Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Richard »

Heeft iemand ervaring met een dergelijk product ?

Ik werd erop gewezen voor mijn Corrado, die hebben nog al last van defecten door hoge druk in het koelsysteem.
een defect systeem is een dure hobby, maar deze vloeistoffen zijn ook niet echt goedkoop.

http://www.evanscoolants.nl/all-perform ... ducts.html
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by oetker »

Er liep op het UK forum ook al een topic over.
Voordeel is dat deze vloeistof niet gauw kookt.
Dat zou voor de 2.2 wel iets zijn.
Deze staat voor gescheurde koppen tussen uitlaatkleppen en cilinder.
De overweging is dat het daar door koken veroorzaakt word, en luchtbellen in het systeem de kop lokaal zeer heet kan worden.
Het is een dure grap en zelf heb ik eigenlijk geen problemen op dit gebied.
11 flesjes van de action doen het ook wel goed.
Bij een lek loopt er dan niet direct goud weg.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by bart_heemskerk »

Ik gebruik dit

Image

Mocool van Motul.
Je doet dit bij het koelwater.
Hierdoor is het water beter in staat om te koelen. De temperatuur is dan wat lager.
Soortgelijk spul als "waterwetter"
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Richard »

ik zou het voordeel zien in het druk verlagen. heb nu een drukmeter in mijn koelsysteem omdat ik deze nog nooit heb vertrouwd, kachel is al 2x geploft.
Dit goedje schijnt geen enkele druk op te bouwen. Het is sowieso vloeibaar goud, het wordt extra prijzig omdat ze aanraden het systeem te spoelen met een prep middel om deze water vrij te maken. Voordeel is dan weer wel dat je het nooit meer hoeft te vervangen (zeggen ze). Maarja je kan wel heel vaak vervangen voor de aanschafprijs. De overweging zou hem dus voor mij puur zitten in het voorkomen van schade. Ik zal er nog eens een nachtje over slapen..............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by oetker »

Druk aflaten gebeurd meestal via de dop.
Zit de juiste dop er wel op?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Richard »

jawel hoor die zit erop. veel delen zijn van kunststof. de motor is een zeer compacte V6 die wordt flink heet.
combinatie van leeftijd, temperatuur wisselingen en hoge druk zorgt ervoor dat onderdelen eerder sneuvelen dan dat de dop afblaast.
een aantal belangrijke delen heb ik al vervangen voor metalen varianten.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by MatraMurena.nl »

Als het ergens goedkoper te krijgen is is het een idee.

Mijn ford zetec word een stuk warmer dan de standaard 90 pk 1.6 (ga ik van uit). Ik ga komende maanden de koelleidingen vervangen voor RVS, dus trek alles uit elkaar bij wijze van. Zou een geschikt moment om over te gaan naar zoiets aangezien ik ook op het circuit rijd.

De prijs vind ik wel weer jammer met 11 liter....

Is er geen goedkoper alternatief van een ander merk?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Richard »

mijn VR6 'lust' 10 liter, daarbij moet ik doe spoelen met prep middel, dus weer 10 liter :-(
maargoed verder krijgt die weinig onderhoud en moet nog jaren mee, ik denk een investering die zich terug gaat verdienen gezien problemen in het verleden. ik heb de spullen inmiddels thuis staan, binnenkort maar eens de vloeistofwissel uitvoeren. duur geintje..........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Muddy Bandit »

Ik vraag me af of het wel zo'n wondermiddel is als beweerd wordt door de fabrikanten... het kan inderdaad meer warmte opnemen maar die warmte moet ook snel afgevoerd en afgegeven kunnen worden voordat het een positief effect heeft voor de motor.

Het enigste doel van koelvloeistof is warmtetransport, de warmte van de motor moet snel opgenomen worden en naar elders geleid waar het weer snel afgestaan kan worden.
Dus wat eigenlijk van belang is is het volume en oppervlak van de afkoeling (radiator) en de stroomsnelheid (waterpomp).
In het offroad-wereldje is het vrij gebruikelijk om de koelcapaciteit te vergroten (grotere radiator en/of zwaardere koelfan's), en eventueel de standaard waterpomp te vervangen voor een exemplaar met een grotere pompcapaciteit (of extern, of door het plaatsen van een kleinere poulie op de bestaande pomp).

Veel RVS gebruiken in de leidingen van een koelsysteem ben ik ook niet zo'n voorstander van.
Voor een optimale warmteafgifte moet je eigenlijk een materiaal gebruiken met een zo hoog mogelijke warmtegeleidbaarheid (dus een zo laag mogelijk isolerende waarde).
Koper of aluminium zijn daarvoor veel geschikter als RVS. (lambda koper/alu respectievelijk 390 en 237 bij 20 graden, lambda RVS gemiddeld 21)
Bij veel RVS-gebruik verklein je dus feitelijk je koelcapaciteit: in plaats van een deel van de warmte al kwijt te raken in de aan- en afvoerleidingen isoleer en verplaats je die warmte naar de radiator die standaard echter geen extra capaciteit hiervoor heeft.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Ervaring met waterloze koelvloeistof ?

Post by Richard »

het voordeel voor mijn VW zit hem in het niet meer opbouwen van druk in het koelsysteem. dat blijkt erg goed te werken. eventuele extra voordelen (minder corrosie / geen hotspots ivm luchtbel vorming) zijn mooi meegenomen maar voor mij niet noodzakelijk.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply