Welke werkplaatshandboeken en gegevens zijn onder de leden.
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Waar ik een beetje van baal is de enorme berg foute onderdelen en nummers die van de 2.2 de ronde doen, en vooral de nummers in autoshops die zogenaamd naar 2.2 motoronderdelen wijzen klopt gewoon helemaal niets van.
Er is duidelijk in de omnummering nogal het e.e.a misgelopen.
Ik heb niet de illusie dat ik er veel aan veranderen kan, maar probeer gewoon zoveel mogelijk info te verzamelen om op het juiste spoor te blijven.
Dan kun je doorgaan op de nummering van de Peugeot motor die wel aardig in orde is, maar ook terug grijpen naar de 2L chrysler motor, waar wat zaken overeen stemmen.
Wie weet ontdekken we nog dingen.
Er staan in ieder geval overal Talbot nummers bij, waar ik eerst helemaal geen inzicht in had.
Ik vind deze apparaten trouwens helemaal niks.
Er gaat niets boven een exploded view op papier.
Er is duidelijk in de omnummering nogal het e.e.a misgelopen.
Ik heb niet de illusie dat ik er veel aan veranderen kan, maar probeer gewoon zoveel mogelijk info te verzamelen om op het juiste spoor te blijven.
Dan kun je doorgaan op de nummering van de Peugeot motor die wel aardig in orde is, maar ook terug grijpen naar de 2L chrysler motor, waar wat zaken overeen stemmen.
Wie weet ontdekken we nog dingen.
Er staan in ieder geval overal Talbot nummers bij, waar ik eerst helemaal geen inzicht in had.
Ik vind deze apparaten trouwens helemaal niks.
Er gaat niets boven een exploded view op papier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Godfried.
-------------------
Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================
Ondanks de geruchten die er zijn over de motor die in een CX2200 zou zitten, heb ik na wat speurwerk moeten concluderen dat dit niet het geval is.
De enige overeenkomsten die er zijn zitten in de aandrijflijn. (bak/differentieel).
Tijdens dit zoekwerk ben ik op motorsteunen gestoten die verassend veel op onze Murena steunen lijken.
Daar ben ik nog mee bezig en zal daar zeer binnenkort zekerheid over hebben.
De chrysler onderdelen die van belang zijn, ga ik proberen PDF van te maken.
Of dat lukt weet ik nog niet.
Moet de fiche projecteren en een foto van maken.
Met photoshop bewerken.
Of dat dan leesbaar is moet nog blijken.
-------------------
Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================
Ondanks de geruchten die er zijn over de motor die in een CX2200 zou zitten, heb ik na wat speurwerk moeten concluderen dat dit niet het geval is.
De enige overeenkomsten die er zijn zitten in de aandrijflijn. (bak/differentieel).
Tijdens dit zoekwerk ben ik op motorsteunen gestoten die verassend veel op onze Murena steunen lijken.
Daar ben ik nog mee bezig en zal daar zeer binnenkort zekerheid over hebben.
De chrysler onderdelen die van belang zijn, ga ik proberen PDF van te maken.
Of dat lukt weet ik nog niet.
Moet de fiche projecteren en een foto van maken.
Met photoshop bewerken.
Of dat dan leesbaar is moet nog blijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote Godfried.
------------------
Gelukkig heb je ook een 2.2.
=======================
Ik hou wel van de krachten in deze motor, maar ze maakt het Murena rijden veel problematischer en duurder dan bij een 1.6.
Naar mijn mening is de 1.6 veel meer geschikt voor dagelijks rijden.
De 2.2 is meer een lange afstand monster, dan voor de korte ritjes.
Na de ombouw van de bak is de kruissnelheid bij een aanvaardbaar geluidsniveau ook aardig toegenomen.
Ik heb geen spijt van de aankoop van de 2.2, maar de 1.6 had in de omgang en verkrijgbaarheid van onderdelen meer geboden.
De motor is gewoon te weinig toegepast in andere verhicles waardoor onderdelen zeer moeilijk gaan worden in de nabije toekomst, waar er voor de 1.6 nog geen probleem zal zijn.
------------------
Gelukkig heb je ook een 2.2.
=======================
Ik hou wel van de krachten in deze motor, maar ze maakt het Murena rijden veel problematischer en duurder dan bij een 1.6.
Naar mijn mening is de 1.6 veel meer geschikt voor dagelijks rijden.
De 2.2 is meer een lange afstand monster, dan voor de korte ritjes.
Na de ombouw van de bak is de kruissnelheid bij een aanvaardbaar geluidsniveau ook aardig toegenomen.
Ik heb geen spijt van de aankoop van de 2.2, maar de 1.6 had in de omgang en verkrijgbaarheid van onderdelen meer geboden.
De motor is gewoon te weinig toegepast in andere verhicles waardoor onderdelen zeer moeilijk gaan worden in de nabije toekomst, waar er voor de 1.6 nog geen probleem zal zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 1673
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Ik denk niet dat ze erg intressant zijn voor hier, maar ik heb de nederlandstalige werkplaatshandboeken van de Talbot Horizon ook.
Wat wel weer intressant is: de voorste bodemplaat van de Horizon is exact gelijk aan die van de Rancho, en ook de remklauwen, remschijven, remcilinders, remdrukregelaar, koppelingnemer, wiellagers...
Ik ga komende weken nog even verder inventariseren wat er nog meer uitwisselbaar is, oude Horizonnetjes zijn nog voor een habbekrats te vinden en nieuwe onderdelen hiervoor ook.
Wat wel weer intressant is: de voorste bodemplaat van de Horizon is exact gelijk aan die van de Rancho, en ook de remklauwen, remschijven, remcilinders, remdrukregelaar, koppelingnemer, wiellagers...
Ik ga komende weken nog even verder inventariseren wat er nog meer uitwisselbaar is, oude Horizonnetjes zijn nog voor een habbekrats te vinden en nieuwe onderdelen hiervoor ook.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Godfried.
-------------------
Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================
Vandaag vond ik info die ik nog niet eerder zag.
Het schijnt dat Citroen toch een versie van de Chrysler motor heeft gebruikt, en wel een doorontwikkelde 505 turbo motor met zeer veel vermogen.
Deze motor zit in de Citroën BX 4TC
Zo mogelijk nog zeldzamer te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=fGAvyxia ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=RLZDhIb9 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=rfQc632w ... re=related
Er schijnt ook een straatversie te zijn. (200 exemplaren om te mogen optreden in groep B.)
Lees even de commentaren van het 3e filmpje.
Het hele project schijnt in de ijskast verdwenen te zijn door teleurstellingen.
Ze zeggen dat bijna alle auto's vernietigd zijn na afsluiting van het debacle.
-------------------
Heeft Citroen deze motor (2.2) ook gebruikt. Ik heb ergens gelezen van wel, moet het eens terug zoeken.
=========================================================================
Vandaag vond ik info die ik nog niet eerder zag.
Het schijnt dat Citroen toch een versie van de Chrysler motor heeft gebruikt, en wel een doorontwikkelde 505 turbo motor met zeer veel vermogen.
Deze motor zit in de Citroën BX 4TC
Zo mogelijk nog zeldzamer te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=fGAvyxia ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=RLZDhIb9 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=rfQc632w ... re=related
Er schijnt ook een straatversie te zijn. (200 exemplaren om te mogen optreden in groep B.)
Lees even de commentaren van het 3e filmpje.
Het hele project schijnt in de ijskast verdwenen te zijn door teleurstellingen.
Ze zeggen dat bijna alle auto's vernietigd zijn na afsluiting van het debacle.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat is nieuw, weer iets geleerd.
Daar is gemakkelijker aan te werken dan onze murena.
Inderdaad van die kant moeten we geen onderdelen verwachten. Spijtig dat de motor niet in een seriewagen gebruikt werd.
Hoeveel van die motors heeft Chijsler gebruikt?? Waarschijnlijk ook niet veel.
Daar is gemakkelijker aan te werken dan onze murena.
Inderdaad van die kant moeten we geen onderdelen verwachten. Spijtig dat de motor niet in een seriewagen gebruikt werd.
Hoeveel van die motors heeft Chijsler gebruikt?? Waarschijnlijk ook niet veel.

Matra Bagheera S - 1977
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Van alle Citroën's vind ik de BX de minst mooie maar de BX 4TC is wel een hebbeding.


http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heeeee, hier liggen die SMC bladen al een tijdje.

Zou die ze nou eindelijk eens gelezen hebben.
Waar zit die nu weer.
Ah hij is hier weer bezig met allerlei gevaarlijke gereedschappen.

Ik durf er niet meer naar te kijken, als die bezig is gebeurd er altijd wel wat.

Ah, daar is die eindelijk.

Hoe zit het nou, je zou werken aan de Matra.
Je moet aan Yoran's Murena werken.
Je moet die printjes nog afbouwen.
Je moet die bladen nog lezen.
Ik blijf hier liggen tot je dat doet.

Matra-kat is duidelijk sjaggie.
Ik heb hem wat cat-nip gegeven, en nu ligt die stoned tussen de bloemetjes.
He men, de wereld is mooooooi.....

Nu die even rustig is heb ik zo tussen de bedrijven door alle bladen kunnen lezen.
Er staat eigenlijk niet zoveel in wat we kunnen gebruiken.
Het zijn voornamelijk verslagen van club en circuitdagen.
Wat artikelen door leden en wat historische informatie, advertenties enz.
Er staan eigenlijk maar een paar dingen in die bruikbaar zijn.
Er is een layout van het 530 chassis met maten.
Ik denk echter dat Jean deze ook al heeft, want hij heeft immers met zijn 530 die weg al gewandeld.
De ombouw van de 2.2 naar Porsche 924 Multipoint is uiterst summier, en met de 2 beschreven velletjes niet echt uitvoerbaar zonder meer relevante informatie.
Dat zou over gedaan moeten worden.
Verder een interessante gegevensbron over Nokkenassen van de 2.2 en modificaties daaraan door Politechnic en Danielson.
Alle gegevens over hoeken daarvan zodat een revisiebedrijf je originele nokkenas zou kunnen updaten naar de betere specificaties.
Dat zijn echter dure operaties, en zoeken we nog wel vermogen voor deze toch al op leeftijd zijnde auto's?
Verder zijn de verhaaltjes van de leden en hun Franse projecten wel leuk leesvoer.
Het totaal valt me een beetje tegen, maar dat is logisch.
De SMC is breed en vertegenwoordigd meer merken dan alleen Matra.

Zou die ze nou eindelijk eens gelezen hebben.
Waar zit die nu weer.
Ah hij is hier weer bezig met allerlei gevaarlijke gereedschappen.

Ik durf er niet meer naar te kijken, als die bezig is gebeurd er altijd wel wat.

Ah, daar is die eindelijk.

Hoe zit het nou, je zou werken aan de Matra.
Je moet aan Yoran's Murena werken.
Je moet die printjes nog afbouwen.
Je moet die bladen nog lezen.
Ik blijf hier liggen tot je dat doet.

Matra-kat is duidelijk sjaggie.
Ik heb hem wat cat-nip gegeven, en nu ligt die stoned tussen de bloemetjes.
He men, de wereld is mooooooi.....

