Page 3 of 6

Posted: Sat Dec 04, 2010 9:56 am
by GODFRIED
Het is geen zicht dat de hoofdkoppelingspomp scheef staat maar ze zal perfect blijven werken. Deze pomp heb ik bij mijn murena ook nog niet vervangen en ze lekt ook een beetje. Best niet te lang uitstellen anders kan het zeer vervelent worden, eens werk van maken.

Herman ik heb de zelfde hoofdkoppelingspomp liggen misschien alles ombouwen in de oude als er geen beschadigingen in de cilinderwand zijn.

Posted: Sat Dec 04, 2010 11:04 am
by oetker
Dat is mogelijk als je de oude pomp uitboort naar 22 mm.
De originele is volgens mij 20,6 mm
Als mijn originele pomp niet meer te repareren is ga ik dat zeker doen want deze pomp werkt zelfs beter als de originele.
De slag ven het pedaal is een fractie korter geworden.

Posted: Sun Dec 05, 2010 10:58 am
by GODFRIED
Inderdaad daar heb ik niet bij stilgestaan, de diameter is anders.
Ik denk dat het gemakkelijker is om de de bevestiging van de pomp aan te passen. Ik zal dit eens bekijken. Het uitboren kost waarschijnlijk zoveel als een nieuwe pomp!!

Posted: Sun Dec 05, 2010 11:39 am
by Muddy Bandit
oetker wrote:Dat is mogelijk als je de oude pomp uitboort naar 22 mm.
De originele is volgens mij 20,6 mm
Als mijn originele pomp niet meer te repareren is ga ik dat zeker doen want deze pomp werkt zelfs beter als de originele.
De slag ven het pedaal is een fractie korter geworden.

Komt de koppeling dan nog wel genoeg vrij?... ik heb hiermee namelijk slechte ervaringen. :cry:

Posted: Sun Dec 05, 2010 12:09 pm
by oetker
De diameter is 1.4 mm groter geworden, niet kleiner.
Dat is dus meer olieverplaatsing dan met de originele met evenredige slag..
Het pedaal van mijn Murena greep wat diep, en is nu iets hoger.
Dat had ik ook nog wel op andere manieren kunnen bereiken, maar het is eigenlijk prima zo.
Jammer dat die wat scheef staat.
Voorlopig zit die in ieder geval werkend.
Ga nog even bekijken wat ik er verder aan ga doen.

Posted: Sun Dec 05, 2010 3:01 pm
by oetker
Heb zitten overwegen of de 22mm pomp laat zitten en aanpas, of revisie.
De boel maar is open gemaakt.
Image
Image
Ziet er niet geweldig uit was de eerste indruk.
Is maar zuiver maken dan om te zien hoe het er voor staat.
Viel eigenlijk nog wel mee.
Geen roest voorbij de seal, dus met licht honen nog wel te redden door een revisiesetje seals.
Nou ben ik daar geen voorstander van door ervaringen uit het verleden, maar dit ziet er nog best goed uit.
Image
Ik heb op bovenstaande foto ook nog een goed rubber gevonden dat in de invoer past.
Ga ik daar ook nog maar een potje voor zoeken.
Dan heeft die in ieder geval eigen invoer.

Simon heeft revisiekitjes voor de 2.2 koppelingscilinder.
Komt op €20.- incl. verzend.
Dat ga ik maar is proberen.

Posted: Sun Dec 05, 2010 5:19 pm
by GODFRIED
Ik heb vandaag eens bekeken of je die pomp recht kunt zetten en ja dat gaat. Daar de gaten niet ver uit elkaar liggen is het mogelijk om een plaatje met twee gaten te gebruiken. De gaten die verkeerd in de 22mm pomp staan daar tap je M8 in. De plaatjes bevestigen met de M8 bouten op de pomp. Dan afteken en boren op de pomp want het gaatje zal half in de pomp zitten volgens mijn meting. Hier is het bij mijn pomp misgegaan. Tijdens het opspannen is er een stuk van de pomp afgebroken. Ik had ze verkeerd opgespannen, op de onderste ronde rand waar de zuiger ingaat. Dit is het zwakste punt van de pomp en dit heb ik gemerkt. Het pomphuis is goed voor de schroot.
Ik ga een nieuwe zoeken op Ebay.
Spijtig dat ik nu even geen foto’s kan plaatsen mijn computer heeft het begeven. Ik gebruik nu de laptop van mijn zoon maar deze heeft niet alle programma’s die ik nodig heb.

Herman, Meestal zijn de pompen niet meer te gebruiken omdat de cilinderwand beschadigt is door roest. Dus je hebt geluk!!

Posted: Sun Dec 05, 2010 5:56 pm
by oetker
Dat is jammer want in principe kan het goed.
Zal is kijken of ik nog wat kan vinden.
Is je oude pomp te slecht voor revisie?
Anders toch maar opboren tot 22mm

Posted: Sun Dec 05, 2010 10:48 pm
by Muddy Bandit
Even iets honen, een revisiesetje erin (wel even monteren met voldoende remmenvet) en deze cilinder kan weer 10 jaar mee. :wink:

Daar ben je denk ik beter mee af als een andere cilinder met minder of meer verplaatsing... minder verplaatsing geeft vaak slippende koppelingplaten en meer verplaatsing kan de vingers van je drukgroep (of je druklager) mollen.

Posted: Mon Dec 06, 2010 1:59 pm
by GODFRIED
Ik weet niet in welke staat de hoofdkoppelingspomp op mijn murena is. Dit zal pas duidelijk worden bij uitbouw en demontage van de pomp.

Ik heb geen kunnen vinden op ebay!!

Posted: Mon Dec 06, 2010 9:50 pm
by oetker
Ja die pompjes hadden we voor een koopje, en die liggen niet voor het uitzoeken.
Als je de pomp niet direct nodig hebt is er nog de mogelijkheid dat ik het huis van de 22mm weg doe als de revisie klaar is..
Het binnenwerk blijft dan hier voor een 2e revisie door opboren van de oude.
Maar die heb jezelf toch over, dus kan je het alsnog uitvoeren.

Posted: Tue Dec 07, 2010 5:22 am
by GODFRIED
Het is inderdaad niet dringend maar de revisie van de pomp zal wel noodzakelijk zijn. Eventueel neem ik je pomphuis over.
Als je ondertussen iets betaalbaars tegen komt mag je me het laten horen.
Als die pomp van mij €70 had gekost was ze nu ook stuk. Dus dat valt dan weer mee. :wink:

Posted: Tue Dec 07, 2010 8:28 pm
by oetker
Dit pompje kost inmiddels al meer dan €160.- ex verzend, dus het loont wel om een beetje rond te kijken.
Eer zijn ook universele pompjes die wel aan te passen zijn.
Die zijn wel 19mm, maar dat schijnt bij Fjodor goed te werken in zijn 2.2
Zijn voor een paar 10tjes te vinden.

Posted: Wed Dec 08, 2010 10:45 am
by GODFRIED
Wat moet je dan doen om een pompje van 19mm passend te maken?

Posted: Wed Dec 08, 2010 11:04 am
by oetker
Dat universele pompje heeft een draadend, dus zal bij het pedaal aangepast moeten worden.
ook staan de gaten recht boven elkaar dus daar ook wel wat te doen.
Er zijn meerdere soorten van deze pompjes.
De 1600 Murena pomp is ook 19 mm, en die past zo.
Af en toe zie je Simca 1100 pompjes voorbij komen.
Die zijn er in 2 maten 17mm en 19mm heb ik al gezien.
Het zal zoeken en afwegen worden, als je een alternatief wil.

Posted: Wed Dec 08, 2010 12:55 pm
by hendrik
Herman, kan je die pompjes ook niet meer bij simon krijgen?




grt harry de matra.

Posted: Wed Dec 08, 2010 1:17 pm
by oetker
Ze staan nog wel in de catalogus, maar €160.- ex verzend is best wel prijzig.

Posted: Wed Dec 08, 2010 3:23 pm
by hendrik
Ja dat is inderdaad duur maar als het niet anders kan zou ik er toch een kopen. Het is toch beter om een originele te zetten dat vind ik toch daar doe je toch alweer een 20 jaar mee.




grt harry de matra.

Posted: Wed Dec 08, 2010 7:04 pm
by GODFRIED
Ik zal zien wat er zich nog aanbied anders de oude pomp misschien reviseren als de cilinderwand nog goed is.
Ik heb nog twee nieuwe 19mm pompen liggen! Met wat geluk kan ik een nieuwe 22mm pomp op de kop tikken.

Dat is duidelijk met die draadstang op de pomp kun je dat fijn regelen, maar €160 is veel geld. Dat geef ik niet aan zo een pomp.

Posted: Thu Dec 09, 2010 8:49 am
by hendrik
Hij mannen, hoe weet je hoeveel mm ze zijn? Moet je ze dan open doen of staat er een nummer op voor de maat van de cilinder?




grt harry de matra.

Posted: Thu Dec 09, 2010 1:20 pm
by GODFRIED
Ze hebben een andere nr, maar ik doe ze steeds open om te meten dan weet ik het zeker.

Posted: Fri Dec 24, 2010 2:14 pm
by oetker
Het setje van Simon was binnen.
Eerst alles maar is zuiver gemaakt/ontroest en de rubbers gemonteerd.
Gelijk maar een Girling potje gemonteerd, dan heeft de koppeling zijn eigen voorraadje remolie.
Potje iets warm gestookt op de aansluiting en iets schuin gemonteerd.
Hopen dat het past, want het potje is wat groot.
Image
Image
Image

In de hoofdremcilinders zitten de zelfde seals van 20,64 mm.
Voor dat Simon deze seals aanbood had ik uitgezocht dat in bepaalde types van Saab, Ford Capri en Talbor Avenger 1.3 estate dezelfde maat seals op de markt zijn.
In Engeland zijn deze seals voor een droppie te vinden.
Ik heb zo'n setje van Lucas.girling laten komen.
2 van de 4 seals passen goed en dat zijn de drukseals.
De 2 andere seals (zuigseals) zijn iets afwijkend.
Voor mij de reden deze toch niet te monteren.
In de koppelingscilinder zou ik het wel aandurven, want het sluit goed af, maar remmen kun je geen risico's mee nemen.
Jammer maar helaas.
De hoofdremcilinder maar klaar aan het maken en een setje van Simon besteld.
Deze hebben zeer goede kwaliteit.
Is nog goed bruikbaar als reserve.
Is nog in prima conditie.

Posted: Fri Dec 24, 2010 2:52 pm
by Richard
sowww...... gaat dat passen onder de klep ? is idd wel wat hoog toch ?
ik zit nog even te wachten op reactie van Bart (ivm de remslang) dan kan ik mijn oliepotje ook uitproberen. Ik heb een losse besteld eigenlijk bestemd voor motorfiets remolie

Posted: Fri Dec 24, 2010 3:29 pm
by oetker
Inderdaad, nog een beetje de vraag.
De auto is niet voor hand om te passen.
Het gaat net, of net niet.
Zou ook liever een kleiner potje er op hebben.
Er is maar weinig olie nodig om te koppelen.

Posted: Fri Dec 24, 2010 5:22 pm
by hendrik
Ja herman, ik denk dat het potje te hoog is. Ik heb bij mij eens gekeken en er is niet zoveel plaats tussen de motorkap en de koppelpomp.Ik denk dat je toch zo een potje van een motorfiets moet nemen gelijk richard zegt.





grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 24, 2010 5:39 pm
by bart_heemskerk
Als er standaard een 22mm koppelings cilinder in zit, is het dan wel een goed idee om er een andere van 19mm voor te nemen? Door de kleinere diameter trapt het wel lichter, maar de koppeling wordt minder ver ingedrukt! Het aangrijpingspunt van het pedaal komt ook lager te liggen.

En eh.. Richard, :oops: ik moet de slang nog steeds in en envelop doen. :oops:

Posted: Fri Dec 24, 2010 5:46 pm
by oetker
Standaard is 20,64 mm op de 2.2
Bij mij werkt 22mm goed.
Bij Fjodor werkt 19 mm goed.
Ze kunnen dus alle 3 gebruikt worden.

Posted: Sat Dec 25, 2010 11:15 am
by GODFRIED
Herman, bedoel je dat de dichtingen van de hoofdremcilinder op de hoofdkoppelingspomp passen?
Ik heb hier ook zo een setje liggen eens bekijken. :wink:

Posted: Sat Dec 25, 2010 11:20 am
by oetker
Ja die zijn hetzelfde.
Hoofdremcilinder 20,64 mm en voorde 2.2 de hoofdkoppelingscilinder ook.
Met 1 setje Hoofdremcilinder seals, kun je 2 koppelingscilinders reviseren.
Je komt dan alleen de dichting van het plastic invoerpijpje te kort, maar die ligt op club stock a €1.-

Posted: Sat Dec 25, 2010 3:24 pm
by Richard
ik had deze ervoor liggen