Oldtimer statuut voor onze Belgische leden

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Oldtimer statuut voor onze Belgische leden

Post by matra530lx »

Ik ben vandaag als afgevaardigde van onze club een vergadering gaan bijwonen van het BFOV, dit aangaande de wijzigingen die er aankomen betreffende het Oldtimer statuut.
In korte lijnen zijn de volgende punten die gaan wijzigen:

1) van 25jaar naar dertig jaar eer men over een oldtimer spreekt.
2) 3 jaarlijkse technische controle.(er worden veel meer punten gecontroleerd)
3) minder beperkingen, 25 km valt weg, verbod om s'nachts te rijden valt weg, je mag er dus altijd mee rijden en moet niets meer bewijzen van een treffen of bijeenkomst, wat nog steeds niet mag is woon- werkverkeer en woon- schoolverkeer.
4) voor de wagens die op het moment dat deze nieuwe regels in voege gaan tussen de 25 en de 30 jaar oud zijn zal er een overgangsregeling zijn.

Opgepast dit zijn nog maar voorstellen die op tafel liggen en besproken zijn met het BFOV en de FOD( ministerie van verkeer), dus wijzigingen zijn nog altijd mogelijk. De vermoedelijk datum van in voege gaan van deze wijzigingen zal pas half 2011 of mogelijk einde 2011 zijn.
We volgen dit natuurlijk kort op en zodra er meer nieuws zal je hier kunnen lezen.

Mvg,

Matra 530Lx
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

bwa, ik kan me daar wel in vinden, zolang ze op de keuring de maatstaven van destijds hanteren zie ik geen/weinig probleem.
Bagheera X '78
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan vind ik dat ze de motoren dan ook moeten laten keuren ander is het niet eerlijk. Ik zie het niet zitten om naar de keuring te gaan met mijn matras. Hier op de keuring weten ze niet te veel van oldtimers dan heb je altijd een probleem ook met de co. Ik vind dat het zo goed was ik rij toch niet 's nachts. En meer dan 25 km hoeft voor mij ook niet echt.We zien wel hoe het af loopt als ik teveel problemen moet hebben dan verkoop ik gewoon alles.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Als ik het zo begrijp zit er in België nogal wat verschil in tussen een oldtimer en een oldtimer voor dagelijks gebruik.
Geeft dit naast de keuringseisen en de beperkingen bij jullie ook nog verschil voor de wegenbelasting dan?

In Nederland is een oldtimer gewoon een auto van 25 jaar en ouder, het enigste voordeel is dat de motorrijtuigenbelasting voor deze auto's vervalt. (is nog t/m bouwjaar 1986, jongere auto's krijgen geen vrijstelling meer)
De auto's moeten hier in ieder geval gewoon APK gekeurd worden (naar de eisen van het bouwjaar), oltimers tot 30 jaar jaarlijks, 30+ moeten 2-jaarlijks en de APK-vrijstelling is er pas vanaf 50+.
Dit geldt alleen voor de benzinestokers, LPG- of dieselrijders moeten blijvend jaarlijks gekeurd worden tot aan 50+.

Veel verzekeringsmaatschappijen houden hier voor de oldtimergrens trouwens de leeftijd 20+ al aan, vaak echter wel met de voorwaarde dat er naast de oldtimer ook nog een normale auto bij hun verzekerd is.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Nog niet panikeren, de mensen van de technische controle krijgen tegen die tijd een speciale opleiding en het is de bedoeling om een oldtimer vriendelijke keuring te krijgen. Dus zeker niet om de mensen te laten reageren zoals jij doet Harry.
Het is natuurlijk de schuld van diegene die met wrakken rond rijden en dan nog dag en nacht en voor woon-werkverkeer enz.
De oldtimers die in de Belgische clubs rondrijden zijn en worden doorgaans beter onderhouden dan de recente wagens van nu.
Als op die manier het kaf van het koren kan gescheiden worden heb ik daar geen probleem mee.
Het is ook zo dat als er dan toch een serieus (verdoken) mankement aan het licht komt op die manier, het toch wel goed is voor uw eigen veiligheid. Als die nieuwe regels er komen dan kan je nog 5 jaar wachten eer je naar de keuring moet en daarna om de 3 jaar, dus laat ons stellen dat je nog zeker 6 jaar kan rijden.

