Oldtimer statuut voor onze Belgische leden

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Het is te hopen godfried anders zie ik het niet meer zitten.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik kan Harry heel goed begrijpen, als ze in detail gaan heb je problemen bij de kleinste verandering ook al gebruik je onderdelen die in andere landen van europa gebruikt mogen worden.
Het is hier een apenland. Die mannen en vrouwen worden verplicht om een aantal wagens per dag af te keuren anders worden ze op het matje geroepen. Volgens mij maken ze er een wedstrijd van om de meest afgekeurde wagens op hun naam te krijgen. Misschien krijgen ze zelfs een premie!!!! :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Mwaa, dat geloof ik echt niet, die mensen moeten ook op hun hoede zijn want daar worden ook meermaals per maand steekproeven gedaan door anonieme inspecteurs.

Uiteraard is er soms stof tot discussie, zeker wanneer andere/betere onderdelen op de wagen zitten. In Duitsland heb je de TUV keuring, dat zit wel iets beter in mekaar.
Bagheera X '78
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Officieel gezien moet je in Nederland ook elke voertuigwijziging doorgeven en/of laten keuren door de RDW.
Maar omdat er tijdens de APK-keuring op vele wijzigingen ten opzichte van het origineel niet gelet hoeft te worden (als het maar veilig werkt volgens de vastgestelde normen is het goed) gaat bijna niemand hiervoor naar de RDW.

Het kan echter wel voorkomen dat er bij een grote verkeerscontrole ook RDW-beambten aanwezig zijn die de auto toetsen naar de bij RDW geregistreerde typegoedkeuring.
Er wordt dan voornamelijk gelet op brandstofsoort, motortype, veiligheid en afmetingen voertuig.
Kloppen deze gegevens niet dan wordt het kenteken ter plekke ingenomen en moet het voertuig eerst opnieuw gekeurd worden.
Naast de keuringskosten heb je dan ook gelijk een boete, en de afsleepkosten komen ook voor eigen rekening.

Maar goed, de pakkans hierbij is bijna nihil, en zolang de auto er maar niet te extreem verbouwd uitziet of klinkt geef je ook geen aanleiding voor verder onderzoek. :wink:

Een ander risico (en in mijn ogen een veel groter risico) vormt de verzekering... deze is meestal afgegeven naar de kentekengegevens, en als deze niet kloppen met de werkelijkheid dan heb je een heel grote kans dat ze bij schade niets uitkeren en je alles zelf moet dokken. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Patrick, de verzekeringsmaatschappijen draaien zoveel mogelijk om alles heen om maar niet te hoeven uitkeren.
Voorzichtigheid is daar geboden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply