FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is inderdaad geen slecht idee om daar een pijp onder te lassen.
Een soort verstopte bullbar.
Zal in ieder geval wat stijfheid brengen op de sleepogen, alleen waar doe je dan de kabel aan.
Het moet dan wel een stevige pijp worden wi je de sleepkabel om de pijp hangen.
Die zal dan naar het midden van de pijp schuiven.
Of je moet de pijp een 10 cm door laten lopen naast de sleepogen.
Kun je daar de kabel om schuiven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga het zeker eens bekijken, misschien een mooie oplossing om mijn slecht sleepoog te verdoezelen!!!

Verleden maand een sleutel 36 op de kop kunnen tikken voor 10? op een rommelmarkt. Deze past perfect en nu moet ik Harry niet meer lastig vallen voor zijn sleutel.

Ondertussen heb ik de schokdempers gedemonteerd en ontroest, er zullen enkele rubbers en een busje aan vervangen moeten worden. Er zal ook een nieuw laagje lak op komen, maar eerst een behandeling met Fertan.
Attachments
shokbreker (Small).JPG
shokbreker (Small).JPG (64.61 KiB) Viewed 7609 times
sleutel 36 (Small).JPG
sleutel 36 (Small).JPG (80.81 KiB) Viewed 7609 times
ontroeste schokdemper 1 (Small).JPG
ontroeste schokdemper 1 (Small).JPG (78.76 KiB) Viewed 7609 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb de originele rubbers boven en onder gewoon bij Simon kunnen bestellen en geplaatst.
Kosten niet veel.
Mijn linker schokbreker is 30% minder dan de rechter.
Zal is op zoek moeten naar andere.
Helaas ook moeilijk te vinden.
Of zouden ze van een Bagheera ook passen?
Het gewicht van de voorzijde tussen de Murena en de Bagheera zal elkaar niet veel ontlopen.
Heb ook al zitten kijken naar de Simca 1100 achterzijde.
Deze lijken verassend veel op de brekers, maar de kan wel heel andere eigenschappen hebben.
In geval van nood heeft Simon nog immitaties voor een redelijke prijs.
Van Koni hoef ik ze niet speciaal.
Veel geld voor de naam alleen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb bij m'n tweede project 2 nieuwe schokbrekers.

Bij nader inzicht blijken het er twee te zijn van het merk Saab.

Enigste verschil met de originele, ze zijn 2 cm langer en ze schiuven vanzelf uit.

Heb ze toch maar gemonteerd ben benieuwd naar het resultaat.

Heb niet de indruk dat de auto hoger staat, indien wel kan ik nog altijd de vering laten zakken.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

matrafan wrote:Enigste verschil met de originele, ze zijn 2 cm langer en ze schuiven vanzelf uit.
Dan lijken ze mij niet bruikbaar.
Denk dat je torsievering daar toch wel wat meer beweging te verwerken krijgt.
Het gewicht van een Saab is aan de voorzijde ook groter.
De rij eigenschappen zullen dan heel anders worden vermoedelijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Shokbrekers genoeg op ebay maar de juiste dat is iets anders.
Bedankt voor de tip van de rubbers.

Of die van de bagheera passen weet ik niet maar ik dacht dat deze veel langer zijn, zal het eens bekijken! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb wat steenslag verwijderd, als je het nog steenslag kunt noemen!!
Als je er met een beitel op duwt komt het zo los en onder de steenslag zit er poeder, oxidatie van de zinkt. Deze overspuiten zou zinloos zijn, alles wat los zit moet weg. Na de steenslag heb ik het oppervlakte behandeld met Fertan. Dan is het mogelijk om een goed grondlaag te zetten en opnieuw een steenslag aan te brengen.
Zo blijven we bezig h?. :wink:
Attachments
in de grondverf (Small).JPG
in de grondverf (Small).JPG (58.83 KiB) Viewed 7539 times
behandeling met Fertan (Small).JPG
behandeling met Fertan (Small).JPG (80.49 KiB) Viewed 7539 times
steenslag verwijderd en behandeld met Fertan (Small).JPG
steenslag verwijderd en behandeld met Fertan (Small).JPG (68.48 KiB) Viewed 7539 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toen ik bij Carjoy was heb ik het nog even over die zinkoxyde gehad.
Ruud vertelde dat er weinig op verzinkt materiaal hecht.
Het zou beter zijn het chasis te laten zoals het is, zolang er geen echte roest is.
het staat cosmetisch wat minder maar de bescherming is al goed.
Nou druist dat helemaal in tegen mijn gedachten, dus heb ik nog is wat rond gevraagd bij gespecialiseerde mensen.
Die zeiden hetzelfde, en als je toch roest krijgt dan dit verwijderen en met zinkverf behandelen.
Dat schijnt wel te hechten.
Daarna gewoon bodyshutz er op.
Heb de zinkverf al klaar staan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
matrafan
Posts: 2238
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Zijt blij dat ge een murena hebt Godfried als ge een bagheera zo begint zuiver te maken komt de plaat mee in plaats van een beetje stof van het galvaniseren.