Muddy in België daalt de wegentaks naar +/- 34 euro/jaar hoe klein of groot de wagen ook is. Je kan natuurlijk ook je wagen ieder jaar laten keuren en dan zijn er geen beperkingen.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Zodus Harry, als motoren ook aan een keuring onderworpen worden is het voor jou ook goed ? Denk dat de 2 los van mekaar staan, een keuring voor motoren komt er heus wel.

Een 3 jaarlijkse keuring aan redelijke maatstaven/toleranties lijkt me niet onoverkomelijk, vroeg of laat gaat het toch veranderen, er zit teveel kaf tussen het koren. Let op, van mij mag het blijven zoals het is, maar als het dan toch moet veranderen...mja...
Bagheera X '78
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik ben tot nu toe jaarlijks naar de keuring geweest met de Murena, en ze weten daar wel degelijk dat je met die wagen tot 4.5% CO mag hebben. (ik zit rond 2.5%) Als je wagen in orde is heb je niks te vrezen, en als er toch een probleem ontdekt wordt zoals (vroeger met de Solara) een wiel dat niet voldoende remt, mag je blij zijn dat je het niet moet vaststellen tijdens een noodstop. Ik heb tot nu toe nog niet moeten klagen over de technische controle, alleen het kost wat. (tijd en geld)
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Jean, als die mensen van de keuring een opleiding krijgen dan is het wat anders. Maar gelijk het er nu is dan word het een ramp voor ons. Ik ga altijd in as naar de keuring en daar weten ze er niet veel van oldtimers die vergelijken ze met de autos van nu en dan hebben we wel een probleem. Maar we zien wel hoe het af loopt wand mijn matra's zijn mijn tweede vrouw.



grt harry de matra.
Last edited by hendrik on Sat Aug 07, 2010 11:14 pm, edited 1 time in total.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

hendrik wrote:..... mijn matras zijn mijn tweede vrouw....
Matras en vrouw in één zin..... :roll:
Denk dat het beter is om Matra's te schrijven. :lol: :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

hendrik wrote:
... als die mensen van de keuring een opleiding krijgen dan is het wat anders. Maar gelijk het er nu is dan word het een ramp...

Als ik het zo begrijp gebeurt de keuring bij jullie door een (overheids?)instelling, en niet zoals bij ons door je eigen gecentificeerde commercieel garagebedrijf/merkdealer.
Maar ik mag toch wel aannemen dat jullie keuringinstantie ook een handboek gebruikt waarin precies omschreven staat aan welke eisen het voertuig minimaal moet voldoen?

Ik heb er voor mijzelf een sport van gemaakt om het APK-handboek redelijk goed uit m'n hoofd te kennen, anders kon ik m'n Suzuki 4x4 ook nooit straatlegaal gekeurd krijgen.
Ik keur (en repareer waar nodig) de auto eerst even zelf voordat ik hem wegbreng, en ik ga ook rustig met de keurmeester in discussie of vraag een second opinion aan als m'n voertuig naar mijn idee onterecht afgekeurd wordt.
Wij hebben hier namelijk ook veel keurmeesters die al snel keuren naar de nieuwste eisen en normen, en dan is het wel handig als je ze even kunt wijzen op de "kleine lettertjes" en supplementen... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Het is privé maar ze (Goca is een vereniging met verschillende leden) zijn de enige die het mogen, soort van monopolie.
Discussiëren of 2é opinie is er hier niet bij, ze kennen het beter dan wie ook en rode kaart is weer kassa kassa. :evil:
Discussiëren levert op veel plaatsen trouwens direct een rode kaart op, al zoeken ze 2 uur maar rood zal het zijn dan.

Is zoals de dienst homologatie die uit 2 personen zou bestaan, een man en vrouw naar het schijnt, ze doen daar meer mambo als homologatie's, sommige wachten meer dan een jaar op hun papieren.

Ik wil direct tekenen voor RDW en APK, voor TUV, voor MOT
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Da's lekker... :evil: ... ben je dus gewoon overgeleverd aan het humeur van de keurmeester.

Ik heb de site van Goca zojuist even bekeken, maar daar word ik ook niet veel wijzer van.
De keuringspunten liggen wel ongeveer gelijk met die in Nederland, maar een omschrijving van de minimale eisen, keurwijze, marges e.d. kan ik nergens vinden.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Persoonlijk heb ik over die nieuw aankomende maatregelen geen bezwaar.
Voor mijn eigen en anderen hun veiligheid kan het geen kwaad dat een oldtimer om de drie jaar eens gekeurd moet worden.

