker vervangen, maar is minder agressief voor de rubbertjes in het remsysteem. (en ik kan er 1x per jaar heeeel goedkoop aankomen.. :wink: )
Instructieboekje van de Rancho en van m'n Suzuki's geven trouwens allemaal aan Dot3 te gebruiken en 1x per jaar te verversen.
(moet er trouwens wel even bij vermelden dat mijn jongste auto 18 jaar is.... 8) )

Vreemd trouwens dat ze in Belgi? slangen met staalmantels afkeuren...deze zijn notabene nog sterker dan de gewone rubberslangen en minder slijtagegevoelig. :-?
In Nederland mag het wel, alleen een beschadigde mantel is afkeur.

En wat betekent die max. upload limit trouwens?
Mag je dan maar een bepaald aantal foto's plaatsen of zo?
Ik gebruik altijd ImageShack, hier verkleint het de foto automatisch naar 640x480.
Duurt soms wel even, maar ik ben zelf ook niet zo snel/handig met een computer.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ik gebruik dit

http://www.microsoft.com/windowsxp/usin ... lman2.mspx

is imageresizer voor windows.
Die verschijnt dan in je rechter muistoets als je images selecteert.
Kun je in 1 keer een heel stel resizen.
Daarna laadt ik z op naar Imageshack, wat dan korter duurt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik wist zelfs tot over enkele jaren niet dat er verschillende remvloeistoffen zijn. Heb altijd met DOT 4 gewerkt omdat dit in mijn eerste wagen zat. Voor wat de olie kost moet je het jaarlijks wisselen net laten, maar of het wel echt zinvol is weet ik niet.
Het limiet om foto's te plaatsen kan altijd aangepast worden en zal bij mij waarschijnlijk ook gebeuren, dit wordt aangepast door onze voorzitter, webmaster.

Ik gebruik altijd" Resize Pictures" maar dat je meerdere foto's tegelijk kan plaatsen wist ik niet. Dit zal ik de volgende keer eens proberen. Ik plaats de foto's altijd van een bestand uit maar dan moet het zeker als foto geplaatst worden, of zie ik dat verkeerd?
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De beschermglazen! Hopelijk krijg ik ze nog goed zuiver. Ze zullen wel duur zijn?
Instrumentenpaneel mooi zuiver gemaakt en lampjes gecontroleerd! :wink:
Attachments
beschermglazen voor mistlamp en pinkers (Small).JPG
beschermglazen voor mistlamp en pinkers (Small).JPG (69 KiB) Viewed 5764 times
instrumentenpaneel (Small).JPG
instrumentenpaneel (Small).JPG (50.7 KiB) Viewed 5766 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

de beschermglazen heb ik ook pas onderhanden genomen, de kleine krassen kun je verwijderen met commandant groen polijstmiddel voor lak rubber heb ik een nieuwe gekocht bij Simon
Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Henk, bedankt voor de tip. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Op aanraden van Harry de Matra, de voorbumper verwijderd. Ja, het is gemakkelijker om alles te controleren en te herstellen.

1; Stekkers en contacten.
2; Roest verwijderen.
3; Sleepoog herstellen.
4; Linkse lamp heeft een beschadigde koplampspiegel, dit door roest op de koplamp. Misschien al uitkijken om een nieuwe lamp!!!!!!!!

Enz......... :wink:
Attachments
voorkant R. Hier is werk aan!! (Small).JPG
voorkant R. Hier is werk aan!! (Small).JPG (45.84 KiB) Viewed 5702 times
voorkant R2 (Small).JPG
voorkant R2 (Small).JPG (50.25 KiB) Viewed 5702 times
voorfront 1 (Small).JPG
voorfront 1 (Small).JPG (67.31 KiB) Viewed 5702 times
Delen die het zoutzuurbad in moeten en dan een Fertan behandeling nodig hebben. (Small).JPG
Delen die het zoutzuurbad in moeten en dan een Fertan behandeling nodig hebben. (Small).JPG (72.86 KiB) Viewed 5702 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De lampen gaan bij mij deze zomer vervangen worden door Golf lampen.
De lichtopbrengst is bagger.
Slechte reflectors zijn daar debet aan.
Heb uit Denemarken een set lasergesneden adapters gekocht voor €25.-.
Image
2 Golf lampen op Ebay voor €30.
Dat moet er straks zo uit gaan zien.
Image
Image
Image
Gelijk maar een paar nieuwe Halogeenperen er in, en ik denk dat we s'nachts ook weer is wat kunnen zien, zodat we niet alleen op het gehoor hoeven rijden :)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Herman,

Zeer goede oplossing, dat ziet er perfect uit. Hoe ben je aan die maten gekomen voor die lasergesneden adapters te laten maken?

Van welk type zijn die lampen Golf 1??

Je weet ook voor alles een oplossing!! :roll:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik weet niet echt voor alles een oplossing, alleen we lopen tegen dezelfde problemen aan.
Aangezien ik al een jaartje bezig was voor jij begon, heb ik sommige paden al eens gelopen.

Dit zijn de lampen die ik er voor gekocht heb.
Image
Image
Is voor de Golf van 1982-1994.
Iemand op het Deense forum had een stel van die adapterplaten gemaakt, en heb toen een stel van hem over genomen.
Misschien heeft hij er nog.
Zal ik even uitzoeken.
Hoor je nog van me.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Misschien kan je de platen opmeten / optekenen voor je ze monteert, dan kan je ze in Belgi? zeker laten namaken, misschien zelfs voor een paar biertjes?? :)
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb ze hier nog liggen.
Is een van die dingen die ik binnenkort ga doen.
Degene die ze geleverd heeft had ze slechts beperkt gemaakt dus kan niet meer leveren.

Kan ze nateken op een A4, maar heb de originele CADfile in DWG formaat.
Iedereen die een lasersnijder heeft en werkt met CNC programs kan dit zo uitvoeren.
Degene die het CAD file wil hebben, kunnen mij een mail sturen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een gratis programma om autocadfiles te lezen staat hier.
http://74.125.77.132/search?q=cache:YFY ... cd=3&gl=nl

De DWG file is bij mij te verkrijgen.
Maar heb er ook even een afdrukje van gemaakt.

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Zijn de adaptors inox of aluminium?
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Roestvrij staal 1.5mm dik
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb een kennis die werkt in zo een fabriek. Hij heeft vroeger al werkjes voor me gesneden misschien doet hij dat nog!!!


Dag Herman,

Waarschijnlijk zal dit probleem met de koplampen wel bij meerdere murena's voorkomen. We kunnen dit niet abnormaal noemen na 25 jaar van trouwe dienst.
Fijn dat je al alles hebt uitgezocht. We kunnen het zo overnemen of verwacht je nog problemen met het regelen van de lamp of zo??
Zou je het beste niet een nieuwe topic openen over deze koplampen zodat ieder clublid deze informatie duidelijk kan terug vinden. Ik zou het voor de clubleden houden.

Prachtig alternatief van je. Geweldig dat je het met ons wil delen. Ik begrijp niet dat andere zo geheimzinnig doen al ze een oplossing vinden voor een probleem. Dat zoekwerk met die remschijven hadden we ons ook kunnen uitsparen of!!! Zouden we toch de eerste zijn die doorgezet hebben!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply