FrieMatra zijn murena 2.2S
- oetker
quote Godfried.
------------------
Het is niet de bedoeling om de cilinders uit hun houders te halen, dit ziet er nog allemaal vrij goed uit met wat oppervlakkige roest. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de cilinders zou samendrukken!!!
----------------------------------------------------------------------------------
Ja toch is dit wel degelijk het geval.
Het gaat om minimale vervormingen, maar er is geen ruimte tussen de zuiger en de cilinder, en dan gaan ze gewoon moeilijker bewegen.
De hoofdoorzaak van snel slijtende blokjes.
Eenmaal de roest daartussen verwijdert, nemen de de alluminium cilinders weer hun oorspronkelijke ronde vorm aan, waarna je 10 jaar geen probleem hebt met plakkende zuigers.
De dealer in de UK heeft er een heel tutorial over geschreven.
Lees dit maar even en je bent overtuigd.
http://www.matraclub.org.uk/pdf/Brakes.pdf
Nu je de boel uit elkaar hebt, zeker even meepakken, maar reken er maar op dat dit goed vastgerot zit.
Edit:
Dit is ook op de Bagheera van toepassing, dus als je eens een jaar of 10 niet de achterremmen uit elkaar wil halen, gewoon doen.
------------------
Het is niet de bedoeling om de cilinders uit hun houders te halen, dit ziet er nog allemaal vrij goed uit met wat oppervlakkige roest. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de cilinders zou samendrukken!!!
----------------------------------------------------------------------------------
Ja toch is dit wel degelijk het geval.
Het gaat om minimale vervormingen, maar er is geen ruimte tussen de zuiger en de cilinder, en dan gaan ze gewoon moeilijker bewegen.
De hoofdoorzaak van snel slijtende blokjes.
Eenmaal de roest daartussen verwijdert, nemen de de alluminium cilinders weer hun oorspronkelijke ronde vorm aan, waarna je 10 jaar geen probleem hebt met plakkende zuigers.
De dealer in de UK heeft er een heel tutorial over geschreven.
Lees dit maar even en je bent overtuigd.
http://www.matraclub.org.uk/pdf/Brakes.pdf
Nu je de boel uit elkaar hebt, zeker even meepakken, maar reken er maar op dat dit goed vastgerot zit.
Edit:
Dit is ook op de Bagheera van toepassing, dus als je eens een jaar of 10 niet de achterremmen uit elkaar wil halen, gewoon doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
Godfried,
Als de buitenkant nog redelijk is, dan nog kan het verhaal van Oetker kloppen.
Het is de roest van het gietstaal en de oxidatie van het remcilinderhuis dat er voor zorgt dat de diameter van het cilinderhuis ovaal gedrukt wordt, met als gevolg dat de piston gaat schuin zitten en de gekende gevolgen: hangende remmen.
Dit ziet ge niet aan de buitenkant, want dit is een verhaal dat zich afspeelt tussen de twee verschillende materialen, dus nadien goed monteren met kopervet en nooit geen problemen meer. Het is een relatief klein werkje met vele jaren probleemloze remklauwen.
Maar Godfried je ziet maar wat je met mijn uitleg doet.
Mvg,
Matra 530 LX
Als de buitenkant nog redelijk is, dan nog kan het verhaal van Oetker kloppen.
Het is de roest van het gietstaal en de oxidatie van het remcilinderhuis dat er voor zorgt dat de diameter van het cilinderhuis ovaal gedrukt wordt, met als gevolg dat de piston gaat schuin zitten en de gekende gevolgen: hangende remmen.
Dit ziet ge niet aan de buitenkant, want dit is een verhaal dat zich afspeelt tussen de twee verschillende materialen, dus nadien goed monteren met kopervet en nooit geen problemen meer. Het is een relatief klein werkje met vele jaren probleemloze remklauwen.
Maar Godfried je ziet maar wat je met mijn uitleg doet.
Mvg,
Matra 530 LX
- GODFRIED
Dag Matravrienden,
Ik ben blij dat jullie me hier op attent maken. Ik zou dit zeker niet losgemaakt hebben, maar nu ben ik wel degelijk overtuigd en zal het boeltje losmaken
Bedankt voor de tip, dit kan me veel zorgen besparen in de komende jaren.
Je moet het maar weten!!
Groetjes
Ik ben blij dat jullie me hier op attent maken. Ik zou dit zeker niet losgemaakt hebben, maar nu ben ik wel degelijk overtuigd en zal het boeltje losmaken
Bedankt voor de tip, dit kan me veel zorgen besparen in de komende jaren.
Je moet het maar weten!!