Eindelijk verlost van die straal van 25km en kunnen aantonen dat je een testrit of naar een meeting gaat, niet dat ik me daar ooit aan gehouden heb, maar toch.

Voor mij moet mijn voertuig in orde zijn. Als ik nu naar de keuring moet gaan zou ik misschien een opmerking krijgen voor stand lichten en co!!!! Ik ben met mijn bagheera 3 a 4 jaar naar de keuring geweest toen hij nog geen oldtimer was, steeds zonder veel probleem.

Harry, ik zie niet in dat jij je zorgen moet maken. Die Matra's van je zijn als nieuw.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, je weet toch hoe dat hier gaat je krijgt je dagelijkse auto bijna niet meer goed gekeurt.




grt harry de matra.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Hum, lijkt hier wel de Klaagmuur over de technische controle.
OK er is heel af en toe wel discussie mogelijk, het blijft een licht interpretatie gevoelig gegeven.
Persoonlijk ga ik er van uit dat ook deze mensen hun werk verrichten naar “beste vermogen” en ja, daar zit mogelijk wat rek op. Het zijn ook “maar” mensen.
Maar we dienen het niet te overdrijven, al sluit ik ook niet uit dat de ene locatie de andere niet is.
De keuze staat U echter wel vrij mocht het U ergens niet bevallen.

Het gegeven onze wagens op bepaalde tijdstippen toch aan een controle te onderwerpen vind ik niet meer als billijk. We begeven ons dan ook op dezelfde weg als de andere wagens die zelf meer geavanceerd zijn en dus beter presteren als het op veiligheid aankomt.
We hoeven ook niet hypocriet te doen en weten doorgaans zelf best wel wanneer en waar het met onze wagen fout zou kunnen lopen bij een keuring.
Mocht dat niet het geval zijn dan is het terecht als we er op gewezen worden en zouden we zelfs dankbaar mogen zijn. Ja, toch?!
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Paul, ik ben het wel met je eens maar ik vind dat ze dan de motoren ook moeten laten keuren anders vind ik het niet heerlijk. Wand er rijd wat rond van die motoren die niet in orde zijn.



grt harry de matra.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

hendrik wrote:de motoren ook moeten laten keuren
Absoluut met eens!
Meer nog, ik zou ze gelijk stellen aan de auto!
Dus, jaarlijkse controle onder de zelfde aangepaste voorwaarden!
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Paul ik ben ook niet tegen een keuring, als je ziet waar sommige mee rondrijden.
Ik weet ook dat de mensen op de vloer naar best vermogen orders uitvoeren, is iets anders als naar best vermogen werken, en ja zo gaat het want wie niet met de stroom mee zwemt vliegt eruit.
Hoe belachelijk is het bvb. dat een stuurkogel de opmerking kan krijgen "op te volgen" en je er rustig een jaartje mee verder mag rijden terwijl een defect stoplicht rood oplevert?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, er is wel altijd iets waar over te "praten" valt.
En, dat bevestigd een beetje de relativiteit van alles. :-?
Er zal wel over nagedacht zijn denk ik dan zo, en iemand zal er wel een goede argumentatie voor hebben verzonnen.
Ik ga er ook van uit dat deze regels op tijd en stond bijgestuurd worden.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hendrik wrote:Paul, ik ben het wel met je eens maar ik vind dat ze dan de motoren ook moeten laten keuren anders vind ik het niet heerlijk. Wand er rijd wat rond van die motoren die niet in orde zijn.



grt harry de matra.
Volledig mee eens, als je ziet wat er qua zelfbouw motoren op de baan bolt, de meest gekke creaties waar soms de veiligheid het moet afleggen op de looks. Die keuring komt er heus wel, daar sleutelen ze al jaren aan om een maatstaf te zetten, en ik weet uit goede bron dat er in keuringstations al ruimte is voorzien.

Maar ik snap de vergelijking niet met de oldtimerkeuring Harry ? Als al de motoren ook worden gekeurd wil jij ook met je Murena naar keuring ? Dat maakt toch geen verschil ?
Bagheera X '78
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik wil wel naar de keuring dat is geen probleem, mijn matra's zijn toch in orde maar hier in as op de keuring zijn ze wel niet echt bekwaam vind ik.
Die keuren een auto af voor een scheet en zeker een oude bak.Ik heb een buurman met een moto zo een zelfbouw dat is pas een gevaar op de weg en dat kan maar zo en dat snap ik dan niet.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb dit reeds in een andere topic geschreven, maar ik ben voorstander van jaarlijkse controle. Dan weet je tenminste of er iets mis is met je wagen of niet want je ziet, en of weet je niet of er iets verkeerd is met je wagen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Belgie is het wel wat moeizaam, maar eigenlijk beter als hier waar te veel gerommeld kan worden met de APK.
Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat het aan de willekeur van de keurmeester ligt of je auto goed gekeurd word of niet.
Daar moet veel meer 1 lijn in komen, en als eigenaar moet je het er natuurlijk ook niet mee eens behoeven te zijn, en een second opnion mogelijk.
Het is absoluut arrogantie van de keurmeester dat bij discussie je wagen gewoon afgekeurd word.
In Nederland schijnen de regels trouwens ook aangescherpt te zijn op dit moment.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ben ook volledig mee eens dat ze een oldtimer naar de keuring laten gaan.

Toevallig vandaag een rondrit meegereden en hier reden enkele verbouwde oldtimers bij.

O.a. een citroen 2pk met een car-cit omgebouwd tot een soort van kleine vrachtwagen, eentje met een onderstel van een Alfa Romeo maar wat het moest voorstellen???

Wat met deze wagens als ze naar de keuring moeten?

De Citroen was trouwens tip top in orde, géén enkel foutje aan te vinden alleen geen origineel koetswerk.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Men zou de nadruk op veiligheid kunnen en dienen te leggen, maar dan ontstaat er mogelijk een ander probleem. Hoe interpreteer je dit, onder de kap lijkt mij niet zo'n probleem, maar wat naar mede weggebruikers toe door toedoen van verbouwingen?
Daar zijn mogelijk verzekeringen beter geplaatst, zij dienen eventuele schade te dekken.
Deze rubriek zou een lange discussie kunnen uitlokken, maar gelukkig hoeven wij dat niet noodzakelijk te doen.
In België hebben wij trouwens een federatie die de belangen van oldtimer bezitters “naar beste vermogen” tracht te verdedigen. :)

(Al vind ik dergelijke discussie wel fijn) 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een niet originele motor in een oldtimer en je hebt al problemen!! Waarschijnlijk een rode kaart!!
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

[quote="oetker"]In Belgie is het wel wat moeizaam, maar eigenlijk beter als hier waar te veel gerommeld kan worden met de APK.
quote]

Het rommelen met de APK gebeurt door keurmeesters die hun taak niet serieus nemen en enkel gaan voor het snelle geld.
Dit is volgens de RDW hooguit een half procent van het totale aantal keurmeesters, zij worden met extra steekproeven ook goed in de gaten gehouden en bij meerdere overtredingen zijn ze hun keurmeesterschap tegenwoordig al snel kwijt.


Het idiote van de APK in Nederland is dat er op sommige dingen niet gecontroleerd hoeft te worden, en zo kan het dan gebeuren dat een goedgekeurde auto door de politie toch weer van de weg gehaald wordt.
Bijvoorbeeld de uitlaat: die moet voor de APK enkel maar gasdicht zijn en de rest maakt niet uit, en op de geproduceerde decibels moet oom agent maar letten.
En zo kun je ook rustig een zwaardere motor monteren of je trommelremmen vervangen voor schijfremmen, als alles deugelijk bevestigd is en goed werkt is het voor de APK geen probleem.

In België en Duitsland hebben ze dit opgevangen door de homologatie van het voertuig te gebruiken bij de keuring, in Nederland doen ze dat niet en dat schept voor ons zowel mogelijkheden als verwarringen.
Tussen de homologatie en de APK zit nog een aardig grijs gebied waar zowel de automobilist, de verzekeraar en de verkeershandhaver gebruik (en dus ook misbruik) van maakt.

Maar van mij mag de APK gewoon zo blijven als die nu is... af en toe in een grijs gebied werken houd de spanning en creativiteit erin. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die schijfremmen wat ik nu er op heb zitten krijg ik hier al niet door de keuring dat zijn van die geventieleerden schijven.En ik heb een F1 voorbumper zal ook wel een probleem worden op de keuring en ga zo maar verder. Maar ja we zien wel hoe het af loopt.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry, zo ver zullen ze bij een oldtimer niet gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je daar problemen mee gaat krijgen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Normaal zou je dan bij de invoerer je homologatie dienen aan te vragen.
Met een aangepaste keuring (en meerprijs) zou dit dan in orde kunnen komen.
Maar wie vervangt de invoerder?
Post Reply