Zo te lezen valt het in België dan nog wel mee met de kosten, en is het alleen even wennen aan je nieuwe nummer.
Hier in Nederland is het destijds zo ingevoerd dat bij de eestvolgende APK-keuring de nieuwe nummerplaten er op moesten zitten.
Dus we moesten zelf nieuwe nummerplaten kopen, en het GAIK-merkstempel in de autopapieren bij laten stansen voordat we voor de keuring konden.
Als we nu een nummerplaat kwijt raken (verlies, diefstal) moeten we eerst naar de politie om hiervan aangifte te doen voordat we dan een set nieuwe platen kunnen bestellen.
Op de vervangende set nummerplaten komt dan een duplicaatcode (als teken dat de oude platen niet meer geldig zijn), en de autopapieren moeten dan ook vernieuwd worden vanwege die duplicaatcode... lekker kostendeuntje dus.
Die kleine 1 is dus die duplicaatcode.
(dat geintje van de nummerplaat voor verliezen kostte mij ruim 60 euri, heb de volgende generatie dus maar gelijk stevig vastgebout)
Het "leuke" hier is nu wel weer dat tijdens de APK-keuring die duplicaatcode niet meer gecontroleerd hoeft te worden....

... rijden met een "vals" nummerbord is dus nog heel goed mogelijk in Nederland.