Groetjes
Matra Bagheera S - 1977
-
Dag Godfried,
Het verhaal van Herman klopt en de reactie van Jean is terecht.
Uit ondervinding kan ik u bevestigen dat dit vroeg of laat een echt probleem wordt. Op dat moment ga je spijt hebben dat je nu niet even hebt doorgezet, want dan kan je van 0 terug opnieuw beginnen... en zonder pessimistisch te zijn.... die dag komt!
Toen ik in 1982 een nieuwe Murena 2,2 kocht, heb ik 4 jaar probleemloos gereden en toen begon het remmenprobleem...(zelfs met regelmatig onderhoud).
Ik heb toen ellenlange discussies gehad met de toenmalige Talbot dealer omdat ik vermoedde dat het terugkerend probleem van de plakkende remmen wel degelijk zijn oorzaak vond in die corrosie. Het corrosie-probleem werd aangepakt en het was meteen gedaan met de plakkende remmen.
Je kunt dan wel bedenken dat een wagen die 25 jaar oud is zeker met dat probleem te kampen krijgt.
Dit verhaaltje is vrijblijvend en de keuze is uiteraard aan u, maar ik vond wel dat je dit moest weten.
Mijn huidige Murena was op dat gebied goed verzorgd toen ik hem aankocht bij Verhulst, anders had ik, in die 14 maanden sinds ik er dagelijks mee rijd, ook zeker al problemen gekregen.
Groetjes en succes met je grondige aanpak!
Andr
Het verhaal van Herman klopt en de reactie van Jean is terecht.
Uit ondervinding kan ik u bevestigen dat dit vroeg of laat een echt probleem wordt. Op dat moment ga je spijt hebben dat je nu niet even hebt doorgezet, want dan kan je van 0 terug opnieuw beginnen... en zonder pessimistisch te zijn.... die dag komt!
Toen ik in 1982 een nieuwe Murena 2,2 kocht, heb ik 4 jaar probleemloos gereden en toen begon het remmenprobleem...(zelfs met regelmatig onderhoud).
Ik heb toen ellenlange discussies gehad met de toenmalige Talbot dealer omdat ik vermoedde dat het terugkerend probleem van de plakkende remmen wel degelijk zijn oorzaak vond in die corrosie. Het corrosie-probleem werd aangepakt en het was meteen gedaan met de plakkende remmen.
Je kunt dan wel bedenken dat een wagen die 25 jaar oud is zeker met dat probleem te kampen krijgt.
Dit verhaaltje is vrijblijvend en de keuze is uiteraard aan u, maar ik vond wel dat je dit moest weten.
Mijn huidige Murena was op dat gebied goed verzorgd toen ik hem aankocht bij Verhulst, anders had ik, in die 14 maanden sinds ik er dagelijks mee rijd, ook zeker al problemen gekregen.
Groetjes en succes met je grondige aanpak!
Andr
-
Goedenavond Andr? en Godfried,
Er rijden vandaag de dag nog auto's rond met een soortgelijk remsysteem, bv. de zwaardere Espace's, Fiat modellen, enz.
Natuurlijk de M530,Bagheera en de Murena's.
Zij hebben allemaal het zelfde probleem, de zuiger gaat schuin zitten en het handremsysteem zorgt er voor dat de zuiger blijft hangen.
Nu kan ik er inkomen dat als een garagist een Murena die na vier jaar binnenkomt en voordien niet al te veel Bagheera's heeft verkocht op dat moment niet veel ervaring heeft opgedaan van dat probleem.
Bij Renault is er een ruilsysteem in het leven geroepen voor remklauwen,
Met als gevolg dat daar vlug naar gegrepen wordt en een garagist zich niet eens meer het hoofd hier over gaat breken.
Dus is er hier geen ervaring meer te vinden op dat vlak.
Dus Godfried doen, je zal er geen spijt van krijgen.
Mvg,
Matra 530 LX
Er rijden vandaag de dag nog auto's rond met een soortgelijk remsysteem, bv. de zwaardere Espace's, Fiat modellen, enz.
Natuurlijk de M530,Bagheera en de Murena's.
Zij hebben allemaal het zelfde probleem, de zuiger gaat schuin zitten en het handremsysteem zorgt er voor dat de zuiger blijft hangen.
Nu kan ik er inkomen dat als een garagist een Murena die na vier jaar binnenkomt en voordien niet al te veel Bagheera's heeft verkocht op dat moment niet veel ervaring heeft opgedaan van dat probleem.
Bij Renault is er een ruilsysteem in het leven geroepen voor remklauwen,
Met als gevolg dat daar vlug naar gegrepen wordt en een garagist zich niet eens meer het hoofd hier over gaat breken.
Dus is er hier geen ervaring meer te vinden op dat vlak.
Dus Godfried doen, je zal er geen spijt van krijgen.
Mvg,
Matra 530 LX
- hendrik
Dag godfried,ik ben er ook mee eens met wat de matra mannen zeggen
dat heb ik ondervonden bij mijn grijze murena.
Ik had ook plakkende remmen en heb de cilinder er uitgehaalt wand er zat oppervlakkige roest.
Maar dat is nu allemaal opgelost. Ik heb cilindervet in de rubbers gedaan
dan kan het vocht er niet meer in (hoop ik)
Bij de gele matra ga ik dat ook doen dat kan geen kwaad.
En waneer kom je eens naar mijn nieuwe autobrug kijken ?
grt harry de matra.
dat heb ik ondervonden bij mijn grijze murena.
Ik had ook plakkende remmen en heb de cilinder er uitgehaalt wand er zat oppervlakkige roest.
Maar dat is nu allemaal opgelost. Ik heb cilindervet in de rubbers gedaan
dan kan het vocht er niet meer in (hoop ik)
Bij de gele matra ga ik dat ook doen dat kan geen kwaad.
En waneer kom je eens naar mijn nieuwe autobrug kijken ?
grt harry de matra.
- GODFRIED
Ja mannen ik ga het doen!! Wat mijn bagheera betreft, daar heb ik de remcilinder niet losgemaakt van de houder, na de winter bleven de remmen hangen. Dit werd opgelost met wat cilindervet aan de zuigers te doen. Ik begrijp dat dit niet het zelfde is en zal de remcilinder van de houder verwijderen om alles zuiver te maken.
Bedankt voor jullie raad.
Hary, ik denk dat je niet begrijpt wat ze bedoelen!!!
Hier een foto voor de duidelijkheid.
Bedankt voor jullie raad.
Hary, ik denk dat je niet begrijpt wat ze bedoelen!!!
Hier een foto voor de duidelijkheid.
- Attachments
-
- remcilinder en houder (Small).JPG (76.66 KiB) Viewed 6522 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Het is mij ook niet duidelijk of Hendrik het juist ziet, dus voor de zekerheid een foto van mij.

Het gaat om de roest die je op de foto er tussen uit ziet kruipen op de houder.

Het gaat om de roest die je op de foto er tussen uit ziet kruipen op de houder.
- GODFRIED
- oetker
-
- oetker
Ja dat zou best wel is kunnen Jean
Zelf heb ik iets meer van de alluminium afghaald, om hem er zo weer in te kunnen schuiven.
Zal wel niet helemaal de juiste weg zijn, maar deze houders liggen ook niet voorhanden, en denk dat ze allemaal dit probleem zullen hebben.
Zelf heb ik iets meer van de alluminium afghaald, om hem er zo weer in te kunnen schuiven.
Zal wel niet helemaal de juiste weg zijn, maar deze houders liggen ook niet voorhanden, en denk dat ze allemaal dit probleem zullen hebben.
-
Jongens, er is een handig stuk gereedschap dat jullie kan helpen bij de demontage en de montage.
Het is vrij makkelijk om dit zelf te maken en je moet er niet liggen aan kloppen om het er in of uit te krijgen.
Plaats hier enkele afbeeldingen uit het reparatieboek.
Mvg,
Matra 530 LX
Het is vrij makkelijk om dit zelf te maken en je moet er niet liggen aan kloppen om het er in of uit te krijgen.
Plaats hier enkele afbeeldingen uit het reparatieboek.
Mvg,
Matra 530 LX
- Attachments
-
- dinsdag 13 januari 2009b.jpg (36.95 KiB) Viewed 6439 times
-
- dinsdag 13 januari 2009.jpg (602.76 KiB) Viewed 6439 times
-
- dinsdag 13 januari 2009a.jpg (247.9 KiB) Viewed 6439 times
- GODFRIED
Jean, bedankt voor de informatie.
Ik heb wel een bedenking tegen het plaatsen met het gereedschap!! De cilinderd staat dan al onder druk zonder dat er roest of vuil tussen zit.
Misschien is het mogelijk om de houder een beetje open te plooien??
Indien niet, dan ga ik van de cilinder een beetje verwijderen zodat hij gemakkelijk in de houder schuift.
Ik heb wel een bedenking tegen het plaatsen met het gereedschap!! De cilinderd staat dan al onder druk zonder dat er roest of vuil tussen zit.
Misschien is het mogelijk om de houder een beetje open te plooien??
Indien niet, dan ga ik van de cilinder een beetje verwijderen zodat hij gemakkelijk in de houder schuift.