Daar dient ge eerst nieuwe stukken in te lassen alvorens met Fertan te werken.

Maar ge pakt dat wel allemaal goed aan, dat komt dik in orde.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het laten zoals het was is geen optie. Ik wil er zeker van zijn dat het chassis in goede staat blijft! Het is algemeen geweten dat er op zink weinig verf hecht. Dit is wel mogelijk als je de juiste verf gebruikt of de zink laat verweren tot hij dof is ( oxidatie ) dan hecht er wel verf op. Ik gebruik een verf die hecht op galvanisatie, een twee componenten verf van Verbonal, dit is industri?lenverf.

Ja een bagheera mag je niet vergelijken met een murena. Ik heb mijn deel gehad met de bagheera. Als het ook zo was met de murena was ik er niet aan begonnen. Bij een bagheera begin je van nul!!!!

Vandaag een plaatje verwijderd onder de bodem. Ik hoopte er iets moois achter te vinden!! Maar dat viel tegen, enkele dagen werk dat heb ik gevonden. :wink:
Attachments
in de Fertan (Small).JPG
in de Fertan (Small).JPG (83.01 KiB) Viewed 7514 times
Dit zal grondig zuiver gemaakt moeten worden. (Small).JPG
Dit zal grondig zuiver gemaakt moeten worden. (Small).JPG (78.63 KiB) Viewed 7514 times
wat zit hier achter!! (Small).JPG
wat zit hier achter!! (Small).JPG (63.62 KiB) Viewed 7514 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 4023
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De specialisten gebruiken een epoxyhars als grondverf op gegalvaniseerde plaat. Daarop dan de gewone grondverf of steenslag.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De meningen lopen nogal uiteen wat dat betreft.
Dat van die verf met epoxyhars had ik nog niet gehoord.

Zelf heb ik van iemand een bus zinkhoudende grondverf gehad met een zeer hoog zinkgehalte, als zijnde de manier.
Een andere manier is een etsprimer er op te zetten.
Dan kun je net zo goed de HG of Fertan gebruiken.
Deze etsen namelijk ook het zink.
Denk dat op de etslaag wel een goede hechting mogelijk is.

Heb echt al verschillende verhalen gehoord.
Wat is wijsheid :-?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hoezo roesten Murena's niet?
Het ziet er in ieder geval niet rot uit, maar toch voldoende aanleiding om te behandelen.
Dat warm verzinken houdt de boel lang goed, maar op een gegeven moment is het gewoon uitgewerkt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een behandeling met wax in de kokers zou geen overbodige luxe zijn.
Na felle oxidatie komt de plaat, dus roest!! Gelukkig maar op enkele plekken tegen gekomen tot nog toe!!Ik spreek dan niet van de onderdelen die tegen het chassis bevestigt zijn want die zijn op enkele na bruin van de roest. :wink:

Je moet zo maar een murena op de kop tikken en denken dat er geen roest aan zit, zie foto. :evil:
Attachments
murena met roest (Small).jpg
murena met roest (Small).jpg (33.79 KiB) Viewed 7496 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

als je hechting op zink wilt verkrijgen moet je inderdaad etsen, lithoform 2 is een goed etsmiddel maar let erop alsje etst altijd goed nawassen die handel,[word gebruikt op lantaarnpalen e.d.]
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Kan niet de samenstelling van Lithoform 2 vinden, maar het zou me niet verbazen als dat gewoon fosforzuur is.
Dat is het enige bestandeel van HG ontroester.
Fertan doet hetzelfde, alleen deze heeft de primer er al door zitten, waardoor de afsluiting van het roest in 1 behandeling een feit is.
Heb gezien dat fosforzuur de zinklaag een goede etsende laag geeft.
Bijkomend voordeel is dan dat ook de hechting in orde is.
Ga me toch maar weer beraden of ik de zinkverf ga gebruiken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried,ik ben vandaag daar geweest naar die murena kijken het is
geen 2.2 s maar een gewoon een 2.2 en de kop is er niet meer bij.
En hij wilt ook niets van de prijs af doen. Ik wil hem de helf van de prijs
betalen maar hij ziet dat niet zitten .Dan steek hij hem maar in zijn gat.
Moest de motor nog goed zijn dan was hij verkocht maar nu zie ik dat niet zitten. Voor afbraak kan ik niet veel van gebruiken.
Mischien doet hij nog van de prijs af wie weet kopen kan ik nog altijt
we zien wel.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Harry,

Misschien dat ik interesse heb!! Ik zou die murena wel eens willen zien. Doe me een PM. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

gaat het om een zilver kleurige?zoja dan stond die vroeger in averbode tekoop.toen ik de oranje bag gekocht had stond erdaar ene zonder kop op motor ,was ertoen los bij.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die kop is wel een van de belangrijkere dingen om op voorraad te hebben als het een sloper word.
Ach, voor €200 is deze Murena vast niet te duur. :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja dat zou een koopje zijn, maar helaas denken sommige dat het goud waard is!!

Ik denk niet dat je veel sloopmurena's onder 1000 - 1500? vindt en voor dat geld kun je al veel goede onderdelen kopen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
en voor dat geld kun je al veel goede onderdelen kopen!
------------------------------------------------------------------

Precies.
En met een beetje zoeken kun je nog zeer veel vinden.
Wat dat betreft ben ik blij dat het geen Ford T geworden is om als oldtimer tehebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier een kleine greep uit de dingetjes die ik voor weinig centen zoal bij ekaar raap.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Deze dingen zijn allemaal old stock, en zien er best wel goed uit voor de tijd dat ze op de plank gelegen hebben.
Er zit ook wel is wat minder spul tussen.
Image
Een schuurpapiiertje en een staalborsteltje doen dan wonderen.
Image
Daarna lekker in het vet soppen, en luchtdicht verpakken, en het kan zo maar weer 25 jaar liggen.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, die murena is nog geen 200? waart.
Die heeft voor onderdelen gedient .De voorruit is stuk,de wielarmen zijn rot en de motor is niet kompleet en de wielen krijg ik er ook niet bij.
Het is gewoon een wrak hij denkt dat het van goud is denk ik.
Daar krijg hij nooit 1000? voor of het moet een blinde zijn en dan nog.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de wat zeldzamere spullen er al af zijn, dan heeft het minder restwaarde.
Misschien voor het poly plaatwerk zoals bumpers schermen achterlichten ruitmotoren en zo.
Sommige van die dingen zijn best wel prijzig.
Wel handig als je de boel in elkaar gereden hebt.
Het is maar wat de gek er voor geeft, maar als je dringend om deze spullen verlegen zit is die vraagprijs niet zo gek.
Het er voor krijgen is een ander verhaal.
Denk dat je het dan beter in onderdelen kunt verkopen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10152
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooie verzameling onderdelen die je hebt. Dat is wat ik bedoel met een afbraakwagen, hij moet zeker compleet zijn en dan nog is het soms triestig wat goede onderdelen er op zitten.


Harry heeft me gebeld en geloof hem maar dat 1000? te veel is. De murena is bijna volledig gesloopt en aan de binnenkant staat de schimmel ??n cm hoog en er is niet veel meer te gebruiken. Onder het voorcompartiment is bijna alles verdwenen en de motor is kaal en het water staat op de zuigers.
Ik kan me niet voorstellen dat daar iemand 1000? voor geeft!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee, inderdaad, als het er zo bijstaat dan is het scrootprijs.
Dat gaat hij nooit verkopen voor die prijs, en als ik het zo hoor ligt de Murena al vele jarenbuiten weg te pieteren.
Dan zit er nog weinig van waarde op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

hier in Goes staat er ook nog zo ??n alleen dan wel compleet maar alles half veroest,draagarmen uitlaat e.d verrot elctrisch niet werkend .ik heb daar 2 jaar geleden 1000 euro voor geboden hij lachte me uit en wilde er zeker 3000 voor hebben hij staat er nu nog 2 jaar later buitenstaand met het raam half open en een deur die niet open kan zal ik volgend jaar nog eens informeren kijken of hij nu 500 accepteerd de evt onderdelen zullen het heus wel opbrengen als je geduld heb maar wat is het zonde om al die murena's te slopen
User avatar
oetker
Posts: 8160
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
maar wat is het zonde om al die murena's te slopen.
--------------------------------------------------------------

Je kunt dat natuurlijk van 2 kanten bekijken.
Er zijn er nu meer dan er vraag naar is.
Dat maakt de prijzen laag.
Er zullen er ook gesloopt moeten worden om anderen rijdend te houden.
Hoe minder er over blijven des te meer de nog goede op zullen brengen.
Kwestie van vraag en aanbod.
Winstgevend zal het nooit worden, maar daar is het dan ook een hobby voor.
Een hobby mag geld kosten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 5045
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij oetker, voor 1000? kan ik dan beter de blauwe kopen die op kapaza
staat die is wel teminste kompleet .
Die andere is knetergek maar ik ben niet gek geloof mij.
Aan die murena is niets meer goed die is goed voor de sloop.





grt harry de matra.
Post Reply