Elektrische ombouw auto

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Elektrische ombouw auto

Post by jo »

Zat pas 3 weken in Hamburg voor het werk, artikel gelezen in die welt over elektrische kever, kit zou met inbouw 11-12000€ gaan kosten + 99€/maand batterijhuur.
Even gegoogled : http://www.technologicvehicles.com/en/g ... ersion-kit

Nog een weetje, in Duitsland rijden nog 40000kevers, in heel Europa 300000


Citroëns worden ook omgebouwd in Nederland http://www.tractionelectrique.nl/ en http://www.he-cars.com/ die afgelopen vrijdag een elektrische DS goedgekeurd kregen door de RDW

Zou iemand dat overwegen met zijn Matra?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

In Nederland was er iemand bezig om een Murena (goudkleurige) om te bouwen naar elektrisch, al een tijdje niets meer over gelezen trouwens.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dries Kreijkamp van de bolwoningen ging zijn bolle murena ook elektrisch maken dacht ik.

Hoe langer hoe meer ik erover denk is de Avantime er ook geschikt voor.
Van het begin bestuurderszetel is de bodem verhoogd, zit nu enkel een mega uitlaat en dito dieseltank onder, achter de achteras ligt dan een volwaardig reservewiel.
Dat kan allemaal weg voor de vele accu's.
Motorruimte is ook groot genoeg voor de motor en extra accu's en controleblokken.
Glazen dak weg en zonnecellen erop.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Dat glazen dak heeft de mijne toch al niet.... Goed idee!

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat zijn nog maar ruwe ideetjes waar ik mee speel, verwacht niet direct dat die zonnecellen de wagen opgeladen krijgen maar ik kan hem op het werk wel zodanig zetten dat hij heel het jaar door in de zon staat, gemiddeld zeker 9 uur werken... Alle beetjes helpen

Is maar 1 probleem, de Avantime zit tjokvol elektronica ; ramen die zakken bij het openen van de portieren, airbags, airco,centraal vergrendeling AB, alarm, xenon's.... zo'n dinges moeten toch blijven werken.
Radio, GPS, CD speler kan ik gerust vervangen door simpeler toestelletjes, achteruitrijsensors mogen bvb. helemaal weg.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zou dan maar eerst beginnen met de vering aan te passen op het gewicht van al die accu's. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Weet ik nog zo niet, denk een 150 kg winst te maken met de motor-radiators-sapjes-uitlaat, 100 kg met tank en reservewiel, 50 kg met glazen dak.
Er zit een hoop rek in
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

jurgen M wrote:In Nederland was er iemand bezig om een Murena (goudkleurige) om te bouwen naar elektrisch, al een tijdje niets meer over gelezen trouwens.
De Elektromurena. De site http://elektromurena.come2me.nl is helaas gesloten, ik heb nog wel wat teruggevonden op web.archive.org maar dat dateert van 2009. Ik denk dat 'ie de moed heeft opgegeven omdat de kosten van de accu's nog steeds te hoog zijn.

Ik weet wel dat er een elektrische Bagheera in Italië is/was, gemaakt om mee te racen, maar kan niks terugvinden op de interwebs.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Is zoiets als zelfbouw nog redelijkerwijs op een kenteken te krijgen dan?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Muddy Bandit wrote:Is zoiets als zelfbouw nog redelijkerwijs op een kenteken te krijgen dan?
Zolang het maximaal toelaatbaar gewicht niet wordt overschreden. Wil je iets anders, moet je toestemming krijgen van de fabrikant, en als die niet meer bestaat of niet reageert, heb je inderdaad een probleem bij de RDW.
Maar als je de motor, dynamo, startmotor, benzinetank en koelsysteem (incl. buizen) eruit hebt, dan heb je al veel gewicht gewonnen. En hoe minder kilo's, hoe meer actieradius.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

In Nl kan je zoiets nog gekeurd krijgen, in België moet je zelfs niet proberen. Verenigd Europa?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het was Theo Van Heuvelen die begonnen was om zijn Murena om te bouwen.
Post Reply