Matra Bagheera S - 1977
-
Godfried,
Het gereedschap is natuurlijk bedoeld voor remklauwen waar de beugel niet van vervormd is.
De maat van de cilinder is 0.05mm groter dan de binnen maat van de beugel, ik heb dit ooit gemeten bij een nieuwe remklauw en heb dit ook ergens op een officieel document staan, maar kan het niet direct vinden.
Het was eigenlijk een technische tekening van de fabrikant en ik weet dit nog zeer goed omdat ik bij de Bagheera waar ik toen nog in rond toerde, de cilinder eveneens heb moeten bijwerken.
Mvg,
Matra 530 LX
Het gereedschap is natuurlijk bedoeld voor remklauwen waar de beugel niet van vervormd is.
De maat van de cilinder is 0.05mm groter dan de binnen maat van de beugel, ik heb dit ooit gemeten bij een nieuwe remklauw en heb dit ook ergens op een officieel document staan, maar kan het niet direct vinden.
Het was eigenlijk een technische tekening van de fabrikant en ik weet dit nog zeer goed omdat ik bij de Bagheera waar ik toen nog in rond toerde, de cilinder eveneens heb moeten bijwerken.
Mvg,
Matra 530 LX
- GODFRIED
- GODFRIED
Ik heb nog een houder liggen die van een bagheera komt en hier gaat de cilinder van de murena net in. Ik heb de houder en de remcilinder van de murena nog eens grondig zuiver gemaakt en nu pas hij wel.
Ook de wielkasten werden in de steenslag gezet. Ik weet nog niet goed welke verf ik ga gebruiken voor op de steenslag te zetten.
Ook de wielkasten werden in de steenslag gezet. Ik weet nog niet goed welke verf ik ga gebruiken voor op de steenslag te zetten.

- Attachments
-
- steenslag 3 (Small).JPG (49.55 KiB) Viewed 6378 times
-
- in de steenslag (Small).JPG (53.57 KiB) Viewed 6378 times
-
- remcilinderhouder bag en murena (Small).JPG (69.69 KiB) Viewed 6378 times
-
- welke verf gebruiken!! (Small).JPG (65.86 KiB) Viewed 6378 times
Matra Bagheera S - 1977
-
Godfried,
Het moet een vet soort zijn die niet temperatuur gevoelig is en daar bedoel ik mee als het vet door de koude gaat vaster worden, dit voor deze toepassing rare gevolgen kan hebben= slecht werkende km-teller.
Ik gebruik steeds siliconenvet, is niet gevoelig voor temperatuur schommelingen en is in iedere goede autoshop te verkrijgen, zelfs in spuitbussen.
Mvg,
Matra 530 Lx
Het moet een vet soort zijn die niet temperatuur gevoelig is en daar bedoel ik mee als het vet door de koude gaat vaster worden, dit voor deze toepassing rare gevolgen kan hebben= slecht werkende km-teller.
Ik gebruik steeds siliconenvet, is niet gevoelig voor temperatuur schommelingen en is in iedere goede autoshop te verkrijgen, zelfs in spuitbussen.
Mvg,
Matra 530 Lx
- oetker
quote Jean
------------
Ik gebruik steeds siliconenvet, is niet gevoelig voor temperatuur schommelingen
-----------------------------------------------------------------------------
En ook niet onbelangrijk, vocht afstotend.
Dit is geregeld in de actie bij de Aldi voor een paar centen.

Weet alleen niet of het niet te dun is.
------------
Ik gebruik steeds siliconenvet, is niet gevoelig voor temperatuur schommelingen
-----------------------------------------------------------------------------
En ook niet onbelangrijk, vocht afstotend.
Dit is geregeld in de actie bij de Aldi voor een paar centen.