Nu die even rustig is heb ik zo tussen de bedrijven door alle bladen kunnen lezen.
Er staat eigenlijk niet zoveel in wat we kunnen gebruiken.
Het zijn voornamelijk verslagen van club en circuitdagen.
Wat artikelen door leden en wat historische informatie, advertenties enz.
Er staan eigenlijk maar een paar dingen in die bruikbaar zijn.
Er is een layout van het 530 chassis met maten.
Ik denk echter dat Jean deze ook al heeft, want hij heeft immers met zijn 530 die weg al gewandeld.
De ombouw van de 2.2 naar Porsche 924 Multipoint is uiterst summier, en met de 2 beschreven velletjes niet echt uitvoerbaar zonder meer relevante informatie.
Dat zou over gedaan moeten worden.
Verder een interessante gegevensbron over Nokkenassen van de 2.2 en modificaties daaraan door Politechnic en Danielson.
Alle gegevens over hoeken daarvan zodat een revisiebedrijf je originele nokkenas zou kunnen updaten naar de betere specificaties.
Dat zijn echter dure operaties, en zoeken we nog wel vermogen voor deze toch al op leeftijd zijnde auto's?
Verder zijn de verhaaltjes van de leden en hun Franse projecten wel leuk leesvoer.
Het totaal valt me een beetje tegen, maar dat is logisch.
De SMC is breed en vertegenwoordigd meer merken dan alleen Matra.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De M530 is bijna uitgestorven bij Matramania, er is zeer weinig beweging op het M530 gedeelte , spijtig.
Zoeken naar meer vermogen is een persoonlijke aangelegenheid, maar dan is het toch beter om naar recente auto's over te stappen.
Spijtig dat er niet veel bruikbaars in de SMC clubtijdschriften is terug te vinden, maar wat hadden we verwacht!!! Ik weet het niet... Een clubblad wordt gevuld met het doen en laten van de club en leden, niet met uitvindingen.
Hier liggen ook een deel karweien op met te wachten, maar het weer laat de wensen over. Laat ons hopen dat de zomer zo niet voorbij gaat.
Zoeken naar meer vermogen is een persoonlijke aangelegenheid, maar dan is het toch beter om naar recente auto's over te stappen.
Spijtig dat er niet veel bruikbaars in de SMC clubtijdschriften is terug te vinden, maar wat hadden we verwacht!!! Ik weet het niet... Een clubblad wordt gevuld met het doen en laten van de club en leden, niet met uitvindingen.
Hier liggen ook een deel karweien op met te wachten, maar het weer laat de wensen over. Laat ons hopen dat de zomer zo niet voorbij gaat.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De zomer laat het nog een beetje afweten.
Ik heb nog zoveel dingen in de planning voor de Matra, maar kom er niet zo goed aan toe.
Het grootste nadeel is dat de Murena niet meer voor handen staat.
Even gauw wat doen is er niet bij.
Ook de woning schreeuwt om aandacht.
Ik werk dan wel niet meer, maar heb het gewoon druk
Over 2 weekjes een paar weken op vakantie.
Vrij zeker dat de zon daar in ieder geval schijnt.
Ik heb nog zoveel dingen in de planning voor de Matra, maar kom er niet zo goed aan toe.
Het grootste nadeel is dat de Murena niet meer voor handen staat.
Even gauw wat doen is er niet bij.
Ook de woning schreeuwt om aandacht.
Ik werk dan wel niet meer, maar heb het gewoon druk

Over 2 weekjes een paar weken op vakantie.
Vrij zeker dat de zon daar in ieder geval schijnt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- hendrik
- Posts: 5045
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Ik meen dat in Romorantin nr 2 iets stond over het aanpassen van een Murena 2.2: door het gebruik van Dellorto carbs en wijziging van inlaat- en uitlaatspruitstuk zou je 140 pk uit de motor kunnen halen.GODFRIED wrote: Zoeken naar meer vermogen is een persoonlijke aangelegenheid, ....
Weet iemand daar meer van?
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik denk dat als je de nokkenas niet wat scherper maakt de D'ellorto's niet zo veel toevoegen.
Inlaat bewerken en uitlaatspruitstuk vervangen door vloeiende 4 pijps kan ongeveer 5-7 pk brengen.
Het gaat om stapjes.
Inlaat bewerken en uitlaatspruitstuk vervangen door vloeiende 4 pijps kan ongeveer 5-7 pk brengen.
Het gaat om stapjes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8160
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
- GODFRIED
- Posts: 10152
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- JV
- Posts: 524
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Kijk hier eens:
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1222
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1222
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 4171
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: