Page 3 of 4

Posted: Fri Feb 05, 2010 10:02 am
by oetker
Waar ik een beetje van baal is de enorme berg foute onderdelen en nummers die van de 2.2 de ronde doen, en vooral de nummers in autoshops die zogenaamd naar 2.2 motoronderdelen wijzen klopt gewoon helemaal niets van.
Er is duidelijk in de omnummering nogal het e.e.a misgelopen.
Ik heb niet de illusie dat ik er veel aan veranderen kan, maar probeer gewoon zoveel mogelijk info te verzamelen om op het juiste spoor te blijven.
Dan kun je doorgaan op de nummering van de Peugeot motor die wel aardig in orde is, maar ook terug grijpen naar de 2L chrysler motor, waar wat zaken overeen stemmen.
Wie weet ontdekken we nog dingen.
Er staan in ieder geval overal Talbot nummers bij, waar ik eerst helemaal geen inzicht in had.

Ik vind deze apparaten trouwens helemaal niks.
Er gaat niets boven een exploded view op papier.

Posted: Fri Feb 05, 2010 6:29 pm
by GODFRIED
Als ik enkele bladzijden wil lezen, print ik ze altijd eerst uit. Van een scherm lezen vind ik zeer vermoeiend.

Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.

Posted: Fri Feb 05, 2010 7:46 pm
by hendrik
Ik heb me de cd ook helemaal uit geprint dat is veel gemakkelijker nu zijn dat drie boeken geworden.




grt harry de matra.

Posted: Fri Feb 05, 2010 8:24 pm
by oetker
Quote Godfried.
-------------------

Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================

Ondanks de geruchten die er zijn over de motor die in een CX2200 zou zitten, heb ik na wat speurwerk moeten concluderen dat dit niet het geval is.
De enige overeenkomsten die er zijn zitten in de aandrijflijn. (bak/differentieel).
Tijdens dit zoekwerk ben ik op motorsteunen gestoten die verassend veel op onze Murena steunen lijken.
Daar ben ik nog mee bezig en zal daar zeer binnenkort zekerheid over hebben.

De chrysler onderdelen die van belang zijn, ga ik proberen PDF van te maken.
Of dat lukt weet ik nog niet.
Moet de fiche projecteren en een foto van maken.
Met photoshop bewerken.
Of dat dan leesbaar is moet nog blijken.

Posted: Sat Feb 06, 2010 9:13 am
by GODFRIED
Inderdaad het gaat om de CX2200, spijtig want hier is genoeg van te vinden. :cry:
Alle info is welkom. Gelukkig heb je ook een 2.2.

Posted: Sat Feb 06, 2010 12:03 pm
by oetker
quote Godfried.
------------------
Gelukkig heb je ook een 2.2.
=======================

Ik hou wel van de krachten in deze motor, maar ze maakt het Murena rijden veel problematischer en duurder dan bij een 1.6.
Naar mijn mening is de 1.6 veel meer geschikt voor dagelijks rijden.
De 2.2 is meer een lange afstand monster, dan voor de korte ritjes.
Na de ombouw van de bak is de kruissnelheid bij een aanvaardbaar geluidsniveau ook aardig toegenomen.

Ik heb geen spijt van de aankoop van de 2.2, maar de 1.6 had in de omgang en verkrijgbaarheid van onderdelen meer geboden.
De motor is gewoon te weinig toegepast in andere verhicles waardoor onderdelen zeer moeilijk gaan worden in de nabije toekomst, waar er voor de 1.6 nog geen probleem zal zijn.

Posted: Sat Feb 06, 2010 6:13 pm
by Muddy Bandit
Ik denk niet dat ze erg intressant zijn voor hier, maar ik heb de nederlandstalige werkplaatshandboeken van de Talbot Horizon ook.

Wat wel weer intressant is: de voorste bodemplaat van de Horizon is exact gelijk aan die van de Rancho, en ook de remklauwen, remschijven, remcilinders, remdrukregelaar, koppelingnemer, wiellagers...
Ik ga komende weken nog even verder inventariseren wat er nog meer uitwisselbaar is, oude Horizonnetjes zijn nog voor een habbekrats te vinden en nieuwe onderdelen hiervoor ook.

Posted: Tue Mar 02, 2010 11:58 am
by oetker
Quote Godfried.
-------------------
Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================

Vandaag vond ik info die ik nog niet eerder zag.
Het schijnt dat Citroen toch een versie van de Chrysler motor heeft gebruikt, en wel een doorontwikkelde 505 turbo motor met zeer veel vermogen.
Deze motor zit in de Citroën BX 4TC
Zo mogelijk nog zeldzamer te vinden.