Weet alleen niet of het niet te dun is.
- GODFRIED
Het is om die reden dat ik twijfel want vet wordt dikker en dat mag zeker niet. Toen ik de kabel uit de gain haalde had ik de indruk dat deze droog was.
Die siliconeolie van de Aldi heb ik ook in huis, zal ik deze maar gebruiken of hij te dun?????
Ondertussen heb ik de wielkasten in de verf zitten en ben bezig met de opbouw van de remmen. Ik heb de voorste remschijven maar vervangen door nieuwe, ??n van de remschijven is ingevreten en hierdoor slijten de remblokken extra snel aan die kant.
Wie weet welke draad er gebruikt wordt in de remzadels M12x1mm of 1.25mm ?? Een draadtap van M12x1.5 en1.75 heb ik liggen en deze passen niet. Ik ben op zoek naar enkele nieuwe bouten.
Die siliconeolie van de Aldi heb ik ook in huis, zal ik deze maar gebruiken of hij te dun?????
Ondertussen heb ik de wielkasten in de verf zitten en ben bezig met de opbouw van de remmen. Ik heb de voorste remschijven maar vervangen door nieuwe, ??n van de remschijven is ingevreten en hierdoor slijten de remblokken extra snel aan die kant.
Wie weet welke draad er gebruikt wordt in de remzadels M12x1mm of 1.25mm ?? Een draadtap van M12x1.5 en1.75 heb ik liggen en deze passen niet. Ik ben op zoek naar enkele nieuwe bouten.

- Attachments
-
- gelakt (Small).JPG (66.37 KiB) Viewed 6335 times
-
- remklauw en gelakt wielhuis (Small).JPG (52.03 KiB) Viewed 6335 times
-
- welke olie op de kabel gebruiken (Small).JPG (54.1 KiB) Viewed 6335 times
-
- LOBO 8.8 staat op de bout (Small).JPG (49.26 KiB) Viewed 6335 times
Matra Bagheera S - 1977
-
Godfried,
Wat betreft de schroefdraad deze heeft een spoed van 1,25.
De siliconeolie is te dun en gaat in de gaine naar het laagste punt lopen, dus na een tijdje lopen de andere plaatsen droog.
Het word veel gebruikt om de nieuwe kettingen van moderne motorfietsen te smeren, dus kan toch geen probleem zijn om dat te vinden. Het is in spuitbus het makkelijkste daar je het goed en diep in de gaine kunt spuiten en als de vluchtige stoffen verdampt zijn blijft er alleen het siliconevet achter.
Mvg,
Matra 530 LX
Wat betreft de schroefdraad deze heeft een spoed van 1,25.
De siliconeolie is te dun en gaat in de gaine naar het laagste punt lopen, dus na een tijdje lopen de andere plaatsen droog.
Het word veel gebruikt om de nieuwe kettingen van moderne motorfietsen te smeren, dus kan toch geen probleem zijn om dat te vinden. Het is in spuitbus het makkelijkste daar je het goed en diep in de gaine kunt spuiten en als de vluchtige stoffen verdampt zijn blijft er alleen het siliconevet achter.
Mvg,
Matra 530 LX
- oetker
Heb even wat van de Aldi olie op een platic plaatje gespoten.

Na een paar uur is het wat dikker geworden, maar nog steeds te dun naar mijn mening.
We gaan op zoek naar ietsje dikker.
Het loopt lekker zo te zien Godfried.

Na een paar uur is het wat dikker geworden, maar nog steeds te dun naar mijn mening.
We gaan op zoek naar ietsje dikker.
Het loopt lekker zo te zien Godfried.
- GODFRIED
Ik ga op zoek naar een spuitbus met ciliconevet.
Jean, bedankt voor de informatie, nu weet ik welke bout ik moet zoeken.
Sommigen onder ons zullen dit vet wel kennen, we hebben het gekregen tijdens een vergadering, nogmaals bedankt Sinterklaas!!
Volgens de tekst op de bus zit er geen cilicone in en kan het niet dienen voor de kabel van de snelheidsmeter. Of ben ik mis?
Jean, bedankt voor de informatie, nu weet ik welke bout ik moet zoeken.
Sommigen onder ons zullen dit vet wel kennen, we hebben het gekregen tijdens een vergadering, nogmaals bedankt Sinterklaas!!
Volgens de tekst op de bus zit er geen cilicone in en kan het niet dienen voor de kabel van de snelheidsmeter. Of ben ik mis?
- Attachments
-
- spuitvet (Small).JPG (68.34 KiB) Viewed 6304 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
PFTE is volgens mij Teflon.
Dat legt een slijtvaste gladde laag.
Als het niet te dik is, kan je het volgens mij wel gebruiken.
Kan zowel lage als hoge temperaturen aan.
Leg is een strookje met dit vet in de ijskast.
Je ziet dan vanzelf wat het doet.
Dat legt een slijtvaste gladde laag.
Als het niet te dik is, kan je het volgens mij wel gebruiken.
Kan zowel lage als hoge temperaturen aan.
Leg is een strookje met dit vet in de ijskast.
Je ziet dan vanzelf wat het doet.