FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
In principe is iedere murena te redden maar dan moet hij toch zeker compleet zijn, anders moet je toch nog een sloopwagen zoeken voor de ontbrekende onderdelen. Een murena waar alleen de voor en de achterbumper met veel moeite nog van te redden zijn is geen goede start positie, er zijn er die al voor veel minder het mes in het varken laten steken!! Onderschat het niet een Matra restaureren kost een deel tijd en geld. Je moet alleen maar gek genoeg zijn om er aan te beginnen en zeker een bagheera. 

Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
Vandaag de voorste remschijven verwijderd om nieuwe te zetten. De wielnaaf bout draaide mee waardoor ik de snelheidsmeterkabel heb moeten losmaken om een sleutel te kunnen plaatsen. Hierdoor is de snelheidskabel over gegaan ,ik kreeg hem niet los en heb er de zijkniptang ingezet, Spijtig!!!. Ik zal een nieuwe kabel moeten plaatsen of deze een beetje langer maken , moet het nog eens bekijken!! Het stuk wat overbleef zit potvast in de as. 

Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Zal die van mij dan van de week maar vast in de kruipolie zetten dan.
Heb nog een gebruikte liggen.

Zijn best wel aan de korte kant.

Zal deze is meenemen naar de lokale onderdelenboer om te zien of er iets vervangend voor is.
Heeft er iemand een onderdelennummer voor deze kabel?
Heb nog een gebruikte liggen.

Zijn best wel aan de korte kant.

Zal deze is meenemen naar de lokale onderdelenboer om te zien of er iets vervangend voor is.
Heeft er iemand een onderdelennummer voor deze kabel?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- matrafan
- oetker
In geval van niet kunnen vinden, kunnen ze zo bij gemaakt worden voor €45.-
http://link.marktplaats.nl/211621137
http://link.marktplaats.nl/211621137
-
Hert verschil tussen een kabel van een Bagheera en een Murena is de aansluiting achteraan de kilometerteller. Dus wanneer de kilometerteller
verwisseld wordt, moet ook de kabel verwisseld worden. Godfried, Alain heeft mij die kabel bezorgd, maar de prijs weet ik niet meer. Bij Simon kost een passende kabel 47 euro.
verwisseld wordt, moet ook de kabel verwisseld worden. Godfried, Alain heeft mij die kabel bezorgd, maar de prijs weet ik niet meer. Bij Simon kost een passende kabel 47 euro.
- GODFRIED
Vandaag toen ik de wielas er uit nam zag ik dadelijk waarom de kabel er niet uit kon! Weet iemand of het stukje waar de kabel in de wielas op zit, of dit te vervangen is?? Geschroefd of geperst??Ik heb een vooras van een bagheera gesloopt en kom tot de volgende vaststelling. De assen zijn bijna identiek op de opgeperste ronde plaat na. Volgens mij zijn ze onderling verwisselbaar, die rondeplaat zorgt alleen dat er geen vuil op de borgveer van het lager komt.
Ik heb de voorwielophanging volledig ontroest en in de fertan gezet.
De onderste stofhoes op de fusee heb ik ook vervangen omdat deze een scheur had.
Zie foto's.
Ik heb de voorwielophanging volledig ontroest en in de fertan gezet.
De onderste stofhoes op de fusee heb ik ook vervangen omdat deze een scheur had.
Zie foto's.
- Attachments
-
- wielophanging L in de Fertan (Small).JPG (70.33 KiB) Viewed 7024 times
-
- wielophanging r in de Fertan (Small).JPG (66.36 KiB) Viewed 7024 times
-
- as van snelheidsmeter (Small).JPG (53.67 KiB) Viewed 7024 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Het werkplaats handboek geeft daar geen duidelijkheid over.
Als je op de foto van de kabel kijkt, zou deze er zo ingedrukt moeten worden lijkt me, waarna het vanzelf vast roest
Als je op de foto van de kabel kijkt, zou deze er zo ingedrukt moeten worden lijkt me, waarna het vanzelf vast roest

-
Godfried,
In 1978 hebben ze op de Bagheera ook die met de grote schijf gemonteerd, te samen met de gewijzigde lager situatie. Dus de kleine is van een Bagheera van voor half 1978 en als je een grote schijf hebt op een Bagheera is deze van na half 1978.
Het is een samen geperst geheel, wat je bijna niet uit elkaar krijgt.
Toen ik nog met de Bagheera de straten nog onveilig maakte, heb ik ook het zelfde probleem gehad en zelfs in die mate dat ook het gedeelte waar de kabel in schuift half weggeroest was.
Ik heb dan een gat ge boort op de draaibank en een nieuw staafje( in RVS) gemaakt, voorzien van het juiste vierkant gat en dit dan in de naaf geplaatst met Loctite en nooit meer problemen mee gehad.
Mvg,
Matra 530 LX
In 1978 hebben ze op de Bagheera ook die met de grote schijf gemonteerd, te samen met de gewijzigde lager situatie. Dus de kleine is van een Bagheera van voor half 1978 en als je een grote schijf hebt op een Bagheera is deze van na half 1978.
Het is een samen geperst geheel, wat je bijna niet uit elkaar krijgt.
Toen ik nog met de Bagheera de straten nog onveilig maakte, heb ik ook het zelfde probleem gehad en zelfs in die mate dat ook het gedeelte waar de kabel in schuift half weggeroest was.
Ik heb dan een gat ge boort op de draaibank en een nieuw staafje( in RVS) gemaakt, voorzien van het juiste vierkant gat en dit dan in de naaf geplaatst met Loctite en nooit meer problemen mee gehad.
Mvg,
Matra 530 LX
-
- oetker
Bedankt voor het nummer Jean, daar kan ik weer wat verder mee.
De prijs van dat asje wordt je ook niet vrolijk van, meer als €100.-
Zal vd week is even bekijken in welke staat van ontbinding dit asje is.
Even een vraag... hoor je de kabel er zo uit te kunnen trekken, of vraagt dit een speciale benadering?
De prijs van dat asje wordt je ook niet vrolijk van, meer als €100.-
Zal vd week is even bekijken in welke staat van ontbinding dit asje is.
Even een vraag... hoor je de kabel er zo uit te kunnen trekken, of vraagt dit een speciale benadering?
- GODFRIED
Dag Jean,
Ik heb verschillende bagheera's afgebroken. Ik weet niet of er ??n bijzit van na 1978 maar ik zal eens kijken, met wat geluk!
Wel een mooie oplossing die je beschrijft.
Alvast bedankt.
Harry, ik ben niet van plan om een nieuwe as te zoeken, dit moet op te lossen zijn! Zie maar wat Jean schrijft.
Oetker, De binnenkabel kun je er zo uittrekken om hem zuiver te maken of te smeren wel moet je hem losmaken aan de teller hij moet aan deze kant eruit. Het zou zonde zijn om een nieuwe as te kopen.
Mannen, bedankt voor jullie hulp!!
Ik heb verschillende bagheera's afgebroken. Ik weet niet of er ??n bijzit van na 1978 maar ik zal eens kijken, met wat geluk!
Wel een mooie oplossing die je beschrijft.
Alvast bedankt.
Harry, ik ben niet van plan om een nieuwe as te zoeken, dit moet op te lossen zijn! Zie maar wat Jean schrijft.
Oetker, De binnenkabel kun je er zo uittrekken om hem zuiver te maken of te smeren wel moet je hem losmaken aan de teller hij moet aan deze kant eruit. Het zou zonde zijn om een nieuwe as te kopen.
Mannen, bedankt voor jullie hulp!!

Matra Bagheera S - 1977
-
Prijs kilometertellerkabel was enige tijd geleden in Frankrijk 27.67 euro, dit zowel voor de Bagheera als de Murena. Zoals Benny reeds aanhaalde zit het verschil tussen beide modellen in de aansluiting.
Verschillende leden hebben via de club er begin-midden van 2008 een aantal aangekocht. Ik kijk na om ze in stock te nemen.
Verschillende leden hebben via de club er begin-midden van 2008 een aantal aangekocht. Ik kijk na om ze in stock te nemen.
- GODFRIED
Met de slijpschijf het opgestuite ijzer weggeslepen van de wielas met als resultaat dat de kabel er zo uitkwam!! De binnenkant van de wielkappen werden met grondverf behandeld. 

- Attachments
-
- grondverf (Small).JPG (53.95 KiB) Viewed 6926 times
-
- Na Fertan komt de grondverf (Small).JPG (51.11 KiB) Viewed 6926 times
-
- kabel uit de wielas (Small).JPG (57.7 KiB) Viewed 6926 times
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- GODFRIED
Ik heb een km-teller moeten slopen voor het herstellen van de vooras. De km-teller is nat geweest en was toch niet bruikbaar meer volgens mij. 

- Attachments
-
- herstelde vooras 1 (Small).JPG (58.49 KiB) Viewed 6891 times
-
- gesloopte km teller (Small).JPG (87.84 KiB) Viewed 6891 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- GODFRIED
Ja het busje is bijna indentiek maar wel uit staal gemaakt. Het heeft de zelfde diameter als het oude, alleen moet je een gaatje boren aan de onderkant omdat de opening niet volledig door het busje loopt. Het past perfect en voor de zekerheid heb ik het aan twee kanten vastgepunt met de halfautomaat. Op secondelijm durf ik niet te vertrouwen!! 

Matra Bagheera S - 1977
- matrafan
- GODFRIED
- GODFRIED
De sneldeidsmeterkabel die over was heb ik hersteld.
Zal deze het uithouden!!!!
Ondertussen nog enkele onderdelen in de lak gezet.
Zal deze het uithouden!!!!
Ondertussen nog enkele onderdelen in de lak gezet.
- Attachments
-
- remzadels (Small).JPG (49.11 KiB) Viewed 6804 times
-
- gelakte ophanging (Small).JPG (60.54 KiB) Viewed 6804 times
-
- herstel snelheidsmeterkabel 2 (Small).JPG (87.49 KiB) Viewed 6804 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
Ziet er weer fris uit Godfried.
Met de remzadels ben ik zo tussen door ook net bezig.
Heb je de achtercilinders al uit de houders?
Dat wil nog wel is tegenvallen, maar is wel belangrijk vanwege de roest die daar tussen zit.
Die knijpt de cilinders namelijk samen, waardoor de zuigers moeilijk gaan lopen.
Met de remzadels ben ik zo tussen door ook net bezig.
Heb je de achtercilinders al uit de houders?
Dat wil nog wel is tegenvallen, maar is wel belangrijk vanwege de roest die daar tussen zit.
Die knijpt de cilinders namelijk samen, waardoor de zuigers moeilijk gaan lopen.
- GODFRIED
Het is niet de bedoeling om de cilinders uit hun houders te halen, dit ziet er nog allemaal vrij goed uit met wat oppervlakkige roest. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit de cilinders zou samendrukken!!!
Dit is een weer om een Matra te testen op het starten van de motor!!
Ik heb mijn bagheera die nu buiten in de box staat eens opgestart en een toertje gemaakt. De vraag was "gaat die starten". Gelukkig heb ik een elektrischebenzinepomp op de motor zitten. Het contact aan wachten tot het klik-klikgeluid van de benzinepomp stopte enkele malen het pendaal tot op de vloer getrapt en starten maar, bij de tweede poging sloeg de motor aan. Daar ben ik tevreden mee met -9? op de temperatuurmeter.

Dit is een weer om een Matra te testen op het starten van de motor!!
Ik heb mijn bagheera die nu buiten in de box staat eens opgestart en een toertje gemaakt. De vraag was "gaat die starten". Gelukkig heb ik een elektrischebenzinepomp op de motor zitten. Het contact aan wachten tot het klik-klikgeluid van de benzinepomp stopte enkele malen het pendaal tot op de vloer getrapt en starten maar, bij de tweede poging sloeg de motor aan. Daar ben ik tevreden mee met -9? op de temperatuurmeter.

Matra Bagheera S - 1977