Image

http://www.youtube.com/watch?v=fGAvyxia ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RLZDhIb9 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=rfQc632w ... re=related

Er schijnt ook een straatversie te zijn. (200 exemplaren om te mogen optreden in groep B.)
Lees even de commentaren van het 3e filmpje.
Het hele project schijnt in de ijskast verdwenen te zijn door teleurstellingen.
Ze zeggen dat bijna alle auto's vernietigd zijn na afsluiting van het debacle.

Posted: Tue Mar 02, 2010 6:13 pm
by GODFRIED
Dat is nieuw, weer iets geleerd.
Daar is gemakkelijker aan te werken dan onze murena.

Inderdaad van die kant moeten we geen onderdelen verwachten. Spijtig dat de motor niet in een seriewagen gebruikt werd.

Hoeveel van die motors heeft Chijsler gebruikt?? Waarschijnlijk ook niet veel. :(

Posted: Tue Mar 02, 2010 9:36 pm
by JV

Posted: Wed Mar 03, 2010 8:07 pm
by jo
Van alle Citroën's vind ik de BX de minst mooie maar de BX 4TC is wel een hebbeding.
:lol:

Posted: Thu Mar 04, 2010 7:34 am
by GODFRIED
Nooit geweten dat ze deze gemaakt hebben. :wink:

Posted: Sun May 09, 2010 1:31 am
by oetker
Heeeee, hier liggen die SMC bladen al een tijdje.
Image
Zou die ze nou eindelijk eens gelezen hebben.
Waar zit die nu weer.
Ah hij is hier weer bezig met allerlei gevaarlijke gereedschappen.
Image

Ik durf er niet meer naar te kijken, als die bezig is gebeurd er altijd wel wat.
Image

Ah, daar is die eindelijk.
Image
Hoe zit het nou, je zou werken aan de Matra.
Je moet aan Yoran's Murena werken.
Je moet die printjes nog afbouwen.
Je moet die bladen nog lezen.
Ik blijf hier liggen tot je dat doet.
Image

Matra-kat is duidelijk sjaggie.
Ik heb hem wat cat-nip gegeven, en nu ligt die stoned tussen de bloemetjes.
He men, de wereld is mooooooi.....
Image

Nu die even rustig is heb ik zo tussen de bedrijven door alle bladen kunnen lezen.
Er staat eigenlijk niet zoveel in wat we kunnen gebruiken.
Het zijn voornamelijk verslagen van club en circuitdagen.
Wat artikelen door leden en wat historische informatie, advertenties enz.

Er staan eigenlijk maar een paar dingen in die bruikbaar zijn.
Er is een layout van het 530 chassis met maten.
Ik denk echter dat Jean deze ook al heeft, want hij heeft immers met zijn 530 die weg al gewandeld.

De ombouw van de 2.2 naar Porsche 924 Multipoint is uiterst summier, en met de 2 beschreven velletjes niet echt uitvoerbaar zonder meer relevante informatie.
Dat zou over gedaan moeten worden.

Verder een interessante gegevensbron over Nokkenassen van de 2.2 en modificaties daaraan door Politechnic en Danielson.
Alle gegevens over hoeken daarvan zodat een revisiebedrijf je originele nokkenas zou kunnen updaten naar de betere specificaties.
Dat zijn echter dure operaties, en zoeken we nog wel vermogen voor deze toch al op leeftijd zijnde auto's?

Verder zijn de verhaaltjes van de leden en hun Franse projecten wel leuk leesvoer.

Het totaal valt me een beetje tegen, maar dat is logisch.
De SMC is breed en vertegenwoordigd meer merken dan alleen Matra.

Posted: Sun May 09, 2010 9:29 am
by GODFRIED
De M530 is bijna uitgestorven bij Matramania, er is zeer weinig beweging op het M530 gedeelte , spijtig.

Zoeken naar meer vermogen is een persoonlijke aangelegenheid, maar dan is het toch beter om naar recente auto's over te stappen.

Spijtig dat er niet veel bruikbaars in de SMC clubtijdschriften is terug te vinden, maar wat hadden we verwacht!!! Ik weet het niet... Een clubblad wordt gevuld met het doen en laten van de club en leden, niet met uitvindingen.

Hier liggen ook een deel karweien op met te wachten, maar het weer laat de wensen over. Laat ons hopen dat de zomer zo niet voorbij gaat.

Posted: Sun May 09, 2010 10:28 am
by oetker
De zomer laat het nog een beetje afweten.
Ik heb nog zoveel dingen in de planning voor de Matra, maar kom er niet zo goed aan toe.
Het grootste nadeel is dat de Murena niet meer voor handen staat.
Even gauw wat doen is er niet bij.
Ook de woning schreeuwt om aandacht.
Ik werk dan wel niet meer, maar heb het gewoon druk :(
Over 2 weekjes een paar weken op vakantie.
Vrij zeker dat de zon daar in ieder geval schijnt.

Posted: Sun May 09, 2010 10:47 am
by hendrik
Als je thuis bent heb je ook minder tijd dat heb ik ook. Toen ik nog ging werken had ik ook meer tijd dan nu hoe dat kan weet ik niet maar het is zo. Het is wel jammer dat je de murena niet thuis heb staan want dat werkt wat gemakkellijker.



grt harry de matra.

Posted: Mon May 10, 2010 9:02 am
by JV
GODFRIED wrote: Zoeken naar meer vermogen is een persoonlijke aangelegenheid, ....
Ik meen dat in Romorantin nr 2 iets stond over het aanpassen van een Murena 2.2: door het gebruik van Dellorto carbs en wijziging van inlaat- en uitlaatspruitstuk zou je 140 pk uit de motor kunnen halen.

Weet iemand daar meer van?

Posted: Mon May 10, 2010 9:38 pm
by oetker
Ik denk dat als je de nokkenas niet wat scherper maakt de D'ellorto's niet zo veel toevoegen.
Inlaat bewerken en uitlaatspruitstuk vervangen door vloeiende 4 pijps kan ongeveer 5-7 pk brengen.
Het gaat om stapjes.

Posted: Tue May 11, 2010 11:42 am
by JV
Dacht ik ook.
Maar vlgs het desbetreffende artikel bleef de motor verder ongewijzigd. Dus geen andere nokkenas.
En dat maakt nieuwsgierig.

Posted: Tue May 11, 2010 9:43 pm
by oetker
Die gegevens gaan we niet vinden denk ik.
Is uitgedacht ten behoeve van commercie.
Vraag me af of deze vermogens inderdaad gehaald zijn.

Posted: Wed May 12, 2010 9:16 am
by JV
oetker wrote:Die gegevens gaan we niet vinden denk ik.
Is uitgedacht ten behoeve van commercie.
Vraag me af of deze vermogens inderdaad gehaald zijn.
Ik had er ook niet eerder van vernomen en het komt me onwaarschijnlijk voor.

Wie weet er iets van?

Posted: Wed May 12, 2010 8:05 pm
by GODFRIED
Ik zal het tijdschrift eens bekijken en zien van wie het artikel komt.

Posted: Tue Jun 01, 2010 8:07 am
by GODFRIED
Ik dacht dat de werkplaatshandboek van de murena online was!!!! Maar ik heb het mis. :oops: Krijg een mail van een clublid waar deze te vinden is. Waarom hebben we deze nog niet online staan???? Was toch compleet??

Posted: Tue Jun 01, 2010 4:25 pm
by JV

Posted: Wed Jun 02, 2010 7:18 am
by GODFRIED
Handig, nu kan iedereen in het bezit komen van een werkplaatshandboek voor de murena, wel spijtig dat het nog zo groot is. Kun je niet eventjes downloaden.
Bedankt voor de tip. :wink:

Posted: Thu Jun 03, 2010 8:57 am
by ALAIN VAN AKEN
Dit weekend zet ik dit online, wel redelijk zwaar bestand.

Posted: Fri Jun 04, 2010 7:28 am
by GODFRIED
Mooi zo.

Dit heb ik ook gemerkt met het bestand van hier boven. Het heeft ongeveer 20 minuten geduurd eer ik het binnen had, is zeer vervelend. :(

Posted: Fri Jun 04, 2010 8:46 am
by JV
Het kan eventueel in hoofdstukken worden gespiltst. Dan kun je dat gedeelte downloaden dat je nodig hebt.

Posted: Sun Jun 06, 2010 11:45 am
by GODFRIED
Ik heb alles afgehaald. Geeft dat geen problemen met jullie surver zo een grote bestanden?

Posted: Sun Jun 06, 2010 8:19 pm
by ALAIN VAN AKEN
Download online, maar inderdaad 20 min downloadtime.
Beter downloaden en op je eigen pc bewaren